NEOTÁLEJTE S REZERVACÍ LETŮ NA ZIMNÍ SEZÓNU!

Žádost o cenovou nabídku
Hledejte letadlo, město nebo informaci…

Lídr v oblasti pronájmu soukromých letadel po celém světě

Vše, co potřebujete vědět o tom, jak se stát pilotem vrtulníku: výcvik, plat, kariérní možnosti..

Pronájem soukromých tryskových letadel
od roku 1991

20 000
dostupné přístroje

45 000
zajištěných letů

120 000+
cestujících

4,9/5
spokojenost zákazníků

100%
Kompensace uhlíku

Být pilotem vrtulníku je práce, o které sní mnoho lidí. Představujeme si nebezpečné záchranné mise ve vojenském prostředí a mise prováděné s velkou přesností v civilním prostředí. Umět ovládat takový stroj se zdá být impozantní.

Je přirozené, že nás zajímá, jak ho tito piloti zvládají ovládat. Ať už přepravují zboží nebo lidi, piloti musí být důslední.

co však tato práce skutečně obnáší? Jaký výcvik potřebujete, abyste se stali pilotem vrtulníku? Jaké vlastnosti jsou vyžadovány a jaké jsou možnosti kariéry? AEROAFFAIRES vám o tom všem poví.

Různé typy misí pro pilota vrtulníku

Mise svěřené pilotům vrtulníků jsou stejně rozmanité jako prostředí, ve kterém působí. Díky své skvělé manévrovatelnosti a schopnosti přistát téměř kdekoli mohou být vrtulníky využívány k nejrůznějším účelům.

Zde jsou uvedeny hlavní možné mise:

  • Zdravotnická pomoc: rychlý zásah při evakuaci zraněných osob nebo převoz pacientů do nemocnic (vrtulníková záchranná služba, vrtulníky civilní bezpečnosti).
  • Dohled a bezpečnost: dohled nad citlivými oblastmi prováděný policií, četnictvem nebo celníky. Vrtulníky zajišťují strategický letecký přehled.
  • Přeprava VIP osob: rychlá a diskrétní přeprava vedoucích pracovníků, VIP osob nebo podnikatelů mezi místy nedostupnými pro letadla.
  • Letecké práce: kontrola vedení vysokého napětí, zvedání zařízení v horských nebo městských oblastech, filmování pro kina nebo média.
  • Mise na moři: přeprava personálu a vybavení na ropné plošiny nebo lodě na moři.
  • Boj s požáry nebo přírodními katastrofami: shazování vody, evakuace oblastí postižených katastrofou, nouzová logistická pomoc.

Jaký výcvik potřebuji, abych se mohl stát pilotem vrtulníku?

Diplom: CPL(H)

Chcete-li pracovat jako profesionální pilot vrtulníku, musíte získat průkaz CPL(H) (Commercial Pilot Licence Helicopter).

Vstupní požadavky:

  • Musí vám být alespoň 18 let;
  • Mít nalétáno alespoň 150 hodin;
  • Absolvovat lékařské vyšetření 1. třídy;
  • Absolvovat teoretický a praktický výcvik ve schválené škole.

Vojenská cesta

Pilotem se lze stát také prostřednictvím francouzského letectva nebo armády. V tomto případě:

  • V době náboru vám musí být méně než 27 let;
  • Absolvovat výběrové testy;
  • Absolvovat náročný vojenský výcvik, než se stanete pilotem.

Jaké vlastnosti jsou vyžadovány, abyste se mohli stát pilotem vrtulníku?

Být pilotem vrtulníku vyžaduje mnohem více než jen technické dovednosti. Zde jsou uvedeny hlavní požadované vlastnosti:

1. Dobrá přesnost a smysl pro zodpovědnost

Jak se dalo očekávat, práce pilota vrtulníku vyžaduje přesnost a skutečný smysl pro odpovědnost. Když se zamyslíte nad úkoly, které pilot vrtulníku plní, jako první vás napadne přeprava osob, zejména v případě úkolů pro soukromou společnost.

Pilot musí převzít odpovědnost za jednu nebo více osob a zajistit jejich bezpečnost. Musí být tedy ostražitý a dbát na bezpečnostní opatření. Už jen pro vstup na palubu letadla je třeba dodržovat přísná pravidla.

2. Vysoká úroveň soustředění a rozvahy

Piloti vrtulníků musí být také vysoce soustředění. Během letu nesmí při přípravě letadla kývnout hlavou ani na nic zapomenout.

Musí také řešit rizikové a nepředvídané situace, které musí zvládat s chladnou hlavou a efektivně. Například záchranné mise nebo špatné počasí.

3. Schopnost pracovat v týmu

Přestože piloti vrtulníků zůstávají při své práci vysoce samostatní, stejně jako piloti záchranářů často pracují společně s agenturou v rámci soukromých služeb.

S týmy lékařů v případě pohotovostního lékaře nebo s komandy v případě vojenského pilota. Neměli by se tedy bát týmové práce.

4. Dobrá fyzická kondice

Kromě intelektuálních a emocionálních vlastností musí mít pilot vrtulníku, stejně jako pilot letadla, dobrý zrak a určitou odolnost vůči horku a chladu v závislosti na místě, kde působí.

Výcvikové školy pro piloty vrtulníků

Výcvik na pilota vrtulníku nabízí několik středisek ve Francii a v Evropě. Zde je několik známých příkladů:

  • Hélidax (Dax): ve spolupráci s francouzskou armádou.
  • Airbus Helicopters Training Academy (Marignane): kompletní výcvik se simulátory.
  • Heli-Tech (Lyon): soukromé středisko schválené EASA.

Několik užitečných informací:

  • Průměrná doba trvání: 12 až 24 měsíců, v závislosti na tempu.
  • Průměrné náklady: 60 000 až 90 000 EUR za CPL(H).
  • Možné dotace: Osobní výcvikový účet (CPF), regionální dotace, financování prostřednictvím armády nebo podniku.

Kolik si vydělá pilot vrtulníku?

Plat se liší podle několika kritérií:

  • Odvětví činnosti (veřejné nebo soukromé) ;
  • Typ mise (záchrana, přeprava VIP osob, sledování atd.);
  • Zkušenosti a délka praxe;
  • Typ pilotovaného vrtulníku.

Plat ve veřejném sektoru

Piloti vrtulníků ve veřejném sektoru začínají jako začátečníci a dostávají 1 635 EUR čistého měsíčně. Po získání pilotního průkazu jsou považováni za aspiranty a vydělávají 2626 čistého měsíčně.

Odměňování v soukromém sektoru

Nejzkušenější piloti si mohou vydělat roční plat přesahující 100 000 EUR (oproti přibližně 40 000 EUR ve veřejném sektoru), zejména v oblasti VIP dopravy, offshore letů nebo mezinárodních misí.

Jaké jsou kariérní vyhlídky?

Podle toho, jak se kariéra pilota vrtulníku vyvíjí, bude pracovat více či méně hodin a vydělávat více či méně peněz. V průběhu let může :

  • Postupovat v armádě nebo v civilním letectví;
  • Specializovat se na specifické mise (lékařská evakuace, noční létání, námořní dohled);
  • Stát se leteckým instruktorem nebo šéfpilotem;
  • Po ukončení vojenské kariéry se rekvalifikovat v civilním nebo soukromém sektoru.

Například pilot, který sloužil v armádě, může po skončení kariéry nastoupit k letecké záchranné službě nebo k provozovateli turistických letů.

Podle toho, co si vyberete, se ocitnete v různých pracovních prostředích. Jako pilot záchranné služby budete dlouhou dobu nic konkrétního nedělat, a když přijde čas, budete muset být extrémně rychlí.

Kde mohu pracovat jako pilot vrtulníku?

Povolání pilota vrtulníku nabízí širokou škálu geografických a oborových možností.

Ve Francii

  • Hory: pro záchranné mise (zejména v Alpách a Pyrenejích).
  • Pobřežní oblasti: námořní dohled, přístup k ostrovům nebo jachtám.
  • Velká městská centra: přeprava VIP osob nebo lékařů, natáčení filmů, policejní mise.

Mezinárodní úkoly

  • Humanitární mise: nevládní organizace, mezinárodní organizace.
  • Konfliktní oblasti nebo OPEX: pro vojenské piloty.
  • Soukromý sektor: ropné společnosti, prestižní mise v oblasti luxusního cestovního ruchu.

Typy organizací zaměstnávajících piloty

  • Soukromé vrtulníkové společnosti;
  • Vzdušné síly, armáda a námořnictvo;
  • Civilní bezpečnostní a záchranné služby;
  • Společnosti pro letecké práce nebo plošiny na moři.

Typický den v životě pilota vrtulníku

Každodenní rutina pilota vrtulníku se liší v závislosti na misi, počasí, mimořádné události nebo cíli cesty. Zde je přehled typického dne:

  1. Příprava na let: studium počasí, letového plánu a technického stavu letadla.
  2. Kontrola vrtulníku: vizuální kontrola, mechanická kontrola a kontrola paliva.
  3. Briefing s týmem: koordinace s týmy na zemi, cestujícími nebo sponzory.
  4. Mise: let, přistání, přeprava nebo zásah v závislosti na typu mise.
  5. Návrat na základnu: doplnění paliva, hlášení, případná nutná údržba.

Piloti mohou být v trvalé pohotovosti, jako při záchranných akcích, nebo mohou své lety v soukromém sektoru plánovat předem.

Výhody a nevýhody této práce

Být pilotem vrtulníku je náročná, ale vzrušující práce. Zde je poctivé zhodnocení silných stránek a obtíží, s nimiž je třeba počítat.

Výhody :

  • Široká škála misí;
  • Často práce v otevřeném a podnětném prostředí;
  • Vysoká profesní prestiž;
  • Samostatnost a rozhodování v terénu.

Nevýhody:

  • Nepravidelná pracovní doba (pohotovost, noční služby atd.);
  • Fyzicky a psychicky náročná práce;
  • Vysoké náklady na školení;
  • Značná odpovědnost, zejména při kritických misích.

Létejte nebo si rezervujte vrtulník u společnosti AEROAFFAIRES

Chcete si rezervovat let vrtulníkem nebo se informovat o možnostech pronájmu vrtulníku pro soukromé, služební nebo lékařské cesty? Společnost AEROAFFAIRES vám pomůže 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a nabídne vám řešení na míru.

Nezapomeňte si svou příští cestu rezervovat již nyní. Náš tým je vám k dispozici na telefonním čísle + 33144099182 nebo na e-mailu: [email protected].

Můžete si také nechat vyhotovit odhad ceny soukromého letu pomocí naší online nabídky.

  • Jaká jsou hlavní rizika spojená s prací pilota vrtulníku?

    Rizika zahrnují obtížné povětrnostní podmínky, technické poruchy, nehostinné prostředí (konfliktní zóny, hory atd.) a únavu spojenou s nepravidelným rozvrhem. Piloti procházejí průběžným výcvikem, aby se s těmito situacemi dokázali vypořádat.

  • Mohu se stát pilotem vrtulníku, aniž bych prošel armádou?

    Ano, k získání průkazu obchodního pilota (CPLH) je možné absolvovat civilní výcvik ve schválených školách. Armáda není povinná, ale nabízí alternativu se specifickými výhodami (bezplatný výcvik, provozní zkušenosti).

  • Kolik stojí školení CPLH?

    Náklady se pohybují od 60 000 do 100 000 eur v závislosti na škole a počtu požadovaných letových hodin. Tuto částku může snížit financování (granty, půjčky) nebo sendvičové kurzy (prostřednictvím armády nebo některých společností).

  • Je pro tuto profesi stanoven věkový limit?

    Pro piloty není stanovena žádná přísná věková hranice, ale náboráři dávají přednost uchazečům v dobré fyzické kondici. Po 40. roce věku může být obtížnější vstoupit do některých organizací, jako je armáda nebo horská služba.

  • Jaké jsou vyhlídky na zaměstnání pilota vrtulníku?

    Pracovní místa jsou k dispozici v cestovním ruchu, záchranných službách (zdravotníci, hasiči), námořní dopravě (ropné plošiny), logistice a soukromých společnostech. Poptávka je stabilní, ale pozice jsou často náročné na zkušenosti.

  • Může se pilot vrtulníku stát pilotem letadla?

    Ano, ale vyžaduje to další výcvik (průkaz pilota letadla) a určité letové hodiny. Pilotní dovednosti jsou částečně přenositelné, ale obě profese vyžadují samostatná osvědčení.

  • Jak vypadá každodenní život pilota vrtulníku?

    Záleží na odvětví:

    • Pohotovost/záchrana: Čekací doba mezi rychlými a intenzivními zásahy.
    • Doprava na moři: Rotační úkoly (např. 2 týdny v práci/2 týdny v práci).
    • Cestovní ruch: Pravidelné, ale sezónní rozvrhy (např. přelety nad městem v létě).
  • Podstupují piloti vrtulníků pravidelné lékařské testy?

    Ano, musí každoročně absolvovat lékařskou prohlídku (1. nebo 2. třídy, v závislosti na řidičském průkazu), při které se zjišťuje ostrost zraku, sluch, kardiovaskulární zdraví atd. Neúspěšné absolvování může vést k pozastavení platnosti řidičského průkazu.

  • Jak dlouho platí průkaz pilota vrtulníku?

    Průkaz CPLH je platný doživotně, ale piloti musí nalétat minimální počet hodin ročně (který se v jednotlivých zemích liší) a udržovat svá osvědčení v aktuálním stavu (opakovací kurzy, zkoušky).

  • Můžete létat s brýlemi nebo kontaktními čočkami?

    Ano, pokud korekce zraku umožňuje dosažení požadovaných prahových hodnot (např. ostrost 10/10 s korekcí). Překážkou může být závažné oční onemocnění (výrazná barvoslepost).

  • Ve kterých zemích je největší poptávka po pilotech vrtulníků?

    Příležitosti nabízejí země s izolovanými oblastmi (Kanada, Austrálie), ropnými plošinami (Norsko, Spojené arabské emiráty) nebo rozvinutým cestovním ruchem (Spojené státy, Nový Zéland).

  • Je pro ženy snadné vykonávat tuto práci?

    Ano, ale stále jsou v menšině (asi 10 % pilotů). Existují iniciativy na podporu jejich začlenění, jako jsou stipendia a specializované profesní sítě (např. Women in Aviation).

  • Jak zvládáte stres z nebezpečných misí?

    Piloti absolvují výcvik na simulátoru a psychologický výcvik (zvládání stresu, rozhodování). Rizika snižuje také týmová práce a zkušenosti.

  • Může pilot vlastnit vrtulník?

    Ano, ale kvůli nákladům (nákup, údržba, pojištění) je to vzácné. Většina z nich pracuje pro společnosti nebo instituce, které zařízení dodávají.