NEOTÁLEJTE S REZERVACÍ LETŮ NA ZIMNÍ SEZÓNU!

Žádost o cenovou nabídku
Hledejte letadlo, město nebo informaci…

Lídr v oblasti pronájmu soukromých letadel po celém světě

Turbovrtulové letadlo: Jak funguje?

Pronájem soukromých tryskových letadel
od roku 1991

20 000
dostupné přístroje

45 000
zajištěných letů

120 000+
cestujících

4,9/5
spokojenost zákazníků

100%
Kompensace uhlíku

Jak turbovrtulový letoun funguje?

Chcete si pronajmout turbovrtulové letadlo? AEROAFFAIRES vás seznámí s výhodami a nevýhodami těchto velmi specifických letadel.

V obchodním letectví se používají dva typy motorů soukromých letadel: soukromé tryskové letouny s proudovým motorem a turbovrtulové business jety. Rozdíl mezi těmito dvěma typy letadel není vždy zřejmý, přesto je zásadní. Přesto nepatří do stejné kategorie jako například velká obchodní letadla. Pro výběr je třeba definovat své potřeby a přání.

Turbovrtulové letadlo je málo známé letadlo, a proto vám poskytneme všechny podrobnosti, které potřebujete k pronájmu turbovrtulového letadla.

Co je turbovrtulové letadlo?

V roce 1939 přišlo ve Spojených státech několik inženýrů s inovativním nápadem. K otáčení vrtulí použili nový mechanismus: plynovou turbínu. Prvním turbovrtulovým motorem byl Rolls-Royce Trent, vyrobený v roce 1945.

Dnes je turbovrtulový letoun snadno rozpoznatelný podle vrtulí. Ať už jsou na křídlech nebo na přídi, lopatky jsou rozhodujícím prvkem, který umožňuje letadlu vzlétnout.

V letectví je zásadním rozdílem mezi soukromým tryskovým letadlem a turbovrtulovým letadlem princip činnosti motoru.

Průchod vzduchu motorem je klíčem k jeho nastartování. Vzduch prochází kompresorem (vysokotlaký kompresor) a poté spalovací komorou. Z hlediska spotřeby paliva je pak palivo vstřikováno a spalováno, což způsobuje nárůst tepla. To pohání turbínu a vrtuli. Čím rychleji vzduch vniká, tím větší je rychlost otáčení turbíny, která pohání letadlo. Výfuk a vyvržení plynů a zbytková energie, kterou lopatky turbíny nezískaly zpět, poskytují další tah.

Jak turbovrtulový motor funguje

Foto : Aeroaffaires

Jak funguje proudový motor používaný v soukromých letadlech

Foto: Aeroaffaires

Tato 2 schémata ilustrují rozdíl v činnosti.

Jaké jsou výhody a nevýhody pronájmu turbovrtulového motoru?

V dnešní době trpí toto letadlo stereotypem. Cestující je považují za pomalé, staromódní a horší než soukromé tryskové letouny (i když například některá vojenská letadla jsou také turbovrtulová). Přesto vrtulová letadla nabízejí výkon, kterému se žádný soukromý tryskáč nevyrovná.

Výhody pronájmu turbovrtulového letadla

  • Všestrannost: turbovrtulové letouny překonávají soukromé tryskové letouny při přistávání a vzletu. Vrtulová letadla mohou přistávat na krátkých dráhách (kratších než 900 metrů) a na jakémkoli typu povrchu (zemina, tráva nebo dokonce písek). Díky tomu mají přístup prakticky na všechna letiště (8 000 letišť po celém světě nabízí AEROAFFAIRES). Pokud se například chcete vydat do Courchevelu, můžete přistát pouze s turbovrtulovým letadlem, protože soukromá letadla nemají potřebná povolení k přistání.
  • Nižší náklady: v letecké dopravě spotřebuje turbovrtulové letadlo méně parafínu než soukromý tryskový letoun. Navíc provozní náklady turbovrtulových letadel jsou často desetinové ve srovnání s turbovrtulovými letadly.
  • Krátké tratě: turbovrtulové letouny nabízejí na krátkých vzdálenostech srovnatelný výkon jako velmi lehké soukromé tryskové letouny. Turbovrtulový letoun létá o něco nižší rychlostí než velmi lehký proudový letoun. Při cestovní rychlosti to u vrtulových letadel znamená průměrnou rychlost 500 km/h, zatímco u velmi lehkých soukromých proudových letadel je to průměrně 650 km/h. Turbovrtulový letoun však může letět v malé výšce, což šetří čas při vzletu a přistání a umožňuje kratší trasu. V důsledku toho je doba letu podobná: let z Paříže Le Bourget do Ženevy turbovrtulovým letadlem bude trvat stejně dlouho jako let lehkým soukromým tryskáčem, a to při nižších nákladech.
  • Lékařské evakuace: turbovrtulová letadla jsou nejčastěji používaná pro lékařské evakuace. Pilatus PC-12 nabízí bezkonkurenční výkon, který je pro zdravotnické lety nezbytný. Toto letadlo má přístup na 2 500 letišť v Evropě, zatímco soukromá letadla mají přístup pouze na 1 500 vzletových a přistávacích drah. Pilatus PC-12 je navíc ekonomický, má velký nákladový prostor a kabinu lze snadno upravit tak, aby bylo možné reagovat na naléhavé lékařské situace. Letadlo tak může přistávat a startovat co nejblíže vašemu zdravotnickému zařízení a díky přepravě specifického zdravotnického vybavení nabízí zcela bezpečný let.
  • Úsporná cena: Turbovrtulové letouny jsou mnohem úspornější než soukromá letadla. Letoun Phenom 100, který nesmí chybět v kategorii ultralehkých soukromých tryskáčů, si můžete pronajmout za 2 300 eur za hodinu. Pilatus PC-12, nejprodávanější turbovrtulový letoun, je k dispozici za 1 400 eur za hodinu. Pro lety na krátké vzdálenosti se pronájem turbovrtulového letadla ukáže jako mnohem výhodnější.
  • Letecká nákladní doprava: turbovrtulová letadla jsou ideálním nástrojem pro uspokojení poptávky po letecké nákladní dopravě. Tato ekonomická letadla se snadno přizpůsobitelným interiérem a možností přistávat na specifických místech jsou pro leteckou nákladní dopravu velmi oblíbená.

Omezení pronájmu turbovrtulových letadel

  • Letová rychlost: turbovrtulovým motorem jsou vybavena pouze letadla, jejichž rychlost nepřesahuje 700 km/h. Rychlost vzduchu narážejícího na vrtule způsobuje transsonické rázové vlny. Například při rychlosti 800 km/h je zasažena třetina délky lopatek. To snižuje účinnost letadla o 50 % a znemožňuje let.
  • Komfort některých letadel: Turbovrtulová letadla jsou modernizována. Nová letadla na trhu, jako například Pilatus PC-12 NGX, nyní nabízejí komfort téměř srovnatelný s komfortem soukromého tryskáče. Většina vrtulových letadel však trpí problémy s odhlučněním a nedostatkem high-tech vybavení na palubě.

Foto: Pilatus

Jaké jsou nejoblíbenější turbovrtulové letouny k pronájmu?

Níže uvedená letadla si můžete pronajmout u společnosti AEROAFFAIRES. Při pronájmu letadla od zprostředkovatele nebo letecké společnosti je třeba dodržovat přísná pravidla veřejné osobní dopravy. Letecké společnosti mají osvědčení leteckého provozovatele (AOC). Toto oprávnění zaručuje cestujícím letadlo v bezvadném stavu a kvalifikované piloty. AOC zaručuje vysokou úroveň údržby letadel a přísnou kontrolu kvalifikace pilotů.

U turbovrtulových letadel se přidává základní pravidlo: „dva motory, dva piloti“. To znamená, že všechna letadla, která si mohou letecké společnosti a zprostředkovatelé pronajmout, musí být dvoumotorová (s výjimkou Pilatus PC-12 a TBM 850), aby byl v případě poruchy k dispozici druhý motor. Je nezbytné pochopit význam AOC, aby bylo možné rozlišit mezi letadly nabízenými makléři a letadly pro přepravu cestujících nabízenými leteckými společnostmi.

Pilatus PC-12, nejmodernější turbovrtulový letoun

Pilatus PC-12, skutečný švýcarský armádní nůž obchodního letectví, splňuje všechny požadavky bohaté klientely. Tento letoun je technologickým skvostem a zároveň je úspěchem z hlediska designu a pohodlí. Díky koženému interiéru přepracovanému společností BMW Design Work, Wi-Fi, klimatizačnímu systému nejnovější generace, snížené hlučnosti, zvýšené rychlosti letu a rekordní vzletové vzdálenosti (pouhých 750 metrů) je Pilatus PC-12 NGX turbovrtulovým letadlem, které musíte mít na trhu.

Příklad ceny:

Paříž – Saint Tropez od 8 500 € pro 7 cestujících

Foto: Pilatus

Piaggio Avanti, nejrychlejší turbovrtulový letoun

Piaggio Avanti P 180, přezdívané Ferrari vzduchu, je srovnatelné se soukromým tryskáčem: pohodlné, prostorné a rychlé. Jeho cestovní rychlost 700 km/h je pro turbovrtulový letoun rekordní. Jeho velká okna, výška stropu 175 cm, ticho na palubě a design interiéru ho navíc staví vysoko nad nejlepší lehká soukromá letadla.

Příklad ceny;

Ženeva – Nice od 5 500 EUR pro 7 cestujících

Foto: Piaggio Aero

King Air C90 GT, nejoblíbenější vrtulové letadlo

King Air je jedním z nejoblíbenějších letadel k pronájmu. Jeho luxusní interiér je dokonale uspořádán. Jeho kabina je o 50 % větší než kabina lehkých soukromých letadel. Letadlo má dolet 1 700 km a průměrnou rychlost 400 km/h, takže je ideální pro lety na krátké vzdálenosti.

Příklad ceny

Londýn – Amsterdam od 6 500 eur pro 7 cestujících

Foto: Beechcraft

Beechcraft 1900 D, pro skupinové lety s méně než 20 osobami

Beechcraft 1900 D s kapacitou 19 cestujících je ideálním letadlem pro vnitrostátní lety. Je to jedno z mála letadel na trhu, které je schopné přepravit více než 15 cestujících a přistávat na krátkých přistávacích drahách. Kabinu letadla lze navíc upravit tak, aby se do ní vešlo až 6 nosítek pro lékařskou evakuaci. S tímto turbovrtulovým letadlem je možné provozovat také leteckou nákladní dopravu.

Příklad ceny

Paříž – Cardiff od 11 500 eur pro 18 cestujících

Foto: Beechcraft

Fokker 50, pro lety s více než 20 osobami

Letadlo Fokker 50, které může přepravovat až 50 cestujících, je ideální pro přepravu skupin a sportovních týmů. Toto letadlo nabízí optimální podmínky pro let díky velkým oknům a výšce kabiny 1,97 metru. Interiér letadla lze navíc upravit do VIP konfigurace a nabídnout tak cestujícím exkluzivní zážitek z letu.

Příklad ceny

Brusel – Nice od 35 500 eur pro 49 cestujících

Foto: Fokker

Vulcanair Aviator TP 600, pro lety do horských oblastí

Letoun Vulcanair TP 600, vybavený nejmodernější letovou technikou, je jedním z nejvýkonnějších letadel ve své kategorii. Tyto turbíny Rolls-Royce umožňují letadlu přistávat (zejména díky systému reverzace tahu) a vzlétat na velmi krátkých vzletových a přistávacích drahách. Spolu s letounem Vulcanair P68 je tento letoun jediným turbovrtulovým letounem, který má potřebná povolení k přistávání v Courchevelu pro veřejnou dopravu.

Pronájem letadla Vulcanair Aviator TP 600 na trase Paříž – Courchevel od 7 500 €

Foto: Alpine Airlines

Závěr

Turbovrtulové letouny jsou ideální pro krátké vzdálenosti (Paříž-Ženeva nebo Nice-Milán). Především je třeba pečlivě definovat své požadavky. Pokud jsou pro vás důležitější náklady a flexibilita vzletu a přistání než rychlost a pohodlí, turbovrtulová letadla vás dokonale uspokojí. A nezapomeňte, že některá vrtulová letadla nabízejí stejnou úroveň komfortu jako soukromé letadlo.

Vydejte se na svůj první let turbovrtulovým letadlem s AEROAFFAIRES, naši letečtí odborníci zodpoví všechny vaše dotazy 24 hodin denně, 7 dní v týdnu na telefonním čísle +33 (0) 1 44 09 91 82

  • Jaké jsou nejdostupnější destinace s turbovrtulovým letadlem?

    Turbovrtulové letouny mohou přistávat na krátkých nezpevněných drahách, což výrazně rozšiřuje možnosti letišť. Destinace jako Courchevel, odlehlé ostrovy nebo hornatý terén jsou často dostupné pouze s tímto typem letadla.

  • Je turbovrtulový letoun vhodný pro mezikontinentální cestování?

    Ne, turbovrtulové letouny jsou optimalizovány pro regionální nebo vnitrostátní lety. Jejich dolet a rychlost je na rozdíl od soukromých tryskových letadel činí nevhodnými pro dálkové lety.

  • Jak si vybrat mezi turbovrtulovým a soukromým tryskáčem pro krátký let?

    Pokud jsou prioritou rozpočet a přístup na vedlejší letiště, je ideální turbovrtulový letoun. Pro větší pohodlí a o něco vyšší rychlost může být vhodnější velmi lehké soukromé letadlo, ale s vyššími náklady.

  • Jsou turbovrtulové letouny za letu hlučné?

    Některé starší modely mohou být méně odhlučněné, ale nejnovější letadla, jako je Pilatus PC-12 NGX, nabízejí akustický komfort na úrovni soukromých tryskáčů.

  • Mohu si pronajmout turbovrtulový letoun pro let s lékařskou pohotovostí?

    Ano, modely jako Pilatus PC-12 jsou díky své modulární kabině a schopnosti přistávat v blízkosti zdravotnických středisek speciálně uzpůsobeny pro lékařskou evakuaci.

  • Kolik času je potřeba na přípravu k pronájmu turbovrtulového letadla?

    Stejně jako u každého soukromého letu závisí čas na dostupnosti letadla a formalitách. S AEROAFFAIRES lze let zorganizovat během několika hodin, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.

  • Jsou turbovrtulové letouny citlivější na povětrnostní podmínky?

    Díky schopnosti létat v malých výškách mohou být méně závislé na přetížených vzdušných koridorech, ale některé modely mohou být kvůli své nízké hmotnosti citlivější na silný vítr.

  • Jsou při pronájmu k dispozici nějaké možnosti přizpůsobení kabiny?

    Některá špičková turbovrtulová letadla (např. Piaggio Avanti) nabízejí VIP vybavení, ale možnosti se liší v závislosti na provozovateli a letadle.

  • Jaký je dopad turbovrtulového letadla na životní prostředí ve srovnání se soukromým tryskáčem?

    Turbovrtulové letouny spotřebují méně paliva, a proto na krátkých vzdálenostech vypouštějí méně emisí CO₂ na jednoho cestujícího. Společnost AEROAFFAIRES plně kompenzuje emise ze svých letů.

  • Lze vzít na palubu turbovrtulového letadla domácího mazlíčka?

    Ano, s výhradou předchozího souhlasu provozovatele a pravidel specifických pro daný přístroj (klec, hmotnost atd.).

  • Jak ověříte bezpečnost turbovrtulového letadla před jeho pronájmem?

    Všechna letadla nabízená certifikovanými makléři (s CTA) splňují přísné normy údržby. Vždy si vyžádejte doklady o certifikaci letadla a pilota.

  • Jsou turbovrtulové letouny vybaveny toaletami?

    Záleží na modelu. Letadla jako King Air C90 GT je mají, ale velmi malé turbovrtulové letouny (jako Vulcanair) je mít nemusí.

  • Jaké jsou storno podmínky pronájmu turbovrtulového letadla?

    Podmínky se liší v závislosti na provozovateli. U společnosti AEROAFFAIRES jsou podmínky flexibilní a přizpůsobují se nepředvídaným okolnostem v závislosti na podmínkách smlouvy.

  • Může turbovrtulový letoun startovat v noci nebo za špatného počasí?

    Ano, většina modelů je certifikována pro let podle přístrojů (IFR), ale přesné možnosti závisí na konkrétním vybavení letadla.

  • Mohou v turbovrtulových letadlech cestovat děti nebo osoby se sníženou pohyblivostí?

    Ano, ale dostupnost se liší model od modelu. Letadla, jako je Beechcraft 1900 D, umožňují nástup cestujícím, kteří potřebují pomoc.