Airbus je evropský výrobce letecké techniky. Byl založen na konci 60. let po spojení několika evropských výrobců a leteckých subjektů. Jeho sídlo se nachází poblíž Toulouse ve Francii, přesně v Blagnacu. Tento výrobce letadel, dříve nazývaný Airbus Commercial Aircraft, se specializuje zejména na výrobu linkových letadel pro dlouhé tratě. Je jedním z největších výrobců letadel na světě. Skoro polovina linkových letadel v oblasti letecké dopravy patří Airbusu a jsou provozována mnoha leteckými společnostmi. Airbus je v přímé konkurenci s americkým výrobcem letadel Boeing. Společně se podíváme na historii, činnosti, akce Airbusu a jeho leteckou flotilu.
Původ výrobce letecké techniky Airbus
Po druhé světové válce se svět letectví rozvíjí. Byly vytvořeny turbovrtulové motory, ale také mnoho letadel určených pro přepravu cestujících nebo pro cargo. Ať už jsou civilní, vojenská nebo komerční. Přicházejí 60. léta a rozvoj letecké dopravy jakéhokoli druhu. V roce 1965 na salonu v Bourget diskutují evropští aktéři z oblasti letectví o projektech letadel, aby se odlišili od amerických gigantů a jejich velkokapacitních strojů. Museli najít jiný trh. Tímto trhem se stala přeprava mnoha cestujících na krátké a střední vzdálenosti. Jako vzdušné autobusy, “Air Bus”. Evropské letecké společnosti a výrobci, každý se svými vlastními misemi, se ptají, zda by se měli spojit. Přijali název Airbus, který se tedy stal evropským výrobcem letecké techniky.
První projekty výrobce letecké techniky Airbus od roku 1965
1965: První projekt velkokapacitního letadla spatřil světlo světa. Mezi Francií, Anglií a Německem vznikl projekt letadla s kapacitou přibližně 225 míst.
1966-1967: Toto období znamená pro Airbus vznik projektu Airbus A300. Členové Airbusu vyvinuli letadlo s větší kapacitou, 300 míst, za finanční náklady 190 milionů liber. Tyto náklady budou pokryty různými členskými státy Airbusu. 37,5 % pro Francii a Anglii a 25 % pro Německo.
1968: Cílem, který si Airbus stanovil, bylo dosáhnout minimálně 75 objednávek, aby mohl projekt A300 úspěšně realizovat. Nicméně mnoho leteckých společností nenašlo pro toto letadlo zřejmý zájem. Airbus nedostal žádnou objednávku, když přišel červen 1968. Nicméně již byly podepsány partnerství, zejména s Lockheed a Rolls-Royce, které měly vybavit A300 motory. Bylo tedy třeba najít řešení. A tak se zrodil A300B. Je to zmenšená verze A300. Bude to lehčí letadlo s menším počtem míst než 300 plánovaných. Nicméně Anglie se z tohoto projektu stáhla. Německo a Francie pak financují projekt každé z 50 %.
1969: Obě země se spojily při dohodě uzavřené na leteckém salonu v Bourgetu. Společně zahájili A300B, dvoumotorové letadlo s 226 místy. Mělo výhodu být úspornější než ostatní letadla konkurence (zejména čtyřmotorová nebo třímotorová). V rámci skupiny Airbus a pro tento projekt došlo k několika reorganizacím. Ukázalo se, že Nizozemsko se připojuje k projektu a finančně se podílí 6,6 %.
1970: Letecké skupiny Aerospatiale a Deutsche Airbus se spojily, aby oficiálně vytvořily skupinu Airbus Industrie. Tato skupina je GIE (skupina ekonomického zájmu) sdružující několik národností. Sídlo se nachází v Paříži. Skupinu Airbus Industrie předsedá Franz-Josef Strauss. Později se k sdružení Airbus připojují další evropské letecké subjekty. Mezi nimi je i španělský výrobce letadel CASA.
Zprovoznění letadel výrobce letecké techniky Airbus
1974: První model A300B uskutečnil svůj první komerční let. Původní projekt A300B byl rozvinut do mnoha modelů (od A300B1 po B11), aby co nejlépe vyhovoval požadavkům trhu. Verze pro leteckou přepravu, lehčí verze, zvýšený dolet, zmenšený podvozek nebo prodloužená verze, mnoho letadel mohlo provést své zkoušky v letu a následně prokázat své schopnosti. V tomto roce poprvé letadlo A300 použila letecká společnost Air France. Ta je jednou z mála společností, které se rozhodly pro velkokapacitní letadla. Letadlo uskutečnilo svůj první komerční let v dubnu mezi Paříží a Londýnem.
1978: Airbus se snaží etablovat v USA již několik let, ale bez úspěchu. V tomto roce výrobce zaznamenává své první skutečné objednávky od americké společnosti Eastern Air Lines (EAL), s objednávkou 23 modelů B4 A300. Různé modely A300 jsou velkým úspěchem a vstupují do vážné konkurence s americkým gigantem Boeing. To dává Airbusu podnět k výrobě nových modelů letadel, které by lépe vyhovovaly poptávce leteckých společností. Protože původní model A300 vděčí za svůj úspěch Air France, která potřebuje velkokapacitní letadla, ale to není případ všech leteckých společností. Projekt nového modelu se rozjíždí, je to A310, který byl představen v roce 1978 v Hannoveru na leteckém salonu.
1979: A310 se líbí a mnoho leteckých společností již objednává. Pokud se Spojené království stáhlo z předchozího projektu, podílí se 20 % na vývoji A310. Francie a Německo po 37,9 % a Španělsko 4,2 %.
1982: zkouškový let pro A310.
1983: První dodávky letadla pro Swissair a Lufthansa. Airbus vyrobí několik verzí (například A310-200, A310-300 nebo A310-600). Tyto různé verze budou mít úpravy na křídle, ocase, ale také na kapacitě letadla, nebo například verzi pro náklad.
1984: Výroba modelů A300B byla zastavena.
Flotila výrobce letecké techniky Airbus se diverzifikuje
Na začátku 80. let Airbus vidí příležitost a poptávku po výrobě letadel s přibližně 150 místy, schopných pokrýt střední vzdálenosti. Aby konkuroval zejména Boeingu 737-200, GIE plánuje podobný projekt letadla. V roce 1981 byl zahájen projekt A320, letadlo pro 150 míst. Aby se odlišil od konkurence, výrobce letadel chce, aby jeho budoucí stroje byly úspornější a měly technologické pokroky (zejména se objeví elektrické ovládání).
1984: oficiální zahájení A320. Objednávky již přicházejí, 80 letadel pro 5 leteckých společností.
1988: První linkové letadlo A320 provádí své první mise. Ve Francii bylo uvedeno do provozu v předchozím roce. Air France jej poté uvedla do provozu v roce 1988. A320 zaznamenalo velký úspěch a dokonce sesadilo svého amerického konkurenta Boeinga, zejména díky velké objednávce od Pan Am, americké letecké společnosti.
A320 je jakýmsi pákovým nástrojem pro výrobce letecké techniky Airbus, který je považován za jednoho z nejvýznamnějších světových výrobců. Tento model letadla drží rekord 400 objednávek před uvedením do provozu, zatímco model A300 měl pouze 15.
1989: Na vlně úspěchu s A320 se Airbus rozhoduje vytvořit A321, prodloužený model s kapacitou 186 cestujících.
90. léta: Airbus diverzifikuje svou řadu letadel a zvyšuje svou výrobní kapacitu. Vytváří různé verze A320 (A318, A319 nebo A321). Také vyrábí nová dlouhá letadla, jako jsou A330 a A340 (při zachování snahy odlišit se od Boeingu a jeho nového modelu, zejména Boeingu 767).
1993 – 1994: respektive, to jsou první uvedení do provozu prvních A340 a A330.
1995: Menší verze A320, A319, provádí svůj první let. Toto letadlo je důležité, protože jeho verze A319-114 slouží jako referenční model pro první obchodní letadla Airbus Corporate Jets (ACJ) v roce 1999.
Výrobce letecké techniky Airbus po roce 2000
Na konci 90. let byla skupina Airbus restrukturalizována, aby zůstala jednotnou a konkurenceschopnou strukturou vůči americkému gigantu a především omezila náklady. Došlo k fúzím mezi několika leteckými skupinami a v roce 2001 byl Airbus z 80 % vlastněn EADS (vytvořeným s Aérospatiale, CASA a DASA) a z 20 % BAE Systems. Sídlo Airbusu se nachází v Toulouse ve Francii. Jeho generálním ředitelem je Noël Forgeard.
2000: Byl zahájen obrovský projekt, studie byly již zahájeny v 80. letech. Jedná se o velkokapacitní letadlo, které pojme až 800 osob a bude nazváno A3XX. Tento projekt byl přejmenován na Airbus A380, jak ho známe dnes, největší letadlo na světě pro přepravu cestujících. V této době Airbus již zaznamenal objednávku na 55 letadel od 6 leteckých společností.
2005: A380 uskutečňuje svůj první zkušební let. Při výrobě byly některé aspekty letadla obtížně realizovatelné. Zejména pokud jde o konečnou montáž různých částí letadla. Dodávky A380 se tedy zpozdily. První letadla určená pro letecké společnosti by měla být k dispozici v roce 2007. Kvůli těmto opakovaným zpožděním Airbus utrpěl ztrátu 4,8 miliardy eur. Některé letecké společnosti (například Emirates) požadují finanční odškodnění. Aby čelil situaci, Airbus se rozhodl restrukturalizovat své výrobní závody a standardizovat výrobní systémy.
2005: Malý přehled o hlavních letadlech Airbusu, je třeba poznamenat, že v té době A320 představovalo samo o sobě 75 % objednávek výrobce.
2006: Airbus vyvíjí nové letadlo, A350. Bude představena tento rok na Farnborough. Toto širokotrupé letadlo bude konkurovat Boeingu 777. Má kapacitu 350 cestujících. Jeho první let se uskutečnil v roce 2013.
2007-2008: Byly zavedeny plány restrukturalizace (Power8, Power8 plus). Je třeba snížit náklady, což vede k téměř 10 000 zrušením pracovních míst a silným protestům. Některé závody byly také prodány a jiné přesunuty.
2011: Vzhledem k environmentálním otázkám Airbus odhaluje svůj projekt NEO (New Engine Option). Bude aplikován na A320neo, které nyní spotřebovává o 15 % méně paliva. Tento model letadla se stává s 1425 objednávkami nejžádanějším letadlem před uvedením do provozu.
2010. léta: Airbus upevňuje svou globální přítomnost na leteckém trhu. V těchto letech dosahuje rekordních objednávek a výroby.
V současnosti a od roku 2018 je generálním ředitelem skupiny Guillaume Faury.
Výrobce letecké techniky Airbus po zdravotní krizi
2020 – 2021: Letecká skupina, zasažená krizí Covid-19, oznámila, že v roce 2020 ztratila 481 milionů eur. Nicméně v roce 2021 se objednávky opět zvýšily, přičemž v prvním čtvrtletí zaznamenaly tržby 363 milionů eur.
Rok 2021 také znamená experimentaci ze strany Airbusu, který poprvé použil 100 % biopaliv pro jeden ze svých letů. Tato iniciativa se zaměřuje na dosažení uhlíkové neutrality v letectví do roku 2050.
leden 2022: Výrobce letadel Airbus podepisuje 36 velkých objednávek na začátku roku. Také v tomto měsíci provedl 30 dodávek letadel pro přibližně dvacet klientů. Kromě toho výrobce letecké techniky dodal svou první ACJ TwoTwenty švýcarské letecké společnosti Comlux. Je to Airbus 220-100 speciálně uspořádaný v obchodní verzi.
únor 2022: S dodávkami letadel Airbus výrobce oznamuje, že jeho rok 2021 byl rekordní. Skutečně, výrobce dosáhl historického zisku 4,2 miliardy eur. S 611 dodanými komerčními letadly, což představuje nárůst o 8 % ve srovnání s rokem 2020.
Klíčová čísla Airbusu
Výrobce letecké techniky se může charakterizovat několika důležitými čísly k dnešnímu dni:
130 000 zaměstnanců z více než sta národností.
180: to je počet závodů Airbus po celém světě.
12 000: to je počet dodavatelů, které Airbus má.
Různé akce výrobce letecké techniky Airbus
Airbus to nejsou jen uznávaná komerční letadla jako A320 nebo A380. Jsou to také mnohé akce a realizace v jiných oblastech. Již na výrobě komerčních letadel, samozřejmě, ale také na výrobě helikoptér (Airbus Helicopter), zařízení určených pro obranu, vesmír a bezpečnost. Cílem společnosti je spojit populace a přinést inovativní a bezpečná řešení.
Nakonec Airbus klade důraz na výrobu stále odpovědnějších, čistších, méně znečišťujících a vždy na špičce průmyslu. Zapojuje se do procesu výroby hybridních, ekologičtějších a ekologických zařízení, elektrických nebo dokonce bezpilotních dronů. Budoucnost mobility je oblast, kterou Airbus neustále rozvíjí a inovuje.
Různé projekty Airbusu pro udržitelné letectví
Téma nulových emisí je u výrobce průkopnické. Výrobce se opírá o 4 oblasti a vyvíjí různé projekty.
Nejprve Airbus vytváří zařízení, jejichž cílem je nevytvářet emise CO2. To je případ jejich projektu CityAirBus, například. Elektrické eVTOL, které již provedlo mnoho zkušebních letů.
Dále letecká skupina plánuje zařízení poháněná vodíkem. Pro Airbus je vodík velmi slibným zdrojem, který sníží dopad letectví na globální klima. Mají v plánu vybavit svá komerční letadla do roku 2035.
Poté výrobce také využívá přírodní energii, a to slunce, k napájení těchto zařízení. Solární panely by mohly zachytit sluneční energii a převést ji na pohonný systém pro svá zařízení. V současnosti je to vesmírné zařízení, Zephyr, které je poháněno výhradně slunečními paprsky.
Nakonec Airbus také chce znovu vynalézt městskou leteckou mobilitu. Letecká doprava města budoucnosti je již na cestě. Elektrická vzdušná vozidla jsou vyráběna, aby přinesla řešení pro mobilitu ve městě. Airbus také vytvořil specializovaný tým pro tento projekt, Airbus Urban Mobility.
Flotila výrobce letecké techniky Airbus
Airbus vyrobil mnoho zařízení, letadel a helikoptér jak pro komerční, tak vojenské, vesmírné mise nebo projekty udržitelných zařízení pro letectví zítřka.
Pro více informací navštivte stránky těchto hlavních komerčních zařízení, která dnes tvoří reputaci leteckého giganta: Airbus A319, Airbus A320, Airbus A321, Airbus A340, Airbus A330, Airbus A350, Airbus A318 ELITE, ACJ 220 nebo CityAirBus.
Nyní víte o leteckém gigantu o něco více. U AEROAFFAIRES jsme k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, včetně víkendů a svátků. Rychle reagujeme na vaše žádosti o online nabídky a také telefonicky na +33 1 44 09 91 82.