Obchodní letectví je původně založeno na poměrně jednoduchém modelu. Když chce podnikatel letět soukromým letadlem, kontaktuje leteckého makléře. Makléř se pak podívá na nabídky leteckých společností, aby zjistil, které jsou pro soukromý let nejvýhodnější. Jakmile si vybere, makléř ho doprovází během celého procesu rezervace až po vzlet.
Nízkonákladové letecké společnosti mají v leteckém průmyslu nepopiratelný obchodní úspěch. Nízkonákladový model, který byl vynalezen ve Spojených státech v roce 2000, zdemokratizoval leteckou dopravu za velmi nízké ceny. Podle Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) přepravili nízkonákladoví letečtí dopravci v roce 2018 31 % všech cestujících v pravidelné letecké dopravě na světě.
Dnes se někteří hráči snaží tento model přizpůsobit obchodní letecké dopravě. Výrazný nárůst počtu konkurentů a nástup nových digitálních nástrojů v posledních letech zamíchaly kartami, pokud jde o pronájem levného soukromého letadla. Tváří v tvář zvýšené konkurenci se společnosti v tomto odvětví neváhaly prosadit jako poskytovatelé nízkonákladových letů soukromým business jetem. O co však v těchto nových obchodních modelech soukromého letectví ve skutečnosti jde? A jaké jsou důsledky pro cestující, kteří cestují levným soukromým letadlem?
AEROAFFAIRES odhaluje různé možnosti levného letu soukromým tryskáčem, které splňují všechny bezpečnostní podmínky pro lety veřejnou dopravou. Je užitečné mít jasnou představu, abyste si mohli vybrat let a koupit letenku s plnou znalostí faktů a zcela transparentně.

Pronájem soukromého letadla: dostupný pro všechny
Navzdory všeobecnému přesvědčení není obchodní letectví výhradně doménou hvězd showbyznysu. Typický zákazník soukromého letectví se postupně vyvíjí, což usnadňuje relativní demokratizaci tohoto odvětví. Dnes se objevuje množství nabídek soukromé letecké dopravy za stále nižší ceny.
Nejde o to koupit si vlastní soukromé letadlo, ale pronajmout si ho. Koupě business jetu představuje investici nejen finanční, ale také časovou: je třeba počítat s pravidelnou údržbou a kontrolami letadla. Náklady spojené s údržbou letadla, posádkou, palivem, údržbou, přistávacími a vzletovými poplatky a parkováním nejsou zdaleka zanedbatelné. A podle odborných výpočtů je třeba nasbírat 400 letových hodin ročně, aby se vám zakoupené letadlo vyplatilo.
Proto raději než přímou koupi soukromého letadla zvažte jiné možnosti, například koupi letadla z druhé ruky nebo leasing. Stále častěji se objevují inovativní řešení letecké dopravy za nízké ceny. Nabízíme vám ty nejlepší nabídky v tomto odvětví, od spolupráce se soukromými tryskáči až po levné prázdné lety.

Nové nabídky nízkonákladových letů jet d’affaires
„Jako šéf společnosti se sídlem v Lorientu musím každý měsíc cestovat do Marseille za dodavateli. Je to jednosměrná cesta, která by mi trvala nejméně 8 hodin vlakem a více než 10 hodin autem. Kvůli jedné návštěvě bych ztratil více než dva dny s náklady na hotel a taxi a s tím spojenou únavou! Soukromé letadlo je pro mě zásadním obchodním řešením a skutečnou úsporou času. Ale množství nabídek je dezorientující,“ svěřil se nedávno jeden z našich zákazníků, příznačný patron z Bretaně. A ve svém závěru se nemýlil: množství balíčků na pronájem soukromého tryskáče dokáže zamotat hlavu, jak píše ve svém článku deník Le Point.
Prázdné lety
vol à vide neboli „prázdný let“ se stal ideálním řešením pro nízkonákladové cestování soukromým tryskáčem. Jedná se o let, který si zákazník již rezervoval a zaplatil. Vzhledem k tomu, že letadlo musí být někdy kvůli letu přemístěno k zákazníkovi, nebo po něm přemístěno, jsou některé cesty uskutečněny bez cestujících. Právě na těchto letech prodávají soukromé letecké společnosti místa za nejnižší ceny. Na těchto letech již vydělaly, což je pro ně čistý zisk.
Prázdné lety jsou však omezující v tom smyslu, že je provozovatel letecké společnosti může do poslední chvíle zrušit. Zákazníci si navíc nemohou zvolit čas letu ani změnit cílovou destinaci.
Neomezené cestovní karty
Některé letecké společnosti prodávají permanentky na neomezené cestování soukromým letadlem. Výhoda tohoto řešení spočívá v pevné ceně, kterou musíte zaplatit za přístup ke službě. Navzdory oslnivému úspěchu ve Spojených státech si však tato nabídka v Evropě nenašla svou klientelu. Žádná evropská společnost ji již nenabízí, protože všechny zkrachovaly…
Online platformy pro rezervaci soukromých letadel
Letecké společnosti se rozhodly zaujmout nízkonákladový přístup a nabízejí online platformy pro rezervaci soukromých tryskáčů. Tyto společnosti spojují cestující přímo s provozovateli leteckých společností. Poskytují nižší úroveň služeb než tradiční zprostředkovatelé. Monitorování letů je omezeno na nezbytné minimum, podmínky prodeje jsou náročnější a za poplatek je k dispozici mnoho dalších možností, jako je catering nebo změny v seznamu cestujících. To je podmínkou nižší ceny.
Sdílené lety
Rezervace místa na letu soukromým tryskáčem je koncept sdíleného letu. Za jednotnou cenu na osobu tato nabídka snižuje cenu letu.
Tento koncept měl ambice stát se „blablacarem“ soukromých tryskových letadel, ale v Evropě se setkal s malým úspěchem. Obchodní letectví je především o poskytování řešení šitých na míru cestujícím, kteří jsou ochotni zaplatit cenu.
Sdílené lety se navíc mohou rovnat skryté osobní dopravě. Lze ji přirovnat k pravidelné komerční dopravě v tom smyslu, že si cestující rezervují místo v letadle operujícím na pravidelném letu.

Společné pilotování
V poslední době se objevilo několik nabídek „co-pilotingu“ pro obchodní letectví. Cílem těchto společností je „uberizovat“ leteckou dopravu na míru propojením cestujících, pilotů a majitelů letadel na jedné platformě. Tato nabídka sdílení nákladů je lákavá, protože je velmi levná. Ve skutečnosti však toto řešení nespadá pod právní definici služebního letu veřejnou dopravou. V podstatě jde o cestování turistickým letadlem s úzkou kabinou a velmi omezeným doletem. S jedním pilotem amatérem, který nemá potřebnou kvalifikaci pro obchodní přepravu osob.
Stejně tak majitelé poskytnutých letadel nejsou vždy držiteli osvědčení leteckého provozovatele (AOC). Tento nedostatek vede k vážnému nedostatku pojistného krytí letu, což je riziko, které podnik nemůže podstoupit s ohledem na své zaměstnance. Ve skutečnosti za let neodpovídá ani pilot, ani majitel letadla, ani platforma, která tyto strany spojuje. Právě na tomto pozadí přišel o život fotbalista Emiliano Sala, když se jeho letadlo v lednu 2019 zřítilo nad kanálem La Manche. Nikdo z agentů, kteří let organizovali, pilot ani majitel letadla, Piper PA-46, neměl AOC. Letadlo ani pilot proto neměli oprávnění ke komerční přepravě cestujících.
AEROAFFAIRES společnost odmítá nabízet tento typ amatérských letů svým zákazníkům pro jejich potřeby letecké dopravy.
- CoJetage cenově dostupné letenky
Mladý francouzský start-up známý jako Cojetage si v roce 2011 dal za úkol nabízet luxusní lety za příznivé ceny. Výzva začala jednoduchým zjištěním: 40 % letů soukromými letadly je prázdných. Jedná se o polohovací lety: „zpáteční“ lety soukromých letadel na jejich základnu. Letecké společnosti stojí udržení letadla na zemi dvakrát více než jeho let. Tyto náklady zahrnují parkovací místo, posádku, kterou je třeba ubytovat, a ušlý zisk v důsledku toho, že letadlo není k dispozici pro jiné zákazníky. Proto letecké společnosti volí návrat letadla na základnu, pokud cesta trvá déle než 2 dny.atr.
S ohledem na tuto skutečnost se společnost rozhodla tyto lety maximálně využít a nabízí levné cesty na palubě řady soukromých letadel. Například let z Paříže do Cannes nebo z Londýna do Paříže si můžete koupit již za 200 eur. Ideální pro váš rozpočet!
I když jsou tyto nízké ceny atraktivní, mají několik nevýhod: nedostatečnou flexibilitu (letové řády, typy letadel, destinace) a riziko zrušení letů na poslední chvíli. Více informací o podmínkách cestování a nevýhodách CoJetage najdete v našem článku na ce sujet.

Co obnáší cestování nízkonákladovým soukromým letadlem?
Nízkonákladoví hráči v sektoru letecké dopravy na míru mají nabídku, která se výrazně liší od nabídky tradičních hráčů v tomto odvětví. Rezervace letenky pro soukromé letadlo je ještě jednodušší než pro letadlo letecké.
Služba, při níž se vše účtuje à la carte
Různé letecké společnosti a nízkonákladoví nájemci letadel omezují své služby, aby snížili náklady. Jejich marže jsou tak nízké, že využívají služby à la carte, kdy se účtuje každá další služba.
Palubní catering se stává placeným luxusem. Stejně tak jsou zákazníkovi účtovány veškeré změny letu, ať už jde o seznam cestujících nebo letový řád.
Spokojenost zákazníků je v nízkonákladové letecké dopravě neméně důležitá, ale cena letu je nejdůležitějším faktorem, protože díky ní se zákazníci vracejí.
Přísnější storno podmínky
Aby byly jejich flotily ziskové, létají nízkonákladové soukromé letecké společnosti se svými letadly více než tradiční provozovatelé. V případě zrušení letu krátce před odletem utrpí letecká společnost velkou ztrátu. Proto si tito provozovatelé účtují vysoké storno poplatky. A zatímco u tradičních leteckých společností je často možné tyto poplatky vyjednat nebo zrušit, u nízkonákladových dopravců je to velmi obtížné.
Komerční služby s omezenou účinností z hlediska služeb
Atraktivní ceny nabízené nízkonákladovými leteckými společnostmi přitahují více zákazníků, a proto nájemci dostávají více žádostí o lety soukromým tryskáčem. Aby se s tím vyrovnali, reagují obchodní poradci na všechny nabídky velmi rychlých letů, aniž by zkontrolovali parametry letu. Služby již nejsou tak individuální jako u tradičních makléřů. Ti se zpravidla starají o zajištění cesty před letem a po něm, vyřizování vízových formalit a kontrolu některých podrobností o omezeních spojených s obchodními lety (letištní řády, dostupnost posádky, kvalifikace pilotů pro určité destinace, kapacita zavazadlového prostoru atd.) Exponenciální objem zpracovávaných nabídek znamená, že se nízkonákladová charterová společnost může dopustit chyb a opomenutí, což má za následek nízkou míru konverze.
Stejně tak se nízkonákladový provozovatel zpravidla neobtěžuje najít alternativní řešení v případě mechanických problémů na poslední chvíli, zatímco je obvyklé, že makléř najde jiný způsob, jak může zákazník dokončit svůj let a dosáhnout své destinace.

Náročnější podmínky prodeje
Podmínky prodeje nízkonákladových operátorů jsou ve srovnání s flexibilními podmínkami tradičních zprostředkovatelů obzvláště náročné. Prodejní cena nabízená za let je u nízkonákladového pronajímatele vždy na omezenou dobu a cena se v průběhu času zvyšuje. Stejně tak po potvrzení nabídky musí být smlouva podepsána velmi rychle, ne-li okamžitě. A konečně, platební podmínky jsou také přísnější. Nízkonákladoví zprostředkovatelé požadují platbu několik dní před letem, protože jejich cash flow je napjatější. Naproti tomu tradiční zprostředkovatel může částku uhradit předem nebo ve splátkách po letu.
Nízkonákladový model se proto snaží přizpůsobit obchodní letecké dopravě. Je obtížné snížit služby a náklady tam, kde je vše šité na míru. Létání soukromým letadlem zůstává poměrně drahé, protože vyžaduje mnoho záruk, aby bylo provedeno za bezpečných podmínek. Odbornost poradce, kvalifikace profesionálních pilotů, aktuální údržba letadla, pojištění s výraznými finančními stropy a dokonce i schválení, jako je osvědčení pro leteckou dopravu, to vše jsou záruky, které nesmí být ohroženy pro bezpečnost a hladký průběh letu.
Nejlepším řešením pro cestování za nejlepší cenu a za nejlepších podmínek se stále zdá být využití služeb zprostředkovatele, jako je např AEROAFFAIRES. Jsme odhodláni najít vám ty nejlepší nabídky pro vaše soukromé lety. Naše lety jsou prováděny v právním režimu veřejné osobní dopravy soukromými letadly provozovanými společnostmi, které jsou držiteli osvědčení leteckého dopravce. Upřednostňujeme nejlepší letecké provozovatele, ověřené našimi pojišťovnami, pro affréter un avion.
Pokud chcete letět soukromým letadlem za nízkou cenu, jsou k dispozici denní zpáteční lety mezi Paris – Le Bourget et Genève. Pro 4 nebo 5 osob na palubě Cessna, můžete vyrazit na dovolenou za velmi výhodnou cenu kolem 4 000 EUR, tj. méně než 1 000 EUR na cestujícího.

Chcete se o prix d’un jet privé dozvědět více? Přečtěte si náš článek.
fotografie: Zprávy z akce v roce 2015: Vydejte se na cestu do Prahy