Neotálejte s rezervací vaších letu na letní období

Hledejte letadlo, město nebo informaci…

Lídr v oblasti pronájmu soukromých letadel po celém světě

Trendy na trhu soukromé letecké dopravy v roce 2025

Pronájem soukromých tryskových letadel
od roku 1991

20 000
dostupné přístroje

40 000
zajištěných letů

120 000+
cestujících

4,9/5
spokojenost zákazníků

100%
Kompensace uhlíku

Trh služební letecké dopravy v roce 2025 vstupuje do nové éry, která je poháněna rozvojem sdílení letadel, vývojem udržitelnějších soukromých letadel a rostoucím tlakem regulačních orgánů v Evropě. Mezi ekologickými daněmi, umělou inteligencí a ultrapersonalizovanými službami musí provozovatelé soukromých tryskových letadel přizpůsobit své modely, aby vyhověli rychle se měnící poptávce. AEROAFFAIRES v tomto vydání našeho webu se specialista na pronájem soukromých tryskových letadel zabývá trendy v roce 2025, které mění budoucnost business aviation.

Zpráva 2024: čísla a dynamika trhu soukromého letectví

Podle společnosti Global Market Insights dominovala v roce 2024 trhu soukromých tryskových letadel Severní Amerika, na kterou připadalo 63,5 % tržního podílu. Soukromé letectví v USA rychle roste díky zvýšené poptávce po dálkových letech, možnostech luxusního přizpůsobení a službách pronájmu na vyžádání.

Podle prognóz společnosti The Business Research Company vzroste celosvětový trh se službami pronájmu soukromých tryskových letadel z 21,24 miliardy USD v roce 2024 na 24,28 miliardy USD v roce 2025, a to složenou roční mírou růstu (CAGR) ve výši 14,3 %. Tento růst je přisuzován zvýšené poptávce po flexibilních a individuálních cestovních řešeních a také nárůstu počtu zámožných osob a obchodních cestujících, kteří hledají alternativy ke komerčním letům

  • Stále více se prosazujefrakční vlastnictví a sdílení letadel, díky čemuž je soukromá letecká doprava dostupnější a flexibilnější. Tyto modely umožňují snížit náklady a zároveň využívat exkluzivních výhod cestování soukromým tryskáčem.
  • L’année 2024 znamená pro business aviation fázi transformace, zejména v důsledku konsolidace hlavních hráčů a vzestupu udržitelných iniciativ.
  • Pokroky v digitalizaci služeb, řízení letů a sledování emisí oxidu uhličitého se staly klíčovými diferenciátory.

V roce 2025 bude obchodní letectví pokračovat v přechodu k větší efektivitě, flexibilitě a udržitelnosti a potvrdí svou ústřední roli v mobilitě společností a významných mezinárodních činitelů s rozhodovací pravomocí.

vue aerienne

Změna poptávky v letech 2024-2025

Map global year over year change in business aviation

V roce 2025 vzrostla celková poptávka po obchodní letecké dopravě o 3,8 % oproti předchozímu roku. Tento růst, byť mírný, odráží kontrastní dynamiku v jednotlivých regionech.

Severní Amerika vedla trh s nárůstem o 5,2 %, a to díky silnému výkonu jets super légers (meziročně +19,4 %*).

Evropa zaznamenala mírnější nárůst (+1,9 %), přičemž trhy jako Belgie (+10,6 %) a Francie (+6 %) překonaly regionální průměr.

Naopak Afrika zaznamenala prudký pokles (-11,5 %), který byl způsoben poklesem vnitroregionálních letů o 14,4 %, a to i přes výrazné oživení v Keni (meziročně +63 %).

Latinská Amerika vzrostla o 2,7 % v čele s Brazílií (+13,5 %).

Asie a Tichomoří zůstaly prakticky stabilní (-0,9 %) s několika místy růstu, zejména na Filipínách (meziročně +38 %).

*meziroční srovnání .

Ultrapersonalizace, strategický pilíř soukromé letecké dopravy

V soukromém letectví je smysl pro personalizované detaily klíčovým rozlišovacím prvkem při plnění očekávání nejnáročnějších zákazníků. Dnešní provozovatelé nabízejí mnohem více než jen lety: poskytují 360stupňové služby na míru, včetně výběru letadla přizpůsobeného preferencím cestujícího, přizpůsobitelného uspořádání interiéru a kompletních služeb concierge. Od rezervace soukromých transferů až po organizaci exkluzivních pobytů – vše je předvídáno tak, aby nabízelo bezproblémový zážitek z cestování, kombinující pohodlí, důvěrnost a flexibilitu. Tento globální přístup staví business aviation do pozice skutečného umění žít pro mobilitu osob s rozhodovací pravomocí a mezinárodní elity.

Umělá inteligence, která kombinuje efektivitu a smysl pro detail

Tato ultrapersonalizace je dále umocněna nástupemumělé inteligence, která postupně způsobuje revoluci v sektoru soukromé letecké dopravy tím, že optimalizuje každou fázi zákaznické zkušenosti a provozního řízení. Díky umělé inteligenci mohou provozovatelé optimalizovat přidělování letadel a přizpůsobovat trasy v reálném čase s cílem snížit náklady a emise. Na straně cestujících umožňuje umělá inteligence nabízet hyperpersonalizované cestovní zážitky s doporučeními na míru, předvídáním kulinářských či zábavních preferencí, a dokonce i návrhy destinací na základě profilu zákazníka. Umělá inteligence, která je skutečnou konkurenční pákou, se stává strategickým přínosem pro kombinaci efektivity, rychlosti reakce a dokonalosti služeb v obchodní letecké dopravě.

Vzestup sdílení letadel a letových služeb na vyžádání

Jedním z nejvýraznějších trendů na trhu soukromé letecké dopravy je nástup sdílení letadel a letových služeb na vyžádání. Sdílení letadel se rozvinulo zejména kvůli potřebám dopravy při velkých událostech,kdy mnoho zákazníků cestuje na stejné místo ve stejnou dobu. Sdílení soukromých letadel umožňuje nabízet ceny za sedadlo, čímž se cestování soukromým letadlem stává cenově dostupnějším.

Například běhemvelkých sportovních událostí, jako je Super Bowl, dochází k výraznému nárůstu počtu soukromých letů. Cestující se rozhodnou sdílet náklady a optimalizovat dostupnost letadel, aby se mohli těchto událostí zúčastnit. Podobně kulturní festivaly a obchodní konference přitahují velký počet účastníků, kteří se obracejí na sdílení letadel, aby využili flexibility a pohodlí soukromých letadel a zároveň optimalizovali náklady rozdělením nákladů mezi více cestujících.

Tento růst přichází v situaci, kdy superlehká letadla, často využívaná pro tyto sdílené služby, zaznamenala ve stejném období výrazný meziroční nárůst o +19,4 %.

Důležitou roli v této demokratizaci hrají také online rezervační platformy. Ty spojují cestující s flotilou dostupných soukromých letadel, čímž podobně optimalizují využití letadel a snižují náklady pro zákazníky. Portál la sensibilisation accrue aux questions environnementales navíc podporuje cestující, aby zvažovali sdílení letadel jako udržitelnější možnost, která optimalizuje využívání zdrojů a snižuje uhlíkovou stopu na cestujícího.

Tyto služby přitahují novou klientelu, která hledá alternativu k omezením komerčních letů, aniž by musela investovat do osobního letadla. Tato relativní demokratizace soukromé letecké dopravy stimuluje růst trhu a nutí tradiční hráče přehodnotit svou nabídku.

Turbopropulseur

Zvýšené zdanění a regulace životního prostředí v EU

Kontext

Obchodní letectví v Evropě prochází zásadní proměnou v důsledku nových ekologických a daňových předpisů. Evropská unie se zavázala k rozsáhlé dekarbonizaci letecké dopravy v rámci Zelené dohody a legislativního balíčku Fit for 55. Tento program požaduje snížení emisí skleníkových plynů o 55 % do roku 2030, přičemž zvláštní pozornost je věnována letecké dopravě, která je považována za obtížně dekarbonizovatelnou.

Mezi klíčová opatření patří zvýšené zdanění parafínu, povinné kvóty na udržitelné letecké palivo (SAF), posílení trhu s uhlíkem (EU ETS) a regulace zavedené na vnitrostátní úrovni v některých zemích. Tyto změny mají přímý dopad na provozní náklady soukromých tryskových letadel a mohly by nově definovat obchodní modely tohoto odvětví.

Konec osvobození parafínu od daně: postupné zvyšování nákladů

Parafín, který byl v minulosti osvobozen od daně z pohonných hmot, je nyní z podnětu Evropské unie stále více zdaňován. Balíček „Fit for 55“ zavádí harmonizovanou daň z pohonných hmot pro lety uvnitř Evropy, která se bude od roku 2025 postupně zvyšovat. Do roku 2030 by se cena parafínu mohla zvýšit o 0,33 až 0,50 EUR za litr, což představuje dodatečné náklady ve výši přibližně 200 až 300 EUR na let Paříž-Nice na Cessna Citation CJ4 spotřebě 600 litrů.

Povinné kvóty SAF: přechod na ekologičtější palivo

Evropská unie rovněž nařizuje postupné zavádění udržitelného leteckého paliva (SAF ) do palivových nádrží soukromých letadel. Od roku 2025 bude povinné používat minimálně 2 % SAF a postupně se zvýší na 70 % do roku 2050. Přestože cílem tohoto opatření je snížit uhlíkovou stopu obchodní letecké dopravy, zvýší se tím také náklady, protože SAF je v současnosti 3 až 5krát dražší než konvenční parafín.

Zatížený trh s uhlíkem (EU ETS): rostoucí tlak na provozovatele

Na vnitroevropské obchodní lety se vztahuje systém EU pro obchodování s emisemi (EU ETS), který vyžaduje, aby provozovatelé nakupovali kredity na kompenzaci svých emisí CO2. V roce 2024 se bude cena uhlíkové povolenky pohybovat mezi 70 a 100 EUR za tunu CO2. Např Cessna Citation Mustang při letu z Paříže do Ženevy vypustí v průměru 1,5 až 2 tuny CO2, což představuje odhadované dodatečné náklady ve výši 150 až 200 EUR na jednu cestu.

Evropská unie zvažuje posílení trhu ETS snížením bezplatných povolenek a jeho sladění s mezinárodním systémem CORSIA. Do roku 2030 by cena tuny CO2 mohla dosáhnout 150 EUR, což by dále zvýšilo náklady na cesty soukromým letadlem.

Současně několik zemí pokračuje v přijímání vnitrostátních daňových opatření, která mají zvýšit zátěž soukromých tryskových letadel:

  • Francie: Daň TSBA (Taxe de Solidarité sur les Billets d’Avion) v sektoru soukromé letecké dopravy se od 1. března 2025 prudce zvýšila a dosáhla až 2 100 EUR na cestujícího a cestu na dálkových letech.
  • Belgie: V roce 2023 byla zavedena nová ekologická daň na soukromé lety s odletem z belgických letišť. Tato daň se vypočítává podle ujeté vzdálenosti a hladiny hluku letadla. Například za let z Bruselu do Nice na Falcon 900 bude daň činit přibližně 600 eur.
  • Nizozemsko: Od července 2021 podléhají soukromá letadla zvláštní ekologické dani. Každý cestující musí zaplatit až 525 eur, zatímco u cestujícího na komerčním letu na střední vzdálenost je to přibližně 26 eur.

Jaký to bude mít dopad na obchodní letectví v Evropě?

Cílem těchto nových předpisů je učinit soukromou leteckou dopravu šetrnější k životnímu prostředí, ale pro provozovatele a zákazníky představují velkou ekonomickou výzvu, i když to znamená překreslení mapy vzletů a přistání. Zvýšení daní z parafínu, postupné zavádění FAS a vznik trhu s uhlíkem povedou k výraznému zvýšení cen soukromých letů v Evropě.

V této souvislosti se bude dále zrychlovat růst sdílení letadel a částečného spoluvlastnictví s cílem optimalizovat náklady a zároveň snížit dopad na životní prostředí. Kromě toho budou hrát klíčovou roli při přizpůsobování odvětví této nové éře udržitelného letectví technologické inovace v oblasti motorů a aerodynamiky.

Společenské monitorování

Tlak nepochází pouze od regulačních orgánů. Vnímání obchodní letecké dopravy ze strany veřejnosti a médií se prudce zhoršilo v důsledku kampaní, které odsuzují její nepřiměřenou uhlíkovou stopu. Soukromá letecká doprava, která je často vnímána jako symbol okázalého luxusu, je pod zvláštním drobnohledem. Toto stigma vede některé vlády k tomu, aby zvážily přísnější omezení:

  • Některé země zvažují zákaz soukromých letů na vzdálenost kratší než 500 km, pokud existuje železniční alternativa.
  • Omezení letištních časů: Aby se snížilo zahlcení letišť a upřednostnily komerční nebo nákladní lety, jsou soukromá letadla často první, na něž se zaměřuje regulace časových intervalů vyhrazených pro vzlety a přistání. Ty jsou zvláště vzácné a cenné v době konání velkých akcí (Pařížská letecká show, Velká cena Monaka atd.), kdy poptávka po nich prudce roste.
  • Monitorování toku letů: Objevují se iniciativy, jejichž cílem je zavést veřejnou sledovatelnost obchodních letů, aby se prostřednictvím společenského tlaku podpořila samoregulace.

Provozovatelé budou muset zdvojnásobit své úsilí, aby zlepšili svou uhlíkovou stopu a zdůvodnili svůj společenský přínos.

Vývoj obchodních modelů a konsolidace trhu

Konkurenční prostředí soukromé letecké dopravy prochází hlubokou proměnou. Tradiční hráči v tomto odvětví čelí nástupu nových subjektů. Tato zvýšená konkurence podněcuje inovace a vede ke konsolidaci trhu.

Roste tendence k fúzím a akvizicím, které umožňují společnostem spojit své zdroje, rozšířit nabídku a dosáhnout kritického množství. Cílem této konsolidace je dosáhnout úspor z rozsahu a zlepšit ziskovost v odvětví, kde mohou být marže nízké.

Zároveň se objevují nové obchodní modely, které stírají tradiční hranice mezi vlastnictvím, pronájmem a službami na vyžádání. Na popularitě získávají programy předplatného, které pravidelným zákazníkům nabízejí privilegovaný přístup k flotile letadel bez omezení plynoucích z vlastnictví. Tyto hybridní vzorce reagují na poptávku po větší flexibilitě ze strany obchodních cestujících.

Oblíbenou strategií se stává také vertikální integrace. Někteří provozovatelé investují do vlastních středisek údržby nebo výcviku pilotů s cílem kontrolovat celý hodnotový řetězec a optimalizovat své náklady. Tento přístup rovněž zajišťuje konzistentní a vysoce kvalitní úroveň služeb, což je na prémiovém trhu klíčové.

Technologické inovace a udržitelnost

Soukromý letecký průmysl stojí v čele mnoha technologických inovací. Výrobci a provozovatelé investují velké prostředky do vývoje efektivnějších, tišších a ekologičtějších letadel. Tento vývoj odpovídá dvojí potřebě: snížit provozní náklady a zlepšit ekologickou stopu odvětví.

Mezi významné pokroky patří :

  1. Motory nové generace, které nabízejí nižší spotřebu paliva
  2. Větší využití kompozitních materiálů, díky nimž jsou konstrukce letadel lehčí
  3. Vývoj udržitelných leteckých paliv (SAF)
  4. Integrace pokročilých avionických systémů pro přesnější a úspornější navigaci

    moteur aeronautique jet prive

Udržitelnost se stává hlavním prodejním argumentem v obchodní letecké dopravě. Zákazníci jsou stále citlivější na otázky životního prostředí a požadují ekologičtější řešení cestování. Tento trend vede odvětví k urychlení výzkumu ekologických technologií, včetně elektrifikace letadel pro krátké tratě.

Následující tabulka ilustruje srovnání konvenčních tryskových letadel a nových ekologicky účinných modelů:

Kritérium Konvenční proudové letadlo Ekologicky účinný proud
Spotřeba paliva Vysoký Snížení o 20-30
Významné emise CO2 Snížení o 25-35
Hladina hluku Vysoká Snížení o 50
Provozní náklady Standardní Snížené o 15-25

Budoucí vyhlídky a výzvy

Budoucnost trhu soukromé letecké dopravy vypadá slibně a zároveň složitě. Očekává se, že celosvětová poptávka bude i nadále růst, a to díky rostoucímu počtu osob s velmi vysokým čistým majetkem (UHNWI) po celém světě, zejména v rozvíjejících se ekonomikách.

chiffre cle test

Integrace nových technologií, jako je umělá inteligence a automatizace, představuje příležitost i výzvu. Tyto inovace slibují zvýšení bezpečnosti a provozní efektivity, ale vyžadují značné investice a přizpůsobení dovedností.

A konečně, globální ekonomická volatilita a geopolitické napětí mohou ovlivnit poptávku po soukromých letech, takže pro aktéry v odvětví je zásadní diverzifikovat své trhy a nabídky.

Současné trendy odrážejí odvětví, které prochází změnami a snaží se sladit exkluzivitu, dostupnost a odpovědnost vůči životnímu prostředí. Hráči, kteří dokáží inovovat a rychle se přizpůsobit těmto novým skutečnostem, budou mít nejlepší pozici, aby v tomto měnícím se prostředí prosperovali.

avion dans le ciel

Aeroaffaires k vašim službám pro vaše soukromé cesty

Jako specialista na pronájem soukromých letadel vám AEROAFFAIRES zaručuje na míru šité, bezpečné a konkurenceschopné služby. Váš specializovaný letový poradce je vám k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a zorganizuje váš let podle vašich požadavků, a to až 2 hodiny před odletem.

Důvěru nám již projevilo více než 95 000 cestujících na palubách více než 20 000 soukromých letadel. Cestováním s AEROAFFAIRES, podporujete také náš program Sky CO2věnovaný ochraně ekosystémů ve Francii.

Získejte svou nabídku online nebo nás kontaktujte na čísle +33 (0) 1 44 09 91 82 nebo e-mailem : charter@aeroaffaires.com.