Od konce března 2022 je v publikaci AIP (Aeronautical Information Publication) vyhlášen zákaz vjezdu soukromých jednomotorových letadel na barcelonské letiště. Hlavním důvodem byla nadměrná zpoždění v případě nepředvídaných okolností a při zásazích na těchto business jetech. Mezinárodní letiště Josep Tarradellas Barcelone-El Prat proto uzavřelo své brány všem těmto typům obchodních letadel. To se však týká jak sektoru business aviation, tak leteckých společností s flotilou jednomotorových turbovrtulových letadel.
Hlavní důvod zákazu: doba odezvy

Připomeňme, že jednomotorová soukromá letadla jsou zpravidla malá letadla s jedním vrtulovým motorem. Ve srovnání se všemi ostatními soukromými tryskovými letadly, která mají nejméně dva motory. Mezi jednomotorové proudové letouny používané v obchodním letectví patří například Pilatus PC-12, TBM 850, Diamond DA50 a Piper M600.
Proč tedy tato letadla, která jsou certifikována pro provozování veřejné osobní dopravy, a tedy pro obchodní letectví, nemohou stále létat na barcelonské letiště?
Jedním z hlavních důvodů je špatné řešení incidentů těchto jednomotorových soukromých letadel. Například letadlo Pilatus PC-12 patřící letecké společnosti Jetfly mělo na pojížděcí dráze barcelonského letiště technický problém. Incident nebyl vážný, ale musely být vyměněny náhradní díly. Protože nebyly okamžitě k dispozici, muselo být letadlo na letišti odstaveno na tři dny. U incidentu tohoto typu neměla oprava trvat déle než hodinu. Nicméně pro ředitele letiště to byla nepřijatelná situace.
Barcelona je druhé nejdůležitější letiště ve Španělsku (po l’aéroport de Madrid). Je hlavním centrem komerční letecké dopravy. Obchodní letectví představuje z hlediska provozu pouze několik letů. Ve skutečnosti je na barcelonském letišti ročně zaznamenáno 310 000 pohybů. Z tohoto počtu je pouze 2 800 pohybů uskutečněno obchodní leteckou dopravou. Obchodní letectví rozhodně není prioritou barcelonského letiště. Pro profesionály v tomto odvětví to však má značný dopad.
Stejně jako mnoho jiných letišť je i barcelonské letiště zaměřeno proti obchodnímu letectví. Jednomotorový turbovrtulový letoun zabírá místo komerčnímu letadlu, které generuje větší příjmy. Obchodní letectví je proto pro tato velká letiště méně atraktivní.
Říká Cédric Lescop, předseda představenstva letecké společnosti Jetfly, která se specializuje na business aviation.
Dopad tohoto zákazu na obchodní letectví

Zjistili jsme, že na španělském mezinárodním letišti bylo uskutečněno 2 800 pohybů obchodní letecké dopravy. Je třeba si také uvědomit, že některá jednovrtulová letadla, jako jsou Pilatus PC-12 a TBM 50, jsou v business aviation velmi ceněná a využívaná. Některá z nich si z toho dokonce udělala svůj byznys. To je případ společnosti Jetfly, která se rozhodla zařadit do své flotily 40 soukromých letadel Pilatus PC-12. Bohužel pro tohoto provozovatele již nebudou lety do kosmopolitního hlavního města Španělska možné. Ačkoli to nebude mít na podnikání letecké společnosti zásadní dopad, i tak to bude představovat přibližně padesát pohybů ročně.
Dotkne se to i dalších hráčů v odvětví letecké dopravy na vyžádání. Nespokojenost vyjádřili výrobci jednomotorových turbovrtulových letadel (Pilatus, Piper, Daher, …), GAMA (sdružení výrobců letadel) a IAOPA (sdružení pilotů a vlastníků letadel).Jsou „hluboce znepokojeni tímto zákazem přístupu na jedno z hlavních evropských letišť a následně na přední obchodní a turistickou destinaci ve městě a regionu Barcelona“. Citation převzato ze společného dopisu, který napsali řediteli barcelonského letiště.
V důsledku toho, pokud toto omezení nebude zrušeno, bude mít obchodní letecká doprava stále přístup na toto španělské letiště, ale s jinými soukromými letadly a obchodními letadly.
Na adrese AEROAFFAIRES, jsme k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, po celý rok. Na vaše žádosti budeme reagovat co nejrychleji devis en ligne nebo na telefonním čísle +33 1 44 09 91 82.