Neotálejte s rezervací vaších letu na letní období

Hledejte letadlo, město nebo informaci…

Lídr v oblasti pronájmu soukromých letadel po celém světě

Létající taxíky: blízká budoucnost pro obchodní letectví?

Pronájem soukromých tryskových letadel
od roku 1991

20 000
dostupné přístroje

40 000
zajištěných letů

120 000+
cestujících

4,9/5
spokojenost zákazníků

100%
Kompensace uhlíku

Létající taxíky jsou snem každého fanouška sci-fi. Letecký dopravní prostředek, který nepotřebuje přistávací dráhu, ale vzlétá vertikálně. Něco jako auto s vrtulí, které létá nad městem, jeho mrakodrapy a dopravními zácpami. Pro mnohé je tato inovace utopickým snem, nikoli něčím pro blízkou budoucnost.

A přesto se svět městské mobility za informovaným pohledem široké veřejnosti připravuje na změnu. Start-upy a výrobci letadel se předhánějí v tom, kdo bude prvním létajícím taxíkem, a hledají ideální partnerství. Velká města podepisují smlouvy a připravují infrastrukturu, která by tyto nové stroje mohla pojmout. Již bylo oznámeno datum a místo: olympijské hry v Paříži v roce 2024. Valérie Pécresse (předsedkyně regionu Île de France) to oznámila listu Le Parisien. Region Île de France doufá, že do roku 2030 uvede službu na trh.

Jak tyto létající taxíky pomohou obchodním cestujícím? Kdo jsou výrobci těchto létajících taxíků? Jaká je budoucnost městské mobility?

Těmito otázkami se budeme zabývat díky zasvěcenému pohledu našich leteckých odborníků na tyto futuristické stroje.

Obchodní letectví vás brzy dopraví přímo do vaší kanceláře

Obecně lze říci, že vyvinuté stroje jsou si podobné způsobem létání, přistávání a vzletu. Cílem těchto strojů je létat v malých výškách (do 600 metrů). Létající taxi by se tedy mělo podobat velkému dronu s elektrickým systémem vertikálního vzletu a přistání (eVTOL). Má centrální kabinu s počtem cestujících, který se u jednotlivých modelů liší, a vrtule obklopující tuto kabinu. Právě díky těmto vlastnostem lze létající taxíky používat pro lety v městských oblastech.

Již brzy bude možné cestovat na Bourget na palubě dlouho očekávaného nejnovějšího modelu Falcon 6X. Vaše létající taxi na vás čeká na letištní ploše. Pak vás bez ztráty minuty dopraví do obchodní čtvrti La Défense za pouhých 10 minut.

Kdo jsou hráči vyvíjející létající taxi?

Každý výrobce používá při vývoji vzdušného dopravního prostředku svá vlastní tajemství. Inženýři se pak snaží optimalizovat letadlo z hlediska rychlosti, doletu a počtu cestujících.

Ze všech začínajících firem, které vynikají, nás zaujaly tři. Německá společnost Volocopter, čínská společnost EHang a americká společnost Joby Aviation

  • Volocopter

Volocopter je německá společnost založená v roce 2007. Jejím cílem je rozvíjet VoloCity. Jedná se o letecké taxi vyvinuté v souladu s bezpečnostními normami Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). VoloCity může přepravovat dva cestující a jejich příruční zavazadla. vzduchem bude tento taxík unášet 18 rotorů poháněných 9 lithium-iontovými bateriemi. Letadlo dosáhne rychlosti 135 km/h. Společnost Volocopter pracuje také na infrastruktuře pro tyto létající taxíky, tzv. voloportech.

taxi volant volocopter
Foto: Tom Ziora – Postprodukce: Wagnerchic
  • EHang

V roce 2014 se v Číně objevila společnost EHang, která se specializuje na leteckou městskou dopravu. Vytvořili dva různé modely vzdušného taxi. Ehang 184 a Ehang 216, tyto dva létající taxíky jsou bezpilotní. První model měl jedno sedadlo a byl poháněn 8 rotory. Druhý je ambicióznější, dvoumístný, poháněný 16 rotory a bateriemi. Nakonec model 216 usiluje o rychlost 130 km/h a dolet 16 km. EHang spolupracuje s rakouským výrobcem FACC AG na výrobě letounu podle evropských norem.

Taxi volant Ehang
EHang 216 – od společnosti EHang
  • Joby Aviation

Joby Aviation je americká společnost založená v roce 2009. Od předchozích dvou společností se liší tím, že má ambicióznější projekt. Jejím cílem je vytvořit letadlo s doletem 240 km a maximální rychlostí 320 km/h. Letadlo společnosti Joby by mohlo pojmout 4 cestující. Americká společnost se tak odlišuje od svých konkurentů tím, že se nezaměřuje pouze na městskou dopravu. Letadlo je poháněno bateriemi.

Společnost Joby rovněž získala společnost UberElevation, rozvíjející se dceřinou společnost letecké společnosti experta na VTC. Tato akvizice jí umožní vyvinout platformu pro snadnější vzájemné zprostředkování kontaktu mezi lidmi.

Taxi volant de Joby Aviation
Létající taxi společnosti Joby Aviation

Do zcela nového odvětví letecké taxislužby investují kromě začínajících podniků také velké skupiny. Patří mezi ně Airbus a Hyunadai, která úzce spolupracuje se společností Uber.

  • Airbus

Francouzský výrobce letadel vyvíjí vzdušné taxi podobné konceptům Volocopter a EHang. CityAirbus je létající taxi s kabinou pro 4 cestující. Má však dojezd pouhých 15 minut při rychlosti 190 km/h.

Taxi volant de airbus
CityAirbus – De Airbus
  • Hyundai a Uber

Společnosti Hyundai a Uber pracují na projektu létajícího taxi. Na jedné straně se společností Hyundai jako výrobcem. Na druhé straně se společností Uber, která je obeznámena s obrovskou logistikou pro spotřebitele. Partnerství je slibné a Hyundai si klade za cíl vytvořit čtyřmístné vozidlo se 100% elektrickým pohonem, které bude schopné vyvinout rychlost až 289 km/h. Cílem partnerství je do roku 2023 průmyslově vyrábět vozidlo s konstrukcí Skyport .

Uber volant
Prototyp taxi letadla Hyundai společnosti Uber

Cíl: létající taxíky v Paříži pro olympijské hry v roce 2024

Město Paříž doufá, že se mu podaří zviditelnit olympijské hry v roce 2024 zejména díky létajícím taxíkům. Bylo vypsáno výběrové řízení, které má dát dohromady tým společností v různých kategoriích. Nabídkové řízení se týkalo následujících kategorií. Vozidla, provoz, infrastruktura, integrace vzdušného prostoru a přijatelnost. Jak vysvětluje tato tisková zpráva RATP. Tyto společnosti se řídí novým sektorem vytvořeným pro tuto příležitost: sektorem „Městská letecká mobilita“.

Cíl je dvojí, a to jak pro město, tak pro společnosti vybrané pro tento nový druh projektu. Olympijské hry jsou událostí, která nabízí celosvětové zviditelnění. Vybrané společnosti budou moci světu představit své výrobky a služby. Město Paříž by zřízením infrastruktury tohoto druhu potvrdilo svou pozici světového lídra.

Aby byla zajištěna dlouhodobá budoucnost projektu, podílejí se na něm tyto orgány: Francouzský úřad pro civilní letectví (DGAC), pařížská letiště (ADP), RATP a Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA). Tyto subjekty jsou přesvědčeny, že musí spolupracovat, aby mohly nabídnout efektivní a bezpečný model v dlouhodobém horizontu.

Pokud jde o dopravní prostředky, hlavním vybraným hráčem je německá společnost Volocopter, která již létala se svými letadly v Helsinkách a Dubaji. Airbus a její létající taxi jsou rovněž ve hře. Mluvíme tedy o evropském projektu. Jak uvádí France 3, vybranou zkušební oblastí Ile-de-France je letiště Pontoise. Cílem regionu Ile-de-France je zajistit spojení mezi olympijskou vesnicí v Saint-Denis a letištěm Roissy Charles de Gaulle. Díky létajícím taxíkům se budou moci sportovci dostat do Saint-Denis za 10 až 15 minut a za cenu 70 eur.

Kdy budou létající taxíky k dispozici široké veřejnosti?

Sektor „městské letecké mobility“ byl založen s konečným cílem nabídnout tyto služby široké veřejnosti. RATP chce tuto službu uvést na trh do roku 2030. Hlavním cílem jsou obchodní cestující. Služba bude zajišťovat především spojení z letišť do obchodních čtvrtí, jako je La Défense.

Pokud jde o širokou veřejnost, Catherine Guillouardová (prezidentka RATP) zdůrazňuje, že „cílem létajících taxíků není nahradit RER, ale nabídnout doplňkovou službu „.

Smart city podle společnosti hyundai

Městskou mobilitu tedy čeká revoluce. Jak upozorňuje Franck Margain (prezident agentury Choose Paris Region), Francie se chce stát významným hráčem v těchto inovacích.

„Úspěch této výzvy k vyjádření zájmu, kterou jsme uskutečnili společně se skupinou ADP a skupinou RATP, dokazuje mezinárodní přitažlivost Pařížského regionu a význam našeho regionu pro rozvoj průmyslových odvětví budoucnosti.

Městská letecká mobilita čelí mnoha výzvám v oblasti legislativy, integrace a infrastruktury.

Budou v hlavním městě v roce 2030 na střechách stanic RER rozkvétat altiporty, jak tvrdí RATP? Jisté je, že toto nové odvětví má v zásobě spoustu překvapení! Pokračování..

Zatímco čekáme na příchod těchto létajících taxíků, naši odborníci na letectví jsou vám k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, na telefonním čísle +33 (0) 1 44 09 91 82. Neváhejte navštívit naše webové stránky devis en ligne a získat cenovou kalkulaci pro váš soukromý let.