V 21. století již globální oteplování není problémem. Je zřejmé, že letecká doprava nese svůj díl odpovědnosti. Ale v době, kdy jsou lidé žádáni, aby si utáhli opasky, pokud jde o spotřebu energie, zejména tím, že se rozhodnou cestovat raději vlakem než letadlem. Superhvězdy, jako je Kylie Jenner, nadměrně využívají svá soukromá letadla, a to na velmi krátké vzdálenosti.

Emise ze soukromých letadel v praxi
Emise uhlíku ze soukromých letadel představují 2 % celosvětových emisí. V posledních letech, kdy došlo k rozmachu obchodní letecké dopravy, vzrostly v Evropě emise C02 z těchto letadel o 31 %. Podle Evropské federace pro dopravu a životní prostředí navíc soukromá letadla znečišťují životní prostředí 50krát více než vlaky. I když se 2% emise zdají být ve srovnání s největšími producenty emisí oxidu uhličitého nízké, všechny tyto analýzy nás nutí oprávněně pochybovat o používání soukromých tryskáčů.
Používání soukromých letadel celebritami
Soukromá letadla hvězd: kdo je využívá nejčastěji?
Skupina Yard nedávno sestavila žebříček uhlíkové stopy celebrit. V čele žebříčku je Taylor Swift s 8 293,54 tunami C02 za 170 letů. Na seznamu jsou také známá jména jako Jay Z (6 981,3 tuny za 136 letů), Steven Spielberg (4 465 tun za 61 letů) a Kim Kardashian (4 268,5 tuny za 57 letů). Rodina Kim Kardashian, klan Kardashian-Jenner, neustále vyvolává rozruch kolem používání svého soukromého letadla.
Některé z těchto hvězd používání svého soukromého letadla obhajují, například Taylor Swift vysvětluje, že si své letadlo půjčuje a že není jediným uživatelem. Argument, který příliš neuklidňuje hněv těch, kteří si utahují opasky při každodenní spotřebě energie.
Každodenní život celebrity jako žádný jiný
Ale i když chápeme, že hvězdy mají rušný a omezující každodenní život a že soukromé tryskáče jsou pro ně jedním z nejlepších řešení. Ale právě zneužívání soukromých tryskáčů vyvolává rozruch. Nedávno se o rozruch postarala Kylie Jenner, jedna ze sester klanu Kardashian-Jenner. Jedno z těchto soukromých letadel použila k cestě trvající pouhých 15 minut. Tuto cestu by přitom mohla absolvovat za 50 minut autem. Své soukromé tryskáče však tímto způsobem využívají i další hvězdy. Tuto praxi si dopřávají také zpěvák Drake a boxer Floyd Mayweather.
Skutečné využití soukromých letadel

Ačkoli se má za to, že soukromá letadla využívají největší hvězdy, jako jsou zpěváci a fotbalisté, skutečnost je zcela jiná. Ve skutečnosti je většina zákazníků business aviation z 99 % tvořena obchodními lídry, politiky nebo obyčejnými lidmi. Velkých celebrit je však jen velmi málo a tvoří méně než 1 % zákazníků. Tomuto 1 % uživatelů se dostává 99 % pozornosti médií.
Abychom pochopili, proč musíme do naší analýzy zahrnout důvody pro používání soukromého letadla, musíme nejprve pochopit, že používání soukromého letadla je zárukou bezpečnosti a důvěrnosti.
Například pro politiky je snazší zajistit jejich bezpečnost na palubě soukromého letadla než na palubě dopravního letadla. Zadruhé je to flexibilita. Na světě existuje 9 000 letišť a heliportů. A co víc, čekací doba na FBO je 20 minut ve srovnání se 3 hodinami na tradičním letišti. To je skutečná úspora času, zejména pro podnikatele/politiky, kteří musí vyřídit neodkladné záležitosti.
V konečném důsledku by soukromé letectví nemělo být zakázáno. Používá se pro lékařské evakuace, k podpisu strategických smluv nebo v případě havárie továrny.
Můžeme také dodat, že obchodní letectví obecně nezahrnuje pouze tento typ klientely. Jsou zde samozřejmě i aktéři, o nichž jsme se zmínili dříve. Existují však také letadla pro náklad ní či cargo dopravu, zdravotnické lety a lety pro skupiny osob. Některé z těchto cest mají zásadní význam pro geopolitické, hospodářské a zdravotní fungování země.
Letectví zítřka

Je zřejmé, že subjekty působící v oblasti letectví musí převzít svůj díl odpovědnosti za změnu klimatu. Proto je vznik nových technologií a nových řešení cenným klíčem k udržitelnosti tohoto odvětví.
Jedním z navrhovaných řešení je kompenzace emisí uhlíku v rámci programu Sky Co2. Tento program nabízí zákazníkům možnost zaplatit kompenzaci za to, co během letu spotřebují. Některé letecké společnosti již tuto možnost zahrnují do svých letenek.
Navíc již bylo dosaženo určitého pokroku. Od roku 1990 do roku 2020 jsme se dostali na úroveň o 54,3 % nižšího množství CO2 na kilometr ujetý cestujícím. Bylo vypuštěno první elektrické soukromé letadlo Alice.Ecopiloting je nová technologie, která šetří palivo tím, že přizpůsobuje řízení letadla okolnímu prostředí. V neposlední řadě se snižuje hmotnost soukromých letadel. Zejména se snížilo zatížení sedadel o 20 %, což znamená nižší spotřebu energie.
Tím však řešení nekončí. To, které bude v příštích letech nejdůležitější, je věda. Technologický pokrok je totiž značný a stále více se rozvíjí. Týká se to biopaliv, vodíku a hybridních soukromých letadel, která se brzy objeví, stejně jako křídel upravených pro zlepšení vztlaku.
Jinými slovy, lidé neustále dělají pokroky. Snažíme se dělat vše pro to, abychom našli řešení problémů, které nás obklopují, a někdy i těch, které sami vytváříme.
Ve společnosti AEROAFFAIRES vám nabízíme ty nejlepší zážitky ze soukromé letecké dopravy a umožňujeme vám kompenzovat vaši uhlíkovou stopu prostřednictvím našeho programu SkyCo2. V případě všech vašich požadavků na pronájem business jetů nás kontaktujte na čísle + 33 1 44 09 91 82, e-mailem: [email protected] nebo vyplňte náš online formulář nabídky. Ozveme se vám co nejdříve.
Často kladené otázky o soukromých letadlech a ekologii
Jak soukromá letadla kompenzují své emise uhlíku?
Mnoho soukromých leteckých společností, jako například AEROAFFAIRES, nyní nabízí programy kompenzace emisí oxidu uhličitého, například Sky CO2.
Tyto iniciativy umožňují cestujícím vypočítat emise vzniklé při jejich letu a financovat ekologické projekty (zalesňování, obnovitelné zdroje energie atd.), které je neutralizují. To sice neeliminuje přímé znečištění, ale pomáhá částečně vyrovnat ekologický dopad.
Někteří kritici se však domnívají, že toto řešení by nemělo být používáno jako „povolení ke znečišťování“ bez konkrétního úsilí o snížení emisí u zdroje.
Proč celebrity tolik využívají soukromá letadla ke krátkým cestám?
Mezi důvody patří kromě prostého pohodlí také bezpečnost, přetížený rozvrh a důvěrnost. Například hvězda jako Taylor Swift může potřebovat absolvovat sérii koncertů, aniž by riskovala zpoždění komerčních letů nebo nekontrolovatelné davy lidí na letištích.
Velmi krátké cesty (jako 15 minut Kylie Jenner) však vyvolávají otázky o skutečné potřebě, zejména když pro místní cesty existují alternativy, jako jsou vrtulníky nebo obrněná vozidla.
Jsou soukromá letadla skutečně více znečišťující než dopravní letadla?
Ano, zdaleka ne. Podle Evropské agentury pro životní prostředí vypouští soukromé letadlo v průměru 10 až 20krát více emisí CO2 na jednoho cestujícího než komerční let.
Důvodem je nízká obsazenost letadla (často 2 až 5 cestujících oproti několika stovkám v dopravním letadle) a vysoká spotřeba paliva v důsledku výkonu (rychlost, výška).
Například let soukromým letadlem na trase Paříž-Nice může vypustit tolik emisí, kolik spotřebuje průměrná domácnost na vytápění za jeden rok.
Existují ekologické alternativy k tradičním soukromým tryskáčům?
Řešení se objevují, ale zůstávají okrajová:
- Elektrická nebo hybridní letadla: Jako Alice, první 100% elektrické letadlo, ale s omezeným doletem (kolem 1 000 km).
- Biopaliva: Některé společnosti je testují, ale jejich výroba je stále nákladná a kontroverzní (využití zemědělské půdy).
- Ekopilotování : Optimalizace letových tras a spotřeby paliva.
Vlaky (zejména špičkové linky, jako je Orient Express) zatím zůstávají nejčistší alternativou pro pozemní cesty, ale nejsou vhodné pro mezikontinentální nebo nouzové cestování.
Jsou soukromá letadla pro určité profese nezbytná?
V určitých případech ano:
- Lékařské pohotovosti: přeprava orgánů nebo kritických pacientů do specializovaných nemocnic.
- Diplomatické nebo humanitární krize: Rychlý přesun vedoucích pracovníků nebo týmů do odlehlých oblastí.
- Průmysl: naléhavá údržba průmyslových objektů (např. porucha v továrně na moři).
Tato „nezbytná“ použití však představují menšinu letů. Hranice mezi nezbytností a luxusem je často nejasná.
Proč se média zaměřují na celebrity a ne na ostatní uživatele?
Celebrity přitahují pozornost, protože jejich životní styl je bedlivě sledován a jejich cesty (někdy okázalé) symbolizují nerovnosti tváří v tvář klimatické nouzi.
Anonymní generální ředitel, který vypouští tolik emisí jako celebrita, se nedostane na titulní stránky novin, protože jeho dopad je méně „viditelný“.
Můžeme regulovat používání soukromých letadel, aniž bychom poškodili ekonomiku?
Zkoumá se řada možností:
- Zákaz krátkých letů: Jako ve Francii na komerčních linkách (např. Paříž-Bordeaux), pokud existuje alternativa v podobě vlaku.
- Zvýšení uhlíkových daní: Přimět lidi, aby platili skutečné ekologické náklady, jak to navrhuje EU v rámci svého systému obchodování s emisemi.
- Emisní povolenky: Uložit leteckým společnostem roční limit a pokuty za jeho překročení.
Odvětví však poukazuje na to, že by tím byly postiženy malé a střední podniky, jejichž činnost je závislá na obchodní letecké dopravě.
Zaniknou v důsledku klimatické krize soukromá letadla?
V krátkodobém horizontu ne, ale společenský tlak a technologické inovace by mohly :
- Snížit počet soukromých tryskových letadel jejich sdílením mezi uživateli (např. společnými platformami);
- Nahradit flotily letadel méně znečišťujícími (vodík, elektřina);
- Vyhradit je pro „kritické“ použití.
Velkým luxusem zítřka už nemusí být létání tryskáčem, ale možnost pochlubit se nulovou uhlíkovou stopou.