Ve světě letectví jsou nejznámější profese, které jsou zpravidla nejviditelnější: posádky letadel, ať už jde o piloty, kapitány nebo letušky. Existuje však jedna práce, bez níž by žádné letadlo nemohlo přistát ani vzlétnout. Je to řídící letového provozu, anděl strážný cestujících. Jak se stát řídícím letového provozu? Jaký výcvik potřebujete? Jaký je plat? Zjistěte vše, co potřebujete vědět o tom, jak se stát řídícím letového provozu.
Co je to řídící letového provozu?
Řídící letového provozu, jak už název napovídá, řídí a kontroluje letový provoz a veškeré pohyby letadel na letišti ze své řídicí věže. Jejich úkolem jako garanta správného toku letového provozu je :
- řídit a monitorovat letové trasy letadel
- sledovat vzdušný prostor, aby se zabránilo srážkám letadel a vrtulníků
- vydávat časové intervaly a povolení ke vzletu a přistání
- poskytovat informace o povětrnostních podmínkách
- poskytuje navádění pomocí radaru.
Je spojovacím článkem mezi vzduchem a zemí a komunikuje s pilotem po celou dobu letu (od vzletu až po přistání). Jako skutečný řídící letového provozu komunikuje s letovou posádkou pomocí rádia. Řídící letového provozu vydávají letová povolení pro oblast, kterou řídí.
Tento řídící letového provozu, který je skutečným garantem bezpečnosti a plynulosti letového provozu, neponechává žádný prostor pro chybu. Musí mít dobrou toleranci vůči stresu. Každé jejich rozhodnutí může ohrozit životy stovek cestujících. Pracuje s kolegou v letovém provozu, protože věž je neustále v provozu.
Existují dva typy řídících letového provozu: civilní a vojenský.
Co obnáší stát se řídícím letového provozu?
Požadavky na přijímací zkoušky na pozici řídícího letového provozu:
V případě, že se chcete stát řídícím letového provozu ve státní službě, musíte složit přijímací zkoušku na INAC (ingénieur du contrôle de la navigation aérienne). Tato zkouška se skládá po dvouletém bakalářském studiu, a to buď prostřednictvím přípravné třídy, BTS nebo L2.
Přijetí k přijímací zkoušce je vysoce selektivní, každý rok je k dispozici pouze přibližně sto míst. V roce konání přijímací zkoušky vám nesmí být více než 26 let a musíte mít dobré jazykové znalosti, zejména angličtiny. Zkoušku je možné opakovat pouze třikrát.
Výcvik na řídícího letového provozu :
Počáteční výcvik pro inženýra řízení letového provozu (ICNA) trvá tři roky a probíhá v Toulouse na ENAC (École Nationale d’Aviation Civile).
Tento výcvik je jak teoretický, tak praktický. Kromě teorie a praxe zahrnuje výcvik také :
- 18měsíční stáž
- výcvik pro získání licence soukromého pilota
- 8týdenní pobyt v anglicky mluvící zemi
- pracovní stáž u letecké společnosti.
Studenti jsou po celou dobu školení placeni.
Kurz vede k získání magisterského titulu v oboru řízení a kontroly letového provozu (MCTA). Po absolvování kurzu ICNA se student připojí k DGAC (Direction de l’Aviation Civile) a bude z řídicího střediska zajišťovat plynulý provoz na francouzském nebi.
Kolik si vydělá řídící letového provozu?
Plat civilního řídícího letového provozu :
Celkový měsíční příjem řídícího letového provozu na začátku jeho kariéry činí přibližně 4 916 EUR.
Plat řídícího letového provozu v armádě :
Průměrný měsíční plat řídícího letového provozu ve francouzském letectvu je :
- 1 329 čistého pro poddůstojníka
- 1 471 čistého pro seržanta
- 1 763 po 10 letech služby
Pokud se řídící letového provozu podílejí na externích operacích, jejich plat se násobí koeficientem 2,5. K tomuto základnímu platu mohou být připočteny příplatky v závislosti na rodinné situaci a místě.
Jak se může kariéra řídícího letového provozu vyvíjet?
Vývoj kariéry řídícího letového provozu v civilním životě:
V rámci interního výběrového řízení mohou řídící letového provozu pokračovat ve výzkumu, dohledu nebo řízení civilních leteckých služeb (v závislosti na délce praxe).
Kariérní postup v armádě :
V armádě je kariérní postup založen na hodnosti. Každá hodnost s sebou přináší různé povinnosti a odměny.
Řídící letového provozu mají zásadní význam pro plynulý letový provoz. Vášniví, nároční a přísní řídící letového provozu jsou vyškoleni jako skuteční andělé strážní. Právě jim vděčí cestující za svou bezpečnost a hladký průběh své cesty.