VoltAero je francouzský startup, který od roku 2017 pracuje na modelu hybridního soukromého letadla. Tento projekt vede Jean Botti (generální ředitel společnosti VoltAero), bývalý ředitel pro inovace ve společnostiAirbus. Díky své dřívější pozici je průkopníkem v oblasti leteckých inovací. Měl na starosti projekt E-fan. airbus prvního 100% elektrického letadla, které v roce 2015 přeletělo kanál La Manche. VoltAero není prvním zodpovědným projektem soukromého letadla. Alice je dalším.
V dnešní době vyžaduje vytvoření hybridního letadla velký technologický pokrok. Jak se s touto výzvou hodlá francouzský start-up vypořádat? Jaké jsou konkrétní technické vlastnosti tohoto nového letadla? Těmito otázkami se budeme zabývat v tomto článku.
Historie francouzského hybridního soukromého letadla Cassio
VoltAero je start-up, který existuje od roku 2017. Navzdory svému mladému věku sdružuje tým 75 let zkušeností v oblasti letectví. Zejména s projektem Electric Cri-Cri v roce 2011 a E-fan v roce 2015.
Vytvoření hybridního soukromého letadla zahrnuje přijetí specifické výzvy. Hmotnost letadla: elektrické baterie váží mnohem více než plná nádrž parafínu. Musíme tedy vytvořit lehkou konstrukci, která by kompenzovala hmotnost těchto nezbytných baterií. Za tímto účelem tým spolupracuje ruku v ruce s různými partnery. Cílem je skončit s výrobkem „Made in France“, který bude dlouhodobě životaschopný a certifikovaný.
Francouzská společnostAero Composites Saintonge (ACS) na tomto ambiciózním projektu úzce spolupracuje se společností VoltAero. Jedná se o odborníky na inovativní kompozitní materiály. Podporují tým hybridního soukromého letadla při vývoji lehkého kompozitu, který splňuje bezpečnostní normy. Jsou také pověřeni výrobou zkušebního prototypu Cassio 1. Jejich specializovaná konstrukční kancelář pro elektrický pohon navíc spolupracuje se společností VoltAero na tvorbě baterií.
SpolečnostSafran Electrical & Power, dceřiná společnost známého výrobce motorů, podporuje VoltAero. Francouzská letecká skupina vybavuje letoun Cassio 1 motory ENGINEUS 45. Účelem tohoto prototypu je testování pohonného ústrojí.
Společnost VoltAero rovněž spolupracuje s firmou Solution F. Skupinou, která má své kořeny v automobilových závodech. Společnost Solution F, zvyklá na náročnou kulturu, nabízí francouzskému start-upu řešení hybridního pohonu.
Posledním významným partnerem společnosti VoltAero je region Nouvelle-Aquitaine. Podporuje a sleduje projekt, zejména s ohledem na umístění finální montážní linky v regionu.
Nejnovější zprávy společnosti Cassio
Dne 21. října 2020 jsme mohli být svědky prvního letu prototypu Cassio 1. Jedním z hlavních úkolů letounu Cassio 1 je drastické snížení hluku, který soukromé letadlo této velikosti produkuje. Tato výzva nemusí být nutně splněna během fáze vzletu a přistání. Během zbytku letu je však rozdíl zřejmý. Pro mladého výrobce z Médis (Charente Maritimes) je to první vítězství.

Tento první úspěšný let podpořil příchod dobrých zpráv pro VoltAero. Francouzský tým to 19. listopadu oznámil v tiskové zprávě. Výrobce letadel byl nedávno vybrán Evropskou radou pro inovace. Bude tak moci využít finanční podpory v rámci evropské strategie Green Deal a plánu obnovy. Jean Botti a jeho tým obdrží podporu v celkové výši 13,1 milionu eur. Pro VoltAero je závazek této evropské instituce financovat projekt Cassio známkou důvěry v tuto současnou výzvu.
Budoucnost VoltAero, francouzského hybridního soukromého letadla
Mladý start-up oznámil harmonogram výstavby, jehož cílem je získat certifikaci a první sériový prodej do roku 2023. Pro tohoto ambiciózního výrobce je to napjatý harmonogram. Napjatý harmonogram, ale ne nedosažitelný.
Připomeňme, že řada letadel Cassio zahrnuje celkem 3 modely. Všechny tyto tři letouny si budou velmi podobné. To, co je bude skutečně odlišovat, je počet sedadel na palubě. Zpočátku bude k dispozici letoun Cassio 330 se 4 sedadly na palubě. Dále je tu model Cassio 480, který pojme až 6 osob. A nakonec tu máme model Cassio 600 s 10 místy k sezení.

Všechna tři letadla nabízejí shodné výkony. Mají hybridní elektrický pohon o výkonu od 330 kilowattů do 600, jak je uvedeno v názvu jednotlivých letadel. Navíc mají dolet 3 h30 a letí rychlostí 370 km/h. To dává dolet přibližně 1 350 km. A konečně, každý letoun může vzlétnout a přistát na vzdálenost 548 metrů. Při stejném výkonu by konvenční turbovrtulový letoun spotřeboval o 44,3 % více paliva. Cassio létá na biopalivo, čímž opět snižuje svou uhlíkovou stopu.
Závěrem lze říci, že francouzské hybridní soukromé letadlo společnosti VoltAero má řadu výhod a zdá se, že má před sebou slibnou budoucnost. Pro Jeana Bottiho je Cassio pouze prvním krokem v ambicióznějším projektu. Jeho konečným cílem je modernizovat letectví a učinit ho odpovědnějším.