
Co kdyby vrtulníky mohly rychlostí konkurovat letadlům? Eurocopter X3 (francouzsky se vyslovuje „X-cube“) posunul hranice a 7. června 2013 dosáhl rychlosti 472 km/h, čímž se stal nejrychlejším vrtulníkem na světě.
Tento technologický skvost, který je zčásti vrtulníkem a zčásti letadlem, připravil půdu pro novou generaci hybridních letadel. Jak to funguje? Jaké výzvy se mu podařilo překonat? A především, mohl by jednoho dne změnit naše obchodní cesty nebo nouzové mise?
Ponořte se do historie tohoto legendárního stroje, objevte jeho slibné nástupce a zjistěte, jak vám společnost AEROAFFAIRES zpřístupní pronájem vrtulníku na míru.

Zdroj: Wikipedia
Vznik a cíle programu X3, nejrychlejšího vrtulníku na světě
Eurocopter X3 je girodyne, hybrid mezi vrtulníkem a letadlem. Konkrétně, když letoun stojí, létá jako vrtulník, zatímco za letu se může přeměnit na letadlo tím, že letí vodorovně.
Vyrobila jej společnost Eurocopter, která se v roce 2014 stala Airbus Helicopters, aby konkurovala letounu Bell-Boeing CV-22 Osprey.
Na počátku roku 2000 hledali oba letečtí giganti nejlepší možný způsob, jak spojit dolet a rychlost letounu se snadným použitím vrtulníku. To však vyžadovalo značný rozpočet.
Eurocopter proto zahájil program X3 s jediným záměrem, a to provést letecké demonstrace, na rozdíl od sériové výroby nového letounu.
Jak vznikl letoun Eurocopter X3?
Eurocopter X3 je kombinací dvou letadel:
- Má hlavní rotor poháněný motorem, který zajišťuje vertikální pohyb jako vrtulník.
- Jeho trakci (horizontální pohyb) udržuje jeden nebo více motorů, podobně jako u letadla.
Jako základ pro práci je použit letoun AS-365N3 Dauphin 2, proto je jeho vnější podobnost s Eurocopterem značná. Eurocopter má také pětilistý rotor EC155 a kompletní převodový systém EC175.
Turbovrtulové motory jsou Rolls-Royce Turboméca RTM322. Celkem 35 % dílů je navrženo speciálně pro Eurocopter X3.
Jednou ze zvláštností Eurocopteru je, že nemá zadní rotor, který je nahrazen dvěma turbovrtulovými motory umístěnými na krátkých křídlech, což umožňuje vysoké zrychlení. Vrtule jsou navíc umístěny tak, aby zrychlení probíhalo horizontálně. Také brzdění je mnohem účinnější než u běžných vrtulníků. Hlavní převodovka pohání jak hlavní rotor, tak oba turbovrtulové motory.
První lety vrtulníku Eurocopter X3 se uskutečnily v září 2010 na jihu Francie (letecká základna Istres-Le Tubé 125).
Eurocopter X3 pojme dvě osoby a váží 5 200 kg. Je určen pro záchranné a pátrací mise, ale nikdy nebude uveden do provozu ani používán pro leteckou dopravu.

Zdroj: Wikipedia
Jaká je průměrná rychlost vrtulníku?
Průměrná cestovní rychlost vrtulníku je 300 km/h, zatímco u letadla je to 850 km/h. Je to dáno principem fungování vrtulníku a jeho rotoru.
Jaký je rychlostní rekord vrtulníku Eurocopter X3?
Eurocopter X3, hybridní vrtulník vyvinutý společností Airbus Helicopters (dříve Eurocopter), je koncentrátem technologických inovací. Je navržen tak, aby kombinoval manévrovací schopnosti vrtulníku s rychlostí letounu, a posouvá tak hranice letectví.
Už jeho standardní cestovní rychlost je impozantní: 407 km/h . Tím však X3 nekončí. V roce 2011 dosáhl během testovacího letu rychlosti 430 km/h při spotřebě méně než 80 % svého výkonu. Tento výkon okamžitě vzbudil pozornost, zejména když byl téhož roku představen na pařížském leteckém veletrhu.
V roce 2012 letoun překročil Atlantik a absolvoval dvouměsíční předváděcí kampaň ve Spojených státech , za kterou získal prestižní cenu Howarda Hughese udělovanou Americkou vrtulníkovou společností.
Ale teprve 7. června 2013 se X3 stal skutečnou legendou. Během vodorovného letu ve výšce 3 050 metrů stanovil rychlostní rekord 472 km/h (255 uzlů) v horizontálním letu, poté co při klesání překročil rychlost 483 km/h (263 uzlů). Tímto historickým letem byl stanoven nelicencovaný rychlostní rekord pro vrtulník.
Hlavním konkurentem X3 byl v té době Sikorsky X2 , další americký hybridní vrtulník určený především pro vojenské mise. Na rozdíl od něj se X3 vyznačoval přirozenou stabilitou, bez nutnosti použití antivibračních systémů nebo zesílené stabilizace.
Po třech a půl letech vývoje, 199 zkušebních letech a 155 letových hodinách dobrodružství X3 skončilo. Jediný postavený prototyp se stal muzejním exponátem: nejprve byl vystaven v Musée de l’Air et de l’Espace v Le Bourget vedle Concordu a Mirage IV, v roce 2017 byl převezen do Musée de l’Aviation v Saint-Victoret u Marseille, kde nadále udivuje nadšence.
Žebříček nejrychlejších civilních a vojenských vrtulníků na světě (2025)
1. Eurocopter X3 (Airbus Helicopters) – 472 km/h
Eurocopter X3, technologický demonstrátor společnosti Airbus Helicopters, stále drží rychlostní rekord pro vrtulník, když v roce 2013 dosáhl rychlosti 472 km/h.
2. Sikorsky X2 – 463 km/h
Tento prototyp stanovil rychlostní rekord v roce 2010 a položil tak základy pro pozdější vývoj, jako je S-97 Raider.
3. Bell V-280 Valor
Bell V-280 Valor je tiltrotor, který armáda USA vybrala v roce 2022 jako náhradu za vrtulník Black Hawk v rámci programu FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft).
Bojová verze je navržena tak, aby dosahovala cestovní rychlosti 518 km/h v okruhu 1480 kilometrů.
Naproti tomu transportní verze je omezena na rychlost 280 km/h při doletu 3 900 kilometrů.
4. Raider X
Raider X, nástupce modelu X2 společnosti Sikorsky představený v roce 2019, je určen pro použití americkou armádou a kombinuje nejnovější technologické vymoženosti. Rovněž vychází z letounu S-97 a může dosáhnout rychlosti až 463 km/h.
5. Airbus RACER
Demonstrátor Airbus RACER (Rapid and Cost-Effective Rotorcraft) uskutečnil své první lety v roce 2024 a dosáhl cestovní rychlosti 407 km/h a maximální rychlosti 420 km/h.
Je určen pro mise, jako je záchranná lékařská služba, pátrání a záchrana.
Kromě toho si klade za cíl snížit spotřebu paliva o 20 % díky hybridní architektuře a technologii „ekologického režimu“, která umožňuje vypnutí jednoho motoru během cestovního letu.
6. Westland Lynx – 400 km/h
Tento britský vrtulník, který byl kdysi oficiálním držitelem rekordu, certifikovaného Mezinárodní leteckou federací (FAI) na rychlost 400 km/h od roku 1986, zůstává historickým měřítkem rychlosti.
6. United Aircraft Zhang Ying R6000
V roce 2024 Čína představila Zhang Ying R6000, 6tunový tiltrotor, který je schopen dosáhnout cestovní rychlosti 550 km/h a doletu 4 000 km.
Ačkoli je primárně určen pro přepravu osob a nákladu, jeho výkony z něj činí jeden z nejrychlejších letounů s kolmým startem na světě.
Video představující letoun Eurocopter X3 :
Jak si pronajmout vrtulník?
Pronájem vrtulníku je velmi jednoduchý. Společnost AEROAFFAIRES má k dispozici flotilu vrtulníků a profesionální piloty. Existuje několik způsobů, jak si let objednat:
- Získejte nabídku online,
- Zavolejte nám přímo na naši rezervační linku +33 144 0991 82, 7/7-24H/24.
Proč si vybrat právě nás?
Ve společnosti AEROAFFAIRES spolupracujeme s vrtulníkovými společnostmi po celém světě, což vám umožní přístup k vysoce konkurenčním cenám za váš příští pronájem vrtulníku.
Nabízíme také další služby: rezervace hotelů a restaurací podle vašeho letového plánu, auta s řidičem pro pozemní přepravu atd
Abyste mohli začít létat s AEROAFFAIRES, stačí vám jednoduchá cenová nabídka. Vyplňte své osobní údaje online a my vám najdeme společnost, která nejlépe vyhovuje vašim potřebám. Poté vám zašleme smlouvu, kterou podepíšete a vrátíte.