Od 1. března 2025 dojde ve Francii k výraznému zvýšení solidární daně z letenek (Taxe de Solidarité sur les Billets d’Avion – TSBA ), která se bude vztahovat na všechny cestující odlétající z Francie . Tato reforma bude mít přímý dopad na sektor obchodní letecké dopravy, zejména na pronajímatele soukromých tryskových a komerčních letadel.
Jaké jsou nové výše daní?
Soukromá letadla (turbovrtulová a business jety ): daň TSBA se zvýší z 210 EUR na 2 100 EUR na cestujícího v závislosti na typu letadla a uletěné vzdálenosti.
- 420 na cestujícího při letu v rámci Evropy
- 2 100 EUR na cestujícího pro dálkový let
Typ letu | Turbovrtulový let | Turbojet (soukromé letadlo) |
---|---|---|
Vnitroevropský let (Švýcarsko – Spojené království) | 210 € | 420 € |
Mezipřistání (mezi 2 000 a 5 500 km) mimo Evropu | 675 € | 1 015 € |
Dálková doprava (> 5 500 km)* | 1 025 € | 2 100 € |
10% DPH se vztahuje i na vnitrostátní lety ve Francii, ale netýká se mezinárodních odletů.
* Krátké tratě – letiště v Evropském hospodářském prostoru (EHP) a země, jejichž hlavní letiště je od CDG vzdáleno méně než 1 000 km (např. Velká Británie, Švýcarsko).
Střední tratě – Letiště nacházející se na územích nebo ve státech, které nespadají do kategorií krátkých a dlouhých tratí.
Dálkové lety – Letiště nacházející se v zemích, jejichž hlavní letiště je od CDG vzdáleno více než 5 500 km.
Příklad: Soukromý let Nice – Valladolid
Položka | Částka (€) |
---|---|
Odhadovaná cena (bez daně) | 12 000 € (variabilní v závislosti na vybavení) |
Standardní daně a poplatky | 1 500 € |
Celkové náklady před započtením nové daně | 13 500 € |
Nová daň (7 cestujících x 420 €) | 2 940 € |
Nové celkové náklady | 16 440 € (+22 %) |
Další informace naleznete v oficiálním znění v Úředním věstníku (JORF č. 0039 ze dne 15. února 2025 ) a v textu výboru Národního shromáždění č. 873-A0.
Proč tato reforma?
Úřady si kladou dvojí cíl:
- Zvýšit veřejné příjmy, zejména na financování projektů spojených s ekologickým přechodem.
- Podpořit réduction des émissions de CO₂ zdražením letecké dopravy pro uživatele.
Na podporu udržitelnější letecké dopravy se však plánuje daňová úleva ve výši 50 % na nákup udržitelných leteckých paliv (SAF) se stropem 40 milionů eur ročně.
Přímý dopad na obchodní letectví ve Francii
Podle Charlese Aguettanta, předsedy francouzské pobočky Mezinárodní letecké federaceEBAA (Evropské asociace pro obchodní letectví), by tato nová daň mohla představovat 20 až 90 % ceny letu v závislosti na letadle a destinaci. Tato reforma se dotýká především francouzských provozovatelů, kteří by mohli pocítit dopad na svou konkurenceschopnost tváří v tvář mezinárodní konkurenci.
Přímý dopad na atraktivitu Francie
Toto zvýšení nákladů pravděpodobně povede k odlivu dopravy do jiných evropských zemí.
- Proč odejít Nice když je Albenga (Itálie) vzdálená 40 minut jízdy bez příplatků?
- Proč startovat z Biarritzu, když San Sebastián (Španělsko) nabízí levnější alternativu?
Hrozba pro francouzská letiště a místní ekonomiku
Tato reforma by mohla mít závažné důsledky:
- Pokles provozu soukromých letadel, což povede ke snížení příjmů regionálních letišť
- Negativní ekonomický dopad na hotely, restaurace, jachting a všechny podniky, které jsou závislé na této luxusní klientele
- Snížení atraktivity Francie pro zahraniční cestovatele, kteří by mohli zvolit destinace jako Toskánsko, Ibiza nebo Tivat.
Jak vám může pomoci AEROAFFAIRES?
- Automatické zahrnutí daně do našich tarifů pro všechny soukromé lety s odletem z Francie
- Sledování změn v právních předpisech pro zajištění bezproblémového a vyhovujícího provozu
- Individuální poradenství pro optimalizaci vašich tras a výběr nejlepších možností
Změní tato daň váš způsob cestování?
Chcete pro své příští soukromé lety zvážit jiné místo odletu než Francii?
Obraťte se na náš tým, abych om analyzovali vaši situaci a našli řešení, které nejlépe vyhovuje vašim potřebám.