Co je to nadzvukové letadlo? Věděli jste, že nadzvukové letadlo je takové, které dokáže letět rychleji než rychlostí zvuku (Mach 1)? Znáte historii nadzvukových letadel? V tomto článku se dozvíte vše, co jste vždy chtěli vědět o nadzvukových letadlech.
Historie nadzvukových letadel
Studená válka u zrodu nadzvukových letadel :
Studená válka byla příznivým obdobím pro technologický vývoj. Kromě vesmírných závodů mezi Spojenými státy a Sovětským svazem soupeřili Sověti s dalšími dvěma západními armádami, Francií a Velkou Británií.
Cílem tohoto zběsilého závodu byla konstrukce nadzvukového dopravního letadla (SST), ve Francii známého jako Concorde.
Klíčová data nadzvukového letectví ve světě :
V roce 1956 začaly Francie a Velká Británie pracovat na projektu a v roce 1962 spojily své síly. První Concorde vzlétl v roce 1969 a do komerčního provozu byl uveden o sedm let později.
První nadzvukové letadlo vzlétlo v Rusku v roce 1968. Byl to Tupolev Tu-144.
Co se týče Spojených států, v roce 1966 vybral Federální úřad pro letectví Boeing pro stavbu amerického nadzvukového letounu HSCT (High Speed Civil Transport). Prezident Nixon však projekt v roce 1971 zrušil, protože byl příliš nákladný.
Úspěchy a katastrofy Concordu :
Proč byl Concorde jediným komerčním letadlem?
V roce 1978 byl Tu-144 po dvou vážných nehodách opuštěn. Od té doby se francouzsko-britský Concorde stal jediným komerčním letadlem schopným překonatAtlza tři hodiny rychlostí vyšší než Mach 2. Concorde je technicky úspěšný.
Katastrofy Concordu :
Navzdory své slávě byl Concorde také ekonomickou a ekologickou katastrofou.
Jeho dolet 4 000 mil mu znemožnil využívat potenciálně lukrativní trasy, jako jsou Los Angeles-Tokio a Los Angeles-Sydney.
Výfukové plyny navíc obsahují oxidy dusíku, které vážně poškozují ozónovou vrstvu.
Kolik stojí místo na palubě nadzvukového letadla, jako je Concorde?
Podle British Airways činí minimální provozní náklady 1814 dolarů na jedno sedadlo.
Zpáteční letenka z New Yorku do Londýna stojí 8729 dolarů, zatímco letenka v ekonomické třídě pro let 747 stojí na stejnou cestu pouhých 300 dolarů.
Důvody, proč byla nadzvuková letadla vyřazena z provozu, a pokusy o jejich oživení:
Concorde, francouzsko-britské letadlo, které bylo uvedeno do provozu v roce 1976, bylo v roce 2003 vyřazeno z provozu kvůli nedostatečné rentabilitě a katastrofě v Gonesse.
Sovětský Tupolev Tu-144, který vstoupil do služby v roce 1975, byl vyřazen v roce 1978 po pouhých 102 pravidelných letech.
Pokud jde o Concorde budoucnosti, Ouverture,měl by do roku 2030přepravit 55 cestujících na vzdálenost 8 000 km.
Nadzvukové letadlo budoucnosti
Po ukončení kariéry Concordu ve Francii před 17 lety nepřeletělo planetu žádné nadzvukové letadlo.
Od té doby se řada společností snaží oživit tato známá letadla tím, že se snaží odstranit jejich hlavní nedostatek: vysokou spotřebu paliva.
Těmito společnostmi jsou :
- Aerion, jehož projekt byl v květnu 2021 zrušen kvůli nedostatku finančních prostředků.
- Boom Supersoinc , která představila další prototyp
- Společnost Virgin Galactic pracuje na vlastním letadle již řadu let.
XB-1: jediná skutečná budoucnost pro Concorde
Společnost Boom Supersonic oznámila, že ve středu 7. října 2020 zahájí provoz letounu XB-1.
Ačkoli první testy byly naplánovány na rok 2021, současný generální ředitel Blake Scholl přiznává zpoždění, ale ujišťuje, že všechny testy probíhají hladce.
Odhaduje se, že XB-1 bude schopen přepravit 65 až 88 cestujících. A bude schopen letět mezi Paříží a Montrealem za 3 hodiny a 45 minut. Než však bude uveden do provozu, uplyne pravděpodobně ještě 10 let.
Nadzvukové letadlo má navzdory své bouřlivé minulosti budoucnost. V příštích letech by se mohl vrátit do služby.