NEOTÁLEJTE S REZERVACÍ LETŮ NA ZIMNÍ SEZÓNU!

Žádost o cenovou nabídku
Hledejte letadlo, město nebo informaci…

Lídr v oblasti pronájmu soukromých letadel po celém světě

Námořní a letecká přeprava

Pronájem soukromých tryskových letadel
od roku 1991

20 000
dostupné přístroje

45 000
zajištěných letů

120 000+
cestujících

4,9/5
spokojenost zákazníků

100%
Kompensace uhlíku

Existuje několik druhů dopravy, které umožňují přepravu zboží z bodu A do bodu B. Nejběžnější jsou letecká, námořní, silniční a železniční doprava. Každá z nich má svá specifika, protože ne všechny přepravují stejný typ zboží. AEROAFFAIRES vysvětluje výhody a omezení námořní a letecké nákladní dopravy.

Co je námořní nákladní doprava?

Námořní nákladní doprava zahrnuje přepravu zboží lodí. Jedná se o nejdůležitější druh dopravy pro mezinárodní přepravu zboží.

Pro informaci, podle TLF, francouzského svazu dopravních a logistických společností, se 80 % celkového objemu zboží ve světě přepravuje po moři a 72 % francouzského dovozu se uskutečňuje tímto způsobem. Mezinárodní námořní obchod vzrostl z 550 milionů tun v roce 1950 na 5,5 miliardy tun v roce 2022, což představuje roční růst o 4,5 %.

Nárůst námořního obchodu lze vysvětlit zejména snížením cel a kontejnerizací, která výrazně zkrátila dobu nakládky a vykládky lodí.

Výhody námořní přepravy

Námořní obchod je jádrem procesu globalizace, a to z mnoha důvodů:

  • Snižují celkové náklady na dopravu,
  • Lodě jsou schopny přepravovat velké objemy zboží díky kontejnerizaci, která umožňuje přepravu ve standardizovaných kontejnerech. To vede ke skutečnému zvýšení produktivity.
  • Umožňují společnostem dosáhnout úspor z rozsahu, což znamená, že při zvýšení objemu se snižují jednotkové náklady na výrobek.
  • Lodě jsou připraveny odolávat extrémním povětrnostním podmínkám.
  • Lodní doprava je nejšetrnějším způsobem dopravy k životnímu prostředí. Vypouští pětkrát méně emisí CO2 než silniční doprava a 13krát méně než letecká doprava.

Limity námořní přepravy

Stejně jako všechny druhy dopravy má i námořní nákladní doprava svá omezení. Jedná se o pomalý způsob, který někdy znemožňuje dodržet dodací lhůty a sledovat přesnou polohu přepravovaného zboží. Do hry vstupují i další vnější faktory, jako je hrozba pirátství nebo touha po zdrojích moří a oceánů, která vede ke konfliktům mezi státy.

Námořní dopravu obvykle využívají společnosti, které přepravují velké množství zboží. Jedná se o poměrně pomalý způsob dopravy, který je však ideální pro hromadné zásilky, jako je uhlí, nerostné suroviny, obiloviny atd.

Co je to letecká nákladní doprava?

Podle Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) zahrnuje letecká nákladní doprava veškeré zboží přepravované letecky, s výjimkou zavazadel. Tento druh dopravy zaznamenal v roce 2021 velmi silný růst. V roce 2021 totiž celosvětová letecká přeprava vzrostla o téměř 19 % ve srovnání s rokem 2020. Od zdravotní krize aby letecké společnosti kompenzovaly nedostatek cestujících na svých letech, organizují lety speciálně pro přepravu zboží. Od té doby poptávka po tomto druhu dopravy stále roste a právě v této souvislosti se má celosvětová flotila nákladních letadel do roku 2039 zvýšit o 60 %.

Letiště Roissy Charles de Gaulle je druhým největším nákladním letištěm v Evropě.

Foto: AEROAFFAIRES

Výhody letecké nákladní dopravy

Hlavní výhodou letecká nákladní doprava je, že se jedná o nejrychlejší způsob přepravy zboží. Výhod je celá řada:

  • Umožňuje rychlou přepravu zboží. Je upřednostňován pro zásilky vyžadující krátké dodací lhůty na dlouhé vzdálenosti.
  • Zboží se také přepravuje ve standardizovaných kontejnerech, jejichž tvar odpovídá zakřivení trupu letadla.
  • U soukromé letecké dopravy si trasu vybírá zákazník, který má širší výběr letišť.
  • Na stránkách nákladní lety umožňují přepravu nebezpečného zboží a regulovaných výrobků, které jsou na osobních letech zakázány.
  • Umožňuje společnostem dominovat konkurenci rychlejšími službami než konkurence.
  • Letecká nákladní doprava je mezinárodní a má vynikající geografické pokrytí.

Limity letecké nákladní dopravy

Stejně jako námořní nákladní doprava má i letecká nákladní doprava svá omezení. Obecně je dražší, a proto se upřednostňuje u zásilek vyžadujících krátké dodací lhůty. Navíc je také závislá na vnějších faktorech, jako jsou povětrnostní podmínky, stávky nebo dokonce technické faktory, například poruchy motorů nebo nouzová přistání. Letecká přeprava podléhá mnoha omezením a některé výrobky nelze letecky přepravovat.

K letecké přepravě zboží se používají letadla nákladní letadla, která slouží výhradně k přepravě zboží, a kombinovaná letadla, která mohou v zavazadlovém prostoru přepravovat jak cestující, tak zboží. Letecká nákladní doprava je velmi praktická pro výrobky s omezenou životností, jako je zboží podléhající rychlé zkáze a křehké výrobky, například zdravotnické vybavení, ale také pro výrobky v menším množství.

Sazby za leteckou nákladní dopravu neustále rostou díky řadě faktorů: celosvětová pandemie, stávky v přístavech, krize Suezského průplavu, přetížení námořních tras atd. Letecká doprava využívá situace a staví se do pozice doplňkové nabídky k námořní nákladní dopravě.

V obchodní letecké dopravě se objevuje stejně mnoho požadavků na leteckou přepravu a my můžeme pronajmout velké množství nákladních letadel, abychom uspokojili všechny vaše požadavky na přepravu.

Zde je několik příkladů nákladních letadel, která siAEROAFFAIRES pronajímá: Antonov 124, Super Guppy, Airbus A330-200Fnebo dokonce Airbus Beluga, ale také menší letadla, jako např Pilatus PC-24 například

AEROAFFAIRES nabízí širokou škálu soukromých leteckých služeb, včetně nákladních letů. Jsme k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu po celý rok. Na vaše požadavky budeme reagovat co nejrychleji na adrese citace online nebo na telefonním čísle +33 (0)1 44 09 91 82.

  • Který druh dopravy je pro podniky výhodnější: námořní nebo letecká?

    Námořní přeprava je i nadále nákladově nejefektivnějším způsobem přepravy při přepravě velkých objemů zboží. Náklady na přepravu jedné tuny jsou totiž mnohem nižší než u letecké přepravy, a proto je tato přeprava preferována průmyslovými podniky a dovozci nebo vývozci těžkých výrobků (surovin, textilu, automobilových součástek atd.).
    Letecká nákladní doprava je na druhou stranu dražší, ale umožňuje rychlou přepravu výrobků s vysokou přidanou hodnotou nebo výrobků podléhajících rychlé zkáze. Je proto vhodnější pro společnosti, které potřebují rychlé dodání nebo bezpečnou přepravu na dlouhé vzdálenosti.

  • Jaká je průměrná doba dodání u námořní a letecké přepravy?

    Doba dodání závisí především na ujeté vzdálenosti a celních formalitách.
    Námořní přeprava mezi Evropou a Asií trvá 20 až 40 dní, včetně nakládky, tranzitu přístavem a vykládky.
    Leteckou nákladní dopravou lze stejnou cestu absolvovat za pouhých 24 až 72 hodin.
    Letecká přeprava je proto vhodnější pro urgentní dodávky, zatímco námořní přeprava je ideální pro dodávky plánované předem.

  • Je letecká přeprava bezpečnější než námořní?

    Ano, letecká nákladní doprava nabízí vyšší úroveň bezpečnosti díky přísným kontrolním protokolům na letištích a neustálému sledování nákladu. Riziko krádeže, ztráty nebo poškození je minimální.
    Na druhou stranu námořní přeprava, ačkoli je obecně spolehlivá, zůstává vystavena rozmarům počasí, zpožděním v přístavech a někdy i riziku pirátství v některých částech světa.

  • Jaký je dopad letecké přepravy na životní prostředí ve srovnání s námořní přepravou?

    Námořní přeprava je mnohem šetrnější k životnímu prostředí: na jednu přepravenou tunu vypouští přibližně 13krát méně CO₂ než letecká přeprava. Stále však způsobuje znečištění moří (uhlovodíky, plastový odpad, těžká paliva).
    Letecká nákladní doprava naproti tomu spotřebovává více paliva a více přispívá k uhlíkové stopě mezinárodní dopravy. Mnoho leteckých společností, jako například AEROAFFAIRES, nyní kompenzuje 100 % svých emisí CO₂, zejména prostřednictvím programů kompenzace emisí uhlíku a moderních, úspornějších flotil.

  • Jaké druhy zboží jsou preferovány pro leteckou přepravu?

    Letecká přeprava je ideální pro zboží citlivé na čas nebo teplotu:
    Farmaceutické a lékařské výrobky,
    vysoce cenná elektronická zařízení,
    náhradní mechanické díly,
    čerstvé nebo rychle se kazící zboží (květiny, ovoce, ryby),
    urgentní dokumenty a luxusní zboží.
    Toto zboží využívá výhod rychlé přepravy, přesného sledování GPS a zkrácené manipulace, což zaručuje spolehlivé a rychlé dodání.

  • Je námořní přeprava stále nejlepším řešením pro hromadné zásilky?

    Ano, námořní přeprava zůstává bezkonkurenční pro objemné nebo volně ložené zásilky, zejména pro produkty, jako je uhlí, minerály, cement nebo standardizované kontejnery. Maximalizuje úspory z rozsahu, ale vyžaduje důkladné logistické plánování. Společnosti, které se rozhodnou pro toto řešení, akceptují delší dobu přepravy výměnou za mnohem nižší náklady na přepravu.

  • Jak zapadá letecká nákladní doprava do mezinárodní logistiky?

    Letecká nákladní doprava je klíčovým článkem moderního mezinárodního logistického řetězce. Rychle spojuje vzdálené výrobní oblasti (Asie, Amerika, Evropa) s distribučními centry a konečnými spotřebiteli. Díky digitalizaci sledování nákladu a koordinaci letištních uzlů mohou nyní společnosti sledovat své zásilky v reálném čase a okamžitě upravovat své distribuční strategie.

  • Jaké jsou skryté náklady na námořní a leteckou přepravu?

    Kromě poplatku za přepravu existuje řada dalších nákladů, které mohou mít dopad na rozpočet logistiky:
    V případě námořní přepravy: přístavní manipulační poplatky, námořní pojištění, clo, skladování ve skladech nebo kontejnerech.

    U letecké přepravy: letištní poplatky, bezpečnostní poplatky, speciální balení nebo palivové příplatky.
    K určení nákladově nejefektivnějšího řešení pro každý požadavek se používá celková analýza logistických nákladů (TCO – Total Cost of Ownership).

  • Která letiště a přístavy jsou pro mezinárodní nákladní dopravu nejdůležitější?

    Letiště Roissy Charles de Gaulle (CDG) je po Frankfurtu druhé největší nákladní letiště v Evropě. Provozuje se zde řada nákladních letů, které zajišťují společnosti AEROAFFAIRES, Air France Cargo, DHL a FedEx.
    Co se týče námořní dopravy, přístavy Le Havre, Rotterdam, Hamburk a Antverpy jsou hlavními uzly mezinárodního obchodu a spojují Evropu s hlavními světovými lodními trasami.

  • Lze kombinovat leteckou a námořní přepravu v jednom logistickém řetězci?

    Ano, tato takzvaná „multimodální“ strategie se používá stále častěji. Jedná se o kombinaci rychlosti letecké přepravy s kapacitou námořní přepravy, která optimalizuje náklady a dodací lhůty. Společnost může například část svých urgentních výrobků posílat letecky a zbytek po moři. Toto řešení nabízí rovnováhu mezi výkonem, flexibilitou a rozpočtem.

  • Proč si pro leteckou nákladní dopravu vybrat AEROAFFAIRES?

    AEROAFFAIRES vyniká svými odbornými znalostmi v oblasti pronájmu soukromých nákladních letadel, jako jsouAntonov 124, Pilatus PC-24 aAirbus A330-200F. Díky službám šitým na míru, které jsou k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, mohou společnosti těžit z osobního přístupu, okamžité reakce a bezpečné přepravy na míru, ať už se jedná o jakýkoli objem nebo místo určení.
    Kromě toho se společnost AEROAFFAIRES zavázala k udržitelné letecké přepravě prostřednictvím 100% kompenzace emisí uhlíku, čímž posílila svou pozici odpovědného hráče v mezinárodní nákladní dopravě.