Neotálejte s rezervací vaších letu na letní období

Hledejte letadlo, město nebo informaci…

Lídr v oblasti pronájmu soukromých letadel po celém světě

Alice, elektrické soukromé letadlo zítřka?

Pronájem soukromých tryskových letadel
od roku 1991

20 000
dostupné přístroje

40 000
zajištěných letů

120 000+
cestujících

4,9/5
spokojenost zákazníků

100%
Kompensace uhlíku

Od roku 2017 slýcháme ve světě soukromého letectví o odpovědném soukromém letadle Alice. Elektrické soukromé letadlo, které způsobí revoluci v dopadu regionálních letů na životní prostředí tím, že se stanou zodpovědnými. Věděli jste, že většinu cest soukromými tryskáči tvoří lety kratší než 3 000 km? Alice si klade za cíl vyrovnat se výkonem legendárnímu Citation 1amerického výrobce Cessna Aircraft!

alice jet privé
Foto: EViation Aircraft

Jakého pokroku bylo dosaženo v projektu Alice Responsible Private Jet? Jak chtějí inženýři, kteří mají na starosti jeho výrobu, splnit tuto leteckou výzvu, která nemá v historii business jetů obdoby?

Příběh Alice, odpovědného soukromého letadla

Ve světě, kde se debata o ekologii stává stále důležitější ve všech oblastech života, nastal čas přijmout tuto výzvu. V odvětví business aviation je jen velmi málo projektů, kterým se daří vyniknout výrobou odpovědných letadel. Mezi ně patří i Alice. Jedná se o letecký projekt, který se postupem času formuje kolem dalšího 100% elektrického soukromého letadla. Alice, kterou realizuje izraelský start-up EViation, má za cíl uvést na trh své první lety do roku 2021.

Předseda společnosti EViation Omer Bar-Yohay úzce spolupracuje s partnery ve více než 21 zemích. Aby mohl být tento kolosální projekt uveden do provozu, musí spojit nejlepší světové inovace. Zejména pokud má provozovat regionální lety v rámci Evropy. Tyto lety vyžadují mimo jiné certifikace nezbytné pro jejich komerční využití. EViation spolupracuje také s americkou institucí FAA(Federation Aviation Administration).

Kromě toho, nad rámec technologických ambicí projektu, chce EViation výrazně snížit cenu regionálního letu soukromým tryskáčem. Jaká tajemství má Alice v rukávu, aby tento špičkový projekt dotáhla do konce?

Jak Alice funguje a je postavena

Alici dodávají energii dvě baterie o kapacitě 980 kWh, tzv. lithium-hliníkové baterie. Pouze tyto dvě baterie pohánějí tři motory. Hlavní turbovrtulový motor je umístěn v zadní části letadla. Další dva motory jsou umístěny na obou křídlech. Motory proudového letounu, tři motory Magni250 vyrobené společností MagniX, budou otáčet vrtulemi vyrobenými společností Siemens při 1 900 otáčkách za minutu. MagniX, výrobce elektromotorů, popisuje své motory jako „lehké a výkonné“.

Lehkost v kombinaci s výkonem je pro izraelskou začínající firmu nezbytnou výzvou. Baterie zařízení totiž značně zvyšují jeho hmotnost. Proto byl proces návrhu zahájen s cílem optimalizovat hmotnost letadla. Baterie jsou nejpodstatnější částí letadla, ale také nejtěžší. Aby se soukromé letadlo odlehčilo, byla jeho konstrukce navržena s použitím unikátního kompozitu. Tento materiál byl navržen tak, aby splňoval normy letecké bezpečnosti. Zároveň snižuje hmotnost letadla ve srovnání s běžným trupem.

cockpit jet privé alice
Foto: EViation Aircraft

A konečně, kokpit tohoto futuristického soukromého letadla je vybaven jedním z nejnovějších operačních systémů naprogramovaných společností Honeywell. Stejná společnost, která vytváří operační systémy pro kokpity letadel Dassault. Software společnosti Honeywell je piloty oceňován pro svou efektivitu a ergonomii. Kokpit je rovněž vybaven systémem autonomního pilotování. Jedná se o inteligentní pilotní program, na který dohlížejí dva piloti na palubě Alice.

Technické inovace elektrického soukromého letadla Alice

Technické vlastnosti tohoto 100% elektrického soukromého tryskáče jsou podobné jako u Citation 1 navrženého společností Cessna Aircraft. Izraelské soukromé letadlo má dolet 1 000 km při cestovní rychlosti 440 km/h. Může tedy letět bez mezipřistání z Paříže do Nice nebo ze Ženevy do Londýna. Může také přepravovat 9 cestujících. Při těchto výkonech je nejdůležitější si uvědomit dvouhodinový dolet. Doba potřebná k dobití baterií se rovná polovině jeho využití. Pokud ujedete 440 km, což je o něco více než Paris Genève, bude zařízení potřebovat 30 minut na dobití. A co víc, pokud jde o hodinové sazby, EViation uvádí 200 eur za hodinu. Mimořádně konkurenceschopná cena. A konečně, elektrické turbovrtulové motory zaručují klidný a tichý let, což cestující velmi potěší.

jet prové alice vol
Foto: EViation Aircraft

Pro srovnání uvádíme tytéž technické údaje, tentokrát na letadle typu Citation 1. Toto soukromé letadlo z CESSNA uletí pro 5 cestujících 1200 km rychlostí 640 km/hod. Na druhou stranu je jeho cena za hodinu letu 7 až 10krát vyšší než u soukromého tryskáče Alice.

Jak ale může být tento cenový rozdíl tak vysoký? Za prvé, pořizovací cena EViation je mnohem nižší: katalogová cena, která se v současnosti uvádí, se pohybuje kolem 1,4 milionu dolarů. Za tryskáč této velikosti a výkonu byste museli zaplatit nejméně 2,5 milionu dolarů.

Slibná budoucnost pro Alici v obchodním letectví

Společnost EViation souběžně pracuje také na projektu nákladního dronu s názvem Orca. Tento letoun bez pilotů a cestujících by startoval z 30metrových ranvejí. Zároveň by vážil 250 kg a unesl až 50 kg nákladu. Uletěl by celkem 850 km. Tento projekt teprve čeká na to, až spatří světlo světa.

Při takto konkurenceschopných cenách by Paris Genève v Alici stál pouhých 22 eur na cestujícího. Tato cena je možná pouze v případě, že se podaří dosáhnout hodinové sazby 200 eur za hodinu. Díky takovým slibným letům, co se týče financování a ekologické odpovědnosti. Má tato létající Tesla otevřené dveře k uberizaci? Alespoň to naznačuje společnost EViation, která nepopřela zvěsti o tom, že se jedná o společnosti jako Uber.