Dassault: letecký výrobce

Falcon 8X au décollage

Dassault Aviation je francouzský letecký výrobce. Tento průmyslový konglomerát vznikl v roce 1929. Založil ho Marcel Dassault. V rámci leteckého průmyslu se specializuje na leteckou dopravu a vyrábí zejména vojenská letadla, ale také soukromé tryskové letouny určené pro obchodní letectví.

Řekneme vám vše o historii a úspěších této francouzské společnosti: od jejích prvních letadel až po nejnovější Falcon 10X.
Dassault Aviation dnes:
Některá čísla:
Dnes má Dassault Aviation, s obratem 7,2 miliardy eur v roce 2021, 12 371 zaměstnanců. 75 % z nich pracuje ve Francii.

Letecký výrobce oznámil 2 100 Falconů a 1 000 bojových letadel v provozu.

Společnost se umístila v žebříčku 2023 nejvíce sociálně odpovědných společností. (zdroj Institut Statista)
Výrobce Falcon s angažovaností:
Společnost se angažuje na několika úrovních:

Klima a životní prostředí: Dassault Aviation je součástí výboru pro ochranu životního prostředí OACI (Organizace civilního letectví mezinárodní). V tomto rámci se zavazují pracovat na dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050. Letecký výrobce se zavazuje používat udržitelné paliva (SAF). Společnost Dassault se také podílí na výzkumném programu Clean Sky, aby našla alternativy pro snížení spotřeby paliva.
Společenská odpovědnost: výrobce letadel podporuje rovnost příležitostí a rozmanitost. Společnost chce udržet své zaměstnance díky atraktivnímu a motivujícímu sociálnímu modelu.

Historie Dassault Aviation
Dassault Aviation je odnož skupiny Dassault (jako Dassault-Systèmes nebo Immobilière Dassault například). Její zakladatel, Marcel Dassault, se narodil jako Marcel Ferdinand Bloch. Pro zajímavost, změnil své příjmení “Bloch” na “Dassault” v roce 1949. Toto jméno bylo odvozeno z kódu “chardasso” používaného jeho bratrem, generálem během odboje. Kromě toho, společnost Dassault Aviation přijala tento název až v roce 1990 (předtím se nazývala AMD-BA).

Původ Dassault od roku 1918

1918: na konci první světové války, Marcel Dassault (tehdy ještě nazývaný Bloch) zakládá SEA: Společnost pro letecké studie. V té době provádějí doručení 300 dvoumístných letadel (válečných letadel) určených pro francouzské letectvo.
1930: došlo ke změně týmu a společně vytvářejí novou řadu letadel: bojová letadla pro armádu Francie:

poštovní letoun s třemi motory
těžký bombardér
letadlo určené pro transport, které je čtyřmotorové,
jednomístný stíhač

Všechna tato letadla se nazývají MB, následované číslem podle modelu.

1938: Předtím, než se ocitnou pod palbou druhé světové války, Marcel Dassault zakládá novou továrnu v Saint-Cloud v pařížském regionu. Ta je dnes hlavním výzkumným a vývojovým centrem průmyslové skupiny. V této továrně vytvoří vrtule a motory.

Historie Dassault Aviation pokračuje po druhé světové válce

1945: Tento rok znamená novou reorganizaci a expanze továren Marcela Dassaulta. Továrna v Boulogne bude přejmenována na “Boulogne Avions Marcel Bloch” a továrna v Talence (Nová Akvitánie) je pojmenována stejným způsobem. Nakonec, jeho hlavní továrna v Saint-Cloud přijme stejnou nomenklaturu, což je znak jednoty letecké skupiny.
1947: Nová letecká díla přicházejí na svět, včetně rodiny Mystère-Étendard. Některé modely jsou exportovány do Izraele a Indie. To jsou první francouzské exporty v leteckém průmyslu.

Je také v této době, kdy Mystère II, vytvořené výrobcem letadel, se stává prvním letadlem, které překonalo zvukovou bariéru. To vzbudilo zájem, protože Spojené státy (na základě dohody s NATO) objednaly více než 220 letadel.

Mezi 1949 a 1952: nové továrny se otevírají zejména v Mérignac (Nová Akvitánie), ale také ve Villaroche (Ile de France).
1955 : Marcel Dassault považuje za dobré soustředit všechny své podniky na tu v Saint-Cloud, jejímž manažerem bude Benno Claude Vallières.
1956: Rodina letadel Mirage se postupně formuje a zvyšuje své exporty. Tato letadla jsou skutečnými pokroky v oblasti letectví a inženýrství. Mirage III dosahuje nadzvukové rychlosti Mach 2.

Dassault Aviation vstupuje na trh obchodního letectví

1960: To je začátek dodávek civilních letadel. Vzniklé z technologií zavedených na vojenských letadlech, Mystère-Falcon přichází na trh. Je to první dvoumotorový tryskový letoun Dassault. Ten rychle dobývá americký trh, protože americké letecké společnosti jako “Pan Am” se rychle snaží objednat letadla.
1971: Po nákupu společnosti Bréguet Aviation rozšiřuje Dassault svou činnost na několik programů vývoje vojenských letadel, jako jsou:

letadla pro námořní hlídku
Alpha Jet (letadla Patrouille de France)
stíhací letadla jako Mirage 2000, které využívá skutečné špičkové technologie.

1974: V USA, v Little Rock v Arkansasu, se otevírá továrna Dassault Falcon Jet. Ta je zcela věnována rodině obchodních tryskových letounů Falcon.

Nástup společnosti

Duben 1986: Marcel Dassault umírá a jako dědic zanechává Serge Dassault, svého syna, který se stává vedoucím jeho společnosti.
1987 – 1996: Během deseti let, čelící celosvětovému poklesu leteckého průmyslu, se společnost Dassault bohužel musí restrukturalizovat a snížit počet zaměstnanců. V těchto letech muselo opustit společnost téměř 60 % zaměstnanců.
1993 a 1995: respektive se konají první lety Falcon 2000 a Falcon 900EX.
1999: Důležitý rok, protože Dassault Aviation, tehdy specialista na vojenská letadla, vidí, jak jeho obrat dosahuje 68% v oblasti civilního letectví.

Příchod a využití počítačů při výrobě letadel Dassault

2000: Serge Dassault opouští svou funkci generálního ředitele, Charles Edelstenne ho nahrazuje.
2000 – 2015 : Technologický pokrok s příchodem informatiky umožňuje výrobci modelovat své modely přímo ve virtuálním prostředí. To umožňuje simultánní práci týmů, a tedy značné úspory času a zvýšení produktivity. V této době (v roce 2005) je prototyp Falcon 7X, třímotorový, vyroben a uveden do provozu bez jakýchkoli úprav.
2013: Eric Trappier se stává novým (a současným) generálním ředitelem Dassault Aviation.
2016: Dassault Falcon 8X provádí svůj první let na trhu obchodního letectví. Současně se Rafale, stíhací letoun, exportuje a prodává na mezinárodním trhu. Symbol leteckého boje. 36 Rafale bylo dodáno a jejich přistání probíhá v Indii v tomto roce.
2021: Falcon 6X vzlétá poprvé (po zrušení projektu Falcon 5X). Tento rok je také poznamenán impozantním obratem 3,1 miliardy eur, zejména díky mnoha objednávkám Rafale. V červnu 2021 Dassault Aviation představuje Falcon 10X.
2025: Jak bylo oznámeno společností, v roce 2025 očekáváme příchod Falcon 10X na trh.

Veřejné vystoupení Dassault Aviation
Francouzská letadla Dassault mají dobrou pověst a již se zúčastnila mnoha veřejných vystoupení. V průběhu let se na přehlídkách 14. července objevila:

Dassault Mirage 2000
Dassault Falcon 50
Dassault Super-Etendard
Dassault Rafale.

Každoročně je vidíme přelétat mezi kruhovým objezdem Champs Elysées a náměstím Concorde. (Po několik let se tato přehlídka mohla konat z náměstí Invalides v Paříži na náměstí Concorde, jako například v roce 1913 nebo 1930).

Jak jste si tedy mohli všimnout, letecká skupina Dassault působí v několika sektorech a průmyslech. Zabývá se jak leteckou činností v civilním i vojenském sektoru, ale také v kosmickém.
Kosmická činnost Dassault Aviation
Francouzská společnost spravuje jak činnost v oblasti vytváření vesmírných vozidel, tak i mise pyrotechniky. Tři vesmírná vozidla, která byla vytvořena, mají různé cíle.

Nejprve chtějí zkoumat možnost dopravy, aby mohli vypustit satelit na nízkou orbitu. To díky především vzdušnému startu.

Další aspekty, jako aerodynamika a termodynamika, jsou studovány na již existujících raketoplánech ve vesmíru.

Pokud jde o pyrotechnické aktivity, Dassault Aviation je skutečným dodavatelem leteckého průmyslu. Vyrábí mnoho náhradních dílů, stejně jako systémy a zařízení určené pro letadla. Kromě toho, jakmile projdou testovacími fázemi, tyto realizace jsou využívány například na satelitech. Ale také se nacházejí na nosičích jako Vega nebo Ariane, a dokonce i na nosičích mimo Evropu.

Vojenská letecká činnost Dassault Aviation
Rafale, dvoumotorové bojové letadlo
Zavázáno k národní obraně svými leteckými programy, výrobce letadel již dlouho vyrábí své ikonické stíhací letadlo: Rafale Dassault.

Tento skvost vojenského letectví vykonal svůj první operační let v roce 1986. Tento vojenský letoun je výjimečný, všestranný a může vykonávat několik úkolů současně, a to vše během jednoho letu. Je schopen například provádět obranné mise, zatímco provádí leteckou průzkum a také povrchové útočné procedury. Piloti nemají právo na chybu. To platí, když vzlétají z letadlové lodi, jejíž dráha je velmi krátká. Naštěstí letadlo má ejection seats.

Skutečná policie vzdušného prostoru v případě konfliktu, Rafale potvrzuje svou charakteristiku přežití a neviditelnosti za všech okolností. Kromě toho disponuje nástroji pro vlastní ochranu a rozšířenou škálou zbraní, které jsou nezbytné v rizikových oblastech. Je to elita francouzských stíhacích letadel.

Nakonec se výkony tohoto vojenského letadla projevují také na nadzvukové rychlosti, kterou Rafale dosahuje. S maximální rychlostí 2223 km/h, což je Mach 1,8.
Dassault a jeho vojenská podpora
Je to mise, kterou letecký výrobce vykonává v oblasti obrany. Skutečně, poskytuje pomoc v několika aspektech, ať už logistických nebo technických.

Jejich sledování akcí se provádí na přibližně 1000 vojenských letadel operujících v rámci francouzského letectva, ale také v zahraničí. Dassault se zavazuje poskytovat podporu letadlům po celou dobu jejich životnosti, která je přibližně 40 let. Společnost doprovází různé typy dodaných letadel, jako jsou:

Rafale
Alpha Jets (letadla Patrouille de France)
různé modely z rodiny Mirage

Program Neuron
Francouzská společnost spravuje od roku 2006 program Neuron (nEUROn).

Tento program je evropský zaměřený na vytvoření vojenského letadla, které by neobsahovalo žádného pilota ani posádku. Jeho první cíle spočívají především v inovačních a technologických výzvách.

V tuto chvíli se výrobce letadel snaží potvrdit leteckou technologii zavedenou pro řízení a aktivaci autonomního vojenského letadla, bez lidí na palubě.

Bylo dosaženo několika cílů během demonstračních letů. Mimo jiné, letecký prostředek je schopen autonomně provádět hodnocení hrozeb jak na zemi, tak ve vzduchu, stejně jako lokalizaci, atd.

Tento projekt se vyvíjí v průběhu času a snaží se rozšířit své technologické kompetence, aby toto autonomní vojenské letadlo bylo na špici inovací.
Falcony pro více misí
Nazývají se Falcony pro více misí, protože mohou být vyžadovány jak pro vojenské mise, tak i pro civilní funkce. Tato letadla mají dlouhý dolet.

V této kategorii najdete:

Falcon-Marine
Falcon 2000MRA
Falcon 900MPA

Tato letadla mají široké trupy. Možnosti pro různé úpravy, stejně jako přizpůsobení pro všechny typy misí, se tedy provádějí optimálně. Ch každý stroj se přizpůsobuje a plní různé mise, jako jsou:

sledování
přeprava vojenského materiálu
námořní zásahy
tahání
sanitární evakuace

Civilní letecká činnost Dassault Aviation
Rodina Falcon
Když slyšíte název Falcon, určitě se setkáváte s rodinou civilních letadel určených pro obchodní letectví. Ne, u Dassault nenajdete žádné komerční letadlo. Již více než padesát let tato výroba letadel pro obchodní účely splňuje mnoho kritérií a nabízí širokou škálu možností přepravy. Tato rodina tryskových letadel je navíc jedním z lídrů v oblasti doletu širokých kabinových tryskových letadel.
Některá klíčová čísla Dassault Falcon:
Velká rodina Falcon je zárukou kvality a bezpečnosti, jejíž pověst je na leteckém trhu již dobře známá. Tato čísla to dokazují:

2500: to je počet letadel Falcon v provozu dnes.
80: představuje počet zemí na světě, které vlastní tryskové letadlo Falcon.
16 milionů: to jsou nahromaděné letové hodiny pro 2500 Falconů (pro informaci, to představuje téměř 8 měsíců nonstop letu na tryskovém letadle!)

Pro údržbu všech těchto strojů není nic lepšího než Falcon Dassault Service, jedno z nejdůležitějších údržbových středisek nacházející se v Paříži Le Bourget. Není nic lepšího, než se tam osobně podívat na salon du Bourget.
Společné rysy a výhody různých Falconů
Rodina Falcon má významnou výhodu, protože těží z akvizic provedených na vojenských letadlech, které Dassault vyráběl dříve.
Soukromé tryskové letouny s vysokou úrovní technologických inovací
Skutečně, to představuje významné pokroky v oblasti technologických inovací. Tyto pokroky jsou patrné zejména na systémech přítomných v kokpitu, ale také na aerodynamice obchodních letadel nebo na zlepšení kvality letu.
Letadla Dassault Falcon emitují méně CO²
Kromě toho, s cílem snížit emise CO2, všechna obchodní letadla Falcon certifikují, že spotřebovávají v průměru o 30 až 50 % méně než jejich konkurenti. Letadla Falcon Dassault jsou tedy jedněmi z nejméně znečišťujících letadel (s nejnižšími emisemi CO2) na trhu obchodního letectví.
Soukromé tryskové letouny Falcon mají rozpoznatelný design a komfort
Kromě výkonu je také estetika, funkčnost a design, kde Falcon vyniká. Kabiny těchto soukromých letadel nabízejí výrazný a pozoruhodný komfort.

Je třeba poznamenat stálou adaptaci Dassault Aviation na nabídku a obnovu svých interiérů, aby vyhovovaly nejnáročnějším potřebám. To je například případ Falconu 8X, jehož kabina byla přepracována a znovu vynalezena 5 let po jeho prvním uvedení do provozu.
Flotila obchodních letadel Falcon od Dassault Aviation
Zveme vás, abyste na konci tohoto článku objevili více informací a technických podrobností o různých letadlech rodiny Falcon. Ale zde je již představení flotily obchodních tryskových letadel Dassault.
Falcon 900LX :
V řadě Falcon 900, tento je certifikován v roce 2010. S vyšší autonomií než jeho předchůdci, tento obchodní tryskový letoun může spojit Moskvu s New Yorkem, nebo Peking s Paříží.

Tento třímotorový má kapacitu 6 pasažérů v neodolatelném komfortu kabiny.

Falcon 2000 (modely S a XLS) :
Tyto letadla, která získala certifikaci v roce 2013, patří mezi lídry v kategorii “Super Midsize jets.

Schopné pojmout mezi 8 a 12 pasažéry, tato letadla provádějí bez mezipřistání například lety z Paříže do Marrákeše. Mají dolet přibližně 6000 až 7000 km.

Falcon 7X :
Uvedeno do provozu v roce 2005, dnes je v provozu již více než 270 Falconů 7X. S dolet více než 11000 km tento obchodní letoun pojme až 14 pasažérů na dlouhých vzdálenostech.

Prémiový soukromý tryskový letoun, spojující rychlost a komfort, vše je navrženo tak, abyste měli příjemnou cestu.

Falcon 8X :
Uvedeno do provozu v roce 2016, toto letadlo právě dostalo nový kabinový design. Dassault Aviation potvrzuje svůj záměr přizpůsobit se a co nejlépe vyhovět potřebám svých klientů. Falcon 8X může cestovat na dlouhé vzdálenosti téměř 12000 km. Na vás je Paříž – Hongkong bez mezipřistání.

Falcon 6X :
Poslední letadlo rodiny Falcon přišlo na trh v roce 2021 a provedlo svůj první let.

Na špici technologie se stalo novou referencí v oblasti obchodního letectví. Nabízí pokročilé verze, zejména v oblasti řízení letu. Také vám nabízí dlouhý let v naprostém komfortu s kapacitou 16 osob.

Falcon 10X :
Toto letadlo bylo oznámeno pro příchod v roce 2025. Falcon 10X, to je slib mnoha nových úspěchů. Nejprostornější kabina v obchodním letectví, nebo dolet téměř 14000 km, to je to, co toto soukromé letadlo dosáhne za pár let.

Hlavní výzvy a hodnoty Dassault Falcon v obchodním letectví
S téměř 17 000 soukromými tryskáči v provozu po celém světě je důležité se odlišit. A to je to, co Dassault dělá, když prosazuje hodnoty vlastní obchodní letectví.

Flexibilita: Cestujte, kam chcete, kdy chcete! Obchodní letectví se přizpůsobuje všem typům situací a omezení.
Úspora času: podle studií se průměrně ušetří 2 hodiny a 30 minut na trase soukromým tryskovým letounem (ve srovnání s komerčními linkami). Tato úspora času dosahuje někdy až 5 hodin. V světě, kde je čas peníze, není pochyb o tom, že obchodní letectví je řešením. Dassault klade důraz na to, aby tato letadla byla operativní v co nejkratším čase.
Optimální pracovní prostředí: proč nabízet kabiny, které jsou designovější, klidnější a propojenější? Protože jsou někdy skutečnými pracovními místy. Mít schůzku v soukromém tryskovém letadle? To je zcela možné. Optimalizace času je spojena s optimalizací a komfortem pasažérů v kabině. Proto Dassault Aviation aktualizuje interiéry svých soukromých tryskových letadel (jako například nedávno renovovaný Falcon 8X).
Nástroj produktivity: jak bylo uvedeno výše, v obchodním letectví je čas cenný. Díky všemu, co soukromé tryskové letouny nabízejí v oblasti technologie a komfortu, není pochyb o tom, že koncentrace a výkon jsou zaručeny.

V AEROAFFAIRES děláme vše pro to, abychom vám vybrali soukromé tryskové letouny, které vám vyhovují. Pokud si přejete rezervovat svůj soukromý let na palubě soukromého letadla Dassault Aviation, kontaktujte nás na +33 (0) 1 44 09 91 82, nebo vyplňte náš online formulář. Naši letečtí experti vám rádi vyhoví.

  • Jaká jsou nejpopulárnější soukromá trysková letadla společnosti Dassault Aviation?

    Nejpopulárnější soukromé tryskové letouny společnosti Dassault Aviation jsou:

    • Falcon 2000
    • Falcon 900
    • Falcon 7X
  • Jaké je poslední business jet od Dassault Aviation?

    Falcon 10X je poslední business jet výrobce Dassault Aviation. Byl představen 6. května 2021 při příležitosti EBACE. Do provozu bude uveden v roce 2025.

  • Jaké jsou výhody soukromého tryskového letadla Dassault Falcon?

    Soukromé tryskové letouny Dassault Falcon, jako Falcon 2000 nebo Falcon 7X, jsou velmi ceněny pro:
    – jejich velký komfort: prostorné a luxusní kabiny
    – jejich velký dolet
    – jejich všestrannost
    – jejich nižší spotřebu paliva