V době, kdy je ekologická transformace v centru pozornosti, vyvíjejí některé začínající podniky inovativní projekty. To je případ německého start-upu Volocopter, který se specializuje na městskou leteckou mobilitu a vyvinul létající taxi nazvané Volocity. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) vydala osvědčení pro let v režimu dronu (bez pasažéra) a v nerizikových oblastech. Vozidlo Volocity, které méně znečišťuje ovzduší, protože je poháněno elektřinou, a je flexibilnější, protože se pohybuje ve vzduchu, představuje alternativu ke znečištění ovzduší způsobenému masivní automobilovou dopravou, zejména ve velkých městech.

Společnost Volocopter je prvním začínajícím podnikem s projektem eVTOL, elektrického létajícího taxi s vertikálním vzletem a přistáním, který získal od agentury EASA schválení DOA (Design Organisations Approvals), což jí umožňuje pokračovat ve vývoji svého létajícího taxi s rozšířenou autonomií. „Schválení konstrukční organizace je zásadním krokem k získání komerční certifikace a stále více přibližuje letecký taxík, “ říká Florian Reuter, generální ředitel společnosti Volocopter.

Německá společnost následně 24. června 2021 získala od agentury EASA, která je v EU zodpovědná za bezpečnost letectví, licenci k létání, čímž potvrdila svůj náskok před konkurencí.
Volocity dokáže přepravit dvě dospělé osoby a jejich zavazadla na vzdálenost 35 km při maximální rychlosti 110 km/h. Ambicí společnosti Volocopter je nahradit vrtulník jako prostředek expresní přepravy v hustě osídlených městských oblastech, ale především chce v tomto odvětví explodovat růst. Létající taxi Volocopter je založeno na technologii odvozené od dronů: 9 baterií a 18 elektromotorů, každý s vrtulí. Hlavní výhodou Volocity je, že je pětkrát tišší než vrtulník.
Cíle společnosti Volocopter pro rok 2023
K dnešnímu dni toto schválení EASA umožňuje společnosti Volocity provozovat činnost v jasně vymezených oblastech s nízkým rizikem. Dron Volocopter, Volocity, dosud uskutečnil pouze zahajovací lety v rámci testů na stránkách Helsinki, Singapour a Dubaï.
Akreditace EASA proto podtrhuje životaschopnost procesů společnosti Volocopter a umožňuje jí dostatečně vysokou úroveň bezpečnosti při výrobě a každodenním používání.

V současné době se projektuje další nákladní verze létajícího taxi 2X pro přepravu zboží. Pokud jde o Volocity, společnost Volocopter doufá, že jej uvede na trh již v roce 2023, zejména proto, že každá ze 70 společností po celém světě vyvíjí vlastní prototyp létajícího taxi na bázi stejného typu, jako například Airbus, který v červnu 2019 představil svůj druhý prototyp autonomního létajícího taxi Alpha One: Alpha Two, letoun vyznačující se řadou inovací a technických vylepšení, jako je například absence kokpitu.
Německý start-up Volocopter oznámil zahájení rezervací na první komerční lety svého prvního létajícího taxi Volocity. K dispozici je celkem 1 000 letenek a během dvou dnů jich bylo rezervováno již více než 550. Pokud jde o ceny letenek, je znám pouze údaj, žepatnáctiminutový let by měl stát 300 eur na cestujícího.
Cesta mezi Roissy a La Défense trvá letadlem VTOL maximálně patnáct minut, zatímco autem nejméně čtyřicet minut.
Cílem společnosti Volocopter je realizovat projekt do roku 2023, aby mohli návštěvníci a obyvatelé Paříže cestovat mezi Paříží a olympijskými areály v rámci olympijských her v roce 2024.
V zájmu urychlení realizace tohoto projektu pro olympijské hry v roce 2024 podepsaly 30. září region Ile-de-France, RATP a Aéroports de Paris společnou dohodu o městské letecké mobilitě, která umožní zřízení zkušební zóny na letišti Pontoise a zároveň podpoří přechod letecké dopravy na ekologickou.
„Strukturování sektoru letecké mobility kolem letiště Pontoise – Cormeilles-en-Vexin je v souladu s dynamikou plánu obnovy regionu, závěry konference smluvních stran a olympijskými a paralympijskými hrami v roce 2024. Tato akce představuje výjimečnou příležitost k mobilizaci leteckého průmyslu a ke zviditelnění pařížského regionu tím, že jej zviditelní jako referenční region na světovém trhu městské letecké mobility ,“ říká Valérie Pécresse, předsedkyně Pařížského regionu.

Budoucnost letecké mobility ve velkých městech
Certifikace EASA zatím neumožňuje zahájení komerčních letů, ale představuje klíčový krok k prvním komerčním letům plánovaným na olympijské hry v Paříži v roce 2024. Olympijské hry již nejsou jen sportovní soutěží, ale také geopolitickým poselstvím, demonstrací síly a moci země, která je pořádá, založenou na sportovní soft power. Olympijské hry v Paříži v roce 2024 proto představují pro Francii příležitost zazářit na mezinárodní scéně.
Projekt rozvoje městské letecké mobility posiluje přitažlivost regionu Ile-De-France v mezinárodním měřítku, a to díky spolupráci různých veřejných a soukromých subjektů, mezi něž patří například Helifirst, vrtulníková letecká společnost specializující se na obchodní letectví, a Helipass, digitální platforma pro rezervaci letů vrtulníkem v rámci řízení provozu. V oblasti „dopravních prostředků“ byly prozatím vybrány tři společnosti, které budou létat se svými létajícími taxíky v rámci olympijských her 2024 v Paříži: Volocopter, Airbus a čínský start-up Ehang.
Doplňkové služby mezi Volocopterem a business aviation?
Pronájem soukromého letadla je základním nástrojem pro splnění časových omezení. Zákazníci pronájmu soukromých tryskových letadel hledají flexibilitu, bezpečnost a rychlost. Spojení mezi letišti a centry měst je často komplikované a časově náročné kvůli hustému silničnímu provozu. V blízké budoucnosti by létající taxíky mohly umožnit vyhnout se dopravním zácpám a spojit FBO s cílovou destinací. „Budou obsluhovat řadu zajímavých míst mezi l’aéroport d’Orl ya Charles de Gaulle Etoile, stejně jako centrum Paříže, případně na l’héliport d’Issy-les-Moulineaux“ říká Marie-Claude Dupuis, ředitelka pro inovace a strategii rozvoje společnosti RATP .
Tato elektrická vozidla by vyřešila problém nadměrné dopravy ve velkých městech a zároveň by respektovala životní prostředí. Byly by také ideálním doplňkem pronájmu soukromých letadel.
Tyto létající taxíky však mají řadu nedostatků, včetně velmi omezeného dojezdu, nízké rychlosti (maximálně 110 km/h) a malé přepravní kapacity. Navzdory těmto nedostatkům se však množí počet začínajících firem působících na trhu leteckých taxíků, zejména v Číně. Podle studie, kterou v roce 2019 provedla poradenská společnost Oliver Wyman, budou létající taxíky do roku 2035 představovat potenciální trh v hodnotě 35 miliard dolarů. Ve skutečnosti by do roku 2035 mohlo být v provozu více než 50 000 létajících taxíků v téměř 90 městech po celém světě.
V blízké budoucnosti by mohl být řešením problému snížení přetížení silniční dopravy. „Myslíme si, že v budoucnu budou eVTOLy vyzvedávat zákazníky přímo u nich doma,“ říká Florian Reuter, generální ředitel společnosti Volocopter.
Skupina ADP je hlavním podporovatelem projektu létajícího taxi Volocopter. V současné době je Paris Le Bourget předním letištěm pro obchodní letectví. Je jediným subjektem skupiny ADP, který má stanoviště přizpůsobená různým kategoriím letadel.
- 2 letiště pro obchodní letectví: Toussus-Le-Noble a Pontoise-Cormeilles-en-Vexin
- 8 obchodních letišť: Chavenay, Chelles, Coulommiers, Etampes, Lognes, Meaux, Persan a Saint-Cyr
- 1 heliport v Issy-Les-Moulineaux
Dokážeme si v budoucnu představit 100% leteckou a elektrickou dopravu?
Tyto létající taxíky by mohly vyzvedávat časově omezené zákazníky a vysazovat je u nich doma nebo na jiném místě v různých areálech skupiny Aéroports de Paris, zejména na Paris Le Bourget,héliport d’Issy-Les-Moulineaux nebo Pontoise, kde se v současné době létající taxíky testují.

Německý start-up Volocopter také v Singapuru představil nový prototyp vertiportu pro letoun Volocity, nazvaný VoloPort. Terminál bude modulární, takže jej lze snadno přizpůsobit různým městským lokalitám, jako jsou střechy budov, nádraží nebo parkoviště.


Naši letečtí odborníci jsou vám k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, aby vám zajistili soukromý let na telefonním čísle +33 (0) 1 44 09 91 82. Neváhejte a navštivte devis en ligne a získejte cenovou kalkulaci pro váš soukromý let.