
Jak turbovrtulový letoun funguje?
Chcete si pronajmout turbovrtulové letadlo? AEROAFFAIRES vás seznámí s výhodami a nevýhodami těchto velmi specifických letadel.
V obchodním letectví se používají dva typy motorů soukromých letadel: soukromé tryskové letouny s proudovým motorem a turbovrtulové business jety. Rozdíl mezi těmito dvěma typy letadel není vždy zřejmý, přesto je zásadní. Přesto nepatří do stejné kategorie jako například velká obchodní letadla. Pro výběr je třeba definovat své potřeby a přání.
Turbovrtulové letadlo je málo známé letadlo, a proto vám poskytneme všechny podrobnosti, které potřebujete k pronájmu turbovrtulového letadla.
Co je turbovrtulové letadlo?
V roce 1939 přišlo ve Spojených státech několik inženýrů s inovativním nápadem. K otáčení vrtulí použili nový mechanismus: plynovou turbínu. Prvním turbovrtulovým motorem byl Rolls-Royce Trent, vyrobený v roce 1945.
Dnes je turbovrtulový letoun snadno rozpoznatelný podle vrtulí. Ať už jsou na křídlech nebo na přídi, lopatky jsou rozhodujícím prvkem, který umožňuje letadlu vzlétnout.
V letectví je zásadním rozdílem mezi soukromým tryskovým letadlem a turbovrtulovým letadlem princip činnosti motoru.
Průchod vzduchu motorem je klíčem k jeho nastartování. Vzduch prochází kompresorem (vysokotlaký kompresor) a poté spalovací komorou. Z hlediska spotřeby paliva je pak palivo vstřikováno a spalováno, což způsobuje nárůst tepla. To pohání turbínu a vrtuli. Čím rychleji vzduch vniká, tím větší je rychlost otáčení turbíny, která pohání letadlo. Výfuk a vyvržení plynů a zbytková energie, kterou lopatky turbíny nezískaly zpět, poskytují další tah.
Jak turbovrtulový motor funguje

Foto : Aeroaffaires
Jak funguje proudový motor používaný v soukromých letadlech

Foto: Aeroaffaires
Tato 2 schémata ilustrují rozdíl v činnosti.
Jaké jsou výhody a nevýhody pronájmu turbovrtulového motoru?
V dnešní době trpí toto letadlo stereotypem. Cestující je považují za pomalé, staromódní a horší než soukromé tryskové letouny (i když například některá vojenská letadla jsou také turbovrtulová). Přesto vrtulová letadla nabízejí výkon, kterému se žádný soukromý tryskáč nevyrovná.
Výhody pronájmu turbovrtulového letadla
- Všestrannost: turbovrtulové letouny překonávají soukromé tryskové letouny při přistávání a vzletu. Vrtulová letadla mohou přistávat na krátkých dráhách (kratších než 900 metrů) a na jakémkoli typu povrchu (zemina, tráva nebo dokonce písek). Díky tomu mají přístup prakticky na všechna letiště (8 000 letišť po celém světě nabízí AEROAFFAIRES). Pokud se například chcete vydat do Courchevelu, můžete přistát pouze s turbovrtulovým letadlem, protože soukromá letadla nemají potřebná povolení k přistání.
- Nižší náklady: v letecké dopravě spotřebuje turbovrtulové letadlo méně parafínu než soukromý tryskový letoun. Navíc provozní náklady turbovrtulových letadel jsou často desetinové ve srovnání s turbovrtulovými letadly.
- Krátké tratě: turbovrtulové letouny nabízejí na krátkých vzdálenostech srovnatelný výkon jako velmi lehké soukromé tryskové letouny. Turbovrtulový letoun létá o něco nižší rychlostí než velmi lehký proudový letoun. Při cestovní rychlosti to u vrtulových letadel znamená průměrnou rychlost 500 km/h, zatímco u velmi lehkých soukromých proudových letadel je to průměrně 650 km/h. Turbovrtulový letoun však může letět v malé výšce, což šetří čas při vzletu a přistání a umožňuje kratší trasu. V důsledku toho je doba letu podobná: let z Paříže Le Bourget do Ženevy turbovrtulovým letadlem bude trvat stejně dlouho jako let lehkým soukromým tryskáčem, a to při nižších nákladech.
- Lékařské evakuace: turbovrtulová letadla jsou nejčastěji používaná pro lékařské evakuace. Pilatus PC-12 nabízí bezkonkurenční výkon, který je pro zdravotnické lety nezbytný. Toto letadlo má přístup na 2 500 letišť v Evropě, zatímco soukromá letadla mají přístup pouze na 1 500 vzletových a přistávacích drah. Pilatus PC-12 je navíc ekonomický, má velký nákladový prostor a kabinu lze snadno upravit tak, aby bylo možné reagovat na naléhavé lékařské situace. Letadlo tak může přistávat a startovat co nejblíže vašemu zdravotnickému zařízení a díky přepravě specifického zdravotnického vybavení nabízí zcela bezpečný let.
- Úsporná cena: Turbovrtulové letouny jsou mnohem úspornější než soukromá letadla. Letoun Phenom 100, který nesmí chybět v kategorii ultralehkých soukromých tryskáčů, si můžete pronajmout za 2 300 eur za hodinu. Pilatus PC-12, nejprodávanější turbovrtulový letoun, je k dispozici za 1 400 eur za hodinu. Pro lety na krátké vzdálenosti se pronájem turbovrtulového letadla ukáže jako mnohem výhodnější.
- Letecká nákladní doprava: turbovrtulová letadla jsou ideálním nástrojem pro uspokojení poptávky po letecké nákladní dopravě. Tato ekonomická letadla se snadno přizpůsobitelným interiérem a možností přistávat na specifických místech jsou pro leteckou nákladní dopravu velmi oblíbená.
Omezení pronájmu turbovrtulových letadel
- Letová rychlost: turbovrtulovým motorem jsou vybavena pouze letadla, jejichž rychlost nepřesahuje 700 km/h. Rychlost vzduchu narážejícího na vrtule způsobuje transsonické rázové vlny. Například při rychlosti 800 km/h je zasažena třetina délky lopatek. To snižuje účinnost letadla o 50 % a znemožňuje let.
- Komfort některých letadel: Turbovrtulová letadla jsou modernizována. Nová letadla na trhu, jako například Pilatus PC-12 NGX, nyní nabízejí komfort téměř srovnatelný s komfortem soukromého tryskáče. Většina vrtulových letadel však trpí problémy s odhlučněním a nedostatkem high-tech vybavení na palubě.

Foto: Pilatus
Jaké jsou nejoblíbenější turbovrtulové letouny k pronájmu?
Níže uvedená letadla si můžete pronajmout u společnosti AEROAFFAIRES. Při pronájmu letadla od zprostředkovatele nebo letecké společnosti je třeba dodržovat přísná pravidla veřejné osobní dopravy. Letecké společnosti mají osvědčení leteckého provozovatele (AOC). Toto oprávnění zaručuje cestujícím letadlo v bezvadném stavu a kvalifikované piloty. AOC zaručuje vysokou úroveň údržby letadel a přísnou kontrolu kvalifikace pilotů.
U turbovrtulových letadel se přidává základní pravidlo: „dva motory, dva piloti“. To znamená, že všechna letadla, která si mohou letecké společnosti a zprostředkovatelé pronajmout, musí být dvoumotorová (s výjimkou Pilatus PC-12 a TBM 850), aby byl v případě poruchy k dispozici druhý motor. Je nezbytné pochopit význam AOC, aby bylo možné rozlišit mezi letadly nabízenými makléři a letadly pro přepravu cestujících nabízenými leteckými společnostmi.
Pilatus PC-12, nejmodernější turbovrtulový letoun
Pilatus PC-12, skutečný švýcarský armádní nůž obchodního letectví, splňuje všechny požadavky bohaté klientely. Tento letoun je technologickým skvostem a zároveň je úspěchem z hlediska designu a pohodlí. Díky koženému interiéru přepracovanému společností BMW Design Work, Wi-Fi, klimatizačnímu systému nejnovější generace, snížené hlučnosti, zvýšené rychlosti letu a rekordní vzletové vzdálenosti (pouhých 750 metrů) je Pilatus PC-12 NGX turbovrtulovým letadlem, které musíte mít na trhu.
Příklad ceny:
Paříž – Saint Tropez od 8 500 € pro 7 cestujících

Foto: Pilatus
Piaggio Avanti, nejrychlejší turbovrtulový letoun
Piaggio Avanti P 180, přezdívané Ferrari vzduchu, je srovnatelné se soukromým tryskáčem: pohodlné, prostorné a rychlé. Jeho cestovní rychlost 700 km/h je pro turbovrtulový letoun rekordní. Jeho velká okna, výška stropu 175 cm, ticho na palubě a design interiéru ho navíc staví vysoko nad nejlepší lehká soukromá letadla.
Příklad ceny;
Ženeva – Nice od 5 500 EUR pro 7 cestujících

Foto: Piaggio Aero
King Air C90 GT, nejoblíbenější vrtulové letadlo
King Air je jedním z nejoblíbenějších letadel k pronájmu. Jeho luxusní interiér je dokonale uspořádán. Jeho kabina je o 50 % větší než kabina lehkých soukromých letadel. Letadlo má dolet 1 700 km a průměrnou rychlost 400 km/h, takže je ideální pro lety na krátké vzdálenosti.
Příklad ceny
Londýn – Amsterdam od 6 500 eur pro 7 cestujících

Foto: Beechcraft
Beechcraft 1900 D, pro skupinové lety s méně než 20 osobami
Beechcraft 1900 D s kapacitou 19 cestujících je ideálním letadlem pro vnitrostátní lety. Je to jedno z mála letadel na trhu, které je schopné přepravit více než 15 cestujících a přistávat na krátkých přistávacích drahách. Kabinu letadla lze navíc upravit tak, aby se do ní vešlo až 6 nosítek pro lékařskou evakuaci. S tímto turbovrtulovým letadlem je možné provozovat také leteckou nákladní dopravu.
Příklad ceny
Paříž – Cardiff od 11 500 eur pro 18 cestujících

Foto: Beechcraft
Fokker 50, pro lety s více než 20 osobami
Letadlo Fokker 50, které může přepravovat až 50 cestujících, je ideální pro přepravu skupin a sportovních týmů. Toto letadlo nabízí optimální podmínky pro let díky velkým oknům a výšce kabiny 1,97 metru. Interiér letadla lze navíc upravit do VIP konfigurace a nabídnout tak cestujícím exkluzivní zážitek z letu.
Příklad ceny
Brusel – Nice od 35 500 eur pro 49 cestujících

Foto: Fokker
Vulcanair Aviator TP 600, pro lety do horských oblastí
Letoun Vulcanair TP 600, vybavený nejmodernější letovou technikou, je jedním z nejvýkonnějších letadel ve své kategorii. Tyto turbíny Rolls-Royce umožňují letadlu přistávat (zejména díky systému reverzace tahu) a vzlétat na velmi krátkých vzletových a přistávacích drahách. Spolu s letounem Vulcanair P68 je tento letoun jediným turbovrtulovým letounem, který má potřebná povolení k přistávání v Courchevelu pro veřejnou dopravu.
Pronájem letadla Vulcanair Aviator TP 600 na trase Paříž – Courchevel od 7 500 €

Foto: Alpine Airlines
Závěr
Turbovrtulové letouny jsou ideální pro krátké vzdálenosti (Paříž-Ženeva nebo Nice-Milán). Především je třeba pečlivě definovat své požadavky. Pokud jsou pro vás důležitější náklady a flexibilita vzletu a přistání než rychlost a pohodlí, turbovrtulová letadla vás dokonale uspokojí. A nezapomeňte, že některá vrtulová letadla nabízejí stejnou úroveň komfortu jako soukromé letadlo.
Vydejte se na svůj první let turbovrtulovým letadlem s AEROAFFAIRES, naši letečtí odborníci zodpoví všechny vaše dotazy 24 hodin denně, 7 dní v týdnu na telefonním čísle +33 (0) 1 44 09 91 82