Věděli jste, že existují letiště, která jsou příkladná z hlediska ekologie a ohleduplnosti k životnímu prostředí? Existuje jedno letiště, které se odlišuje tím, že začleňuje životní prostředí do všech fází svého vývoje. Je to letiště Baltra. Ekologie je v centru zájmu secteur de l’aéronautique. V příštích několika letech by tento dobrý student životního prostředí již neměl být výjimkou. AEROAFFAIRES vysvětluje, jak se letiště Baltra stalo prvním 100% ekologickým letištěm na světě.
Letiště Baltra: několik klíčových faktů.
Nejzelenější letiště na světě se nachází na ekvádorskémsouostroví Galapágy na ostrově Blatr a.
Přesný název letiště je Seymour Airport.
Původně, během druhé světové války, sloužilo toto letiště, bývalá americká vojenská základna, jako obranná základna proti Japoncům.
Až do roku 1985 bylo letiště Baltra jediným letištěm obsluhujícím všechny galapážské ostrovy.
Letiště Seymour se stalo prvním letištěm na světě, které bylo označeno jako „zelené letiště„. Stalo se tak po celkové přestavbě v roce 2012.
Náklady na práce a rekonstrukci letiště se odhadují na 40 milionů dolarů.
V březnu 2013 bylo oficiálně otevřeno nové letiště na ostrově Baltra.
V roce 2014 mu byla udělena značka „Leed Gold“od USGBC (United States Green Building Council), což z něj činí nejekologičtější letiště na světě.
V současné době má letiště Baltra pouzejednu vzletovou a přistávací dráhu dlouhou 2 400 m. Budovy o rozloze 6 000 m² vítají letadla z celého světa. Ročně letiště využije přibližně 400 000 cestujících.
Proč je letiště Baltra stoprocentně ekologické?
Při stavbě letiště bylo použito 100 % ekologických materiálů:
Letiště je postaveno výhradně z recyklovaných nebo ekologických materiálů. Základem konstrukce letiště je dřevo a vulkanický kámen. Výrobu energie na letišti zajišťují solární panely a 3 větrné turbíny.
Letiště využívá svého prostředí a využívá slunce a vítr na ostrově k výrobě obnovitelné energie.
V neposlední řadě byl tento nejekologičtější terminál na světě postaven z 80 % z opětovně použitých materiálů. Tyto materiály, zejména kámen a dřevo, pocházejí ze starých budov. Upravená a znovu použitá voda z umyvadel a toalet se používá k zavlažování okolní vegetace.
Jedná se o 100% ekologické letiště, které bere ohled na své okolí a ekosystém:
Kromě energetické a stavební výkonnosti dbá letiště Baltra také na ochranu ekosystému, který žije v blízkosti vzletových a přistávacích drah a letištní činnosti. Specializované týmy jsou vyškoleny v oblasti ochrany druhů. Když se leguán rozhodne přeběhnout přes ranvej, pracovník dráhy ho odchytí a odnese na místo, kde může přežít.
Kromě toho se podařilo znovu vysadit stovky druhů. Všichni zaměstnanci letiště je chrání.
Terminál bez klimatizace.
Na letišti Baltra není v terminálu klimatizace. Z bezpečnostních důvodů ji má pouze strojovna. Klimatizační systémy využívají studenou mořskou vodu získávanou z Tichého oceánu. Tím se šetří energie. Letiště se rozhodlo postavit svou budovu bez klimatizace. Jak tedy udržet cestující v chladu? Konstrukce letiště byla navržena tak, aby budova propouštěla vítr a fungovala jako přirozený klimatizační systém.
Tento inovativní projekt inicioval architekt specializující se na bioklima. Navrhl budovu, která získala ocenění za svůj „100% zelený“ závazek.
Je možné stavět ekologická a 100% ekologická letiště při zachování výkonnosti letištních činností. Letiště Baltra je toho důkazem. Vyžaduje to však know-how a rozpočet. Aby se letiště vyrovnala s ekologickými výzvami zítřka, budou se muset inspirovat tím, co se již dělá na Galapágách. Celé odvětví letectví pracuje na tom, aby se ekologická letiště stala normou.