Dornier je německý výrobce letecké techniky, který založil odborník a inženýr v oblasti letectví Claudius Dornier. Tato letecká společnost byla založena během meziválečného období v roce 1922 a byla uzavřena v roce 2002. Zanechává za sebou krásný příběh a úspěchy ve světě letectví. Dornier se zejména proslavil výrobou letadel s pohonem (turbovrtulové motory, proudové motory). Mezi hlavní modely letadel patří Dornier 328 a Dornier 228. Okamžité vzlet a vyšetřování této bývalé německé společnosti specializující se na letectví.
Příběh Claudiuse Dorniera, zakladatele výrobce letecké techniky Dornier
Každý krásný příběh začíná hlavním protagonistou. Tím je Claudius (nebo Claude) Dornier. C. Dornier se narodil 14. května 1884 v Německu ve městě Kempten, na jihozápadě Bavorska. Jeho rodina má francouzský původ, konkrétně z města Arçon v regionu Burgundsko-Franche-Comté. Rodiče C. Dorniera: Dauphin-Désiré Dornier a Mathilde Buck se po svatbě usadili v Německu.
Generální ředitel Claudius Dornier byl vždy vášnivý v oblastech letectví a kosmonautiky. V roce 1907, ve věku 23 let, získal titul inženýra na technické univerzitě v Mnichově. Měl francouzské občanství díky svým rodičům, ale žil výhradně v Německu, a tak byl v roce 1913 naturalizován jako Němec. Přesto si ponechal své francouzské občanství. Začal pracovat v oblasti inženýrství ve městě Karlsruhe. Na základě svých úspěšných zkušeností ve společnosti Zeppelin zahájil C. Dornier několik výzkumů. Na jedné straně studoval, podobně jako rutinní operace, návrh a odolnost některých lehkých kovů. Jeho cílem bylo inovovat v oblasti letadel, letadel a hydroplánů.
V roce 1922 byl vytvořen Dornier Wal, hydroplán. Název Wal pochází z německého slova pro velrybu a odkazuje na vzhled těchto letadel.
Následně vyráběl typy letadel s pohonem vrtulemi s důmyslným uspořádáním. To byl začátek flotily zařízení letecké společnosti. C. Dornier konfiguroval systém s vrtulemi vpředu i vzadu motoru. To vytváří tah vpředu a tlak vzadu, což umožňuje lepší ovladatelnost letadel. Tento způsob motorování z něj činí referenci v této oblasti.
C. Dornier se věnoval kariéře v letectví a vyráběl mnoho letadel, od studia materiálů po jejich konečnou montáž. Zemřel v roce 1969 ve Švýcarsku. Měl 4 děti, z nichž Peter Dornier převzal vedení společnosti až do roku 2002 (rok, který znamená jak smrt P. Dorniera, tak i zastavení výroby Dornier).
Dornier Wal – Kredit foto: flickr
Příběh výrobce letecké techniky Dornier
Začátky výrobce Dornier během meziválečného období
Jak bylo vidět v příběhu jeho zakladatele Claudiuse Dorniera, společnost byla založena v roce 1922 během meziválečného období. Jeho první hydroplány Dornier Wal byly nejprve vyráběny v Itálii v letovisku Marina di Pisa. Proč Itálie? Protože Dornier musel čelit omezením stanoveným Versailleskou smlouvou pro výrobu letadel. Tyto hydroplány byly exportovány po celém světě.
Během meziválečného období Dornier skutečně zažil rozmach své letecké společnosti. Jeho letadla Dornier uskutečnila svůj první zkušební let, zejména jeho hydroplány s trupem, které byly ideální a velmi používané pro zajištění jak mezikontinentálních, tak především transatlantických spojení. To jsou Dornier (Do) Wal a jejich nástupci Do 18 a Do 26, kteří otevřeli první linky pro přepravu cestujících, které umožnily překonat Atlantický oceán. Také před druhou světovou válkou Dornier vyrobil to, co bude největším letadlem meziválečného období, Do X. Je to letadlo vybavené nejméně 12 vrtulovými motory uspořádanými po dvou. To bylo přezdíváno létající loď. Claudius Dornier se poté snažil najít způsoby, jak zlepšit aerodynamiku těchto letadel. Například na modelu Do 26 byly nainstalovány zatažitelné plováky během letu, které se rozvinou před přistáním, vlastně přistáním na vodě, protože tato letadla přistávají na vodě! Tento pokrok zlepšuje ovládání těchto masivních letadel ve vzduchu.
Výrobce letecké techniky Dornier během druhé světové války
Na začátku druhé světové války byly letadla modelu Do 26 a Do 18 vybavena zbraněmi. Byly používány Luftwaffe, německým letectvem od roku 1939. Tyto hydroplány umožnily provádět průzkum, zejména na Severním moři. Model Do 24 je trimotor, který byl vyroben několik let před začátkem války. První let uskutečnil v roce 1937. Německé letectvo objednalo nejméně 217 kusů. Tento typ zařízení se stal jedním z nejdůležitějších v této době a prováděl zejména záchranné mise na moři. Po válce model Do 24 přešel do francouzského námořnictva. Také Dornier uvedl do provozu Do 17, vojenské letadlo, které bylo přezdíváno „“létající tužka““ kvůli štíhlosti jeho trupu.
Na konci války byl vyroben Dornier 335, který uskutečnil svůj první let v roce 1943. Je to dvoumotorové letadlo, které bylo v té době označováno jako nejrychlejší letadlo ve své kategorii, s rychlostí 765 km/h. A novinkou té doby je, že s tímto letadlem byl nainstalován ejection seat.
Příběh Dorniera během poválečného období
Během války byl gigant leteckého průmyslu Dornier průmyslem, který vyráběl letadla pro válku, a tedy jaksi vyráběl zbraně. V Německu po válce proběhla denacifikace, výrobce letadel Dornier nebyl za to souzen, ale jeho podnik se nacházel v těžké situaci. Jeho továrna poblíž Bodamského jezera byla zničena. Dornier se tedy usadil ve Švýcarsku ve městě Zug. Opravdu, v Německu bylo po nějakou dobu po válce zakázáno provádět leteckou výrobu. Paralelně se svou továrnou ve Švýcarsku nechal montovat svá zařízení ve Španělsku. Když bylo toto omezení zrušeno, znovu otevřel továrnu v Lindau (Německo).
Až od roku 1956 se Dornier konečně vzpamatoval s postupnou výrobou letadel Do 27, Do 28 a Do 31.
V roce 1962, ve věku 78 let, předal Claudius Dornier svou společnost svým synům a odstoupil ze svých funkcí. Společnost Dornier stále funguje a později vyvinula turbovrtulové letadlo Dornier 228 a Dornier 328. Obě jsou letadla pro krátké vzdálenosti.
V roce 1985 byla rodinná letecká společnost Dornier koupena automobilkou Daimler Benz. Poté, v roce 1996, byla Dornier prodána Fairchild, americkému výrobci letecké techniky. To byl úpadek společnosti Dornier a výroby letadel, která měla ambici přistávat svá letadla na mezikontinentálních trasách po příliš vysokých nákladech a nedokončených projektech, jako jsou typy letadel, a společnost vyhlásila bankrot v roce 2002. Definitivně uzavřela své dveře a tím ukončila příběh výrobce letecké techniky Dornier.
Hlavní letadla výrobce letecké techniky Dornier
Dornier 328 : Tento model letadla je dvoumotorové proudové letadlo specializované na regionální dopravu a krátké vzdálenosti. U Dorniera neexistují žádná dlouhá letadla. Po mnoha letadlech vyrobených pro armádu, ale také hydroplánech, se Dornier rozhodl diverzifikovat svou nabídku. Tak vznikl Dornier 328, regionální letadlo s 33 místy pro cestující na palubě, plus členové posádky v prostorné kabině. První let uskutečnil v roce 1998 a byl certifikován následující rok. V současnosti je v provozu přibližně sto kusů Dornier 328. Je to model, který se nejvíce blíží obchodnímu letadlu.
Interiér kabiny má výšku 1,87 m, což umožňuje většině těchto cestujících cítit se pohodlně a ne stísněně uvnitř letadla. Toto regionální letadlo má na palubě kompletní služby, včetně toalet a dobře vybaveného kuchyňského koutku.
Dornier 228 : Vyráběn od 80. let, Dornier 228 předchází Dornier 328. Je to regionální letadlo schopné přepravit 16 cestujících, ale také provádět nákladní lety pro přepravu zboží. Stejně jako Do 328 je toto regionální letadlo ideální a ekonomické pro krátké vzdálenosti. Jeho dolet je 1800 km. Toto letadlo bylo chváleno a uznáváno pro svou robustnost a efektivitu v obtížných podmínkách. Kromě toho má schopnost přistávat na krátkých a někdy málo využívaných dráhách. To mu vyneslo přezdívku „“nákladní auto vzduchu““.
Dornier 228 – Kredit Foto: Commons Wikimedia
V AEROAFFAIRES jsou naši odborníci na soukromé letectví k dispozici 7 dní v týdnu a 24 hodin denně a odpovídají na všechny vaše požadavky na pronájem. Kontaktujte nás na +33 (0) 1 44 09 91 82, nebo vyplňte přímo náš online formulář.