Do roku 2050 se obchodní letectví a letectví obecně bude snažit o uhlíkovou neutralitu. V rámci tohoto směřování k udržitelnému letectví se připravuje řada řešení, jako např. využití biocarburants dits SAFnebo elektrických modelů letadel, jako jsou Volocopter, l’avion électrique Alice nebo CityAirBus. Řada výrobců letadel však pracuje na další alternativě: letadlech na vodíkový pohon. AEROAFFAIRES představuje toto alternativní řešení pro letectví s nulovými emisemi.
Co je to vodík?
Dekarbonizace leteckého sektoru je cílem výrobců letadel do roku 2050. Vodík je dlouhodobé řešení, které se v současné době zkoumá. Co je to ale vodík? Jaké jsou jeho výhody?
Vodík je jedním ze dvou prvků, které tvoří vodu. Je to také nejlehčí prvek na Zemi (součást periodické tabulky prvků). Vyskytuje se ve vodních nádržích, jezerech, oceánech a dokonce i v atmosféře.
Jak funguje? Vodík se spaluje v plynových turbínách motoru ve spalovacích komorách. Uvolněná energie se pak díky palivovému článku přemění na elektrickou energii, která pak pohání motor.
Uvnitř letadla může být vodík skladován v plynné nebo kapalné formě při teplotě -235 stupňů. Protože má nižší hustotu než současný parafín, lze v budoucnu upravovat konstrukce letadel. V neposlední řadě vodík neznečišťuje životní prostředí, protože emise, které produkuje, nejsou ničím jiným než vodní párou, takže je to příležitost, kterou můžeme využít k dosažení nulových emisí do roku 2050.
Různé projekty letadel a soukromých tryskáčů na vodíkový pohon
Mnoho odborníků ve světě letectví se zabývá touto alternativou k používání parafínu. Vzhledem k tomu, že je na pořadu dne udržitelná letecká doprava, spatřuje světlo světa řada projektů. Nedávno například společnosti GE Aviation a Safran spojily své síly s portálem Airbus, aby otestovaly motor poháněný vodíkem. A Beyond Aerospace, letecká společnost se sídlem v Toulouse, založená v roce 2020, plánuje po nedávném získání finančních prostředků vytvořit soukromé letadlo na vodíkový pohon.
AEROAFFAIRES rádi bychom vám představili další vodíkové projekty v leteckém sektoru.
Airbus a její program letadel ZEROe
Airbus v současné době spolupracuje s několika výrobci motorů na vybavení svých letadel. Pratt & Whitney, CFM International, Safran a General Electric. Airbus postupně odhaluje plány na letadla poháněná vodíkem. Zejména se svými třemi různými koncepty nazvanými ZEROe, což znamená nulové emise. Výrobce letadel doufá, že do roku 2035 budou ve vzduchu letadla plně poháněná vodíkem a s nulovými emisemi CO2.
V současné době je Airbus ve fázi testování na letadle A380. V období do roku 2025 výrobce letadel nastavuje systém, který bude pohánět jeden ze 4 motorů letadla vodíkem. Prozatím je A380 na zkušebním stanovišti vybaven pátým motorem, který je poháněn vodíkem. v blízkosti a v zadní části letadla jsou umístěny 4 nádrže o celkovém objemu 400 kg vodíku, které dodávají kapalný vodík do testovaného motoru. Podle výrobce letadla projekt„definuje specifikace vodíkového pohonného systému, dohlíží na letové zkoušky a poskytuje letounu A380 zkušební stolici pro testování vodíkového motoru v cestovní fázi„. Ostatní 4 motory umístěné pod křídly budou během fází testování vodíkového motoru nadále normálně pracovat.

Pratt & Whitney a jeho vodíkový motor
Není to tak dávno, co se americký výrobce motorů zabýval vodíkem. Ve skutečnosti již v roce 1957 nadnesl možnost vytvoření letadla na vodíkový pohon. Americká společnost byla jednou z prvních, která toto odvětví začala využívat a testovat možnosti, které vodík nabízí.
K dnešnímu dni společnost Pratt & Whitney prozradila, že pracuje na novém vodíkovém motoru, který bude časem pohánět letadla a soukromé tryskáče. Navíc tato letecká společnost již spolupracuje ruku v ruce s výrobci letadel, zejména s Airbus. Společnost dodává přibližně 35 % motorů pro Airbus A320 Neo a všechny motory pro model výrobce A220. Myšlenkou společnosti Pratt & Whitney bylo postavit motor schopný používat kapalný vodík, který by nahradil původně používaný parafín. Aby se posunula o krok dále, plánuje také rekuperaci vodní páry, která vzniká při spalování vodíku. Budoucnost „nulových emisí“ je na cestě!
Partnerství pro vybavení letišť vodíkem
Letecké giganty se již spojily, aby nabídly instalaci vodíku na letištích. To je případ společností Air Liquide, Airbus a Vinci Airports, které spojily své síly, aby uskutečnily přechod na udržitelnou leteckou dopravu. Oznámily desetiletý plán, který má pomoci letištím a dalším zařízením zásobovat se vodíkem. Prvním pilotním letištěm, které bude mít prospěch, je Lyon-Saint Exupéry. V roce 2023 získá distribuční místa pro vodíkový plyn. Zpočátku bude vodík využíván k pohonu pozemních zařízení, jako jsou vozidla na vzletové a přistávací dráze a manipulační stroje. Poté budou tato distribuční místa až do roku 2030 využívána k zásobování letadel kapalným vodíkem.
Na adrese AEROAFFAIRES, jsme k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, včetně víkendů a svátků. Na vaše požadavky reagujeme rychle od devis en ligne ale také telefonicky na čísle +33 (0)1 44 09 91 82.