Obecně platí, že business jet může přistávat na širokých ranvejích a na rušných letištích.
Zřídkakdy se však setkáte se soukromým tryskáčem typu Phenom 300 nebo Falcon 7X soukromé letadlo přistát na velkém mezinárodním letišti, jako je londýnské Heathrow nebo Paris Charles De Gaulle. Je to proto, že většina business jetů využívá letiště určená pro business aviation. Jako například Paris Le Bourget, jedno z největších evropských. Francie patří k zemím s největším počtem malých letišť, což umožňuje cestujícím soukromým tryskáčem dostat se co nejblíže k cílové destinaci. Francie má více než 400 letišť a aerodromů, z nichž 80 má celní infrastrukturu. Ne všechna soukromá letadla však mohou létat do všech destinací. Zejména na letištích, jako je Courchevel. Nebo na těch se složitým přístupem, jako je St Tropez, a to i v případě, že se jedná o stejný typ letadla.
Jaké jsou parametry pro přístup na letiště, nebo ne? Proč jedno soukromé letadlo může přistát v Courchevelu a jiné ne, zejména pokud se jedná o stejný typ letadla? Jaké výhody mají menší letiště nebo letiště určená pro obchodní letectví a podle jakých kritérií jsou vybírána? A jaké jsou nevýhody mezinárodních letišť pro obchodní letectví?
Seznam je dlouhý a zde je několik věcí, které je třeba mít na paměti:
- délka vzletové a přistávací dráhy a její povrch (betonová, travnatá nebo jiná)
- pevnost vzletové a přistávací dráhy
- úroveň letecké záchranné a hasičské služby (ARFF)
- otevírací doba a její případné prodloužení
- přítomnost celních orgánů (pohraniční policie PAF)
- Přítomnost parafínové stanice
- Zda je k dispozici odmrazovací zařízení nebo nákladní automobily, či nikoliv
Je třeba také rozlišovat mezi lety veřejné osobní dopravy (komerční lety) a lety soukromé dopravy s tryskovými letadly soukromých vlastníků, na které nejsou kladeny stejné požadavky, pokud jde o výkonnost při přistání a vzletu. Například Falcon 7X owner jet bude moci přistávat na dráze la Mole St Tropez, zatímco v rámci veřejné osobní dopravy je oprávněn přistávat pouze turbovrtulový letoun PC12.
A konečně, například na London City, Bolzano nebo Gstaad musí mít soukromá letadla kvalifikaci a výkonnost potvrzenou výrobcem a samozřejmě piloti musí mít aktuální kvalifikaci pro tyto specifické přiblížení.
V tomto článku naši letečtí odborníci vysvětlují, jak vybrat správné letiště pro cestu obchodním letadlem.
Jaké jsou výhody letiště určeného pro obchodní letectví?
Výhody letišť určených pro soukromá letadla
Letiště určená pro obchodní letadla jsou navržena tak, aby splňovala požadavky uživatelů obchodních letadel. Jsou navštěvována především kvůli flexibilitě, klidu a pohodlí, které nabízejí. Letiště jako Paris Le Bourget, Londres Luton, Vienne-Schwechat, Rome Ciampino nebo Milan Linate nabízejí exkluzivní přístup pro soukromé lety:

- Snadná dostupnost, často v blízkosti centra města
Ve Francii se nachází více než 400 letišť, která jsou snadno dostupná z každého francouzského města. Navíc jsou díky své mnohem menší velikosti mnohem blíže městům než velká letiště. Ze soukromého letiště můžete vzlétnout do 15 minut po příletu.
Pro srovnání: letiště Roissy Charles de Gaulle se rozkládá na ploše 33 km2. Zatímco le Bourget, pařížské obchodní letiště má rozlohu pouze 5,5 km2.
Jejich mnohem menší rozloha také znamená, že po příletu na letiště je nástup do letadla mnohem rychlejší.
- Soukromé terminály pro čekající cestující s FBO (Fixed Base Operators)
FBO jsou soukromé terminály určené pro obchodní letectví. Tyto terminály se nacházejí především na vyhrazených letištích. Když přiletíte na letiště, které pravidelně odbavuje soukromá letadla, přejdete rovnou k FBO. Jakmile dorazíte, postará se o vás a vaše zavazadla provozní personál.
Právě v těchto terminálech probíhá předletová celní kontrola. Tyto terminály přijímají cestující diskrétně a výhradně. To umožňuje rychlé kontroly, během nichž se neztrácí ani minuta.
Pokud přijedete dříve, v soukromých terminálech jsou k dispozici VIP salonky s širokou nabídkou služeb. K dispozici jsou také zasedací místnosti.
Chcete se dozvědět více? Doporučujeme stránku cet article, která se zabývá provozováním letadel FBO.

- Vzlety a přistání se sloty pouze pro business jety
Pokud jde o vzlety a přistání, letiště jsou dokonale vybavena pro soukromá letadla. To znamená, že tyto fáze letu mohou proběhnout za co nejlepších podmínek a co nejrychleji.
Omezení malých letišť a letištních ploch
Na druhou stranu je také důležité vědět, že ne všechna malá letiště jsou schopna pojmout všechna soukromá letadla. Existuje mnoho selektivních kritérií pro výběr vhodného letiště pro vaši cestu.
- Technické parametry a limity veřejné osobní dopravy
Některá letiště mají specifické technické požadavky, které určují, kteří piloti a letadla na ně mohou vstoupit.
Patří mezi ně délka vzletové a přistávací dráhy a povětrnostní podmínky. Ve skutečnosti na ně mohou přistávat pouze některá letadla, například turbovrtulová. Mezi ně patří například letiště Saint Tropez, které má krátkou vzletovou a přistávací dráhu dlouhou 1 100 metrů. To znamená, že se na něj mohou dostat pouze letadla, jako např Pilatus PC12 mHD, zde mohou přistávat. Chcete-li se dozvědět více, podívejte se na rozdíly mezi Transport Public de passagers et Transport de vol propriétaire.
Problémy mohou být také s povrchem vzletové a přistávací dráhy. Některé vzletové a přistávací dráhy jsou pouze travnaté. Nemějte obavy, k dispozici jsou letadla, která se těmto dráhám přizpůsobí. Na stránkáchPilatus PC24 nebo na stránkách P68 z Vulcanair.
A konečně existují některá altiporty (výšková letiště), jako například Courchevel, která jsou notoricky známá jako obtížně dostupná. Jen málo letadel je schopno na nich přistát, protože dráha je strmá a krátká (500 metrů). Na těchto letištích může přistát jen velmi málo letadel. L’AVIATOR TP 600 může přistát například na Courchevel.
Kromě toho mohou povětrnostní podmínky vyžadovat, aby piloti měli kvalifikaci pro lety za viditelnosti (VFR). Při rozmarném počasí je totiž létání a zejména přistání podle přístrojů (IFR) nemožné. Pokud využijete služeb pojišťovacího makléře, zkontroluje tato kritéria pro piloty a letadla.

- Administrativní a celní omezení
Ve Francii nemají všechna letiště potřebná povolení k opuštění schengenského prostoru. Pouze letiště s hraničními přechody (PPF) mají povolení ke vzletu letů určených k opuštění schengenského prostoru. Francie má celkem 72 letišť s PPF. Když si rezervujete let a sdělíte nám svou cílovou destinaci, rozhodneme, zda vám povolíme vzlet z letiště s hraničním přechodem. Pro lety v rámci 26 zemí schengenského prostoru mohou cestující přijímat všechna francouzská letiště.
Pak, jako certifikovaný let veřejné dopravy, v závislosti na počtu cestujících a letadla, existují bezpečnostní předpoklady. Zejména musí být na letišti přítomen určitý počet osob. Tato fyzická a lidská přítomnost závisí na stupni klasifikace letadla. Úroveň letadla závisí na jeho velikosti a trupu. Pokud přistává letadlo úrovně 5, musí být na místě přítomen ochranný systém úrovně 5. Pokud očekávaná úroveň ochrany není přítomna, pak soukromé letadlo nemůže na daném letišti přistát.
A konečně, některá letiště jsou otevřena pouze ve dne a nejsou oprávněna přijímat cestující v noci. Naši letečtí odborníci vám opět navrhnou pouze letiště, která jsou pro vás vhodná.
Může soukromé letadlo přiletět na mezinárodní letiště?
Odpověď zní ano, soukromé letadlo má právo létat na mezinárodní letiště. Soukromý tryskáč však může jen zřídkakdy Citation Mustang přistát na londýnském letišti Heathrow. Zde tedy uvádíme, jak probíhá proces letu soukromého letadla z komerčního letiště. Budete si moci prohlédnout rozdíly mezi mezinárodním letištěm a letištěm určeným pro soukromé letectví. Pochopíte také, proč je výhodnější startovat ze soukromého letiště soukromým tryskáčem.

Nedostatek rychlého přístupu
Mezinárodní letiště jsou velmi rušná místa. Chcete-li se tam dostat autem, je nejlepší přijet včas. Na silnicích je často kvůli množství cestujících mnoho lidí, což může způsobit zpoždění. Čas, který si cestující soukromým letadlem nemohou dovolit ztratit. Navíc vzhledem k velikosti letiště dochází ke ztrátě času. Abyste se dostali ke správnému terminálu, musíte si nejprve najít cestu skrz davy lidí. A konečně, velký počet cestujících využívajících tato letiště není zárukou zdravotní bezpečnosti. Menší letiště naopak posilují doporučené zdravotní protokoly.
Obtížné administrativní postupy
Při cestování letadlem je nutné absolvovat administrativní kontroly prováděné místními celními orgány. Na běžném letišti mohou být tyto kontroly zdlouhavé až únavné. Před vstupem do terminálů se mohou mezi vámi a kontrolami tvořit dlouhé fronty. Pokud však cestujete přes malé letiště, jsou tyto kontroly rychlejší, takže si můžete být jisti co nejrychlejším nástupem do letadla. Po příletu jsou hraniční kontroly na letišti určeném pro obchodní lety rovněž rychlejší a méně omezující.
Přednost při vzletu mají lety komerčních leteckých společností
Pokud jste někdy letěli s komerční leteckou společností, pak víte, že čekání mezi nástupem do letadla a vzletem může být dlouhé. Soukromé letadlo nikdy nebude mít přednost před komerčním letadlem. Na letišti, jako je Roissy Charles de Gaulle v Paříži, kde denně vzlétá 1 300 letadel, vyjma zdravotních krizí, může být čekání na vzlet dlouhé. Vzhledem k tomu, že většina letů soukromých letadel trvá jednu až tři hodiny, je každá minuta drahá. Zvláště když k tomu připočteme faktor ceny: soukromé letadlo se pronajímá na hodinu.
Pro informaci, na obchodním letišti, jako je Le Bourget v Paříži, se denně uskuteční 150 letů. To je desetkrát méně než jeho mezinárodní protějšek. Díky tomuto nižšímu počtu letů je start z letiště velmi rychlý.
Proces přistání soukromého letadla na velkém mezinárodním letišti není příznivý
- Přistání
Když má soukromé letadlo přistát na letištní ploše mezinárodního letiště, musí se přizpůsobit způsobu přistávání dopravních letadel. To proto, aby nenarušilo přistávací plány řídicí věže, která přílety organizuje.
Ačkoli jsou oba typy letadel stejně rychlé, soukromé letadlo je obvykle při přistání pomalejší než dopravní letadlo. Aby se tedy soukromá letadla přizpůsobila organizaci mezinárodního letiště, musí přistávat rychleji než na letišti, které je jim určeno.
Toto zvýšení rychlosti u malého letadla předpokládá, že pilot je zaprvé zkušenější. Zadruhé, vyšší rychlost přistání soukromého letadla vede k nepříjemnostem, které snižují požadovaný komfort v těchto letadlech.
- Přílet na přistávací dráhu
Jakmile se ocitnete na přistávací dráze, přistávací procedura nekončí. Na zemi musí soukromé letadlo co nejrychleji opustit dráhu. I s rizikem, že promešká přistávací slot pro další letadlo. Soukromé letadlo tak musí na zemi opět zrychlit, aby se dostalo na své místo. Zvýšení pozemní rychlosti má opět za následek nežádoucí snížení komfortu. Navíc jsou mezinárodní letiště obrovská, takže se musíte zorientovat, abyste se dostali na své místo. Je známo, že piloti soukromých letadel, kteří nejsou na tato letiště zvyklí, se mezi všemi letadly ztrácejí.
Tento čas strávený ve spleti ranvejí může způsobit zpoždění cestujících business jetů.
A konečně, na letišti určeném pro soukromá letadla, s menší strukturou, v měřítku letadla. Business jety neztrácejí čas na ranvejích.
- Parkování a údržba letadel
Po ukončení fáze přistání je třeba letadlo zaparkovat. Většina velkých letišť nemá vhodné parkovací prostory pro soukromá letadla. Soukromé letadlo tak skončí v hangáru daleko od terminálů, daleko od místa, kde budou další cestující.
Navíc je třeba přivézt určité nářadí, aby bylo zajištěno, že letadlo bude dokonale udržováno. Tento čas strávený navíc je možná o jeden let méně, který by mohl zajistit business jet.
A konečně, na mezinárodním letišti jsou náklady na parkování soukromých letadel vyšší než u dopravních letadel. Tyto dodatečné náklady nese nájemce letadla. Proto na AEROAFFAIRES vždy doporučujeme létat z menšího letiště. Ušetříte čas, budete mít větší pohodlí a využijete výhodnější ceny letenek.
Obchodní nebo mezinárodní letiště pro soukromé letadlo, jaké byste si měli vybrat?
Pokud máte speciální požadavky nebo toužíte cestovat soukromým letadlem z mezinárodního letiště, je to samozřejmě možné. Na malém letišti však nejsou podmínky stejné.
Na druhou stranu i na mezinárodním letišti je možné přivést provozního zástupce. Ten se o vše postará za vás, dokud nenastoupíte do soukromého letadla.
Chcete se dozvědět více?
Neváhejte navštívit naši devis en ligne a získejte cenovou kalkulaci pro svůj soukromý let za 2 hodiny, nebo nás kontaktujte na čísle +33 (0) 1 44 09 91 82.