Belgická nevládní organizace Transport & Environment (T&E) představila studii emisí CO2 z letecké dopravy. Zpráva poukazuje na zavedení parafínové daně na komerční lety. Tato daň by se postupně vztahovala na tyto lety v Evropské unii. V polovině července 2021 Evropská komise navrhla, aby od této daně byla osvobozena obchodní letadla (a také nákladní a cargo lety).
Opatření, které zpochybňují některé letecké společnosti
Ve zprávě T&E by se zdanění posuzovalo na základě ekologických a energetických vlastností paliva. Cílem je povzbudit letecké společnosti, aby používaly stále více paliv, známých jako SAF (Sustainable Aviation Fuel), z nichž některá obsahují biocarburants, protože ta nejsou zdaněna.
Daň má být zavedena na období přibližně deseti let a očekává se, že přinese příjmy ve výši 325 milionů eur ročně, neboť se vztahuje na lety v rámci EU a Spojeného království. Tyto příjmy by mohly být potenciálně použity na dekarbonizaci letectví, uvádí se ve zprávě.
Členské státy EU o této dani diskutovaly a některé z nich se již vyslovily pro její okamžité zavedení (Rakousko, Lucembursko a Belgie). Před jejím uplatněním však musí souhlasit všech 27 členských států EU, což není nic jednoduchého.
Evropské letecké společnosti jako Air France a Lufthansa se obávají, že daň naruší hospodářskou soutěž. Ne všichni jsou tomuto opatření nakloněni. Organizace Airlines For Europe vyjádřila znepokojení nad tím, že tato letadla mohou záměrně získávat část paliva mimo EU, aby byla od daně alespoň osvobozena.

Přínos pro obchodní letectví?
Soukromá letadla a les frets aériens (vol cargo) jsou v současné době z této daně vyloučena kvůli zákonným omezením.
Je však třeba poznamenat, že letectví s obchodními tryskovými letadly se daří dobře. V roce 2019 bylo každé desáté letadlo startující z Francie soukromé tryskové letadlo. Během krize crise sanitaire, se na rozdíl od komerční letecké dopravy, jejíž provoz klesl o 60 %, business jety dokázaly udržet. To se však neobešlo bez následků na emise CO2. T&E uvádí, že mezi lety 2005 a 2019 vzrostly emise ze soukromých tryskových letadel o 31 %, zatímco u komerční letecké dopravy o 25 %.
Musíme si však uvědomit, že sektor soukromé letecké dopravy bude rychleji nabízet méně znečišťující letadla a cestovní řešení.
Obchodní letectví bude dvakrát více využíváno pro krátké cesty kratší než 500 km. To je značná výhoda, když uvážíme, že tyto lety budou ideálně vhodné pro letadla s nulovými emisemi CO2. V příštích několika letech spatří světlo světa řada projektů hybridních nebo 100% elektrických letadel, z nichž bude těžit především obchodní letectví.
A co víc AEROAFFAIRES zahájila projekt SKYCO2iniciativu, která znamená, že 100 % emisí CO2 vyprodukovaných během letu je kompenzováno prostřednictvím certifikovaného projektu zalesňování.
Chcete si pronajmout soukromé letadlo? Naši odborníci na letectví AEROAFFAIRES jsou vám k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu na telefonním čísle+33 (0) 1 44 09 91 82. Neváhejte a navštivte devis en ligne, kde získáte cenovou kalkulaci pro váš soukromý let.