Neotálejte s rezervací vaších letu na letní období

Hledejte letadlo, město nebo informaci…

Lídr v oblasti pronájmu soukromých letadel po celém světě

Jak recyklovat soukromé letadlo?

Pronájem soukromých tryskových letadel
od roku 1991

20 000
dostupné přístroje

40 000
zajištěných letů

120 000+
cestujících

4,9/5
spokojenost zákazníků

100%
Kompensace uhlíku

Věděli jste, že životnost soukromého letadla je 50 let? Každý rok je vyřazeno nejméně 200 komerčních letadel. A odhaduje se, že do roku 2030 bude muset být na celém světě recyklováno více než 20 000 soukromých letadel. Jak tedy recyklovat soukromé letadlo? Kdo se postará o demontáž? Co se děje s díly? Kolik stojí recyklace soukromého letadla?

To jsou jen některé z otázek, na které AEROAFFAIRES odpovídá v tomto článku o recyklaci soukromého letadla.

Recyklace letadel: několik čísel

Věděli jste, že :

  • 92 % letadla lze recyklovat.
  • 10 % letadla se přemění na drahé kovy (titan, ocel, hliník)
  • recyklovaný letecký motor z „druhé ruky“ může stát až 3 miliony eur.
  • kč. 1 000 dílů lze recyklovat a vrátit zpět do oběhu.
  • pouze 13 % letadlových dílů tvoří odpad, který se nedá znovu použít.
  • že z velkého dálkového letadla lze vyrobit až 5 000 plechovek.

Recyklace soukromého letadla: jednotlivé fáze

Přibližně 90 % letadla bude recyklováno. Jaké jsou tedy fáze recyklace letadla? Právě to vám chceme vysvětlit.

Prvním krokem je převoz letadla na místo demontáže: buď v Tarbes, nebo v Châteauroux.

Poté odborníci odstraní motor, klíčovou součást letadla s vysokou přidanou hodnotou.

Poté následuje operace „ekologizace přístroje„. Ta zahrnuje demontáž a rozřezání spotřebiče.

V této fázi odborníci vyprázdní spotřebič od tekutin a kompletně jej zbaví součástí. Jsou odstraněny všechny součásti letadla: sedadla, kokpit, přístroje, okna a koberce.

Z letadla jsou rovněž zcela vypuštěny „kapaliny“: oleje, benzín, hydraulické a elektrické obvody.

Součásti spojené s nebezpečnými materiály jsou svěřeny společnostem s odbornými znalostmi pro nakládání s nimi.

Rozřezání spotřebiče, které je konečnou fází, trvá minimálně 6 týdnů a recyklace celého spotřebiče více než 3 měsíce.

Kdo recykluje soukromá letadla?

Letiště a společnosti, které je demontují:

Dvě letiště jsou ve světě recyklace soukromých letadel a letadel obecně dobře známá. Provozují se na nich demontáže a recyklace letadel. Jsou to letiště Tarbes a letiště Châteauroux.

Vedoucí společností na trhu recyklace letadel je Tarmac Aerosave. Jedná se o dceřinou společnost společností Airbus, Safran a Suez. Tarmac Aerosave skladuje 20 % evropských letadel, která jsou mobilizována z důvodu ukončení jejich životnosti, a zároveň jsou recyklována.

Začínající společnost AC Dismantling: nový hráč na trhu recyklace soukromých letadel.

Za tímto inovativním projektem, který jde zcela s dobou, stojí Anthony Chamarty. Jeho cílem je? Poskytnout leteckým společnostem řešení pro likvidaci soukromých letadel, která již nejsou v provozu, a nabídnout recyklaci a někdy i druhý život náhradním dílům letadel: sedadlům, galeriím, materiálům, kokpitům a motorům. Tato ambiciózní společnost si klade za cíl stát se „vrakovištěm“ pro soukromá letadla.

Kolik stojí recyklace soukromého letadla?

Odhadované náklady na recyklaci letadla v Evropě jsou 150 000 eur. Tyto vysoké náklady jsou odůvodněny náklady na kvalifikovanou pracovní sílu. Právě skladování vyřazených letadel je pro společnosti v odvětví recyklace nejvýnosnější.

Kolik stojí recyklace soukromého letadla?

Odhaduje se, že hodnota rozebraného letadla činí 10 % jeho nové pořizovací ceny.

Cena se liší podle ceny surovin a druhotných materiálů.

Co se děje s díly soukromého letadla po recyklaci?

Mnoho dílů bude mít druhý život. Recyklované díly jsou :

  • kabely
  • plastové díly
  • motory
  • trup, trupové trupy, křídla a motory
  • Náhradní díly: okna, sklíčka, bezpečnostní dveře, letové ovládací prvky, černé skříňky, palubní počítače.
  • díly obsahující nebezpečné materiály: baterie, azbest, hasicí přístroje atd

Svět interiérové výzdoby se o buleskové otvory velmi zajímá. Mnoho plastových komponentů se bude používat v textilním průmyslu.

Recyklace letadel: neregulovaný trh

Trh s recyklací letadel, ačkoli je na vzestupu, se dnes potýká s regulací. V důsledku toho se někdy setkáváme s tím, že místní obchodníci se šrotem rozebírají letadla na konci přistávací dráhy za použití nespecifikovaných a neselektivních metod. Neprovádí se žádné třídění ani recyklace. Jedná se o provoz „letadlového šrotiště“, podobně jako je tomu ve světě automobilů.

Proto mezinárodní asociace pro recyklaci AFRA pracuje na regulaci tohoto odvětví definováním kodexu správné praxe. Ten zajistí, že použité díly budou řádně kontrolovány a dohledatelné. Cílem regularizace této činnosti je také zajistit, aby bylo zohledněno životní prostředí.

Recyklace letadel je dlouhý a nákladný proces, který je však pro životní prostředí nezbytný. Třídění a vdechnutí druhého života součástkám letadel, ať už komerčních nebo soukromých, jsou základními kroky při řešení problémů životního prostředí. Toto odvětví se bude v příštích několika letech vyvíjet tak, aby se stalo nezbytnou integrovanou fází životního cyklu letadla.