Když ve Francii a v Evropě vidíte letadlo křižující oblohu, jedná se buď o let podléhající předpisům pro veřejnou, nebo soukromou dopravu. Jaký to má dopad na váš let soukromým tryskáčem?
Podlečlánku L330-1 francouzského zákona o civilním letectví je veřejná doprava (TP) nebo veřejná osobní doprava (TPP) uvádění letů letadlem na trh pro cestující.jedná se o lety, za které cestující platí a společnosti z nich mají zisk. Ať už pro fret de marchandises nebo pro cestující, letadlo musí být certifikováno jako veřejná doprava, aby bylo možné lety prodávat. Tento právní systém zajišťuje větší bezpečnost cestujících.

Zákon o civilním letectví výslovně nedefinuje soukromou dopravu. Uvádí, že tyto dva koncepty dopravy stojí proti sobě. Je zakázáno požadovat za let soukromou dopravou finanční odměnu, v takovém případě se označuje jako nedovolená veřejná doprava (IPT). Letecká doprava musí být nabízena bezplatně nebo se musí podílet pouze na nákladech spojených s letem.
Jako zprostředkovatel letecké dopravy nabízí AEROAFFAIRES lety pouze s leteckými dopravci v režimu veřejné osobní dopravy.
V tomto článku naši odborníci na letectví vysvětlují rozdíl mezi veřejnou a soukromou dopravou a podávají přehled nejčastěji kladených otázek týkajících se nelegální osobní dopravy.
Certifikace veřejné dopravy: zaručená bezpečnost

Certifikace pro veřejnou dopravu se uděluje letadlům provozovaným veřejnými nebo právnickými osobami, které jsou držiteli osvědčení AOC (Air Transport Certificate).
Osvědčení leteckého provozovatele (AOC) je oprávnění vydané leteckému provozovateli, které mu umožňuje provádět komerční přepravu osob za úplatu. Tento dokument osvědčuje schopnost letecké společnosti zaručit lety za nejlepších bezpečnostních podmínek.
Tuto licenci vydává příslušný orgán v členské zemi a je platná v celé Evropě. Ve Francii je za udělování licencí pro veřejnou dopravu odpovědný Generální ředitelství civilního letectví (Direction Générale de l’Aviation Civile, DGAC). DGAC reguluje přístup k tomuto osvědčení.
Létání ve veřejné dopravě: kontrolované bezpečnostní předpisy
Obchodní letectví podléhá stejným postupům a bezpečnostním standardům jako velké letecké společnosti, jako jsou American Airlines a Air France.
Na celém světě jsou za dohled nad bezpečností civilního letectví zodpovědné dva orgány: Federální úřad pro letectví (FAA) aEvropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA).
Zdravotní prohlídky pilotů
Piloti musí každoročně absolvovat lékařské prohlídky. Po dosažení věku 40 let se prohlídka koná každých šest měsíců, tj. dvakrát ročně. Od 65 let věku již piloti nemohou vykonávat své povolání. Během lékařské prohlídky letecký lékař zkontroluje váš celkový zdravotní stav. Piloti dále podstupují test moči, elektrokardiogram, krevní test, test plicních funkcí, audiogram, ORL vyšetření a oční test. Pokud lékař nepotvrdí splnění kritérií, může v závislosti na zjištěné anomálii dočasně nebo trvale odebrat pilotní průkaz.

Přísná údržba letadla
Soukromá letadla nemohou procházet údržbou v žádné konstrukci. Letadla musí být udržována v zařízení schváleném jejich výrobcem a příslušným orgánem v zemi, kde mají základnuatriculation. Ve Francii je to DGAC. V závislosti na jeho použití existují 4 úrovně údržby, od A do D. Úrovně A a B odpovídají letadlu bez anomálií. Údržba se provádí před každým letem a po něm. Úrovně C a D jsou naproti tomu důkladnější a vyžadují, aby letadlo bylo delší dobu odstaveno a zkontrolován každý detail. Po určité době technici díly vymění. Díly se mění bez ohledu na jejich stav.

Hodnocení znalostí pilotů
Jednou ročně se piloti podrobují testům technických znalostí prostředí na simulátoru. Tyto testy pod dohledem instruktorů mají za cíl prověřit pilotovy znalosti prostředí. Otázky se zpravidla týkají specifických vlastností letadel, letových situací nebo konkrétních letišť.

Pojištění letadel a cestujících
Letecké společnosti nabízené portálem AEROAFFAIRES pojišťují lety. V závislosti na rozsahu letadla se pojistná smlouva vztahuje na částky od 10 do 500 milionů USD. Abychom svým zákazníkům nabídli co nejlepší záruky, přidává AEROAFFAIRES pojistné krytí ve výši 20 milionů eur.

Zvýšený výkon letadel při vzletech a přistáních
Když letadlo opouští továrnu, má od výrobce přidělené technické dovednosti, které jsou samozřejmě výsledkem mnoha testů a letových hodin.
Na druhou stranu se dovednosti certifikovaných letadel pro veřejnou dopravu vyvíjejí. Ne však kvůli technickým úpravám. Spíše proto, že EASA snížila oficiální technické požadavky na letadla veřejné dopravy. Cílem tohoto přístupu je zaručit velmi vysokou úroveň bezpečnosti.

V rámci tohoto přístupu mají letadla certifikovaná pro veřejnou dopravu, která nabízíme, omezení pro přistání:
- Soukromá letadla musí být schopna zastavit do 60 % délky letištní dráhy.
- Turbovrtulová letadla musí být schopna zastavit do 70 % délky letištní dráhy.
V případě špatného počasí nebo mokré dráhy se tato omezení zvyšují o 15 % kvůli snížené přilnavosti dráhy.
Pokud letadla nemohou přistát v této vzdálenosti, nemohou se na dané letiště dostat veřejnou dopravou. Díky většímu manévrovacímu prostoru mají turbovrtulová letadla přístup na více letišť.
Například dráha Saint-Tropez la Môle je přístupná pouze proPilatus PC12ve veřejné dopravě a na adrese Jet Mustang, pokud to počasí dovolí, zatímco při vlastním letu byste mohli přistát naFalcon 7Xnebo Phenom 300. Totéž platí pro Courchevel nebo Gstaad, které mají velmi krátké dráhy.
Certifikace pro soukromou dopravu nebo lety pro vlastní potřebu, méně pod dohledem Úřadu pro civilní letectví
Soukromou dopravní certifikaci získáte po složení licence soukromého pilota (PPL). S touto licencí můžete řídit letadlo. Soukromá dopravní certifikace má své výhody i nevýhody. Soukromá doprava omezuje činnost pilota, ale také nabízí větší volnost.
Evropa zakazuje uvádění soukromých dopravních letů na trh. V takovém případě se jedná o tzv. nelegální veřejnou dopravu. Na druhou stranu jako soukromý dopravce máte právo pozvat k letu svou rodinu a přátele.

Je možné sdílet náklady na let. V takovém případě se nazývá coavionnage. Existují platformy, které umožňují vzájemný kontakt pilotů, letadel a cestujících. Tyto platformy však nemají ATC ani veřejnou dopravu a v případě nehody nenesou žádnou odpovědnost.
Lety provozované jako soukromá doprava nebo majiteli soukromých letadel mají přístup na mnohem více vzletových a přistávacích drah a letišť. Měli byste si však předem zkontrolovat pojistnou smlouvu, abyste si byli jisti nabízeným krytím. Protože i když máte přístup k mnoha vzletovým a přistávacím drahám, nemusí být všechny kryty pojistnou smlouvou.
Pokud si chcete pronajmout letadlo a jeho posádku, musíte si v zájmu vlastní bezpečnosti ověřit řadu bodů. Zejména musíte zkontrolovat, zda organizace, která vlastní soukromé letadlo, má AOC. A zda jsou její letadla certifikována pro veřejnou dopravu. To zjistíte z čísla letového plánu (Tail Number) zaslaného vaším zprostředkovatelem: letecké společnosti předkládají letový plán Úřadu pro civilní letectví, kde je uveden typ provozovaného letu. Na letovém plánu je písmenem uveden typ letu:
G: Všeobecné letectví (sportovní, obchodní atd.)
S: Pravidelná letecká doprava
N: Nepravidelná letecká doprava
M: Vojenský
X: Typ letu neodpovídající žádné z výše uvedených kategorií
Pokud neoprávněný letecký provozovatel provádí let v režimu veřejné dopravy, jedná se o nelegální přepravu osob. V případě nehody nebudou cestujícím hrazeny léčebné výlohy ani finanční odškodnění. Pojišťovny totiž automaticky stanovují univerzální doložku, která jim umožňuje zprostit se jakékoli finanční odpovědnosti v případě nehody „nelegálního“ dopravce.
Často kladené otázky týkající se přepravy nelegálních cestujících
Naši odborníci na leteckou dopravu vám mohou osvětlit otázky, které nám jsou často kladeny v souvislosti s přepravou nepovolených cestujících. Bohužel mnoho lidí využívá vysokých cen pronájmu soukromých letadel. Za tímto účelem nabízejí služby, které se zdají být legitimní a nízkonákladové. Ve skutečnosti jsou tyto služby nelegální.
Tyto otázky vyvstávají v souvislosti s legálním letem:
Naši odborníci na letectví jsou vám k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, na telefonním čísle +33 (0) 1 44 09 91 82. Neváhejte navštívit naše devis en ligne pro získání odhadu ceny vašeho soukromého letu.
Potřebujete odhad ceny?
Čím se vyznačuje kvalita služeb v obchodní letecké dopravě?
Kvalita služeb v obchodním letectví se vyznačuje vysokými bezpečnostními standardy, větší flexibilitou letových řádů, větším komfortem než u komerčních leteckých společností a individuálním přístupem k zákazníkům.
Jak jsou v obchodním letectví dodržovány bezpečnostní standardy?
Bezpečnostní standardy jsou v obchodním letectví udržovány pravidelnými kontrolami letadel, profesionálními a zkušenými letovými posádkami, přísnými bezpečnostními protokoly a neustálým školením členů posádek.
Jak obchodní letectví nabízí zákazníkům individuální služby?
Obchodní letectví nabízí zákazníkům personalizované služby tím, že jim umožňuje přizpůsobit si zážitek z cesty, nabízí služby concierge pro rezervaci hotelů a aut, zajišťuje dopravu soukromým vozem na letiště a nabízí personalizované zavazadlové služby. Členové posádky jsou také vyškoleni, aby cestujícím nabízeli pozorné a individuální služby.
Kdo poskytuje pojištění?
Při letu soukromým charterovým letadlem je za pojištění letu odpovědná společnost.
Která organizace odpovídá za údržbu letadla?
Údržba letadla musí být prováděna v zařízení schváleném výrobcem a DGAC.
Mohu letadlo řídit, pokud mám pilotní průkaz?
Při pronájmu soukromého letadla není oprávněn řídit letadlo nikdo jiný než pilot přidružený k letu.
Kdo platí parkovné, palivo a další náklady?
Všechny náklady jsou zahrnuty v konečné ceně letu. Jediné náklady, které vám mohou být účtovány, jsou náklady na odmrazování letadla v případě teplot pod bodem mrazu, a to podle uvážení kapitána letu. Po zaplacení letu vám nemohou být účtovány poplatky za palivo nebo parkovné.
Jak zaplatím za let?
Platby v hotovosti nejsou přijímány. Povoleny jsou pouze bankovní převody a platby kreditní kartou.
Je možné si na palubě soukromého letadla rezervovat pouze jedno místo?
Když si pronajmete soukromé letadlo, pronajímáte si ho celé. Zprostředkovatel nebo společnost vám nemůže účtovat pouze jedno místo na palubě business jetu. Pokud se tak stane, nazývá se to skrytá přeprava cestujících. To je nezákonné.
Jak probíhají hraniční kontroly soukromých letadel?
Při mezinárodní cestě soukromým letadlem se hraničním kontrolám nevyhnete. Pokud chcete ve Francii překročit hranici soukromým letadlem, musíte vzlétnout z letiště s hraničním přechodem (neboli PPF). Pokud jste požádáni, abyste pro let do zahraničí odstartovali z letiště, které nemá PPF, převážíte nelegální cestující. Létající celníci navštěvují PPF namátkově.
Kdo kontroluje, zda jsou pro let vhodné povětrnostní podmínky?
Řídicí věž, kde jsou piloti zodpovědní za kontrolu povětrnostních podmínek.
Jak si mohu být jistý, že letadlo splňuje současné bezpečnostní normy?
Když je letadlo certifikováno pro veřejnou dopravu, platí pro něj bezpečnostní normy. Za kontrolu letadel certifikovaných pro veřejnou dopravu odpovídá Evropská agentura pro bezpečnost letectví (neboli EASA).