Jak se stát letuškou
Sníte o tom, že se stanete letuškou, a nevíte, kde začít? Nebo se prostě chcete o této profesi dozvědět více a zjistit, zda je pro vás vhodná? Pak čtěte dále, protože jste na správné stránce.
Letušky, obecně známé jako palubní personál, jsou především zodpovědné za pohodlí a bezpečnost cestujících.
Palubní personál má dvě hlavní úlohy: bezpečnost a ochranu a prodej. Konkrétně je letuška zodpovědná za :
- předem zkontrolovat, zda je vybavení kabiny (masky, záchranné vesty, skluzavky) funkční
- přivítání cestujících a jejich usazení
- prezentovat bezpečnostní opatření
- zajistit, aby byly dodržovány pokyny
- rozdělování občerstvení, nápojů a jídel
- prodávat doplňkové produkty a spravovat účty
- reagovat na požadavky cestujících
- zajišťovat spojení s palubou letadla
Proč se stát letuškou?
Letušky reprezentují společnost, pro kterou pracují, a proto musí mít bezúhonné chování, smysl pro odpovědnost a respektovat pravidla. Velmi ceněné jsou také organizační schopnosti, přizpůsobivost a sebeovládání.
Pokud přemýšlíte, zda je to práce pro vás, zamyslete se nad tím, jak komunikujete s lidmi, zda máte rádi kontakt s různými kulturami, práci v týmu nebo například komunikaci v cizím jazyce. Dobrá stevardka slouží cestujícím a musí umět laskavě a trpělivě reagovat na někdy choulostivé požadavky, stejně jako uklidnit cestující v případě problému. Stručně řečeno, je to práce zaměřená na lidi a služby.
A konečně, navzdory některým předsudkům je práce letušky náročná, a to jak fyzicky, tak psychicky. Musíte být schopni zůstat několik hodin na nohou, vyrovnat se s jet lagem a někdy i se samotou během mezipřistání. Sladit pracovní a rodinný život není vzhledem k nepravidelné pracovní době vůbec snadné. Obecně je to práce pro lidi, kteří jsou zapálení pro to, co dělají, ale zároveň jim umožňuje hodně cestovat.

Jak se stát letuškou?
Před zahájením výcviku se ujistěte, že splňujete následující podmínky:
- Jste starší 18 let
- Jste získali maturitní vysvědčení
- Mluvíte dobře anglicky (skóre TOEFL vyšší než 720 bodů)
- Jste v dobré fyzické kondici a umíte plavat
- Nemáte viditelné tetování
- Máte platný cestovní pas a povolení k pobytu platné déle než šest měsíců pro cizí státní příslušníky
Doporučujeme, abyste před zahájením kurzu absolvovali dva roky vysokoškolského studia a hovořili několika jazyky. Velmi se cení také zkušenosti v hotelnictví nebo v prodeji.
Po splnění předpokladů je třeba získat osvědčení Certificat d’Aptitude Médicale a především osvědčení CCA (Cabin Crew Attestation).
Po absolvování povinné lékařské prohlídky musíte být nejprve uznáni za fyzicky a psychicky způsobilé. Ta zahrnuje kompletní vyšetření a může stát až 400 eur. Ve Francii je první prohlídka hrazena na vaše náklady, ale další prohlídky, které je třeba absolvovat každé dva roky, hradí společnost, pro kterou pracujete. U anglosaských, asijských a blízkovýchodních leteckých společností je první lékařská prohlídka hrazena a provádí se po absolvování přijímacího řízení palubního personálu.
Ve Francii zajišťují školení veřejné školy schválené francouzským úřadem pro civilní letectví ( DGAC) . Zkoušky CCA není možné složit jako nezávislý kandidát.
Evropské a mezinárodní letecké společnosti nabízejí vlastní výcvikové kurzy a není nutné skládat zkoušky CCA.
Jak probíhá kurz CCA?
Kurz trvá necelý rok. Trvá přibližně pět týdnů, které jsou rozloženy do čtyř měsícůatr.
Teoretická příprava trvá tři týdny. Zahrnuje technické aspekty letadla, předpisy, první pomoc (znalost rozpoznání zdravotních případů a někdy i jejich ošetření) a bezpečnost (znalost postupu například v případě požáru). Zahrnuje také část věnovanou vztahům se zákazníky a lidskému faktoru (jak zvládat stres, únavu atd.). Státní teoretická zkouška se koná pouzeatrkrát ročně.
Praktický výcvik trvá týden a půl a začíná po složení teoretické zkoušky. Zahrnuje simulované situace a učí budoucí hostesky, jak rychle reagovat v případě problému nebo nebezpečí (jak provést masáž srdce, jak použít hasicí přístroj atd.). Po tomto školení se účastníci musí zúčastnit zkušebního dne.
V průběhu nebo po skončení CCA můžete také složit zkoušku CQP PNC (Certificat de Qualification Professionnelle PNC). Není to povinné, ale umožní vám to dále rozvíjet vaše dovednosti, zejména ty, které se týkají bezpečnosti a komunikace.
Navíc společnost, která vás zaměstná, může požadovat, abyste absolvovali další vzdělávací kurzy.

Co se děje dál?
Málokdy si budete moci vybrat, ke které letecké společnosti se po výcviku připojíte, protože ne všechny letecké společnosti nabírají ve stejnou dobu. Francouzské letecké společnosti nabírají palubní průvodčí s kvalifikací CCA na výběrových dnech, během nichž absolvují písemné testy a osobnostní pohovory.
Vaše první lety budou pravděpodobně na krátkých tratích v ekonomické třídě, pak budete postupně přidělováni na delší lety, kde budete obsluhovat náročnější klientelu.
V rámci profese budete postupovat tak, že získáte více zkušeností a služebního postupu. Můžete být povýšeni na vedoucího palubního průvodčího a vést tým, poté na staršího palubního průvodčího, instruktora a nakonec na vedoucího letušku.
Kolik si vydělá palubní průvodčí?
Plat palubního průvodčího na začátku kariéry se pohybuje kolem 1 700 eur hrubého měsíčně. U zkušených palubních průvodčích se tato částka zvyšuje na 4 700 eur bez bonusů. Počet odpracovaných hodin a pracovní podmínky se mohou u jednotlivých leteckých společností značně lišit.
Chcete-li se dozvědět více
- Měli byste si uvědomit, že ve Francii již neplatí požadavky na minimální výšku a váhu letušky. Z praktických důvodů se však ujistěte, že jste dostatečně vysocí, abyste měli přístup k zavazadlům cestujících a vybavení letadla. U mezinárodních leteckých společností musí mít ženy výšku 1,58 až 1,78 metru.
- Současně s výcvikem se můžete zúčastnit tréninků, abyste zvýšili své šance na přijetí do zaměstnání. Pokud například nemáte maturitu, může vám trénink pomoci složit zkoušky DAEU a umožnit vám pokračovat ve středoškolském vzdělávání.
- Doporučujeme vám sledovat novinky a nabídky práce v letectví na webových stránkách a blozích věnovaných letectví, jako jsou Smart Cabin Crew, PNC Contact, Air Journal, Le Journal de l’Aviation a L’Aérien.
- Můžete se také informovat o tom, jak se stát na léto zaměstnancem PCB (Personnel Complémentaire de Flight). To vám umožní pomáhat letuškám a vydělat si trochu peněz. Nábor je však velmi selektivní.