Neotálejte s rezervací vaších letu na letní období

Hledejte letadlo, město nebo informaci…

Lídr v oblasti pronájmu soukromých letadel po celém světě

Nejrychlejší vrtulník

Pronájem soukromých tryskových letadel
od roku 1991

20 000
dostupné přístroje

40 000
zajištěných letů

120 000+
cestujících

4,9/5
spokojenost zákazníků

100%
Kompensace uhlíku

Který vrtulník je nejrychlejší?

Nejrychlejším vrtulníkem na světě je hybridní a experimentální Eurocopter X3 (francouzsky se vyslovuje „X-cube“). Dne 7. června 2013 dosáhl rychlosti 472 km/h.

Hélicoptère Eurocopter X3
Zdroj: Wikipedia

Eurocopter X3, nejrychlejší vrtulník na světě

Trocha historie

Eurocopter X3 je girodyne, hybrid mezi vrtulníkem a letadlem. Konkrétně, když letounstojí, létá jako vrtulník, zatímco za letu se může přeměnit na letadlo tím, že letí vodorovně.

Vyrobila jej společnost Eurocopter, která se v roce 2014 stala Airbus Helicopters, aby konkurovala letounu Bell-Boeing CV-22 Osprey. Na počátku roku 2000 hledali oba letečtí giganti nejlepší možný způsob, jakspojit dolet a rychlost letounu se snadným použitím vrtulníku. To však vyžadovalo značný rozpočet.

Eurocopter proto zahájil program X3 s jediným záměrem, a to provést letecké demonstrace, na rozdíl od sériové výroby nového letounu.

Jak vznikl?

Eurocopter X3 je kombinací dvou letounů, protože :

  • Má hlavní rotor poháněný motorem, který zajišťuje vertikální pohyb jako vrtulník.
  • Jeho trakci (horizontální pohyb) udržuje jeden nebo více motorů, podobně jako u letadla.

Jako základ pro práci je použit AS-365N3 Dauphin 2, proto je jeho vnější podobnost s Eurocopterem značná. Eurocopter má také pětilistý rotor EC155 a kompletní převodový systém EC175. Turbovrtulové motory jsou Rolls-Royce Turboméca RTM322. Celkem 35 % dílů je navrženo speciálně pro Eurocopter X3.

Jednou ze zvláštností Eurocopteru je, ženemá zadní rotor, který je nahrazen dvěma turbovrtulovými motory umístěnými na krátkých křídlech, což umožňuje vysoké zrychlení. Vrtule jsou navíc umístěny tak, aby zrychlení probíhalo horizontálně. Také brzdění je mnohem účinnější než u běžných vrtulníků. Hlavní převodovka pohání jak hlavní rotor, tak oba turbovrtulové motory.

První lety vrtulníku Eurocopter X3 se uskutečnily v září 2010 na jihu Francie (letecká základna Istres-Le Tubé 125).

Eurocopter X3 pojme dvě osoby a váží 5 200 kg. Je určen pro záchranné a pátrací mise, ale nikdy nebude uveden do provozu ani používán pro leteckou dopravu.

Eurocopter X3 côté
Zdroj: Wikipedia

Jak rychle může vrtulník letět?

Průměrná rychlost vrtulníku

Průměrná cestovní rychlost vrtulníku je 300 km/h, zatímco u letadla je to 850 km/h. Je to dáno principem fungování vrtulníku a jeho rotoru.

Rychlostní rekord vrtulníku: Eurocopter X3

Cestovní rychlost vrtulníku Eurocopter X3 je 407 km/h, ale překonal také několik rychlostních rekordů. V roce 2011 letěl několik minut rychlostí 430 km/h, přičemž spotřeboval méně než 80 % svého výkonu. V témže roce byl představen jako hvězdná atrakce na pařížském leteckém veletrhu. V roce 2012 absolvoval Eurocopter dvouměsíční testování ve Spojených státech poté, co obdržel cenu Howarda Hughese od Americké vrtulníkové společnosti.

Právě 7. června 2013 se stal legendou; po dosažení rychlosti 483 km/h (263 uzlů) při klesání se jeho pilotovi podařilo udržet rychlost 472 km/h (255 uzlů) při horizontálním letu ve výšce 3050 metrů. Od té doby držel X3 nelicencovaný rychlostní rekord pro vrtulník.

Jedním z jeho konkurentů je experimentální vrtulník X2 americké společnosti Sikorsky, který je rovněž hybridním modelem, ale který je primárně zaměřen na bojové mise. Na rozdíl od modelu X2 nevyžaduje Eurocopter X3 systém proti vibracím a pro zvýšení stability.

Nakonec se po třech a půl letech a 199 zkušebních letech (155 letových hodin) dočkal Eurocopter X3 ukončení své kariéry. Jediný postavený model je vystaven v hale Musée de l’Air et de l’Espace v Le Bourget vedle Concordu a Mirage IV. V roce 2017 byl převezen do Musée de l’Aviation v Saint-Victoret.

Vrtulníky: jejich maximální rychlost

Dosažením rychlosti 472 km/h předstihl Eurocopter letoun Sikorsky X2, který v roce 2010 dosáhl rychlosti 463 km/h, a také Westland Lynx, který od roku 1986 držel oficiální světový rekord v rychlosti 400 km/h. Světové rekordy, které následovaly, nebyly homologovány Mezinárodní leteckou federací (FAI).

V současné době se připravuje velké množství prototypů, a to jak lehkých, tak těžkých vrtulníků. Patří mezi ně :

  • V roce 2018 dosáhl vrtulník Bell V-280 Valor rychlosti 463 km/h, přičemž konečný cíl je 520 km/h při cestovní rychlosti.
  • Raider X, nástupce modelu X2 společnosti Sikorsky představený v roce 2019, je určen pro použití americkou armádou a kombinuje nejnovější technologický pokrok. Rovněž vychází z letounu S-97 a může dosáhnout rychlosti až 463 km/h.
  • Nástupcem X3 je Airbus RACER, jehož první lety jsou naplánovány na rok 2020. Očekává se, že sníží náklady o 25 % a zároveň překročí rychlost 400 km/h.

Prozatím se tyto letouny stále používají k předvádění nebo jsou určeny k tomu, aby se staly bojovými vrtulníky. Nakonec by se pokročilejší a výkonnější modely mohly, kdo ví, používat pro civilní letectví nebo obchodní cesty.

Video představující Eurocopter X3 :

Jak si pronajmout vrtulník?

Pronájem vrtulníku je velmi jednoduchý. AEROAFFAIRES máme k dispozici flotilu vrtulníků a profesionální piloty. Let si můžete rezervovat několika způsoby:

Proč si vybrat právě nás?

Na adrese AEROAFFAIRES, spolupracujeme s vrtulníkovými společnostmi po celém světě, což vám umožní přístup k vysoce konkurenčním cenám za váš příští pronájem vrtulníku.

Nabízíme také další služby: rezervace hotelů a restaurací podle vašeho letového plánu, auta s řidičem pro pozemní přepravu atd

Chcete-li začít létat s AEROAFFAIRESstačí vám jednoduchá cenová nabídka. Vyplňte své osobní údaje online a my vám najdeme leteckou společnost, která nejlépe vyhovuje vašim potřebám. Poté vám zašleme smlouvu, kterou podepíšete a vrátíte.