Dornier: letecký výrobce

Dornier je německý výrobce letecké techniky, který založil expert a inženýr v oblasti letectví Claudius Dornier. Tato letecká společnost, založená v meziválečném období v roce 1922, byla uzavřena v roce 2002. Za sebou zanechává krásný příběh a úspěchy ve světě letectví. Dornier se zejména proslavil výrobou letadel s pohonem (turbovrtulové motory, tryskové motory). Mezi jeho hlavní modely patří Dornier 328 nebo také Dornier 228. Okamžitý vzlet a vyšetřování této bývalé německé firmy specializující se na letectví.

Příběh Claudiuse Dorniera, zakladatele výrobce letecké techniky Dornier

Každý krásný příběh začíná hlavním protagonistou. Tím je Claudius (nebo Claude) Dornier. C. Dornier se narodil 14. května 1884 v Německu ve městě Kempten, na jihozápadě Bavorska. Jeho rodina má francouzské kořeny, konkrétně z města Arçon v oblasti Burgundsko-Franche-Comté. Rodiče C. Dorniera: Dauphin-Désiré Dornier a Mathilde Buck se po svatbě usadili v Německu.

Generální ředitel, Claudius Dornier, byl vždy vášnivým znalcem oblastí letectví a kosmonautiky. V roce 1907 se 23letý muž stal inženýrem na technické univerzitě v Mnichově. Měl francouzské občanství od svých rodičů, ale zcela žil v Německu, a tak byl v roce 1913 naturalizován jako Němec. Přesto si ponechal své francouzské občanství. Poté začal pracovat v inženýrské oblasti ve městě Karlsruhe. Na základě své úspěšné zkušenosti ve společnosti letecké techniky Zeppelin začal C. Dornier provádět několik výzkumů. Na jedné straně studoval, trochu jako rutinní operace, návrh a odolnost různých lehkých kovů. Jeho cílem bylo inovovat v oblasti letadel, letadel a také hydroplánů.

V roce 1922 byl vytvořen Dornier Wal, hydroplán. Název Wal pochází z německého slova pro velrybu a odkazuje na vzhled těchto letadel.

Následně vyráběl typy letadel s pohonem vrtule s důmyslným uspořádáním. To byl začátek flotily zařízení letecké společnosti. C. Dornier konfiguruje systém s vrtulemi vpředu i vzadu motoru. To pak vytváří tah vepředu a tlak vzadu a tím zajišťuje lepší ovladatelnost letadel. Tento motorizační režim z něj udělal referenci v této oblasti.

C. Dornier si vybudoval kariéru v letectví a vyráběl mnoho letadel, odstudie materiálů po jejich konečnou montáž. Zemřel v roce 1969 ve Švýcarsku. Měl 4 děti, včetně Petera Dorniera, který převzal vedení ve firmě až do roku 2002 (rok, který znamená jak smrt P. Dorniera, tak zastavení činnosti továrny Dornier).

Příběh výrobce letecké techniky Dornier

Začátky výrobce Dornier v meziválečném období

Jak bylo vidět z příběhu jeho zakladatele Claudiuse Dorniera, společnost byla založena v roce 1922 během meziválečného období. Jeho první hydroplány Dornier Wal byly původně vyráběny v Itálii na pobřežní stanici Marina di Pisa. Proč Itálie? Protože Dornier musel čelit omezením stanoveným Versaillskou smlouvou pro výrobu letadel. Tyto hydroplány budou exportovány po celém světě.

Během meziválečného období skutečně Dornier viděl rozkvět své letecké společnosti. Letadla Dornier absolvovala své první zkušební létání, přičemž jeho hydroplány s trupem jsou ideální a velmi používané k zajištění jak mezikontinentálních, tak zejména transatlantických spojení. Ve skutečnosti to jsou Dornier (Do) Wal a jejich nástupci Do 18 a Do 26, kteří otevřeli první linky pro přepravu cestujících, což umožnilo překonat Atlantický oceán. Stejně tak před druhou světovou válkou Dornier zkonstruoval největší letadlo meziválečného období, Do X. Je to letadlo vybavené 12 vrtulovými motory uspořádanými po dvou. Ten byl označován jako létající loď. Claudius Dornier se později snažil najít způsoby, jak zlepšit aerodynamiku těchto letadel. Například na modelu Do 26 jsou nainstalovány zatahovací plováky během letu, které se vykládají před přistáním, tedy přistáním na vodě, protože tato letadla přistávají na vodě! Tento pokrok zlepšuje chování těchto masivních letadel ve vzduchu.

Výrobce letecké techniky Dornier během druhé světové války

Na začátku druhé světové války byly letouny modelu Do 26 a Do 18 vybaveny zbraněmi. Byly používány Luftwaffe, německým letectvem, od roku 1939. Tyto hydroplány umožnily provádět průzkum zejména nad Severním mořem. Model Do 24 je trimotor, který byl vyroben několik let před začátkem války. Svůj první let uskutečnil v roce 1937. Německé letectvo objednalo ne méně než 217 těchto letadel. Tento typ zařízení se tak stal jedním z nejvýznamnějších v té době a prováděl zejména námořní záchranné mise. Po válce model Do 24 přešel do francouzského námořnictva. Také Dornier uvedl do oběhu modely Do 17, vojenské letadlo, které je nazýváno „“létající tužka““ kvůli štíhlosti jeho trupu.

Na konci války byl vyroben Dornier 335, který uskutečnil svůj první let v roce 1943. Je to dvou-motorový letoun, který byl tenkrát označován jako nejrychlejší letadlo své kategorie, s rychlostí 765 km/h. Novinkou té doby bylo, že na tomto letadle byla nainstalována ejection seat.

Příběh Dorniera po válce

Během války byl gigant v leteckém průmyslu Dornier průmyslovým výrobcem letadel, který tedy vyráběl letadla pro vojenské účely, a tak v jakémsi smyslu vyráběl zbraně. Po válce v Německu byla provedena denacifikace, výrobce letadel Dornier nebyl za to souzen, ale jeho firma byla ve špatné kondici. Ve skutečnosti byla jeho továrna poblíž Bodamského jezera zničena. Dornier se tedy usadí ve Švýcarsku ve městě Zug. Opravdu, v Německu bylo po určitou dobu po válce zakázáno vyrábět leteckou techniku. Paralelně se svou továrnou ve Švýcarsku nechal montovat své přístroje ve Španělsku. Jakmile bylo toto prohibice zrušeno, znovu otevřel továrnu v Lindau (Německo).

Teprve od roku 1956 se Dornier konečně vzpamatoval s postupným výrobou letadel Do 27, Do 28 a Do 31.

V roce 1962, ve věku 78 let, Claudius Dornier předal svou firmu svým synům a odešel z funkce. Společnost Dornier stále funguje a v následujících letech vyvinula propelerové dopravní letadlo Dornier 228 a Dornier 328. Obě jsou krátkodobá letadla.

V roce 1985 byla rodinná letecká společnost Dornier zakoupena automobilkou Daimler Benz. Poté v roce 1996 byla Dornier prodána Fairchild, americkému výrobci letecké techniky. To byl úpadek společnosti Dornier a výroby letadel, která měla ambici přistávat svá letadla na mezikontinentálních tratích, po příliš vysokých investicích a neúspěšných projektech, jako byly typy letadel, společnost skončila v roce 2002 v bankrotu. Definitivně zavřela své dveře a tím ukončila historii výrobce letecké techniky Dornier.

Hlavní letadla výrobce letecké techniky Dornier

Dornier 228 – Kredit Foto: Commons Wikimedia

V AEROAFFAIRES jsou naši odborníci na soukromé letectví k dispozici 7 dní v týdnu a 24 hodin denně a odpovídají na všechny vaše požadavky na pronájem. Kontaktujte nás na +33 (0) 1 44 09 91 82, nebo přímo vyplňte náš online formulář.