Rozhovor s hosteskou soukromého letadla(Ouarda M.)
- Jak dlouho pracujete jako letuška?
Začala jsem v roce 1996, takže už je to asi 22 let.
- Co vaše práce obnáší?
Jednoduše řečeno, vítáme cestující na palubě letadla a staráme se o jejich bezpečí a hladký průběh letu; staráme se o jejich pohodlí a bezpečnost.
- Chtěla jste tuto práci dělat vždycky, nebo pokud ne, jak jste se stala letuškou?
Ano, poslouchejte, už od mládí jsem chtěla být letuškou. Opravdu jsem chtěla. Když jsme ve škole dostali lísteček s otázkou, čím bychom chtěli být, až vyrosteme, vždycky jsem odpověděla letuška; když jsem byla úplně malá, ukazovala jsem na letadla a říkala rodičům, že miluju létání. A když jsem nastoupila do letadla, sledovala jsem všechno, co se kolem mě dělo, a nemohla jsem spát, protože jsem byla tak fascinovaná. Nedokážu to vysvětlit, ale vždycky jsem věděl, že chci dělat tuhle práci a pracovat v letadle.
- Jaký byl váš výcvik?
Když jsem dokončil školu, rodiče mě přihlásili do školy cestovního ruchu v Paříži. Pak jsem odjel na dva roky do Londýna, abych se zdokonalil v angličtině. To proto, abych měl co největší šanci na přijetí do zaměstnání; v té době jsem mířil do Air France. Ale nábor byl u Air France na pět let zmrazen a nakonec mě přijala zahraniční komerční letecká společnost, kde jsem absolvoval intenzivní výcvik pro komerční letadla. Šest měsíců jsem pracoval v Paříži a pak jsem nastoupil do VIP sekce. Poté mě přijala společnost NetJets, která mě podrobila důkladnému a rozsáhlému školení, které skutečně nastartovalo mou kariéru. Mám rozsáhlé mezinárodní zkušenosti s lety VVIPS na různých typech soukromých letadel. Nyní pracuji na volné noze a měl jsem podepsat smlouvu s VIP se sídlem v Africe, ale bohužel to bylo v době začátku covidu, takže k tomu nedošlo. V současné době hledám práci a možná se objeví nějaké volné místo; doufám, že se tak stane, protože všechny mé zkušenosti posílily mou schopnost přizpůsobit se.
- Je možné pracovat přímo jako letuška pro soukromý sektor, nebo musíte začít prací pro komerční letecké společnosti?
V soukromé letecké dopravě potřebujete alespoň tříletou praxi v obchodní třídě. Poté se opravdu postupem času naučíte svou práci, když pracujete v soukromém sektoru. Je to opravdu neustálý proces učení, ale je to přínos.
- Stále se účastníte vzdělávacích kurzů?
Rád bych řekl, že ano. Existují osvěžující školení, kde neustále vylepšujeme a zdokonalujeme naše služby. Musíme si také udržovat aktuální bezpečnostní vybavení.
Obchodní letectví
- Jak se mění podnikání?
Existuje řada kariérních cest založených na letech zkušeností. V soukromých letadlech jsme většinou dva a můžeme se vypracovat na pozici vedoucí letušky, poté na pozici šéfstevardky. Mnoho mých kolegů se také stalo instruktory.
- Jaké jsou hlavní rozdíly mezi komerčním a soukromým letectvím?
Práce VIP letušky je, upřímně řečeno, mnohem zábavnější, protože máte na starosti logistické řízení letadla. Dalším velmi důležitým bodem je, že kontakt mezi VIP letuškou a cestujícími je osobnější, protože je časem pozná, což jí umožňuje poskytovat jim služby, které předčí jejich očekávání. Pokud jde o mě, mít smysl pro detail je klíčem k zaručení vynikajících služeb. Soukromé letectví mám opravdu rád, je to jiný svět. Člověk však musí být velmi organizovaný a není zde prostor pro chybu. Moje povinnosti jsou také ve srovnání s povinnostmi komerční hostesky velmi proměnlivé a jen málokdy jsou naše destinace známy předem.
- Co se vám na vaší práci líbí nejvíce a co nejméně?
Mám ráda výzvy a každý let je pro mě výzvou. Je to opravdu neobvyklá práce a vždy se snažím, aby mé lety byly úspěšné. Slibuji vám, že jsem nesmírně upřímný, když říkám, že na své práci miluji všechno. Někdy je pracovní doba náročná, ale když svou práci milujete, přijmete její flexibilitu a zvyknete si na ni.
- Můžete nám přiblížit svůj typický den?
V soukromém letectví nic takového neexistuje. Mohu vám říct, jak rychle se věci dějí. Den před letem si připravuji objednávky cateringu podle profilů cestujících a dbám na to, aby bylo čisté prádlo (jsem trochu puntičkář). Smysl pro detail je nesmírně důležitý, je to to, co dělá rozdíl mezi dobrým a vynikajícím servisem. V případě potřeby zajdeme do supermarketu pro poslední chybějící věci, například antibakteriální gel nebo citron.
- Jaké dovednosti jsou podle vás potřeba k tomu, abyste se stali dobrými letuškami (VIP)?
Mám vám toho hodně co říct. Takže podle mého názoru, pokud chce letuška vyniknout v obchodní letecké dopravě, musí být především obětavá a diskrétní a obecně mít ráda lidi. Také bych řekl, že být dobrým posluchačem a umět vařit jsou důležité přednosti. Většina jídel, která na palubě podáváme, je gurmánská a podle mých zkušeností musíte vědět, co servírujete, a gastronomický slovník je výhodou. Také bych řekl, že musíte umět myslet dopředu, být velmi samostatný a mít smysl pro detail. A nakonec, pokud to ostatním hosteskám pomůže, mám ještě pár bodů: být dochvilná, dynamická, pohotová, vždy pozitivní a příjemná s dokonalou prezentací a mít znalosti o kvalitních produktech (víno, gastronomie, kosmetika, špičkové dekorace). Zkrátka musíme najít správnou rovnováhu mezi akčností a diskrétností a být schopni vykonávat řadu funkcí. Musíme být vnímaví, abychom dokázali reagovat na případné zvláštní požadavky cestujících.
Osobní otázky
- Je pro vás obtížné sladit profesní a osobní život?
Upřímně řečeno, vůbec ne. Je to opravdu můj osobní pohled, ale myslím, že mi to pomáhá oživit vztah s partnerem. Je pravda, že to není příliš časté, ale vždycky se rádi znovu setkáme a pokaždé, když se vrátíme z letu, máme si o čem povídat.
- Který let na vás udělal největší dojem?
Ten s králem. Z důvodu zachování důvěrnosti nemohu říct víc, ale zaujala mě jeho pokora, lidská stránka a přístupnost.
- Jaké změny byste rád viděl v soukromém letectví?
Rád bych viděl nějaké změny, zejména za posledních 4-5 let. Zaměstnavatelé by měli přikládat větší význam naší práci, protože ta skutečně přispívá k úspěchu letu. Velmi důležité jsou služby, které nabízí hosteska nejen během letu, ale i před ním a po něm. Hostesky pomáhají budovat loajalitu zákazníků tím, že reprezentují společnost, zejména proto, že v tomto odvětví je velmi důležité ústní předávání informací.
- Chcete něco vzkázat nebo poradit budoucím hosteskám?
Jednoduše řečeno, jediná rada, kterou vám mohu dát, je, abyste byli zapálení pro to, co děláte, a abyste se snažili překonávat své možnosti, pokud chcete zůstat v této velmi neobvyklé, ale kouzelné profesi.