Neotálejte s rezervací vaších letu na letní období

Hledejte letadlo, město nebo informaci…

Lídr v oblasti pronájmu soukromých letadel po celém světě

Proč jsou v soukromém letadle dva piloti?

Pronájem soukromých tryskových letadel
od roku 1991

20 000
dostupné přístroje

40 000
zajištěných letů

120 000+
cestujících

4,9/5
spokojenost zákazníků

100%
Kompensace uhlíku

Je v letadle pilot? Nebo spíš dva! Je pravda, že v soukromých letadlech, ale i v komerční letecké dopravě se často setkáváme s několika piloty v jednom letadle. Proč tedy tato praxe? Jaký je důvod, aby bylo v letadle několik pilotů? Existují nějaké výjimky? AEROAFFAIRES odpovídá na vaše otázky.

Aktuální informace o právních předpisech

Především je důležité rozlišovat mezi le transport public et le transport privé. V obchodním letectví jsou všechna letadla provozována jako veřejná osobní doprava (to, že létají soukromými tryskáči, neznamená, že jsou provozována jako soukromá doprava; tato dvě označení je třeba oddělit). Letecké společnosti provozující veřejnou dopravu musí být rovněž držiteli osvědčení leteckého provozovatele (AOC).

V případě soukromé dopravy nelze leteckou službu uvádět na trh, a proto nepodléhá žádnému předchozímu povolení. Bezpečnost proto není zaručena a požadavky na tento druh letecké dopravy jsou méně přísně sledovány než požadavky na obchodní nebo komerční leteckou dopravu, které jsou přísně regulovány.

Dopad na počet pilotů

Na rozdíl od většiny komerčních a dokonce i soukromých letadel jsou některá obchodní letadla certifikována jako jednopilotní. To znamená, že letadlo může řídit pouze jedna osoba. V obchodním letectví se například pravidelně setkáváme s letadly Pilatus PC-24, Hondajet HA-420 nebo Cessna Citation M2, která jsou certifikovaná jako jednopilotní.

Společnosti provozující soukromá letadla se však řídí právními předpisy o veřejné osobní dopravě, takže v letadle musí být 2 piloti, ať už se jedná o jakýkoli typ letadla! Na druhou stranu, protože v sektoru soukromé dopravy existuje jen velmi málo legislativních omezení, je možné mít za řízením certifikovaného jednopilotního letadla pouze jednoho pilota.

Co tedy tito dva piloti dělají?

Foto: Unsplash

Obecně platí, že při letu obchodním letadlem mají 2 piloti vzájemně se doplňující role. Jeden je velitelem letadla, pilote principal, druhý je jeho kopilotem, který je schopen ho kdykoli vystřídat, ale také převzít odpovědnost za další pomocné úkoly během letu.

Hlavní pilot je tedy u řízení a řídí letadlo. Je zodpovědný za své letadlo i za bezpečnost cestujících a posádky.

Pilot má úkoly, které musí plnit před letem, během něj i po něm. Druhý pilot má za úkol pilota zastoupit. Tyto úkoly jsou stejně rozmanité jako různorodé. Od letového plánu, přes sledování počasí až po technický dohled nad letadlem, vše je pečlivě procházeno. Obecně platí, že pokud se chcete devenir pilote stát hlavním pilotem soukromého letadla, musíte nejprve získat zkušenosti jako druhý pilot.

Zde se dokonale uplatní přísloví „dvě hlavy jsou lepší než jedna“. Zatímco pilot manévruje s letadlem, druhý pilot komunikuje a sleduje letový provoz. Smyslem je snížit pracovní zátěž a únavu hlavního pilota i jeho druhého pilota.

Konečně, z hlediska bezpečnosti je to také důvod, proč je druhá osoba v kokpitu nadále nezbytná. Ten může a musí kdykoli převzít řízení letadla a dokončit let, pokud toho není schopen kapitán.

Jak vidíte, legislativa soukromého (i komerčního) letectví vyžaduje minimálně 2 piloty na letadlo. Pokud si chcete vyzkoušet let business jetem s AEROAFFAIRES, navštivte devis en ligne nebo zavolejte na +33 (0) 1 44 09 91 82.