Neotálejte s rezervací vaších letu na letní období

Hledejte letadlo, město nebo informaci…

Lídr v oblasti pronájmu soukromých letadel po celém světě

Návrat civilních supersoniků: Boom XB-1 překonává zvukovou bariéru

Pronájem soukromých tryskových letadel
od roku 1991

20 000
dostupné přístroje

40 000
zajištěných letů

120 000+
cestujících

4,9/5
spokojenost zákazníků

100%
Kompensace uhlíku

Dne 28. ledna 2025 překonal americký nadzvukový demonstrační letoun XB-1 společnosti Boom Supersonic zvukovou bariéru a dosáhl rychlosti 1,122 Machu (asi 1 210 km/h) ve výšce 35 290 stop (asi 10 750 m). Tento let představuje významný milník v civilním letectví, první nezávislý civilní nadzvukový let od dob Concordu.

„Museli jste být trochu blázni“: Concorde, zašlá legenda nadzvukového letu. Úvod.

concorde

Concorde ztělesnil leteckou revoluci svými lety rychlostí Mach 2, které umožnily letět z Londýna do Washingtonu za pouhé 3 hodiny.

Tento výkon však měl svou cenu: nadzvukový třesk, intenzivní výbuch zvuku, který narušoval klid přelétávaných oblastí a způsoboval nepříjemnosti a nepohodlí místnímu obyvatelstvu. Tento problém s hlukem vedl k zákazu nadzvukových letů nad obydlenými oblastmi, což v roce 2003 urychlilo ukončení programu Concorde.

Nyní však tuto krajinu mění významná inovace. Dne 28. ledna 2025 učinila americká společnost Boom Supersonic výjimečný průlom se svým prototypem XB-1, elegantně přezdívaným „Baby Boom“. Několikrát překonal zvukovou bariéru, aniž by vydával sebemenší hluk slyšitelný ze země. Jak to bylo možné?

XB-1 a inovace „Boomless Cruise“

Abychom tento průlom plně pochopili, musíme nejprve porozumět pojmu nadzvukový třesk. Vysvětlíme si ho ve dvou řádcích.
Představte si bazén: pokud pomalu pohybujete rukou, voda kolem ní jemně proudí. Pokud však prudce zrychlíte, vytvoříte silnou vlnu. Stejný princip funguje i ve vzduchu: při mírné rychlosti letadlo generuje rozptýlené zvukové vlny; při překročení rychlosti zvuku se tyto vlny náhle seskupí a vytvoří známý třesk.

murduson aeroaffaires

XB-1 se tomuto jevu vyhýbá důmyslnou metodou zvanou „Machovo odříznutí“. Díky letu ve větší výšce, kde je vzduch méně hustý a zvuk se šíří jinak, letadlo tyto vlny rozptýlí mnohem dříve, než mohou dopadnout na zem. Nejde tedy jen o konstrukci tichých letadel, ale o letadla schopná létat ve výškách, v nichž se jejich průlet stává nepostřehnutelným pro ty, kteří zůstávají na zemi.

Ačkoli některá vojenská letadla již tuto technologii využívají, pro komerční civilní letectví je to naprostá novinka.

boomless cruise mach cutoff

Klíčové údaje pro XB-1

  • Maximální dosažená rychlostMach: 1,18 (přibližně 1 240 km/h)
  • Maximální výška: 36 500 stop (přibližně 11 100 m)
  • Celkový počet letů: 13 (březen 2024 až únor 2025)
  • Počet nadzvukových letů: 2
  • Délka trupu: 21 metrů (68 stop)
  • Rozpětí křídel: 5,2 metru
  • Motory: 3 motory GE J85-15
  • Materiály: uhlíkové kompozity

Testy a nadzvukové ticho

Druhý nadzvukový let XB-1, který se uskutečnil 10. února 2025, umožnil provedení dalších testů, včetně aerodynamických měření a chování letounu při vibracích při vysoké rychlosti (flutter). Díky inovativní technologii bezhlučného letu nebyla na zemi zjištěna žádná hluková zátěž, což prokázalo možnost tichých nadzvukových komerčních letů.

xb 1 quote black scholl 1 768×960

„Nadzvukový let XB-1 dokazuje, že technologie komerčních nadzvukových letů je nyní připravena. Malá skupina talentovaných a odhodlaných inženýrů dokázala to, co kdysi vyžadovalo zásahy vlády a miliardy dolarů. Naším dalším krokem je přizpůsobit osvědčenou technologii XB-1 nadzvukovému dopravnímu letadlu Overture. Naším konečným cílem je zpřístupnit výhody nadzvukového letu všem

Blake Scholl, generální ředitel společnosti Boom Supersonic

Vyvíjející se regulační rámec

Dne 6. června 2025 podepsal americký prezident Donald Trump exekutivní příkaz, kterým nařídil Federálnímu úřadu pro letectví (FAA ), aby do 180 dnů zrušil zákaz nadzvukových letů nad pevninou za předpokladu, že nebudou na zemi vytvářet slyšitelný třesk. Příkaz navazuje na zavedení zákona o modernizaci nadzvukového letectví v květnu 2025, který podpořila dvoustranná skupina amerických zákonodárců a jehož cílem je usnadnit inovace a potvrdit vedoucí postavení USA v civilním letectví budoucnosti.

President Donald Trump signing

Overture, komerční nástupce XB-1

Demonstrátor XB-1 připravuje půdu pro příchod nadzvukového komerčního letounu Overture. Overture, jehož uvedení do provozu je plánováno na období 2029-2030, bude schopen přepravovat 64 až 80 cestujících rychlostí Mach 1,7 (přibližně 2 220 km/h) s doletem téměř 7 870 km.

Společnost Boom Supersonic, povzbuzená technickým úspěchem letounu XB-1, chce nyní od roku 2029 uvést na trh svůj vlajkový letounOverture. Toto sofistikované letadlo bude schopno pojmout 64 až 80 cestujících a bude létat rychlostí Mach 1,7 (přibližně 2 220 km/h, což je téměř dvakrát více než u současných komerčních letadel). S doletem téměř 7 870 km by cesty, jako je Londýn-Dubaj, mohl zvládnout za pouhé 4 hodiny.

Tato výjimečná letecká inovace je samozřejmě určena náročné klientele, která si potrpí na diskrétní luxus a optimální efektivitu. Letenky budou nabízeny za vyšší cenu než u běžných letadel a jsou určeny především obchodním cestujícím a soukromým osobám, které dávají přednost rychlosti, pohodlí a exkluzivitě.

Overture bude poháněn vlastními motory Symphony, vyvinutými společností Boom Supersonic v Severní Karolíně, a bude schopen provozu výhradně na udržitelné letecké palivo (SAF).

IMG 8607

Praktické důsledky pro podniky

Návrat nadzvukové dopravy slibuje zásadní proměnu mezinárodního obchodního cestování:

  • Výrazná úspora času: let z Paříže do Tokia by se mohl zkrátit na pouhých 6 hodin.
  • Prémiové umístění: Ceny letenek srovnatelné se zvýšenou business třídou.
  • Udržitelný závazek: Lety využívající až 100 % udržitelných paliv s integrovanou kompenzací emisí uhlíku.

Společnosti budou moci optimalizovat řízení času, zvýšit produktivitu a posílit své závazky vůči životnímu prostředí.

Závěr: Směřujeme k nové nadzvukové éře?

Díky úspěchu letounu XB-1 se společnost Boom Supersonic staví do pozice lídra v oživení civilních nadzvukových letů. Blízká budoucnost s letounemOverture by mohla přinést revoluci v obchodním cestování a nabídnout vedoucím pracovníkům hmatatelné a efektivní řešení pro rychlé mezinárodní cestování.

Další testy a fáze certifikace se očekávají v období do roku 2027, před prvními komerčními lety, které se odhadují přibližně na rok 2029.

Jste připraveni zažít tuto novou nadzvukovou éru?

Máte otázku? Kontaktujte náš tým

Isabelle Clerc, nouvelle CEO AEROAFFAIRES

Isabelle CLERC

CEO AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC, Fondateur AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC

Zakladatel AEROAFFAIRES

Naši letečtí experti jsou vám k dispozici, aby vám pomohli v každé fázi vaší rezervace.

  • Jaké konstrukční prvky letounů XB-1 a Overture umožňují nadzvukový let bez sonického třesku?

    Na rozdíl od takzvaných „low-boom“ letadel nevyžaduje technologie Boomless Cruise složitý tvar letadla. Místo toho se spoléhá na schopnost překonat zvukovou bariéru v dostatečně velké výšce, aby se nadzvukový třesk odrazil od země a nerušil lidi.

    V letounuOverture je tato technologie speciálně usnadněna motory Symphony, které nabízejí transsonický výkon lepší než běžné komerční motory. Díky tomu může Overture účinně překonávat zvukovou bariéru ve výškách přesahujících 30 000 stop.

    Technologie Boomless Cruise navíc využívá pokročilého autopilota, který kombinuje údaje o počasí v reálném čase se specifickými algoritmy a automaticky volí optimální rychlost tak, aby nedocházelo ke zvukovému třesku na zemi.

  • Jaký vliv má technologie Boomless Cruise na energetickou účinnost?

    Overture je navržen tak, aby byl nejúčinnější při vysokých podzvukových rychlostech (Mach 0,94) a nadzvukových cestovních rychlostech (Mach 1,7). Jak se letadlo blíží rychlosti zvuku, aerodynamický odpor mírně roste, což má za následek mírné zvýšení spotřeby paliva při nízkých nadzvukových rychlostech. Navzdory této mírné aerodynamické nevýhodě si Overture zachovává dostatečný dolet pro nejdelší transkontinentální lety, například Vancouver-Miami.

  • Umožňují současné předpisy lety bez boomu?

    V USA zakazují současné předpisy FAA (14 CFR 91.817) nadzvukové lety nad zemí bez ohledu na přítomnost či nepřítomnost slyšitelného rázu na zemi. Společnost Boom Supersonic požaduje revizi tohoto předpisu, aby byla povolena technologie Boomless Cruise a stanoven certifikační rámec pro budoucí letadla s nízkým rázem. Aktualizace těchto předpisů by podpořila inovace, posílila vedoucí postavení USA v civilním letectví a upevnila národní bezpečnost USA.

    Je však třeba poznamenat, že první verzeOverture není navržena jako letoun s nízkým boomem a Boom Supersonic nepředpokládá okamžitou certifikaci pro neomezený nadzvukový let nad zemí.

    V červnu 2025 byla přijata konkrétní politická opatření ke změně těchto předpisů. Americký prezident Donald Trump podepsal prezidentský dekret, v němž požádal FAA o zrušení zákazu nadzvukových letů nad územím USA. Kromě toho byl v americkém Senátu předložen zákon o modernizaci nadzvukového letectví senátorem Tedem Buddem (R-NC) a ve Sněmovně reprezentantů kongresmanem Troyem Nehlsem (R-TX). Tento návrh zákona žádá FAA, aby revidoval současný zákaz civilních nadzvukových letů přesahujících rychlost Mach 1 za předpokladu, že nadzvukový třesk nedosáhne země.