Analýza společnosti AEROAFFAIRES, evropského leteckého makléře od roku 1991
Společnost AEROAFFAIRES již více než třicet let pomáhá vedoucím pracovníkům, společnostem a institucím s jejich potřebami v oblasti cestování soukromými letadly a vrtulníky.
Společnost byla založena v roce 1991 a etablovala se jako referenční letecký zprostředkovatel v Evropě, certifikovaný pro veřejnou osobní dopravu a uznávaný pro svou provozní přísnost.
Tato studie z roku 2025 poskytuje podrobný přehled o odvětví obchodní letecké dopravy v Evropě: o tržních trendech, zdanění, technologických inovacích a ekologických změnách.
Vychází z oficiálních údajů zveřejněnýchEBAA (European Business Aviation Association), Eurocontrol, EASA (European Union Aviation Safety Agency), ICAO (International Civil Aviation Organisation) a Oxford Economics.
Je určena osobám s rozhodovacími pravomocemi, manažerům letadlových parků a partnerům v odvětví, kteří chtějí porozumět strukturálním změnám, jež mění podobu evropského obchodního letectví.
Jako nezávislý aktér hájí AEROAFFAIRES náročnou vizi leteckého zprostředkování:
je to podnikání založené na dodržování předpisů, transparentnosti a odpovědnosti za životní prostředí.
Tato studie je pokračováním tohoto závazku a nabízí jasný a zdokumentovaný výklad stavu trhu v roce 2025 a výhled do roku 2030.
Makroekonomický úvod a profil trhu
V roce 2025 se obchodní letectví v Evropě nachází v postpandemickém ekonomickém kontextu, který se vyznačuje mírným zpomalením, rostoucí inflací parafínu a geopolitickým napětím ovlivňujícím obchodní a luxusní mobilitu. Odvětví přispívá k evropskému HDP odhadem částkou 100 miliard eur a vytváří více než 370 000 přímých a nepřímých pracovních míst. Zákaznická základna je nyní pestrá, od nadnárodních společností až po jednotlivce s velmi vysokým čistým jměním (UHNWI), přičemž pozoruhodný je rozmach služeb věnovaných letecké medicíně a profesionálnímu sportu.
Přehled provozu v roce 2025 a strategické uzly
Provoz v obchodní letecké dopravě zůstává stabilní, podle společnosti Argus s mírným nárůstem o 0,3 % v průběhu roku a s výrazným nárůstem v některých segmentech v letech 2024-2025. Historické uzly, jako jsou Paříž-Le Bourget, Ženeva, Nice, Londýn a Mnichov, soustřeďují většinu obchodní dopravy a tvoří až 92 % objemu ve Francii. Zároveň vznikají nové sekundární uzly ve střední a jižní Evropě (Praha, Ibiza, Vídeň, Malaga), které těží z moderní infrastruktury a méně omezených slotů.
Podle nástroje Traffic TrackerEvropské asociace business aviation (EBAA ) a konsolidovaných údajů z nástroje Eurocontrol Network Manager zůstane činnost business aviation v Evropě v roce 2025 stabilní a bude se blížit úrovni před krizí v roce 2020.
Odvětví se nyní spíše konsoliduje než roste, dochází k racionalizaci flotil a optimalizaci rotací.
Hlavní uzly – Paříž-Le Bourget, Ženeva-Cointrin, Londýn-Luton a Nice-Azurové pobře ží – stále zajišťují většinu pohybů a představují více než 40 % celkové evropské dopravy.
Tlak na kapacitu letištních časů a parkovacích míst zůstává silný, zejména během velkých hospodářských a kulturních událostí, kdy současná poptávka převyšuje kapacitu.
Prognózy zveřejněné společností Argus International pro rok 2025 potvrzují tento trend stabilizace, přičemž roční nárůst pohybů se v Evropě odhaduje na +0,3 %.
Tato dynamika odráží vyspělost trhu: provozovatelé se spíše než na čistě kvantitativní růst zaměřují na spolehlivost, dodržování předpisů a snižování uhlíkové stopy.
Zdroj: EBAA – Traffic Tracker
EBAA – Traffic Tracker
Eurocontrol – Portál síťového provozu
Argus International – Prognóza na rok 2025
Uzly a geografie dopravy
Hlavní evropská letiště pro obchodní letectví hrají i nadále rozhodující roli.
Paříž-Le Bourget zůstává vedoucím letištěm pro obchodní lety na kontinentu, kde bude v roce 2024 zaznamenáno 54 724 pohybů, což představuje 92 % francouzské obchodní dopravy.
Hlavní síť doplňují Ženeva, Nice, Londýn a Mnichov, zatímco ve střední Evropě vznikají nové uzly.
Zdroj:
EBAA – Ročenka
Eurocontrol – Portál síťového provozu
Hospodářská role a přidaná hodnota
Obchodní letectví hraje zásadní strategickou roli při propojování oblastí, které jsou nedostatečně obsluhovány pravidelnou dopravou, a usnadňuje zahraniční investice, jejichž výše se do roku 2030 odhaduje na více než 120 miliard EUR. Toto odvětví je pilířem evropské hospodářské konkurenceschopnosti a podporuje široký ekosystém sahající od aeronautiky až po správu specializovaných letišť.
Obchodní letectví hraje zásadní roli v ekonomickém propojení Evropy.
Spojuje více než 1 400 letišť na celém kontinentu, z nichž téměř 80 % není obsluhováno pravidelnými leteckými linkami. Tato přímá dostupnost podporuje obchod, investice a územní soudržnost.
Podle studieOxford Economics vypracované proEBAA (European Business Aviation Association) a GAMA (General Aviation Manufacturers Association) podporuje toto odvětví více než 370 000 přímých, nepřímých a indukovaných pracovních míst a vytváří pro evropskou ekonomiku přidanou hodnotu odhadovanou na 32 miliard eur ročně.
Tyto činnosti zahrnují široké spektrum: údržbu, výcvik posádek, pozemní služby, letecké inženýrství a správu letišť.
Výhledové scénáře společnosti Oxford Economics poukazují na to, že přílišné omezení přístupu k obchodní letecké dopravě by mohlo do roku 2030 snížit přímé zahraniční investice o 120 miliard EUR a oslabit regionální ekosystémy závislé na rychlé mobilitě.
Zdroj :
Oxford Economics – Sociálně-ekonomické přínosy obchodní letecké dopravy v Evropě
EBAA – Údaje o odvětví
Životní prostředí, regulace a udržitelná paliva
Odvětví prochází strukturální transformací: nařízení ReFuelEU o letectví ukládá postupnou kvótu udržitelných leteckých paliv (SAF), a to až do výše 2 % od roku 2025, s ambiciózním cílem 70 % do roku 2050. Kompenzace emisí uhlíku se řídí nařízením CORSIA s rozšířenými požadavky na sledovatelnost. Rozšíření systému EU-ETS na obchodní leteckou dopravu od roku 2025 zvyšuje tlak na provozovatele, protože se zvyšují náklady a je třeba podávat přísné zprávy. Kromě toho zůstávají hlavními překážkami jeho širokého rozšíření omezená dostupnost a vysoké náklady na FAS.
3.1 Evropský rámec
Podrobný přehled o emisích v tomto odvětví a dosaženém pokroku poskytuje Zpráva o stavu životního prostředí v evropském letectví v roce 2025 (EASA & Eurocontrol).
Nařízení ReFuelEU o letectví stanoví progresivní kvóty pro SAF (udržitelné letecké palivo) s cílem 2 % do roku 2025 a 70 % do roku 2050.
Dvěma hlavními překážkami přijetí paliva zůstává jeho omezená dostupnost a stále vysoká cena.
Zdroj:
EASA – EAER 2025
Evropská komise – ReFuelEU Aviation
3.2 Kompenzace emisí uhlíku a mezinárodní správa
Kompenzace emisí z mezinárodních letů spadá pod systém CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), který řídíICAO (International Civil Aviation Organization).
Tento mechanismus vyžaduje, aby provozovatelé deklarovali své emise a kompenzovali je pomocí certifikovaných uhlíkových kreditů.
Zprostředkovatelé a provozovatelé musí zajistit naprostou transparentnost zvolených programů a jejich sledovatelnost.
Zdroj :
ICAO – CORSIA
4. Trh a výzvy do roku 2025
V roce 2025 se evropský trh obchodní letecké dopravy vyvíjí v kontextu strukturálního napětí.
Provozovatelé a zprostředkovatelé se musí potýkat s rostoucími náklady na SAF (Sustainable Aviation Fuels), daňovými komplikacemi spojenými s nedostatečnou harmonizací mezi členskými státy a omezenou dostupností letištních slotů na nejvytíženějších platformách.
K tomu se přidávají zvýšené požadavky na dodržování právních předpisů, transparentnost a sledovatelnost, které kladou jak vnitrostátní orgány, tak firemní zákazníci.
Tváří v tvář těmto omezením upravují aktéři v odvětví své obchodní modely: modernizují vozové parky, integrují ověřitelná řešení pro kompenzaci uhlíku, digitalizují zprostředkování a posilují certifikační procesy.
Evropská asociace business aviation (EBAA) a Asociace výrobců všeobecného letectví (GAMA) zdůrazňují potřebu realistického přechodu, který by sladil snižování ekologické stopy s ekonomickou životaschopností provozovatelů.
Vyzývají k postupnému přístupu založenému spíše na investičních pobídkách než na represivních opatřeních.
Zdroje :
EBAA – Tiskové zprávy a stanoviska
GAMA – Manifest evropského obchodního letectví 2024-2029
IATA – Worldwide Airport Slot Guidelines
Inovace a digitalizace
Business aviation plně využívá technologického pokroku v dopravě a digitálním průmyslu.Umělá inteligence nyní optimalizuje trajektorie letů, rozvrhy posádek a prediktivní údržbu letadel. Digitalizace zákaznického servisu znamená, že požadavky lze vyřizovat okamžitě, letové dokumenty lze spravovat bez problémů a provoz lze plně sledovat.
Blockchain vstupuje do oblasti dodržování předpisů v oblasti životního prostředí a nabízí nezfalšovatelné registry pro certifikaci uhlíkových kreditů a sledovatelnost udržitelných paliv(SAF – Sustainable Aviation Fuel). Současně se jako hlavní provozní priority certifikovaných provozovatelů a zprostředkovatelů objevují kybernetická bezpečnost a soulad s GDPR (General Data Protection Regulation).
Správa a srovnávací zdanění
Zdanění obchodní letecké dopravy je v Evropě stále roztříštěné.
Ve Francii se na soukromé lety kromě DPH na související služby (pozemní služby, catering, handling) vztahuje daň Taxe de Solidarité sur les Billets d’Avion (TSBA).
V Německu, Švýcarsku, Itálii a Španělsku se systémy značně liší, od částečného osvobození až po příplatky, což vytváří konkurenční rozdíly v rámci evropského trhu.
Tyto daňové politiky jsou však doprovázenypobídkami k používání udržitelných paliv a modernizaci vozového parku.
PostojeEvropské asociace podnikatelského letectví (EBAA) a Asociace výrobců všeobecného letectví (GAMA) se vyslovují pro postupné sbližování právních předpisů, které zaručí jak konkurenceschopnost, tak energetickou transformaci.
Profil zákazníků, využití a trendy
Trh v roce 2025 se vyznačuje jasnou změnou v používání.
Stále větší oblibu získává sdílení letadel a částečné spoluvlastnictví, které nabízí větší flexibilitu a lepší kontrolu nákladů.
Tento trend odráží jak rostoucí provozní náklady, tak rostoucí snahu zákazníků o snížení uhlíkové stopy.
Nejčastější linky spojují hlavní obchodní centra s nejvýznamnějšími turistickými destinacemi – Paříž-Nice, Ženeva-Londýn, Curych-Milán – což dokládá komplementární charakter služebních cest a soukromých pobytů.
Zákazníci nyní očekávají individuální zážitek, naprostou důvěrnost a hmatatelný závazek k sociální odpovědnosti.
Výhled do roku 2030
Do roku 2030 bude muset toto odvětví snížit své emise o 55 % v souladu s evropskou Zelenou dohodou a legislativním balíčkem Fit for 55.
Výrobci sázejí na zavedení hybridních nebo 100% elektrických letadel, jako je Lilium Jet nebo VoltAero Cassio, která jsou v současné době ve fázi certifikace.
Tento přechod je doprovázen posílením daňových a regulačních opatření, jejichž cílem je urychlit zavádění čistých technologií.
Mohl by také překreslit mapu evropských obchodních center ve prospěch regionálních uzlů, které jsou energeticky účinnější a méně podléhají nasycení letišť.
Zdroje:
EASA: EVROPSKÁ ZPRÁVA O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ V LETECTVÍ 2025
Strategická úloha AEROAFAIRES
Již několik let se AEROAFFAIRES snaží pomáhat svým zákazníkům dosáhnout udržitelného rozvoje obchodní letecké dopravy, který je v souladu s regulačními změnami. Jako průkopník v začleňování SAF do provozu a kurátor transparentních programů uhlíkových kompenzací nabízí AEROAFFAIRES také inovativní digitální řešení pro optimalizaci tras a snižování uhlíkové stopy. Tyto činnosti jsou důkazem našeho závazku k provozní a environmentální dokonalosti.
Proč si vybrat AEROAFFAIRES pro pronájem soukromého tryskového letadla?
Síla naší sítě
AEROAFFAIRES je síť více než 850 leteckých operátorů po celém světě, se kterými pracujeme s plnou důvěrou. Pečlivě vybraní, naši partneři jsou auditováni a certifikováni pro veřejnou dopravu cestujících a mají osvědčení o letecké dopravě. AEROAFFAIRES je také flotila více než 20 000 letadel, z nichž 8 500 jsou soukromé tryskové letouny, které obsluhují přibližně 8 000 letišť po celém světě.
Naší prioritou: vaše spokojenost
Jsme hrdí na důvěru, kterou nám naši zákazníci projevují již 30 let se stalým hodnocením 4,9/5 za všechny naše uskutečněné lety: to je náš největší úspěch!
Sledujte nás!
Přihlaste se k našemu zpravodaji: obdržíte naše novinky o soukromém letectví, naše nápady na cesty soukromým tryskovým letadlem a vrtulníkem, stejně jako naše nejlepší nabídky. Sledujte nás také na Instagramu a Facebooku.
Metodika
Tato studie shromažďuje údaje od hlavních evropských a mezinárodních institucí: EBAA (Traffic Tracker, Yearbook), Eurocontrol (Network Operations), EASA (European Aviation Environmental Report 2025), ICAO (CORSIA guidelines), Oxford Economics (socioekonomický dopad), Argus (prognózy trhu) a GAMA (European manifesto 2024-2029).
Obchodní letectví v roce 2025: závěr
Rok 2025 potvrzuje sílu business aviation v Evropě, avšak v náročném ekonomickém, regulačním a environmentálním prostředí. Udržitelná výkonnost zůstává výzvou rozdělenou mezi technologické inovace, fiskální přizpůsobení a sociální odpovědnost. Klíčem ke spojení obchodní konektivity, konkurenceschopnosti a ochrany planety se zdá být postupný a koordinovaný přechod, přičemž AEROAFFAIRES je v tomto vývoji důvěryhodným odborným partnerem.
Potřebujete odhad ceny?
Kontaktujte společnost AEROAFFAIRES
[email protected]
+33 1 44 09 91 82

Naše certifikace
AEROAFFAIRES vybírá svá letadla podle nejvyšších standardů leteckého průmyslu.



Všechny uvedené zdroje jsou podrobně k dispozici prostřednictvím :