Jak turbovrtulový letoun funguje?
Chcete si pronajmout turbovrtulové letadlo? AEROAFFAIRES vám ukáže výhody a nevýhody těchto velmi specifických letadel.
V obchodním letectví se používají dva typy motorů soukromých letadel: motory soukromých proudových letadel a turbovrtulová obchodní letadla. Rozdíl mezi těmito dvěma typy letadel není vždy zřejmý, přesto je zásadní. Přesto nepatří do stejné kategorie jako například velká obchodní letadla. Pro výběr je třeba definovat své potřeby a přání.
Turbovrtulové letadlo je málo známé letadlo, a proto vám poskytneme všechny podrobnosti, které potřebujete k pronájmu turbovrtulového letadla.
Co je turbovrtulové letadlo?
V roce 1939 přišlo ve Spojených státech několik inženýrů s inovativním nápadem. K otáčení vrtulí použili nový mechanismus: plynovou turbínu.Prvním turbovrtulovým motorem byl Rolls-Royce Trent, vyrobený v roce 1945.
Dnes je turbovrtulový letoun snadno rozpoznatelný podle vrtulí. Ať už jsou na křídlech nebo na přídi, lopatky jsou rozhodujícím prvkem, který umožňuje letadlu vzlétnout.
V letectví je zásadním rozdílem mezi soukromým tryskovým letadlem a turbovrtulovým letadlem princip činnosti motoru.
Průchod vzduchu motorem je klíčem k jeho nastartování. Vzduch prochází kompresorem (vysokotlaký kompresor) a poté spalovací komorou. Z hlediska spotřeby paliva je pak palivo vstřikováno a spalováno, což způsobuje nárůst tepla. To pohání turbínu a vrtuli. Čím rychleji vzduch vniká, tím větší je rychlost otáčení turbíny, která pohání letadlo. Výfuk a vyvržení plynů a zbytková energie, kterou lopatky turbíny nezískaly zpět, poskytují další tah.
Jak turbovrtulový motor funguje

Provoz turbovrtulového motoru používaného v soukromých tryskových letadlech

Tato 2 schémata znázorňují rozdíly v provozu.
Jaké jsou výhody a nevýhody pronájmu turbovrtulového letadla?
V současné době trpí toto letadlo stereotypem. Cestující je považují za pomalá, staromódní a horší než soukromá letadla (i když například některá vojenská letadla jsou také turbovrtulová). Přesto vrtulová letadla nabízejí výkon, kterému se žádný soukromý tryskáč nevyrovná.
Výhody pronájmu turbovrtulového letadla
- Všestrannost: turbovrtulové letouny překonávají soukromé tryskové letouny při přistávání a vzletu. Vrtulová letadla mohou přistávat na krátkých dráhách (kratších než 900 metrů) a na jakémkoli typu povrchu (zemina, tráva nebo dokonce písek). Díky tomu mají přístup prakticky na všechna letiště (8 000 letišť po celém světě, která nabízí AEROAFFAIRES). Pokud například chcete letět na Courchevel, můžete přistát pouze s turbovrtulovým letadlem, protože soukromá letadla nemají potřebná povolení k přistání.
- Nižší náklady: v letecké dopravě spotřebuje turbovrtulové letadlo méně parafínu než soukromé proudové letadlo. Navíc provozní náklady turbovrtulových letadel jsou často desetinové ve srovnání s turbovrtulovými letadly.
- Krátké tratě: turbovrtulové letouny nabízejí na krátkých vzdálenostech srovnatelný výkon jako velmi lehké soukromé tryskové letouny. Turbovrtulový letoun létá o něco nižší rychlostí než velmi lehký proudový letoun. Při cestovní rychlosti to u vrtulových letadel znamená průměrnou rychlost 500 km/h, zatímco u velmi lehkých soukromých proudových letadel je to průměrně 650 km/h. Turbovrtulový letoun však může letět v malé výšce, což šetří čas při vzletu a přistání a umožňuje kratší trasu. V důsledku toho je doba letu podobná: let z Paris Le Bourget na Genève v turbovrtulovém letadle bude trvat stejně dlouho jako let v lehkém soukromém tryskáči, a to při nižších nákladech.
- Zdravotnické evakuace: turbovrtulová letadla jsou nejčastěji používaná pro zdravotnické evakuace. Na Pilatus PC-12 nabízí bezkonkurenční výkon, který je pro zdravotnické lety nezbytný. Toto letadlo má přístup na 2 500 letišť v Evropě, zatímco soukromá letadla mají přístup pouze na 1 500 vzletových a přistávacích drah. Navíc je Pilatus PC-12 ekonomický, má velký nákladový prostor a kabinu lze snadno upravit tak, aby mohla reagovat na naléhavé lékařské případy. Letadlo tak může přistávat a startovat co nejblíže vašemu zdravotnickému zařízení a díky přepravě specifického zdravotnického vybavení nabízí zcela bezpečný let.
- Úsporná cena: Turbovrtulové letouny jsou mnohem úspornější než soukromá letadla. Letadlo Phenom 100, které nesmí chybět v kategorii ultralehkých soukromých tryskáčů, si můžete pronajmout za 2 300 eur za hodinu. Letoun Pilatus PC-12, nejprodávanější turbovrtulový letoun, je k dispozici za 1 400 eur za hodinu. Pro lety na krátké vzdálenosti se pronájem turbovrtulového letadla ukáže jako mnohem výhodnější.
- Letecká nákladní doprava: turbovrtulová letadla jsou ideálním nástrojem pro uspokojení poptávky po letecké nákladní dopravě. Tato ekonomická letadla se snadno přizpůsobitelným interiérem a možností přistávat na specifických místech jsou pro leteckou nákladní dopravu velmi oblíbená.
Omezení pronájmu turbovrtulových letadel
- Letová rychlost: turbovrtulovým motorem jsou vybavena pouze letadla, jejichž rychlost nepřesahuje 700 km/h. Rychlost vzduchu narážejícího na vrtule způsobuje transsonické rázové vlny. Například při rychlosti 800 km/h je zasažena třetina délky lopatek. To snižuje účinnost letadla o 50 % a znemožňuje let.
- Komfort některých letadel: Turbovrtulová letadla jsou modernizována. Na trhu jsou nová letadla, jako např Pilatus PC-12 NGX nyní nabízejí téměř stejnou úroveň pohodlí jako soukromé letadlo. Většina vrtulových letadel však trpí problémy s odhlučněním a nedostatkem high-tech vybavení na palubě.

Jaká jsou nejoblíbenější turbovrtulová letadla k pronájmu?
Níže uvedená letadla jsou k dispozici k pronájmu s AEROAFFAIRES. Při pronájmu letadla od zprostředkovatele nebo letecké společnosti je třeba dodržovat přísná pravidla veřejné osobní dopravy. Letecké společnosti mají osvědčení leteckého provozovatele (AOC). Toto schválení zaručuje cestujícím letadlo v perfektním stavu a kvalifikované piloty. AOC zaručuje vysokou úroveň údržby letadel a přísnou kontrolu kvalifikace pilotů.
U turbovrtulových letadel se přidává základní pravidlo: „dva motory, dva piloti“. To znamená, že všechna letadla, která si mohou letecké společnosti a zprostředkovatelé pronajmout, musí být dvoumotorová (s výjimkou Pilatus PC-12 a TBM 850), aby byl v případě poruchy k dispozici druhý motor. Je nezbytné pochopit význam AOC, aby bylo možné rozlišit mezi letadly nabízenými makléři a letadly pro přepravu cestujících nabízenými leteckými společnostmi.
Pilatus PC-12nejmodernější turbovrtulová letadla
Skutečný švýcarský armádní nůž obchodního letectví, tzv Pilatus PC-12 splňuje všechny požadavky bohaté klientely. Tento letoun, který je technologickým skvostem, je zároveň úspěchem z hlediska designu a pohodlí. Díky koženému interiéru přepracovanému společností BMW Design Work, Wi-Fi, klimatizačnímu systému nejnovější generace, snížené hlučnosti, zvýšené rychlosti letu a rekordní vzletové vzdálenosti (pouhých 750 metrů) je Pilatus PC-12 NGX turbovrtulovým letadlem, které musíte mít na trhu.
Příklad ceny:
Paříž – Saint Tropez od 8 500 € pro 7 cestujících

Piaggio Avanti, nejrychlejší turbovrtulový letoun
Letadlo přezdívané Ferrari vzduchu, tzv Piaggio Avanti P 180 je srovnatelný se soukromým tryskáčem: pohodlný, prostorný a rychlý. Jeho cestovní rychlost 700 km/h je pro turbovrtulový letoun rekordní. Jeho velká okna, výška stropu 175 cm, ticho na palubě a design interiéru ho navíc staví vysoko nad nejlepší lehká soukromá letadla.
Příklad ceny;
Ženeva – Nice od 5 500 EUR pro 7 cestujících

King Air C90 GT, nejoblíbenější vrtulové letadlo
King Air je jedním z nejoblíbenějších letadel k pronájmu. Jeho luxusní interiér je dokonale uspořádán. Jeho kabina je o 50 % větší než kabina lehkých soukromých letadel. Letadlo má dolet 1 700 km a průměrnou rychlost 400 km/h, takže je ideální pro lety na krátké vzdálenosti.
Příklad ceny
Londýn – Amsterdam od 6 500 eur pro 7 cestujících

Beechcraft 1900 D, pro skupinové lety s méně než 20 osobami
S kapacitou pro 19 cestujících Beechcraft 1900 D je ideálním letadlem pro vnitrostátní lety. Je to jedno z mála letadel na trhu, které je schopno přepravit více než 15 cestujících a přistávat na krátkých drahách. Kabinu letadla lze navíc upravit tak, aby se do ní vešlo až 6 nosítek a let byl pohodlnější évacuation sanitaire. S tímto turbovrtulovým letadlem je také možné provozovat leteckou nákladní dopravu.
Příklad ceny
Paříž – Cardiff od 11 500 eur pro 18 cestujících

Fokker 50pro lety s více než 20 cestujícími
Letadlo, které může přepravit až 50 cestujících, tzv Fokker 50 je ideální pro přepravu skupin a sportovních týmů. Toto letadlo nabízí optimální letové podmínky, velká okna a výšku kabiny 1,97 metru. Interiér letadla lze navíc upravit do VIP konfigurace a nabídnout tak cestujícím exkluzivní zážitek z letu.
Příklad ceny
Brusel – Nice od 35 500 EUR pro 49 cestujících

Vulcanair Aviator TP 600pro lety v horách
Letadla vybavená nejmodernější leteckou technologií, tzv Vulcanair TP 600 je jedním z nejvýkonnějších letadel ve své kategorii. Tyto turbíny Rolls-Royce umožňují letadlu přistávat (zejména díky systému reverzace tahu) a vzlétat na velmi krátkých vzletových a přistávacích drahách. Spolu s Vulcanair P68jediným turbovrtulovým letadlem, které má potřebná povolení pro přistání v Courchevelu s využitím veřejné dopravy.
Pronájem letadla Vulcanair Aviator TP 600 mezi Paříží a Courchevelem od 7 500 €

Závěr
Turbovrtulové letouny jsou ideální pro krátké vzdálenosti (Paříž-Ženeva nebo Nice-Milán). Především je třeba pečlivě definovat své požadavky. Pokud jsou pro vás důležitější náklady a flexibilita vzletu a přistání než rychlost a pohodlí, turbovrtulová letadla vás dokonale uspokojí. A nezapomeňte, že některá vrtulová letadla nabízejí stejnou úroveň pohodlí jako soukromé letadlo.
Udělejte si svůj první let turbovrtulovým letadlem s AEROAFFAIRESchcete-li se dozvědět více, zavolejte nám 24 hodin denně na číslo +33 (0) 1 44 09 91 82