Neotálejte s rezervací vaších letu na letní období

Hledejte letadlo, město nebo informaci…

Lídr v oblasti pronájmu soukromých letadel po celém světě

Trendy v obchodní letecké dopravě v roce 2023

Pronájem soukromých tryskových letadel
od roku 1991

20 000
dostupné přístroje

40 000
zajištěných letů

120 000+
cestujících

4,9/5
spokojenost zákazníků

100%
Kompensace uhlíku

V letech 2019 až 2022 čeká sektor business aviation několik historických let. Soukromé letectví přilákalo během Covid. Čísla pro sektor business aviation v roce 2023 ukazují na bezprecedentní úroveň. Po období turbulencí a zpomalení aktivity na konci roku 2022 upírají všichni aktéři na trhu business aviation oči k trendům pro rok 2023. bude rok 2023 pro business aviation rokem vzletu, nebo rokem pokračujícího růstu? Jaký bude výsledek roku 2022 pro tento specializovaný trh? Jaké výzvy čekají výrobce letadel, letecké společnosti a makléře? AEROAFFAIRES se ohlíží za rokem 2022 a sdílí trendy, které budou formovat business aviation v roce 2023.

Rok 2022 byl pro sektor business aviation netypický:

Rekordní poptávka po soukromých letech v roce 2022.

Společnost WingX, specialista na údaje o letectví, právě zveřejnila celosvětové údaje o obchodní letecké dopravě. Na konci roku 2022 vzroste celosvětový trh business aviation o 10 %. V Evropě se trhu business aviation daří velmi dobře. Evropská asociace pro business letectví (EBAA ) totiž oznámila nárůst o 11,8 % oproti roku 2021. V letošním roce bylo v Evropě zaznamenáno celkem 793 152 letů. I přes tento dobrý výkon zaznamenávají aktéři v odvětví (letečtí makléři a letecké společnosti) zpomalení. Ten se od října 2022 odhaduje na 13,6 %. Tohoto zpomalení se není třeba obávat. Jedná se o jev společný pro předchozí 3 roky. Ne, soukromá letadla nejsou mrtvá.

Pařížské letiště Le Bourget je v čele žebříčku nejdynamičtějších letišť v Evropě. Podle webu EBAA zaznamenalo 24,1% nárůst provozu. Mezi nejrychleji rostoucí letiště v roce 2022 patří také Londýn (Farnborough a Luton) a Švýcarsko (Ženeva Cointrin a Curych). A konečně letiště Istanbul-Ataturk je na 10. místě s nárůstem provozu v roce 2022 o 17,6 %.

Trh obchodní letecké dopravy otřásl „tryskáčovou palbou“:

Zatímco v Evropě je léto v plném proudu, na party se letos v létě 2022 pozval i „jet bashing“. Kontroverze kolem používání soukromých tryskáčů se rozhořela bez varování. Někteří politici zažehli plameny tím, že navrhli regulaci, zdanění nebo dokonce zákaz soukromých tryskáčů. Ke slovu se dostali hráči z odvětví obchodní letecké dopravy, aby tento výrobní nástroj obhájili. Byla to skvělá příležitost vysvětlit výhody tohoto typu letectví a říci ne „Flygskamu“, hanbě létání. To byl případIsabelle Clerc, generálního ředitele společnostiAEROAFFAIRES, který byl pozván hlavními médii. M6, TF1 a BFM jí udělily slovo. Dokázala vysvětlit, že je třeba, aby obchodní letectví i nadále zůstalo zdrojem produktivity pro ty, kteří ho využívají.

Jet bashing spočívá v kritice používání soukromých letadel, zpravidla z ekologických důvodů. Kritici tvrdí, že nadměrné využívání soukromých letadel přispívá k emisím skleníkových plynů a znečištění ovzduší a že je to obzvláště nezodpovědné v době, kdy obavy o životní prostředí nabývají na významu.

Napjatý hospodářský a politický kontext, zdroj turbulencí na konci roku 2022:

  • Konflikt na Ukrajině s negativními dopady na letecký průmysl:

ZničeníAntonov-225legendárního a strategického ukrajinského dopravního letadla vedlo k řadě sankcí proti Rusku.

Od února 2022 se množí zákazy přeletů. Z iniciativy Velké Británie, následované USA, Evropou a Kanadou, byl vzdušný prostor postupně uzavřen všem ruským letadlům. výměnou za sankce jim bylo znemožněno létat nad těmito zeměmi a kontinenty. Rusko rychle odpovědělo zákazem přeletů nad svým územím.

Tato otevřená válka ve vzdušném prostoru začíná být pro společnosti zabývající se obchodní leteckou dopravou skutečným bolehlavem. Neustále musí přepracovávat své letové trasy. Některé trasy se prodlužují, což vede ke zdražení cestování soukromými letadly.

  • Kolísající směnné kurzy nejsou pro obchodní letectví příznivé.

Letecké společnosti jsou velmi vystaveny výkyvům směnných kurzů. Mají náklady v cizích měnách a příjmy v místních měnách. Příkladem jsou náklady na palivo, nákup letadel a údržbu. Kolísání směnných kurzů má významný dopad na náklady a marže leteckých společností.

V letošním roce 2022 byl směnný kurz pro letecké společnosti nepříznivý. V důsledku toho se jim zvýšily provozní náklady, což snížilo jejich ziskové marže.

  • Mimořádný nárůst cen pohonných hmot v roce 2022.

Palivo tvoří přibližně 30 % provozních nákladů leteckých společností. V roce 2022 došlo v odvětví obchodní letecké dopravy k prudkému nárůstu cen nafty. Stejně jako v případě komerční letecké dopravy nebude možné, aby se tento sektor vyhnul dopadu tohoto zdražení na cenu letů soukromých tryskových letadel.

Odhaduje se, že do roku 2022 vzroste cena ropy o 80 %. Cena barelu ropy vzrostla ze 75 dolarů na 135 dolarů na své nejvyšší úrovni. K tomu se přidává evropské embargo na ruské barely, které zvyšuje ceny pohonných hmot. A tento trend by mohl pokračovat i v roce 2023.

V roce 2023 čelí obchodní letectví řadě výzev:

Získat zpět srdce široké veřejnosti zaměřením se na inovativní projekty:

Letecký trh, a zejména soukromé letectví, zasáhly útoky na tryskáče a hanba za létání. V důsledku toho muselo celé odvětví ospravedlnit svou pozici a získat zpět veřejnost, která není jeho zákaznickou základnou. Je to nebezpečné cvičení ve stylu, kterého lze dosáhnout pouze komunikací a příkladem.

Široká veřejnost není klientelou obchodního letectví. Má však moc prostřednictvím tlaku, který vyvíjí, ovlivnit chování firemních a soukromých zákazníků. Zprostředkovatelé letecké dopravy, jako je AEROAFFAIRES, a letecké společnosti si toho jsou dobře vědomi. Isabelle Clerc generální ředitelAEROAFFAIRES nám říká, že „vlastnit soukromé letadlo už není ve vzduchu. Jsme svědky nového trendu. Někteří majitelé opouštějí svá letadla ve prospěch leasingu pro větší diskrétnost

Aby si hráči v leteckém průmyslu získali zpět širokou veřejnost, nešetří na své komunikaci. Takto se dostávají na světlo iniciativy a závazky výrobců letadel ke snížení uhlíkové stopy. Celý letecký průmysl zlepšuje svou image investicemi do programů zalesňování a odkupu uhlíku. AEROAFFAIRES je v této oblasti průkopníkem a navázal silné partnerství s EcoTree.

Jet bashing má ještě jeden přínosný aspekt, a tím je urychlení inovací. Objevují se letadla budoucnosti. Četné projekty „zelených letadel“, jako je například projekt eVtol, se ukazují jako populární nebo 10 autres projets innovants. Ekologizace a snižování emisí CO2 jsou hlavními výzvami, kterým budou výrobci letadel čelit v roce 2023 a v dalších letech.

Význam urychlení využívání SAF pro letectví v roce 2023.

SAF (Synthetic Aviation Fuel) je alternativní palivo. Vyrábí se z obnovitelných zdrojů, jako jsou rostliny, řasy a organický odpad. Vyrábí se přeměnou biomasy na palivo. To může zahrnovat kroky, jako je fermentace, destilace a katalýza. Jednou z nejdůležitějších výhod FAS je, že ve srovnání s tradičními palivy používanými v letectví výrazně snižuje emise skleníkových plynů.

Existuje několik důvodů, proč je používání SAF v centru pozornosti. Je považován za ideální řešení pro snížení dopadu letectví na životní prostředí. Celé odvětví vkládá naděje do této nové energie. Především lze SAF vyrábět z obnovitelných zdrojů. To znamená, že nepřispívá k emisím CO² spojeným s těžbou a rafinací tradičních paliv. Navíc je FAS považován za náhradní palivo, které je kompatibilní se stávajícími motory. Není tedy nutné investovat do drahé technologie, abyste jej mohli používat. To oceňují výrobci letadel.

Odhaduje se, žedo roku 2050 bude 63 % paliv založeno na SAF. Tento nárůst je způsoben povinnostmi, které leteckému sektoru uložila Evropská komise.

Je však třeba poznamenat, že výroba FAS ještě není natolik rozvinutá, aby zcela nahradila tradiční paliva. Výrobní náklady jsou stále vyšší než u tradičních paliv. Proto je důležité nadále investovat do výzkumu a vývoje. Cílem je zvýšit výrobu FAS a učinit tuto alternativu dostupnější a konkurenceschopnější.

Nutnost přejít na ekologické letectví: záruka budoucnosti obchodní letecké dopravy.

Používání soukromých letadel pro služební cesty přispívá k emisím skleníkových plynů a znečištění ovzduší. Společnosti i jednotlivci, kteří využívají soukromá letadla, si tento dopad stále více uvědomují. Snaží se snížit svou uhlíkovou stopu používáním ekologičtějších letadel a omezením počtu zbytečných letů. Proto se letecký průmysl musí této výzvě přizpůsobit a nabídnout „zelenou“ leteckou dopravu. Zelené soukromé letectví označuje používání soukromých letadel, která mají menší dopad na životní prostředí než tradiční letadla. Existuje několik způsobů, jak tohoto cíle dosáhnout:

  1. Používání alternativních paliv: Používání alternativních paliv, jako je FAS nebo elektřina, může výrazně snížit emise skleníkových plynů.
  2. Zlepšení palivové účinnosti: Ekologická letadla mohou využívat technologie, které zlepšují palivovou účinnost. Patří mezi ně používání účinnějších motorů, lehkých materiálů v konstrukci letadel a pokročilých systémů řízení spotřeby energie.
  3. Optimalizace tras: Ekologická letadla mohou využívat technologie pro optimalizaci letových tras. To jim umožňuje zkrátit dobu letu a vzdálenost.
  4. Optimalizace letišť: Významné společnosti v letištním průmyslu, jako jsou EDEIS AEROPORTS a Vinci AEROPORT, se snaží podporovat ohleduplnost k životnímu prostředí na letištích. Infrastruktury jsou přepracovávány tak, aby v plné míře odpovídaly environmentálním výzvám. Společnost Edeis zřídila službu GREEN BUILD’ing, jejímž cílem je rozvoj ekologických letišť.

V roce 2023 se v EU a USA projeví rozdílné trendy v obchodní letecké dopravě.

Očekává se, že obchodní zákazníci budou i nadále využívat business aviation.

Je obtížné s jistotou předpovědět, kdo bude v roce 2023 tvořit zákaznickou základnu business aviation. Bude to záviset na mnoha faktorech, jako je vývoj celosvětové hospodářské situace a omezení cestování v souvislosti s pandemií COVID-19. Lze však očekávat, že zákaznická základna business aviation se bude nadále diverzifikovat. Jak k tomu dojde? S tím, jak společnosti v různých odvětvích a různých velikostí objevují výhody využívání soukromých letadel pro služební cesty.

Je pravděpodobné, že velké společnosti budou i nadále využívat soukromá letadla pro služební cesty. Šetří se tím čas a zvyšuje produktivita. Menší společnosti mohou být také více nakloněny využívání soukromých letadel. Rozvoj věrnostních programů se zrychluje, např Flying Jet Card zAEROAFFAIRES. Stále populárnější a dostupnější jsou i další praktiky, jako jsou frakční soukromá letadla a sdílení soukromých letadel. V roce 2023 bude jedním z nových trendů v odvětví business aviation pokračující poptávka ze strany firemních zákazníků, kteří jsou přesvědčeni o výhodách tohoto způsobu mobility.

Návrat zahraničních zákazníků do Evropy.

Mnohá odvětví, včetně cestovního ruchu, hotelnictví a obchodní letecké dopravy, doufají v roce 2023 v návrat asijských a amerických zákazníků do Evropy.

Po třech letech přísné politiky kovidu, která zakazovala veškeré cesty ze země, je opětovné otevření čínských hranic vynikající zprávou pro obchodní letectví. V důsledku toho by měl tento trh zaznamenat nárůst poptávky z těchto oblastí a do nich. Tento údaj je třeba brát s rezervou vzhledem k současné situaci v Číně, pokud jde o Covid. Číňané utrácejí za cestovní ruch nejvíce (jen v roce 2019 to bude 255 miliard dolarů), zatímco Američané 127 miliard dolarů.

Hráči v oblasti business aviation mají oči pevně upřené na tyto dva kontinenty, což by mohlo trh soukromých tryskáčů rozhýbat. Pro potvrzení těchto trendů v odvětví business aviation v roce 2023 budou rozhodující následující měsíce.

Koncentrace a restrukturalizace hráčů na trhu business aviation.

S více než 2 000 aktéry, kteří slouží leteckému sektoru, a 449 000 pracovními místy (v roce 2021) a vzhledem k nejistému globálnímu kontextu by se měl v současnosti roztříštěný trh soukromé letecké dopravy v roce 2023 dále měnit. Po vzoru převzetí společnosti Air Hamburg společností VistaJet v roce 2022 by se měl počet převzetí a seskupení v roce 2023 zvýšit. Tato koncentrace hráčů pomůže zajistit ziskovost některých leteckých společností. Tímto způsobem by se lépe absorbovaly rostoucí náklady a optimalizace nákladů na provoz a údržbu letadel.

Výrobci leteckých společností usilovně pracují na nabídce stále inovativnějších a efektivnějších letadel.

Ať už se jedná o Boeing, Dassault nebo Gulfstream, tito tři giganti leteckého průmyslu zdvojnásobují své úsilí, aby vynikli z davu. To jim umožňuje udržet se v závodě o trh soukromých tryskáčů i v roce 2023. Přizpůsobují se výzvám zítřka a odhalují :

  • inovativnější
  • efektivnější
  • které jdou stále dál a dál
  • při nižší spotřebě paliva a nižších emisích uhlíku.

V roce 2021 se objevil model Falcon 10X, těsně následovaný svým konkurentem, modelem G800 z Gulfstream. V roce 2022 se do popředí dostal Bombardier s oznámením Global 8000. Výroba a dodávky soukromých tryskových letadel jsou tedy trendem, který by se měl na trhu business aviation potvrdit i v roce 2023. V důsledku toho se očekává, že do flotily letadel dostupných pro sektor soukromého letectví přibudou další a další technologické skvosty.

Rostoucí prognóza pro americký trh business aviation.

Podle portálu Meeting Spotlight provedla společnostACJ (Airbus Coporate Jet) průzkum mezi 100 vedoucími pracovníky v USA ohledně trendů v oblasti business aviation v roce 2023. Tyto společnosti mají tržby vyšší než 500 milionů dolarů. Mezi respondenty byli generální ředitelé, finanční ředitelé, členové představenstva a vedoucí pracovníci. Ze studie vyplývá, že trhu business aviation by se mělo dařit i v roce 2023. Ostatně 89 % dotázaných se domnívá, že služeb business aviation budou využívat i v roce 2023. Uznávají, že se od krize Covid 19 stali „závislými“ na tomto způsobu mobility, který jim ve srovnání s tradiční komerční leteckou dopravou nabízí skutečné zvýšení produktivity. Ve Spojených státech bude trend poptávky po soukromých letech pro obchodní letectví jednoznačně příznivý.

Jaké závěry můžeme vyvodit z trendů v obchodní letecké dopravě v roce 2023?

Jak ukazují všechny tyto trendy, rok 2023 skrývá pro sektor business aviation mnohá překvapení. Vzhledem k napjatému geopolitickému kontextu, problémové globální ekonomice a rostoucím cenám komodit Evropa doufá v návrat asijských a amerických zákazníků, kteří v roce 2023 zvýší poptávku po letech soukromých tryskových letadel. Obchodní letectví má v rukávu nejeden trik, jak obnovit svou image a zůstat součástí budoucí mobility. Pro AEROAFFAIRES bude rok 2023 rokem zrychlení „zelené“. Letecká makléřská společnost zintenzivní své úsilí tím, že bude systematicky navrhovat řadu letadel šetrnějších k životnímu prostředí (turbovrtulové letouny nebo letouny využívající FAS). V neposlední řadě bude společnost, která je průkopníkem v oblasti ochrany životního prostředí, pokračovat v zapojování svých zákazníků prostřednictvím EcoTree programu a investic zákazníků do francouzských lesů.

Potřebujete si pronajmout soukromý let? Náš tým je vám k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a zodpoví všechny vaše požadavky. Získejte rychle nabídku pomocí našeho formuláře na adrese devis en ligne nebo nás kontaktujte přímo telefonicky na čísle +33 (0)1 44 09 91 82 nebo e-mailem na adrese charter@aeroaffaires.com.