Inovace v elektrickém letectví nabírají na obrátkách, zejména v obchodní letecké dopravě. Menší soukromá letadla budou pravděpodobně první, která se stanou stoprocentně elektrickými. V současné době staví letadla zítřka řada hráčů, a to jak leteckých gigantů, tak vizionářů les avions et jets privés électriques zítřka. Patří mezi ně slovinská společnost Pipistrel a její dvoumístné letadlo Alpha Electro, izraelský start-up Alice a jeho prototyp plánovaný na rok 2022 a spolupráce společností Airbus, RATP a ADP Group na čtyřmístném létajícím taxi City Airbus.
11. března 2021 oznámily letecká společnost Tecnam a výrobce automobilů Rolls Royce spolupráci se společností Widerøe, největším skandinávským leteckým provozovatelem. Jejich cílem je navrhnout do roku 2026 elektrické regionální letadlo.
Průkopnický projekt elektrického regionálního letadla pro obchodní letectví
V roce 2019 zahájily společnosti Rolls Royce a Widerøe výzkumný program zaměřený na udržitelné letectví. Cílem tohoto výzkumného programu bylo vyhodnotit a vyvinout koncepty elektrických letadel. V konečném důsledku je cílem této spolupráce umožnit norské letecké společnosti, aby do roku 2030 měla první elektrifikované letadlo na pravidelných vnitrostátních letech.
Společnost Widerøe zároveň využila partnerství společnosti Rolls-Royce se společností Tecnam k realizaci tohoto projektu. Společnost Rolls-Royce přispěje svými odbornými znalostmi v oblasti pohonných a pohonných systémů. Společnost Tecnam bude letoun navrhovat, vyrábět a certifikovat. A konečně skandinávská letecká společnost zajistí všechny dovednosti a požadavky letecké společnosti tak, aby vše bylo v roce 2026 v provozu.
Konstrukce elektrického letadla P-Volt vychází z konstrukce letadla Tecnam P2012 Traveller. Bude se tedy jednat o dvoumotorový elektrický letoun. Bude se používat především na norském trhu příměstských letadel, což je kategorie regionálních dopravních letadel s maximální kapacitou 19 míst. Letadlo by však mělo být schopno pojmout maximálně 9 cestujících a bude mít omezený dolet necelých 300 kilometrů.
Před pandemií nabízela společnost Widerøe přibližně 400 letů denně na 44 letišť. Navíc 74 % letů této letecké společnosti je kratších než 275 km. A nejkratší lety trvají od sedmi do patnácti minut.
Vzhledem ke své topografii využívá Norsko leteckou dopravu především pro lety na krátké a střední vzdálenosti. Díky tomuto projektu elektrických letadel chce země do roku 2040 snížit emise o 80 % u všech vnitrostátních letů.
Proč je tento vývoj důležitý pro soukromou leteckou dopravu?
Životní prostředí je klíčovým problémem, zejména v leteckém sektoru. Letecký průmysl se podílí na emisích skleníkových plynů 3 až 4 %. V odvětví dopravy se toto číslo zvyšuje na více než 14 %.
Zatímco však automobilový průmysl dokázal díky technologickému pokroku postupně snižovat svůj dopad na životní prostředí, pro letecký průmysl se tento úkol ukazuje jako složitější. Navzdory neustálému vývoji technologií baterií a elektromotorů stále neexistuje elektrické letadlo schopné létat na dlouhé vzdálenosti s velkým počtem cestujících. Hlavní překážkou elektrického letectví je příliš těžká a masivní baterie. Například k tomu, aby se baterie vešla do dopravního letadla, jako je A320, které přepravuje přibližně 150 cestujících, by bylo zapotřebí 150 tun baterií. To je mnohem více než 70 tun, které váží letadlo při vzletu s plnými nádržemi parafínu.
Proto je elektrická letecká doprava pro obchodní letectví velkou výzvou. Soukromá letadla jsou menší a přepravují méně cestujících. V tomto smyslu budou pravděpodobně prvními elektrickými letadly, která se budou používat pro komerční lety.
Společnost AEROAFFAIRES doufá, že vám již brzy bude moci nabídnout pronájem dalšího elektrického letadla. Do té doby naše iniciativa SkyCo2 vám umožní kompenzovat 100 % emisí CO2 vzniklých při vašich letech podporou projektu zalesňování.
Naši letečtí odborníci jsou vám pro vaše soukromé lety k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu na telefonním čísle +33 (0) 1 44 09 91 82. Neváhejte navštívit náš devis en ligne pro získání odhadu ceny vašeho soukromého letu.