
Viděli jste malé soukromé letadlo na prodej? Láká vás okružní jízda služebním letadlem?
Pokud jste se rozhodli udělat krok vpřed a koupit si letadlo, ať už dopravní, nebo soukromé, pravděpodobně stojíte před velkou otázkou: jaké si vybrat?
Vše samozřejmě závisí na vašich potřebách, očekáváních a flexibilitě vašeho rozpočtu. Letadlo z druhé ruky nebude stát stejně jako nové.
Představujeme modely letadel uvedené na trh po roce 2018 a uvádíme ceny těchto nových letadel. Provedeme také několik srovnání se staršími modely.
Na trhu soukromého letectví dominují Evropa a Spojené státy, které dohromady tvoří téměř 80 % světové flotily tryskových letadel, ale zároveň je na něm stále větší konkurence. Jak uvidíte, mnoho z nejluxusnějších soukromých tryskových letadel uvedených na trh v letech 2019 a 2020 nevyrábí společnosti Airbus ani Boeing, které jsou nejznámější svými dopravními letadly.
Přinášíme tedy seznam, který zahrnuje jak modely dopravních letadel, tak dopravní letadla dostupná k soukromému pronájmu a soukromé tryskáče.
Cena nového osobního letadla
Uvedení do provozu: 1970
Dolet: 2 700 km
Kapacita: 5 cestujících
Poznámky: Beechcraft Baron 58 je jistě nejoblíbenějším dvoumotorovým pístovým letadlem na světě. Může přepravovat až 5 cestujících rychlostí 370 km za hodinu. Na trhu je od 70. let 20. století a od té doby byl mnohokrát upravován.
Cena: 1,4 milionu eur
Uvedení do provozu: 2011
Dojezd: 3 000 km
Kapacita: 5 cestujících
Poznámka: nejžádanější verze TBM, TBM 900, je k dispozici od roku 2019.
Cena: od 1,5 milionu eur

Foto: Commons Wikimedia
Cena nového lehkého soukromého letadla
Uvedení do provozu: 2009
Dolet: 3 600 km
Kapacita: 6 cestujících
Poznámka: tento model Embraeru dokáže na poměry lehkých soukromých letadel překonat velké vzdálenosti.
Cena: 8 milionů eur
Uvedení do provozu: 2008
Dolet: 2 200 km
Kapacita: 4 cestující
Poznámky: Od roku 2008 existuje několik verzí. Nejnovější je Phenom 100EV, který byl uveden na trh v roce 2018.
Cena: 4,5 milionu eur

Foto: Commons Wikimedia
Uvedení do provozu: 2015
Dojezd: 1 300 km
Kapacita: 6 cestujících
Poznámky: Nejnovější verzí je HondaJetElite, která se dokonale hodí pro obchodní letectví a má o 17 % delší dolet. Prodává se za 5 milionů eur a více.
Cena: 4,5 milionu eur
Cena nového business jetu pro střední tratě
Pokud si chcete pořídit business jet pro středně dlouhé nebo turistické lety, doporučujeme řadu Cessna.

Foto: Wikimedia Commons
Uvedení do provozu: 2019
Dolet: 6 300 km
Kapacita: 12 cestujících
Poznámky: K pronájmu je k dispozici od roku 2020 a zahrnuje některé digitální vymoženosti, jako je Wi-Fi připojení a satelitní rádio. Další souběžně vyvíjený model, Cessna Citation Hemisphere, byl nakonec pozastaven.
Cena: 25 milionů eur
Uvedení do provozu: 2019
Dolet: 4 500 km
Kapacita: 12 cestujících
Komentář: Jedná se o modernizovanou verzi modelu Legacy 500, který je na trhu pronájmu od roku 2019. Jeho hlavními konkurenty jsou Gulfstream G280 a Bombardier Challenger 350.
Cena: 30 milionů eur
Uvedení do provozu: 2020
Dolet: 3 700 km
Kapacita: 9 cestujících
Poznámky: Inspirován modelem Legacy 450, dokáže překonat rychlost 800 km za hodinu, čímž šetří čas a řadí tento model mezi nejrychlejší ve své kategorii. Jeho příchod je plánován na rok 2020.
Cena: 17 milionů eur
Cena nového dálkového business jetu
Uvedení do provozu: v roce 2000
Dolet: 11 300 km
Kapacita: 16 cestujících
Poznámky: Jedná se o jedno z nejmodernějších dálkových letadel. Nedávno byl nahrazen letounem Global 7500.
Cena: 45 milionů eur
Uvedení do provozu: 2019
Dolet: 13 000 km
Kapacita: 19 cestujících
Komentář: Konkuruje letounu Gulfstream G700, ale jeho výhodou je, že v roce 2019 již bylo vyrobeno 30 modelů.
Cena: 65 milionů eur

Foto: Commons Wikimedia
- Gulfstream G700
Uvedení do provozu: 2021
Dolet: 13 000 km
Kapacita: 19 cestujících
Poznámky: Konkuruje letounu Global 7500 a navazuje na modely G650 a G650ER. Je to jeden z největších soukromých tryskáčů na světě.
Cena: 68 milionů eur
- Dassault Falcon 6X
Uvedení do provozu: 2022
Dolet: 10 000 km
Kapacita: 16 cestujících
Poznámky: Dassault, dříve známý svými vojenskými letouny Rafale a stíhačkami, tentokrát představí soukromé letadlo určené pro obchodní cestující. První let je naplánován na rok 2021, uvedení do provozu na rok 2022. Falcon 6X bude schopen dosáhnout rychlosti až 1 000 km/h.
Jeho oceňovaná kabina – nejširší a nejvyšší na světě – nabízí standardy prostoru, pohodlí, produktivity a bezpečnosti, které nastavují nová měřítka v segmentu dálkových business jetů.
Generální ředitel Dassault Aviation Eric Trappier o letounu Falcon 6X.
Cena: 40 milionů eur
Ceny nejnovějších komerčních letadel pro střední a dlouhé tratě a jejich soukromých verzí (2018-2022)
Pokud vás zajímají lety na střední a dlouhé vzdálenosti, přejeme vám příjemné čtení.
Od společnosti Airbus
- Airbus A350-1000
Uvedení do provozu: 2019
Dolet: 14 700 km
Kapacita: 366 cestujících
Poznámky: Původně byl vytvořen jako konkurence pro Boeing 777-300ER, jejich výkony jsou podobné. Nyní konkuruje Boeingu 777-X.
Cena: 330 milionů eur
- Airbus A321neo (neo pro nový motor)
Uvedení do provozu: 2019
Dolet: 9 000 km
Kapacita: 244 cestujících
Poznámky: Program neo byl vytvořen s cílem zlepšit účinnost letounu A320 a umožnit mu snížit spotřebu paliva o 15 %.
Airbus321, který je často ve stínuAirbusu 320, je dopravní letadlo s větší kapacitou a lepším komfortem než druhý jmenovaný. Jeho přímým konkurentem je Boeing 737 Max. Airbus neustále pracuje na vylepšování svých modelů a brzy bude na trhu A321XLR.
Cena: 117 milionů eur

Foto: Flickr
Airbus ACJ320neo (ACJ pro Airbus Corporate Jets)
Uvedení do provozu: 2018
Dolet: 11 000 km
Kapacita: 25 cestujících
Poznámky: Airbus Corporate Jets je dceřinou společností Airbusu, která prodává osm business jetů. ACJ320neo je jedním z nejoblíbenějších.
Cena: 85 milionů eur
Na Královském mezinárodním leteckém veletrhu v roce 2019 představil Airbus také svůj koncept futuristického letadla. Nazvaný Bird of Prey (Dravý pták) je hybridním elektrickým letadlem.
Boeing
- Boeing 787-10
Uvedení do provozu: 2018
Dolet: 12 000 km
Kapacita: 336 cestujících
Poznámky: Tento model, známý také jako Dreamliner, je nejvýkonnějším modelem z rodiny 787.
Cena: 265 milionů eur
- Boeing 737 Max 10
Uvedení do provozu: 2018
Dolet: 6 100 km
Kapacita: 230 cestujících
Poznámky: Boeing uvedl v roce 2017 na trh generaci 737 Max s většími a účinnějšími motory než předchozí modely.
Cena: 123 milionů eur

Foto: Commons Wikimedia
- Boeing BBJ Max 7 (BBJ pro Boeing Business Jets)
Uvedení do provozu: 2019
Dolet: 13 000 km
Kapacita: 19 cestujících
Poznámky: Jedná se o model postavený na základě letounu 737, který oproti původnímu BBJ zlepšil spotřebu paliva o 13 % a hlučnost o 40 %. Nezaměňovat s BBJ 777-X, který je plánován na rok 2020.
Cena: 90 milionů eur
Mezinárodní konkurenti
- Embraer E195-E2
Uvedení do provozu: 2018
Dolet: 4 800 km
Kapacita: 120 cestujících
Poznámka: brazilská společnost uvedla na trh první modely EJet E-2 v roce 2016.
Cena: 55 milionů eur

Foto: Wikimedia Commons
- Comac C919
Uvedení do provozu: 2021
Dolet: 5 000 km
Kapacita: 190 cestujících
Poznámky: Jedná se o dvoumotorové dopravní letadlo čínského výrobce. První let se uskutečnil v roce 2017 a uvedení do provozu je plánováno na rok 2021.
Cena: 46 milionů eur
- Irkut MC-21 300
Uvedení do provozu: 2021
Dolet: 6 300 km
Kapacita: 168 cestujících
Poznámky: Jedná se o další dvoumotorové dopravní letadlo, tentokrát od ruského výrobce. Letoun je v současné době ve fázi certifikace, ale již bylo rezervováno téměř 300 objednávek.
Cena: 82 milionů eur
- Mitsubishi Space Jet 90
Uvedení do provozu: 2021-2022
Dolet: 3 000 km
Kapacita: 78 cestujících
Poznámky: Tento nový model letadla, dříve známý jako MRJ (Mitsubishi Regional Jet), by měl snížit spotřebu paliva o 20 %. Původně byl ohlášen na rok 2021, nakonec by mohl být uveden do provozu v roce 2022.
Cena: 43 milionů eur
Jaké faktory je třeba zvážit před nákupem nového letadla?
Nákup nového letadla je významnou investicí a pro správnou volbu je třeba analyzovat několik kritérií:
- Celkový rozpočet: Kromě kupní ceny je třeba zohlednit náklady na údržbu, pojištění, skladování (hangár), palivo a personál (piloti, mechanici). Tyto náklady mohou představovat až 10-20 % hodnoty letadla ročně.
- Zamýšlené použití: krátké/střední/dlouhé lety? Osobní nebo nákladní doprava? Tyto faktory určují požadovanou velikost, dolet a výkon.
- Palubní technologie: Výběr mohou ovlivnit moderní navigační systémy, Wi-Fi připojení nebo možnosti šetrné k životnímu prostředí (např. úsporné motory).
- Budoucí prodej: Některé modely si zachovávají svou hodnotu lépe než jiné. Špičková business letadla (Gulfstream, Bombardier) jsou na trhu s použitými letadly často stabilnější.
Pro posouzení těchto aspektů se před případným nákupem doporučuje audit u leteckého odborníka, například u společnosti AEROAFFAIRES.
Jaké jsou výhody leasingu soukromého letadla oproti jeho koupi?
I když je koupě nového letadla lákavá, leasing zůstává pro mnoho cestovatelů flexibilní a ekonomickou alternativou. Zde jsou některé z výhod:
- Žádné fixní náklady: Žádné náklady na údržbu, personál nebo skladování. Cena letu je all-inclusive.
- Přizpůsobivost: Výběr letadla pro každou misi (lehké proudové letadlo pro krátký let, dálkové pro mezikontinentální cestu).
- Přístup k nejnovějším modelům: Leasingové společnosti často obnovují své flotily a nabízejí letadla vybavená nejnovějšími technologiemi.
- Ekologické řešení: Některé společnosti, jako například AEROAFFAIRES, plně kompenzují emise CO₂ při vašich letech.
Pro firmy nebo jednotlivce, kteří cestují méně než 100 hodin ročně, je leasing často výhodnější. Předplatitelské vzorce (typu „jet card“) vám také umožní využívat zvýhodněné sazby.
A konečně
Nedávné události měly zásadní dopad na většinu leteckých společností. Zaprvé, ekologická krize přiměla výrobce hledat způsoby, jak snížit spotřebu paliva svých letadel.
A co víc, v reakci na epidemii Covid-19 společnost Airbus vrátila do prodeje čtyři letadla A320neo a dvě A321neo, původně určená pro společnost Air Asia. Tyto objednávky, stejně jako mnoho dalších, byly nyní zrušeny, což pravděpodobně povede k určitému snížení cen.
V neposlední řadě je třeba mít na paměti, že uvedené ceny nezahrnují náklady na údržbu, provoz a organizaci posádky soukromých letadel, které jsou nicméně značné. Není neobvyklé, že roční vedlejší náklady dosahují 350 000 EUR nad rámec ceny letadla. Pokud již nyní přemýšlíte o tom, jak tyto náklady snížit, můžete zkusit soukromé letadlo po jeho zakoupení pronajmout nebo sdílet jeho vlastnictví. Případně si můžete v době, kdy své firemní letadlo nepoužíváte, nechat spravovat soukromou leteckou společností, která bude s vaším letadlem létat, když ho nebudete používat.
Chcete-li se dozvědět více, podívejte se na naše články: Jak koupit letadlo ? Koupit nebo pronajmout soukromé letadlo, jaké řešení zvolit?
Pokud byste raději začali pronájmem soukromého letadla, kontaktujte nás a rezervujte si let.