ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance) je typ smlouvy o pronájmu letadla, která zahrnuje letadlo, posádku, údržbu a pojištění. Jedná se o pronájem mezi compagnies aériennes nebo leasingové společnosti (pronajímateli), kdy najatý provozovatel poskytuje letadlo a veškeré související služby. Ostatní náklady spojené s letem, jako je palivo, letištní asistence, dopravní práva a přeletové poplatky, zůstávají na odpovědnosti letecké společnosti zákazníka.
Letecké společnosti, které potřebují další služby, se obracejí na specializované letecké makléře, jako jsou napřAEROAFFAIRESkterý je lídrem v tomto odvětví, aby jim pomohl najít doplňkové nebo náhradní letadlo.

Pro klientskou leteckou společnost nabízí ACMI flexibilní řešení pro splnění očekávaných potřeb nebo zvládnutí mimořádných situací. Umožňuje jim nahradit přetížení v letovém řádu, pokrýt sezónní špičky nebo zahájit provoz na nových linkách. V případě nepředvídaných okolností, jako je porucha letadla nebo napětí v rozvrhu letového personálu, zabrání ACMI zrušení nebo zpoždění letů, a tím zaručí cestujícím řešení přepravy.
Pro pronajímající leteckou společnost představuje poskytnutí letadla příležitost provozovat letadlo, které by v období nízké aktivity nebylo v její vlastní síti využíváno. Některé letecké společnosti se dokonce specializují na pronájem letadel s posádkou a činí z této činnosti nedílnou součást svého obchodního modelu.

Rozdíly mezi ACMI a leasingem soukromých letadel
ACMI
Pokud jde o leasing letadel, existují dvě odlišné možnosti: ACMI a location de jets privés. ACMI zahrnuje letadlo, posádku, údržbu a pojištění, takže je pro letecké společnosti praktickou volbou.
Pronájem soukromého letadla
Pronájem soukromého tryskového letadla nabízí větší flexibilitu a přizpůsobení pro individuální nebo obchodní cesty.
Podívejme se na tyto rozdíly blíže:
Zahrnutí posádky
Zaprvé, u smlouvy ACMI je posádka letadla zahrnuta v ceně, což znamená, že se nájemce nemusí starat o nábor nebo řízení personálu. V případě pronájmu je možné pronajmout pouze letadlo, přičemž nájemce si musí zajistit vlastní posádku.
Údržba
U ACMI je navíc zahrnuta i údržba letadla, což nájemce zbavuje dalších povinností. U leasingu může odpovědnost za údržbu připadnout nájemci, pokud není stanoveno jinak.
Pojištění
Kromě toho je součástí smlouvy ACMI pojištění, které nájemci poskytuje další klid. Při pronájmu může být nájemce nucen uzavřít vlastní pojistnou smlouvu.
Flexibilita
ACMI je obzvláště užitečná pro letecké společnosti, které potřebují dočasná letadla pro pokrytí špiček v poptávce, aniž by musely investovat do nákupu nových letadel. Leasing se často využívá pro soukromé nebo obchodní lety. Nabízí větší flexibilitu, pokud jde o výběr letadel a destinací.
Doba trvání smlouvy
Smlouvy ACMI mohou mít různou dobu trvání a používají se pro krátkodobé požadavky. Leasing může zahrnovat dlouhodobé smlouvy nebo smlouvy na jednorázové lety.
Stručně řečeno, ACMI představuje komplexnější a praktičtější řešení pro ty, kteří si chtějí pronajmout letadlo, aniž by se museli starat o posádku a údržbu. Na druhou stranu pronájem soukromého letadla nabízí větší flexibilitu a přizpůsobení.
Více informací o ACMI najdete na AEROAFFAIRES
Pronájem soukromých tryskových letadel
od roku 1991
20 000
dostupné přístroje
40 000
zajištěných letů
120 000+
cestujících
4,9/5
spokojenost zákazníků
100%
Kompensace uhlíku
Výhody ACMI
ACMI nabízí leteckým společnostem mnoho výhod, protože jim umožňuje pronajmout si letadlo včetně posádky, údržby a pojištění. Toto flexibilní řešení je obzvláště užitečné při řešení provozních a sezónních problémů. Zde jsou některé z hlavních výhod ACMI pro řízení letového provozu:
Optimalizované řízení sezónních dopravních špiček
ACMI umožňuje leteckým společnostem efektivně reagovat na výkyvy sezónní poptávky. V době plných špiček, jako jsou prázdniny nebo turistické sezóny, může být obtížné rychle přizpůsobit flotilu tak, aby se vyrovnala s rostoucím počtem cestujících. Díky ACMI si mohou letecké společnosti pronajmout letadla s posádkou. To jim umožňuje dočasně zvýšit přepravní kapacitu, vyhnout se přetížení a zpožděním a zároveň optimalizovat spokojenost zákazníků.
Flexibilita při zavádění nových tras
ACMI nabízí velkou flexibilitu při zavádění nových leteckých tras. Pokud chce letecká společnost otestovat nový trh nebo zahájit linku do neprozkoumané destinace, může využít letadla pronajatá v rámci ACMI a snížit tak finanční rizika spojená s nákupem nového letadla. Toto řešení umožňuje rychlé a levnější spuštění tras bez jakýchkoli dlouhodobých závazků. Umožňuje také snadno upravovat provoz podle výsledků.
Reaktivita v případě nepředvídaných událostí na poslední chvíli
V případě nepředvídatelných situací, jako je AOG (Aircraft on Ground) nebo sociální napětí narušující provoz, je ACMI ideálním řešením pro zajištění kontinuity letů. Když se stane něco neočekávaného, je pro letecké společnosti zásadní rychle reagovat, aby se minimalizovalo narušení provozu. Pomocí ACMI lze rychle nasadit letadlo, které nahradí letadlo, jež je uzemněno. Tím je zajištěno, že pravidelné lety mohou pokračovat bez většího narušení.
Zmírnění přetížení nebo narušení letového řádu
Pokud dojde k narušení letového řádu v důsledku přetížení nebo neočekávaných událostí, umožňuje ACMI leteckým společnostem přizpůsobit se, aniž by to mělo negativní dopad na jejich provoz. Dočasnou úpravou kapacity flotily pomocí pronajatých letadel mohou letecké společnosti tlumit výkyvy v poptávce nebo narušení provozu. Zároveň mohou zachovat plynulost svých letových řádů. Tím je zajištěno, že závazky vůči cestujícím budou splněny, a zároveň se omezí finanční dopady.
Výměna během plánované údržby nebo zpožděných dodávek
ACMI je obzvláště užitečná v případě, že letadlo není k dispozici z důvodu plánované údržby nebo zpoždění dodávky nového letadla. Namísto toho, aby v těchto kritických obdobích došlo k redukci flotily, mohou se letecké společnosti rozhodnout pro letadla ACMI a zachovat tak svou provozní kapacitu. Díky tomu se vyhnou jakémukoli narušení svého provozu a mohou i nadále uspokojovat potřeby svých cestujících.
Stručně řečeno, ACMI nabízí leteckým společnostem flexibilní a pohotové řešení, které jim umožňuje optimalizovat jejich provoz v různých situacích. Ať už jde o zvládání sezónních dopravních špiček, testování nových tras, rychlou reakci na nepředvídané okolnosti nebo kompenzaci nedostupnosti letadel, ACMI zajišťuje efektivní kontinuitu služeb. Díky snazšímu přizpůsobení se výkyvům a provozním omezením umožňuje tento přístup leteckým společnostem optimalizovat ziskovost a zároveň zaručit bezproblémovou a uspokojivou zákaznickou zkušenost.
Srovnání s jinými leasingovými řešeními
Leteckým společnostem je k dispozici několik typů leasingových smluv na letadla, z nichž každá má svá specifika. Dvěma hlavními formami jsou suchý leasing a mokrý leasing, přičemž existuje několik variant mezi nimi.

V rámci suchého leasingu pronajímatel dodává klientské letecké společnosti pouze letadlo. Ten musí letadlo zaregistrovat ve svém vlastním letadlovém parku a převzít odpovědnost za veškerý provoz. To zahrnuje provoz letadla, včetně posádky, údržby a pojištění. Tento typ smlouvy se často upřednostňuje u dlouhodobých pronájmů, kdy je třeba letadlo začlenit do flotily zákazníka, aby splňovalo trvalé požadavky.
atrNaproti tomu mokrý leasing obvykle zahrnuje čtyři složky ACMI: letadlo (A), posádku (C), údržbu (M) a pojištění (I). V tomto případě si pronajímatel ponechává letadlo ve svém vlastním letadlovém parku. Současně si zákaznická společnost najímá kompletní servis včetně pilotů a letové posádky. Nájemce je však odpovědný za komerční provoz spojený s danou linkou. To zahrnuje číslo letu, dopravní a přeletová práva, jakož i správu letištních služeb (pozemní odbavení, doplňování paliva, palubní servis atd.). Tento model je ideální pro dočasné potřeby nebo pro úplné zastávky ve špičce, kdy chce letecká společnost snížit složitost řízení.


Zajímavou variantou mokrého pronájmu, přizpůsobenou dlouhodobějším smlouvám, je vlhký pronájem. V tomto případě pronajímatel zajišťuje pouze piloty, zatímco zákaznická letecká společnost využívá vlastní palubní personál. To nájemci umožňuje určitou míru autonomie a zároveň těží z částečné podpory pronajímatele.
A konečně ve vzácnějších případech, kdy zákaznická společnost poskytuje i piloty, hovoříme o smlouvě AMI (letadlo, údržba, pojištění), kdy pronajímatel poskytuje pouze letadlo a technické služby (údržbu a pojištění).

Každá z těchto možností nabízí různou míru flexibility v závislosti na konkrétních potřebách letecké společnosti, době trvání smlouvy a provozní situaci. ACMI jako kompletní služba vyniká schopností nabídnout řešení na klíč pro nouzové situace nebo situace přetížení, zatímco suchý leasing a damp leasing jsou vhodnější pro dlouhodobé strategie.

Potřebujete odhad ceny?
Lze ACMI využít k testování nových trhů?
Ano, ACMI je ideální pro zavádění nových tras nebo testování nových trhů. Umožňuje prozkoumat destinace, aniž by bylo nutné podstupovat riziko nákupu nového letadla, a poskytuje větší flexibilitu při úpravě provozu podle obchodních výsledků.
Jaké typy letadel jsou v rámci ACMI k dispozici?
Společnosti nabízející smlouvy ACMI obvykle nabízejí širokou škálu letadel, od regionálních proudových letadel až po širokotrupá letadla pro dálkové lety. Výběr letadla závisí na konkrétních potřebách klientské společnosti v závislosti na destinaci, požadované kapacitě a typu letu.
Jak jsou rozděleny povinnosti a pojištění v rámci leasingové smlouvy ACMI?
Pronajímatel vede letadlo ve svém registru letadlového parku a zůstává primárně odpovědný za letadlo, jeho letovou způsobilost a provoz. Klientská společnost, která si letadlo pronajímá, odpovídá za přepravované cestující a náklad. Leasingová smlouva specifikuje role a povinnosti jednotlivých stran, aby se předešlo riziku sporů.
Pokud jde o pojištění, je nezbytné, aby obě strany zkontrolovaly, zda je rozpis pojištění úplný a bezchybný. Obecně platí, že pronajímatel pojišťuje letadlo (trup) i třetí osoby na zemi, zatímco nájemce hradí pojištění cestujících a nákladu. Důležité je také zajistit, aby výše pojistného krytí pro cestující byla přiměřená a aby zeměpisné výluky v pojistných smlouvách obou stran odpovídaly plánovanému provozu.