Společnost Klein Vision, výrobce létajícího automobilu AirCar, učinila oznámení. Dne 24. ledna 2022 oznámila slovenská společnost prostřednictvím tiskové zprávy, že její létající automobil byl certifikován. Úřad pro civilní letectví této země oficiálně vydal konceptu AirCar osvědčení o letové způsobilosti. Příběh tohoto slovenského létajícího auta začal v roce 2016, kdy Štefan Klein otevřel svou společnost Klein Vision. V následujícím roce byl zahájen projekt AirCar, prototyp létajícího automobilu, který nyní získal certifikát. AEROAFFAIRES plánuje i vrtulníkové drony a létající taxíky, a tak se podíváme, jaká by mohla být budoucnost letecké dopravy.
Certifikace AirCar otevírá dveře masové výrobě vysoce efektivních létajících automobilů. Je to oficiální a definitivní potvrzení naší schopnosti navždy změnit cestování na střední vzdálenosti.
To jsou slova profesora Stefana Kleina, vedoucího projektu létajícího auta AirCar.

Historie vozu Klein Vision AirCar
Koncept a myšlenka vytvoření létajícího automobilu nejsou nové. Ačkoli se dlouho jednalo o sci-fi filmy, létající auto se nyní stalo skutečností. Stává se také novinkou v letecké dopravě.
Projekt AirCar zahájila v roce 2017 slovenská společnost Klein Vision. Tento projekt létajícího automobilu vyvinul tým 8 odborníků na letectví. Během několika následujících let se projekt vyvíjel od počátečních náčrtů přes různé prototypy až po testování motorů a letadla v aerodynamickém tunelu… A při tom všem si stavba AirCaru vyžádala ne méně než 100 000 hodin práce. AirCar je jedním z technicky nejvyspělejších vozidel, která kdy byla postavena, a jedním z prvních, která se pohybují nejen po zemi, ale i ve vzduchu.
Po několika letech studia a výzkumu nastal čas představit AirCar široké veřejnosti. AirCar byl představen v listopadu 2019 v čínské Šanghaji na veletrhu China International Import Expo (CIIE).
Dnes byla certifikována pátá verze vozu AirCar. Aby toho AirCar dosáhl, prošel řadou testů. Celkem nalétal 70 hodin a provedl přibližně 200 vzletových a přistávacích manévrů. Letoun plně vyhovuje standardům EASA (Evropská agentura pro bezpečnost letectví). Slovenský úřad pro civilní letectví proto vydal létajícímu vozu Klein Vision osvědčení o letové způsobilosti.
Jaké jsou vlastnosti létajícího auta AirCar?
Všichni jsme slyšeli o autě. Ale co auto, které létá? Inženýři a vynálezci tohoto vozu museli najít důmyslné způsoby, jak svůj projekt uskutečnit. Myšlenka AirCar spočívá v tom, že jej lze řídit jak ve vzduchu, tak na zemi. AirCar má aerodynamický trup a moderní, atraktivní design zvenku i zevnitř. Letadlo je vyrobeno převážně z kompozitních materiálů, což zvyšuje jeho nosnost za letu. Letové zkoušky navíc prokázaly stabilitu letadla ve vzduchu. Stejně tak při vzletových a přistávacích manévrech společnost Klein Vision zajistila, že letadlo manévruje, aniž by pilot musel ovládat řídicí prvky.
Pokud jde o motory, AirCar je poháněn motorem BMW 1,6 l o výkonu 160 k. Je poháněn benzinem. Společnost Klein Vision vyrobila několik prototypů. K dispozici je dvoumístný, třímístný a čtyřmístný vůz a také obojživelná verze.
Dvoumístná verze váží necelých 1 000 kg. Dokáže urazit vzdálenost přibližně 1000 km rychlostí přes 300 km/h.
Automatizovaný přechod ze silničního vozidla na vzdušné a naopak, nasazení/zasunutí křídel a ocasu, není jen výsledkem průkopnického nadšení, inovace a odvahy, ale také plodem vynikajícího inženýrství a odborných znalostí.
Říká Branko Sarh, vedoucí technický výzkumník společnosti Boeing Co.

Toto létající auto, které je kombinací inovací a technologií, debutovalo 28. června 2021. AirCar uskutečnil svůj první let mezi dvěma městy, který trval 35 minut z Nitry do Bratislavy. Let proběhl perfektně a při přistání se za pouhé 3 minuty křídla AirCaru složila a uvolnila místo zcela normálnímu automobilu. Vůz poté vyjel na silnici v centru slovenského hlavního města.
K dnešnímu dni se vyrábějí nové modely AirCar a jeden z jejich modelů by měl být certifikován ještě letos.
Jak říká spoluzakladatel AirCar Anton Zojac, jejich létající auto je zařízení spojující několik prvků:„kde se silnice setkává s oblohou„.
Zatímco čekáme, až létající auto dorazí na naše silnice a do vzduchu, naši letečtí odborníci jsou vám k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu na telefonním čísle +33 (0) 1 44 09 91 82. Neváhejte navštívit naši online nabídku a získat cenovou kalkulaci pro váš let na míru.
Často kladené otázky o AirCar, certifikovaném létajícím autě
Jak funguje přechod mezi režimem auta a letadla?
Přechod mezi oběma režimy je plně automatizovaný a nevyžaduje žádné složité manuální zásahy. Stisknutím tlačítka se křídla a ocasní plochy během několika minut rozvinou nebo zasunou.
Palubní senzory a řídicí systémy zajišťují, že každý krok proběhne bezpečně, aniž by pilot musel manévr korigovat. Tato technologie je založena na vyspělém inženýrství, které bylo důkladně testováno, aby byla zajištěna maximální spolehlivost.
Jaké jsou minimální povětrnostní podmínky pro létání s AirCar?
Stejně jako všechna letadla i AirCar podléhá povětrnostním omezením. Může létat za jasného počasí, při minimální viditelnosti a mírném větru.
Přesné podmínky budou záviset na konečných specifikacích certifikovaného modelu, ale současné prototypy byly navrženy tak, aby odolaly standardním podmínkám podobným těm, které panují u malých lehkých letadel. Lety za hustého deště, husté mlhy nebo silného větru se z bezpečnostních důvodů nedoporučují.
Potřebuji k řízení/pilotování AirCaru speciální řidičský průkaz?
Ano, k používání AirCar je zapotřebí jak řidičský průkaz pro řízení silničních vozidel, tak průkaz soukromého pilota (PPL) nebo vyšší, v závislosti na místních předpisech. Na Slovensku, kde je letadlo certifikováno, schválily letecké úřady jeho používání za určitých podmínek.
V jiných zemích mohou být stanoveny další požadavky, například specifický výcvik pro hybridní vozidla. Společnost Klein Vision zvažuje partnerství, které by tento proces v budoucnu zjednodušilo.
Jaký je skutečný dojezd AirCar v letovém a silničním režimu?
Certifikovaná dvoumístná verze má díky optimalizovanému motoru BMW dolet přibližně 1 000 km při cestovní rychlosti 300 km/h.
V silničním režimu je dojezd podobný jako u běžného automobilu se stejným motorem, tj. přibližně 500 až 600 km s plnou nádrží. Budoucí verze, zejména ty s elektrickým nebo hybridním pohonem, by mohly tyto hodnoty ještě vylepšit.
Je AirCar kompatibilní s běžnou letištní infrastrukturou?
Ano, AirCar může startovat a přistávat na standardních vzletových a přistávacích drahách na malých letištích, což znamená, že jej lze používat bez potřeby speciální infrastruktury.
Jeho využití v městských oblastech však bude záviset na změnách předpisů a případném vytvoření „vertiportů“ (plošin pro letadla). Zatím sdílejí stejné prostory jako lehká letadla.
Jaká jsou bezpečnostní opatření v případě poruchy motoru během letu?
AirCar je vybaven balistickým padákem, což je v lehkém letectví osvědčený bezpečnostní systém, který je schopen v případě nouze zbrzdit pád letadla.
Kromě toho jeho aerodynamická konstrukce umožňuje klouzavý let na značnou vzdálenost, aby mohl bezpečně přistát i bez pohonu. Součástí testů jsou i scénáře selhání, které tyto protokoly ověřují.
Kolik AirCar stojí a kdy bude uveden na trh?
Cena zatím nebyla oficiálně oznámena, ale odborníci odhadují, že by se mohla pohybovat kolem 800 000 dolarů, což jej řadí do segmentu základních soukromých letadel.
Společnost Klein Vision plánuje zpočátku omezenou výrobu, přičemž první zákazníci by jej mohli obdržet již v roce 2026. Další cenově dostupné modely by mohly následovat.
Vypouští AirCar více emisí CO₂ než tradiční letadlo nebo automobil?
Se současným benzinovým motorem je jeho uhlíková stopa srovnatelná s malým jednomotorovým letadlem. Společnost Klein Vision však pracuje na hybridních a elektrických verzích, aby snížila jeho dopad na životní prostředí.
Do komerčních nabídek by mohla být začleněna kompenzace uhlíkových emisí, kterou již někteří provozovatelé nabízejí (např. AEROAFFAIRES).
Lze AirCar zaparkovat na běžném parkovišti?
V režimu automobilu, po složení křídel, má AirCar podobné rozměry jako běžné silniční vozidlo (délka přibližně 5 metrů). Lze jej tedy zaparkovat na běžných parkovištích za předpokladu, že je zde dostatečná výška (přibližně 2 metry). Kvůli ochraně citlivých leteckých součástí se doporučuje soukromá garáž.
Existují nějaká omezení týkající se nákladu (zavazadla, hmotnost cestujících)?
Stejně jako všechna letadla má i AirCar limit užitečného zatížení, který zahrnuje cestující, palivo a zavazadla. U dvoumístného letadla se maximální nosnost odhaduje na přibližně 200 kg plus pilot. Přesné údaje budou uvedeny v uživatelské příručce, ale abyste maximalizovali dolet, musíte cestovat nalehko.
Jaká je úroveň pohodlí na palubě během letu?
Interiér je navržen tak, aby mohl konkurovat špičkovým automobilům, s ergonomickými sedadly, částečným odhlučněním a intuitivním ovládáním.
Stejně jako v lehkém letadle však můžete více než v soukromém tryskáči pociťovat turbulence. Kabina není přetlaková, což omezuje lety v malých výškách.
Mohl by AirCar sloužit ve městě jako létající taxi?
Zatím ne. Ačkoli je tato myšlenka lákavá, městské letecké předpisy, hluk a potřeba vzletových a přistávacích drah z ní činí složitou záležitost.
Klein Vision se zpočátku zaměřuje na meziměstské linky (např. spojení dvou měst vzdálených 300 km), ale vývoj by mohl tento trh otevřít později.
A co servis a údržba?
AirCar bude vyžadovat pravidelné technické prohlídky, a to jak na silnici (jako auto), tak ve vzduchu (jako letadlo).
Společnost Klein Vision plánuje síť schválených středisek, ale logistika ještě není dořešena. Údržba bude pravděpodobně dražší než u běžného vozidla, protože má dvojí funkci.
Existují nějaké plány na autonomní (bezpilotní) verze?
K dnešnímu dni vyžaduje AirCar kvalifikovaného pilota, ale společnost nevylučuje možnost vývoje částečné nebo dokonce úplné automatizace v budoucnu, pokud se změní legislativa.
To bude záviset také na technologickém pokroku v oblasti bezpilotních letadel a autonomních taxíků.
Kde si lze AirCar prohlédnout nebo vyzkoušet?
Společnost Klein Vision čas od času pořádá veřejné předváděcí akce, zejména na Slovensku. Potenciálními příležitostmi jsou také letecké přehlídky (např. Paris Air Show) a akce věnované inovativní mobilitě. Kontaktujte přímo společnost a informujte se o jejím programu.
Bude možné si AirCar pronajmout jako soukromé letadlo?
To bude záviset na poptávce a partnerství. Některé společnosti, jako například AEROAFFAIRES, by mohly nabízet pronájem, pokud model osloví firemní zákazníky.
Potřeba dvojí kvalifikace (silniční + letecká) by však mohla tuto možnost v počátečních fázích omezit.