Sníte o práci letušky a nevíte, kde začít? Nebo se prostě chcete o této profesi dozvědět více a zjistit, zda je pro vás vhodná? Pak čtěte dále, protože jste na správné stránce.
Letušky, obecně známé jako palubní personál, jsou zodpovědné především za pohodlí a bezpečnost cestujících.
Letušky mají dvě hlavní role: bezpečnost/ochranu a prodej. Konkrétně je letuška zodpovědná za :
- předem kontroluje, zda je vybavení kabiny (masky, záchranné vesty, skluzavky) funkční
- přivítání cestujících a jejich usazení
- představení bezpečnostních opatření
- zajistit, aby byly dodržovány pokyny
- distribuci občerstvení, nápojů a jídel
- prodávat doplňkové produkty a spravovat účty
- reagovat na požadavky cestujících
- zajišťovat spojení s palubou letadla
Proč se stát letuškou?
Letušky reprezentují společnost, pro kterou pracují, a proto musí mít bezúhonné chování, smysl pro odpovědnost a respektovat pravidla. Dalšími vysoce ceněnými vlastnostmi jsou organizovanost, přizpůsobivost a sebeovládání.
Pokud přemýšlíte, zda je to práce pro vás, zamyslete se nad tím, jak komunikujete s lidmi, zda máte rádi kontakt s různými kulturami, práci v týmu nebo například komunikaci v cizím jazyce. Dobrá stevardka slouží cestujícím a musí umět laskavě a trpělivě reagovat na někdy choulostivé požadavky a také uklidnit cestující v případě problému. Stručně řečeno, je to práce zaměřená na lidi a služby.
A konečně, navzdory některým předsudkům je práce letušky náročná, a to jak fyzicky, tak psychicky. Musíte být schopni zůstat několik hodin na nohou, vyrovnat se s jet lagem a někdy i se samotou během mezipřistání. Sladit pracovní a rodinný život není vzhledem k nepravidelné pracovní době vůbec snadné. Obecně lze říci, že je to práce pro lidi, kteří jsou do své práce zapálení, ale zároveň jim umožňuje hodně cestovat.

Jak se stát letuškou?
Před zahájením jakéhokoli vzdělávacího procesu se ujistěte, že splňujete následující podmínky:
- Je vám více než 18 let
- Získali jste maturitní vzdělání
- Mluvíte dobře anglicky (více než 720 bodů v testu TOEFL)
- Jste v dobré fyzické kondici a umíte plavat
- Nemáte viditelné tetování
- Máte platný cestovní pas a povolení k pobytu platné déle než šest měsíců pro cizí státní příslušníky
Doporučujeme, abyste před zahájením kurzu měli ukončené dvouleté vysokoškolské vzdělání a ovládali několik jazyků. Velmi se cení také zkušenosti v hotelnictví nebo v prodeji.
Po splnění předpokladů je třeba získat osvědčení Certificat d’Aptitude Médicale a především osvědčení CCA (Cabin Crew Attestation).
Po absolvování povinné lékařské prohlídky musíte být nejprve uznáni za fyzicky a psychicky způsobilé. Ta zahrnuje kompletní vyšetření a může stát až 400 eur. Ve Francii je první prohlídka hrazena na vaše náklady, ale další prohlídky, které je třeba absolvovat každé dva roky, hradí společnost, pro kterou pracujete. U anglosaských, asijských a blízkovýchodních leteckých společností je první lékařská prohlídka hrazena a provádí se po absolvování přijímacího řízení palubního personálu.
Ve Francii zajišťují školení veřejné školy schválené francouzským úřadem pro civilní letectví ( DGAC) . Zkoušky CCA není možné složit jako nezávislý kandidát.
Evropské a mezinárodní letecké společnosti nabízejí vlastní výcvikové kurzy a není nutné skládat zkoušky CCA.
Jak probíhá výcvik CCA?
Absolvování kurzu trvá méně než rok. Trvá přibližně pět týdnů, rozložených do čtyř měsíců.
Teoretická příprava trvá tři týdny. Zahrnuje technické aspekty letadla, předpisy, první pomoc (znalost rozpoznání zdravotních případů a někdy i jejich ošetření) a bezpečnost (znalost postupu například v případě požáru). Zahrnuje také část věnovanou vztahům se zákazníky a lidskému faktoru (jak se vypořádat se stresem, únavou atd.). Státní teoretická zkouška se koná čtyřikrát ročně.
Praktický výcvik trvá týden a půl a začíná po složení teoretické zkoušky. Zahrnuje simulované situace a učí budoucí hostesky, jak rychle reagovat v případě problému nebo nebezpečí (jak provést masáž srdce, jak použít hasicí přístroj atd.). Po tomto školení se účastníci musí zúčastnit zkušebního dne.
V průběhu nebo po skončení CCA můžete také složit zkoušku CQP PNC (Certificat de Qualification Professionnelle PNC). Není to povinné, ale umožní vám to dále rozvíjet vaše dovednosti, zejména ty, které se týkají bezpečnosti a komunikace.
Navíc společnost, která vás zaměstná, může požadovat, abyste absolvovali další vzdělávací kurzy.

Co bude následovat?
Málokdy si budete moci vybrat, ke které letecké společnosti po absolvování výcviku nastoupíte, protože všechny nenabírají ve stejnou dobu. Francouzské letecké společnosti nabírají palubní průvodčí u CCA na výběrových dnech, během nichž se konají písemné testy a osobnostní pohovory.
Vaše první lety budou pravděpodobně na krátkých tratích v ekonomické třídě, pak budete postupně přidělováni na delší lety, které obsluhují náročnější klientelu.
S přibývajícími zkušenostmi a praxí budete postupovat po kariérním žebříčku a můžete být povýšeni na pozici Chief Cabin Crew a vedoucího týmu, poté na Senior Cabin Crew, instruktora a nakonec na Chief Cabin Crew.
Kolik si vydělá palubní průvodčí?
Plat palubního průvodčího na začátku kariéry se pohybuje kolem 1 700 EUR hrubého měsíčně. U zkušených palubních průvodčích se tato částka zvyšuje na 4 700 eur bez bonusů. Počet odpracovaných hodin a pracovní podmínky se mohou u jednotlivých leteckých společností značně lišit.
Chcete-li se dozvědět více
- Vezměte prosím na vědomí, že požadavky na minimální výšku a váhu pro přijetí na pozici letušky již ve Francii neplatí. Z praktických důvodů se však ujistěte, že jste dostatečně vysocí, abyste měli přístup k zavazadlům cestujících a vybavení letadla. U mezinárodních leteckých společností musí být ženy vysoké 1,58 až 1,78 metru.
- Současně s výcvikem můžete navštěvovat tréninky, abyste zvýšili své šance na přijetí do zaměstnání. Pokud například nemáte maturitu, může vám trénink pomoci složit zkoušky DAEU a umožnit vám pokračovat ve středoškolském vzdělávání.
- Doporučujeme vám sledovat novinky a nabídky práce v letectví na webových stránkách a blozích věnovaných letectví, jako jsou Smart Cabin Crew, PNC Contact, Air Journal, Le Journal de l’Aviation a L’Aérien.
- Můžete se také informovat o tom, jak se stát letovým personálem PCB (Personnel Complémentaire de Flight) na léto. To vám umožní pomáhat letuškám a vydělat si trochu peněz. Nábor je však velmi selektivní.
Naše odpovědi na často kladené otázky týkající se práce letušky
Jaký je rozdíl mezi letuškou a stevardem?
Hlavní rozdíl spočívá pouze v pohlaví: „letuška“ označuje ženu a „stevard“ muže. V praxi je jejich poslání totožné. Oba patří k palubnímu personálu a jsou zodpovědní za bezpečnost, pohodlí a přijetí cestujících. Procházejí stejným školením, mají stejné certifikáty (např. CCA) a stejné možnosti kariérního růstu.
Kolik stojí vyškolení na letušku?
Náklady na výcvik CCA (Cabin Crew Attestation) se liší podle zvolené veřejné školy. V průměru byste měli počítat s tím, že za celou výuku včetně teorie a praxe zaplatíte od 3 000 do 5 000 eur. Existuje také řada dalších nákladů, jako je vstupní lékařská prohlídka (přibližně 400 EUR) a test z angličtiny. Pokud se rozhodnete absolvovat navíc zkoušku CQP PNC, mohou být náklady o něco vyšší. Na druhou stranu některé mezinárodní letecké společnosti hradí školení až po schválení náboru.
Jaké jazyky musím ovládat, abych mohl/a být přijat/a do zaměstnání?
Základním jazykem pro tuto práci je angličtina, protože se jedná o mezinárodní letecký jazyk. Vyžaduje se dobrá úroveň, která se zpravidla dokládá minimálním výsledkem 720 bodů v testu TOEFL nebo jeho uznávaném ekvivalentu. Znalost dalších cizích jazyků je však skutečnou výhodou. V závislosti na destinacích, které letecká společnost obsluhuje, jsou žádané zejména španělština, italština, němčina, arabština, mandarínština a ruština. Čím více jazyků ovládáte, tím větší jsou vaše šance na přijetí do zaměstnání.
Jaká je minimální výška potřebná k tomu, abyste se mohli stát letuškou?
Ve Francii již nejsou předpisy stanovena žádná oficiální kritéria minimální výšky. Z čistě praktických důvodů je však vhodnější výška alespoň 1,58 m, abyste snadno dosáhli do zavazadlových prostorů a na bezpečnostní vybavení. V mezinárodním měřítku některé letecké společnosti stále stanovují kritéria: většina z nich vyžaduje výšku mezi 1 m58 a 1 m78 pro ženy a mezi 1 m68 a 1 m90 pro muže.
Je možné stát se letuškou bez maturity?
Teoreticky je maturita nezbytným předpokladem pro přijetí do výcviku ve Francii. Existují však alternativy pro osoby bez diplomu. Můžete například složit zkoušku DAEU (Diplôme d’Accès aux Études Universitaires), která potvrzuje úroveň odpovídající maturitě. Navíc významná praxe v hotelnictví, restauracích nebo maloobchodě může někdy u některých zahraničních společností nahradit chybějící bakalářský titul. S přípravou alternativní kariérní cesty vám může pomoci také specializovaný koučink.
Jaké osobní vlastnosti hledají letecké společnosti?
Letecké společnosti očekávají, že uchazeči budou mít vynikající interpersonální dovednosti a budou bezvadně vystupovat. Nezbytná je trpělivost, empatie a schopnost zvládat stresové situace. Letušky musí být všestranné, schopné rychle reagovat v nouzových situacích a zachovat si chladnou hlavu. Klíčovými vlastnostmi pro úspěch v této náročné profesi jsou také organizační schopnosti, týmový duch a velká přizpůsobivost.
Mohu se stát letuškou s tetováním?
Společnosti tetování systematicky nezakazují, ale vyžadují, aby nebylo viditelné při nošení uniformy. Tetování na pažích, krku, obličeji nebo rukou proto může představovat problém. Některé mezinárodní společnosti uplatňují přísnou toleranci a odmítají všechna viditelná tetování, a to i v případě, že nosí make-up nebo obvazy.
Jaké jsou kariérní vyhlídky po několika letech praxe?
Po několika letech praxe v létání může letuška postoupit na pozici šéfkuchaře a následně staršího letušky, kde dohlíží na tým a koordinuje veškeré obchodní a bezpečnostní operace v kabině. S vyšším počtem odsloužených letů je také možné stát se instruktorem palubního personálu, který je zodpovědný za výcvik nováčků, nebo vedoucím palubním průvodčím, což je v rámci letecké společnosti velmi zodpovědná pozice. Někteří letušáci se také rozhodnou pro práci v oblasti cestovního ruchu, hotelnictví nebo VIP recepce.
Je tato práce slučitelná s rodinným životem?
To je jedno z hlavních úskalí této práce. Pracovní doba je nepravidelná, často dochází k časovým rozdílům a běžné jsou i delší vícedenní absence. Může být komplikované zorganizovat si normální rodinný život. S přibývajícími zkušenostmi a praxí však některé letecké společnosti nabízejí větší výběr úkolů a rozvrhů, což přispívá k větší stabilitě. Mnoho palubních průvodčích se také naučí zvládat rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem díky dobré organizaci a podpoře okolí.
Které letecké společnosti nabírají nejvíce palubních průvodčích?
Ve Francii nabírají pravidelně Air France, Transavia, Corsair a Air Corsica. V mezinárodním měřítku jsou svými velkými náborovými kampaněmi známé prestižní letecké společnosti jako Emirates, Qatar Airways, Etihad Airways, Singapore Airlines a Cathay Pacific. Nízkonákladové letecké společnosti, jako jsou Ryanair, EasyJet a Wizz Air, rovněž hojně nabírají nové zaměstnance a často nabízejí mladým absolventům dostupnou první zkušenost.
Mohu pracovat jako letuška na částečný úvazek?
Tato práce je zpravidla na plný úvazek, protože letové řády jsou velmi proměnlivé a letecké společnosti potřebují zaručit dostupnost svých zaměstnanců. Některé letecké společnosti však nabízejí sezónní nebo dočasné smlouvy, zejména pro posílení svých týmů v létě nebo v období dopravní špičky. To může být dobrý způsob, jak se o této práci dozvědět předtím, než se k ní dlouhodobě zavážete.
Jaké jsou hmatatelné výhody práce letušky?
Kromě pravidelného cestování a poznávání nových kultur mají letušky často širokou škálu sociálních výhod: zlevněné letenky pro sebe a své rodiny, hrazené ubytování a stravování během mezipřistání, výhodné sociální zabezpečení, bonusy za let a také možnost rychlého kariérního růstu. Tato profese také nabízí jedinečnou příležitost k navázání mezinárodních kontaktů a získání širokého kulturního povědomí.
Je snadné najít po absolvování CCA práci?
Ano, ale velmi záleží na letecké společnosti, ročním období, síti obsluhovaných leteckých společností a vašich schopnostech (jazyky, vztahy se zákazníky, geografická dostupnost). CCA je často nutnou podmínkou, ale ne vždy postačující: některé letecké společnosti vyžadují po náboru také předchozí praxi nebo hovoří o „interním školicím středisku“. Trh může být konkurenční, zejména u velkých, prestižních leteckých společností, ale příležitosti jsou i u regionálních a nízkonákladových leteckých společností, kde mohou být požadavky o něco pružnější.
Jak se mám připravit na přijímací pohovor pro palubní průvodčí?
Chcete-li maximalizovat své šance:
- Zjistěte si informace o letecké společnosti: o jejích trasách, kultuře a očekávaných službách, abyste ukázali, že jste si udělali domácí úkoly.
- Připravte si svůj osobní příběh: proč právě tato práce, co vás motivuje, co společnosti přinesete.
- Procvičte si klasické otázky (zvládání stresu, obtížné situace, týmová práce) pomocí metody STAR (Situation, Task, Action, Result).
- Zapracujte na své angličtině (a případném dalším požadovaném jazyce). Ústní dovednosti a porozumění musí být solidní.
- Dbejte na prezentaci: oblečení, držení těla, výslovnost. Součástí práce je recepce.
Jaké testy nebo zkoušky probíhají během výběrového řízení na palubní průvodčí?
Ve dnech výběrového řízení můžete být vyzváni, abyste se podrobili :
- Písemné nebo psychotechnické testy, které hodnotí vaši logiku, organizaci a schopnost rychle se rozhodovat.
- Skupinová cvičení: řízení cestujících, obsluha, simulované nouzové situace.
- Individuální pohovor s personalisty nebo provozními náboráři, který posoudí vaši motivaci, osobnost a behaviorální dovednosti.
Jaké zdravotní testy musím absolvovat, abych se kvalifikoval jako palubní průvodčí?
Kromě základní lékařské prohlídky jsou zde uvedeny některé prvky, které jsou obvykle součástí testů:
- Kontrola trestní bezúhonnosti: společnost může vyžadovat čistý výpis z rejstříku trestů.
- Všeobecná fyzická zdatnost: správný zrak, sluch, kardiovaskulární testy podle norem DGAC nebo rovnocenného orgánu.
- Schopnost plavat, jak je uvedeno pro bezpečnostní postupy (v případě vypouštění vody nebo záchrany) v některých společnostech.
Je práce letušky „doživotní“, nebo existují věkové limity?
Obecně platí, že pro práci letušky není zákonem stanoven žádný věkový limit, ale některé letecké společnosti stanovují omezení související s platností lékařského posudku, fyzickou zdatností a výkonností v nouzových situacích nebo při dlouhých letech. V průběhu let zůstávají základními kritérii únava, fyzicky náročná omezení (mezipřistání, služební cesty, přeprava břemen) a schopnost dodržovat bezpečnostní protokoly. Některé společnosti mohou mít interní pravidla týkající se věku nebo délky praxe pro dlouhé nebo mezinárodní mise.
Jaké další náklady je třeba vzít v úvahu kromě školení CCA?
Zde jsou náklady, které jsou často přehlíženy:
- (Někdy) poplatky za přijímací pohovor nebo koučování při přijímacím pohovoru.
- Náklady na dopravu a ubytování, pokud je škola vzdálená.
- Uniforma, vhodná obuv, případně jazykové kurzy nebo rekvalifikační kurzy.
- Náklady na jazykové testy (TOEFL, TOEIC atd.), pokud nejsou součástí kurzu.
- Pojištění, certifikáty nebo administrativní dokumenty.
Jaké jsou výhody a příspěvky pro palubní průvodčí?
Kromě základního platu palubní průvodčí často dostávají :
- Příplatky za let, zkušenost a službu na dlouhé vzdálenosti, v závislosti na interních pravidlech.
- Příspěvky na mezipřistání nebo diety (ubytování, stravování) při cestování.
- Zvýhodněné ceny letenek pro sebe a/nebo své rodiny.
- Zdravotní pojištění, úrazové pojištění a repatriační pojištění v závislosti na společnosti.
Uznávají všechny společnosti CCA získané ve Francii nebo v Evropě?
Ne systematicky. Obecně platí, že v evropské letecké dopravě je CCA (nebo jeho ekvivalent) uznáván, ale některé mezinárodní společnosti nebo společnosti mimo Evropu mohou vyžadovat vlastní školení nebo úpravy. Na druhou stranu některé společnosti si po náboru vyškolí vlastní palubní průvodčí, aniž by zpočátku vyžadovaly CCA. Je důležité ověřit si vstupní požadavky jednotlivých leteckých společností (místních nebo mezinárodních).