Jak nám připomněl poslední spor o soukromá letadla, udržitelný rozvoj je jedním z nejdůležitějších témat 21. století. Jednoduše řečeno, všechny nás zajímá udržitelný rozvoj a způsob, jakým naše společnost ovlivňuje životní prostředí. Pro letecký průmysl je ohleduplnost k životnímu prostředí důležitým faktorem při technologickém vývoji letadel budoucnosti. Jak ale můžeme dosáhnout cílů dekarbonizace do roku 2050? Jakým výzvám čelí letecký průmysl z hlediska udržitelného rozvoje?

Současný stav leteckého průmyslu
Letecký průmysl v číslech
Podle GIFAS dosahuje letecký průmysl ve Francii obratu 55,2 miliardy eur. Od 1. ledna 2022 do dnešního dne, 8. září 2022, dosáhl letecký průmysl obratu ve výši 34,79 miliardy eur. Kromě toho se ve Francii každoročně přepraví 170 milionů cestujících.
Co se týče dopadu na životní prostředí, toto odvětví ročně vyprodukuje 660 milionů tun CO2, což představuje 3 % celosvětových emisí. Z tohoto čísla vyplývá, že přibližně 99 % emisí leteckých společností a přibližně 50 % emisí letišť souvisí se spotřebou paliva.
Cíle letectví z hlediska udržitelného rozvoje
Cílem do roku 2050 je dekarbonizace letectví. Jinými slovy, sázky jsou vysoké. Letadla budou muset najít jiný druh paliva, který je bude pohánět. Dnes jsou všechny lety civilní letecké dopravy poháněny fosilními palivy. Všichni známe klasický parafín. Petrolej je v posledních měsících předmětem vysokého zdanění a nepochybně tomu tak bude i v příštích letech.
Podle výše uvedených údajů je prvním řešením používání SAF: udržitelného leteckého paliva. Tato alternativa ke konvenčním fosilním palivům již byla vyvinuta a testována v komerčních letadlech. Většina letadel jej však zatím nepoužívá. Proč se tedy nepoužívá ve velkém měřítku?
Využití SAF v leteckém průmyslu

Výhody používání SAF
Systém FAS je velkou výhodou pro udržitelný rozvoj v leteckém průmyslu. Tento typ paliva byl již vyvinut a lze jej používat bez rizika. To jsou jen některé z výhod:
- Výroba SAF recykluje emise CO2.
- Snížení mikročástic uvolňovaných při používání: při používání SAF dochází k 90% snížení množství částic, což je bonusový bod pro kvalitu ovzduší.
- Energetická účinnost: energetická účinnost při použití FAS je o 3 % až 1,5 % vyšší než při použití konvenčního paliva.
- použití obnovitelných materiálů: hlavní materiály používané k výrobě FAS jsou :
- Rostlinnýolej na vaření
- Komunální odpad
- Cukry
- Biomasa
- Dřevní odpad
- Mořské řasy
Nevýhody FAS
Hlavní nevýhodou systému FAS je jeho cena. Jak bylo uvedeno výše, ačkoli je systém FAS funkční, nepoužívá se ve velkém měřítku. Velkoplošné používání výrobku by však umožnilo využít úspor z rozsahu a dosáhnout ceny konkurenceschopné s cenou konvenčního paliva.
Bohužel tomu tak není. SAF je dražší než konvenční parafín, takže pro cestující dojde ke zvýšení ceny. Pokud se letecké společnosti nedohodnou na snížení svých marží, je riziko snížení konkurenceschopnosti, zejména na trhu nízkonákladových společností, příliš velké. Trh, který by se mohl nejlépe přizpůsobit FAS, je trh soukromých letadel. Spotřebitel soukromého letadla pravděpodobně zaplatí za svůj let vyšší cenu než spotřebitel nízkonákladové letecké společnosti.
Další velkou nevýhodou FAS je jeho distribuce. Není distribuován na všechna letiště. Používá se především na severoamerických a evropských letištích. Přestože mnoho velkých letišť má systémy FAS, vzhledem k tomu, že používání FAS není zatím populární u všech velkých leteckých společností, je jich na letištích a provozovnách FBO nevyhnutelně méně. Ti, kteří je nemají, musí transformovat své struktury, aby je mohli distribuovat. Navíc FAS nelze skladovat stejným způsobem jako konvenční palivo. Na všechny tyto nevýhody neexistuje žádné zázračné řešení. Na FAS musí přejít více leteckých společností a připravit tak půdu pro velkou spotřebu.
Letectví, které má čelit výzvám udržitelného rozvoje
Ačkoli hlavní výzvou udržitelného rozvoje v letectví jsou emise paliva, existují také udržitelnější řešení pro infrastrukturu, palubní vybavení, techniky pilotáže atd.
Infrastruktury, které splňují výzvy udržitelného rozvoje

Nejprve k infrastruktuře.
Uhlíková stopa v letectví totiž zohledňuje také infrastrukturu a budovy obecně, které pomáhají udržovat dopravu v pohybu.
Například na letištní ploše dnes používáme k přepravě cestujících, kufrů a dalších druhů dopravy, které vyžadují vozidlo, mnohem více vozidel na ekologický plyn nebo elektřinu. Jsme také svědky vzniku energeticky soběstačnější letištní infrastruktury vyrobené z udržitelnějších materiálů. Stejně tak se zavádějí programy na ochranu flóry a fauny v okolí letišť. Na adrese AEROAFFAIRES realizuje tyto druhy udržitelných opatření náš partner ecotree, se kterým úzce spolupracujeme.
Úloha technologií v udržitelném letectví
dalším řešením nadměrných emisí jeekologické pilotování. Tato technologie je založena na jednoduchém konceptu: zajistit, aby letadlo létalo méně znečišťujícím způsobem. K dosažení tohoto cíle využívá eko-pilotování technologii, která vypočítává výkyvy vnějšího prostředí a definuje způsob letu s nižší spotřebou paliva. Jinými slovy, vyžaduje od letadla menší úsilí při manévrování v jeho okolí.
K dalším vývojovým trendům, které zahrnují technologii, patří projekty hybridních letadel na elektrický nebo vodíkový pohon, jako jsou Alice, Voltaero nebo FlyZero.
Menší hmotnost pro méně emisí

Chcete-li snížit emise v letectví, musíte někdy uvažovat logicky. Hmotnost činí letadlo těžším a nevyhnutelně zvyšuje spotřebu paliva, aby se to za letu vyrovnalo. Proto se nyní navrhuje, aby hmotnost sedadel byla výrazně snížena. Obecně lze říci, že materiály, které se v současnosti používají při konstrukci letadel, jsou o 20 % lehčí než ty, které se používaly dříve.
Celkově lze říci, že změny související s výzvami udržitelného rozvoje jsou v leteckém průmyslu stále viditelnější a hmatatelnější. Jejich pokrok bude zejména výsledkem investic ze strany vlády, investorů, leteckých společností i spotřebitelů.
Na adrese AEROAFFAIRES jsme vám k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, abychom mohli reagovat na vaše požadavky na let na adrese jet privé. Chcete-li se těšit na více informací, rezervujte si svou příští cestu již nyní. Náš tým je vám k dispozici na telefonu: 33144099182 nebo na e-mailu : charter@aeroaffaires.com. Můžete si také udělat svůj devis en ligne získat odhad ceny vašeho soukromého letu.