„Dassault Aviation je francouzský letecký konstruktér. Tento průmyslový koncern vznikl v roce 1929. Založil ho Marcel Dassault. V rámci leteckého průmyslu se specializuje na leteckou dopravu a vyrábí zejména vojenská letadla, ale také soukromé tryskové letadla určená pro obchodní letectví.
Přinášíme vám vše o historii a úspěších této francouzské společnosti: od jejích prvních letadel po nejnovější Falcon 10X.
Dassault Aviation dnes:
Některá čísla:
Dnes má Dassault Aviation, s obratem 7,2 miliardy eur v roce 2021, 12 371 zaměstnanců. 75 % z nich pracuje ve Francii.
Letecký konstruktor oznamuje 2 100 Falcon a 1 000 bojových letadel v provozu.
Společnost se umisťuje v žebříčku 2023 100 nejvíce společensky odpovědných firem. (zdroj Institut Statista)
Úspěšný výrobce Falcon:
Společnost se angažuje na několika úrovních:
- Klima a environmentální závazek: Dassault Aviation je součástí výboru pro ochranu životního prostředí OACI (Organizace civilního letectví mezinárodního). V tomto rámci se zavazují pracovat na dosažení carbonové neutrality do roku 2050. Letecký výrobce se zavazuje používat udržitelné paliva (SAF). Společnost Dassault se také podílí na programu výzkumu Clean Sky, aby hledala alternativy ke snížení spotřeby paliva.
- Společenská odpovědnost: výrobce letadel podporuje rovnost příležitostí a rozmanitost. Společnost si přeje udržet své zaměstnance prostřednictvím atraktivního a motivujícího sociálního modelu.
Historie Dassault Aviation
Dassault Aviation je divize, která patří do skupiny Dassault (např. Dassault-Systémy nebo Immobilière Dassault). Její zakladatel, Marcel Dassault, se narodil jako Marcel Ferdinand Bloch. Pro zajímavost, změnil své příjmení z “Bloch” na “Dassault” v roce 1949. Toto jméno bylo odvozeno od kódu “chardasso”, kterým se označil jeho bratr, generál během Odporu. Kromě toho, společnost Dassault Aviation nese tento název až od roku 1990 (dříve se nazývala AMD-BA).
Foto: Dassault Aviation
Původ Dassault od roku 1918
- 1918: Na konci první světové války, Marcel Dassault (ještě známý jako Bloch v této době) zakládá SEA: Společnost leteckých studií. Pak provádějí dopravy 300 dvousedadlových letadel (válečná letadla) určených pro francouzské letectvo.
- 1930: Dochází ke změně týmu a společně vytvářejí novou řadu letadel: bojová letadla pro armádu Francie:
- trojmotorové poštovní letadlo
- těžký bombardér
- letadlo určené pro transport, které je čtyřmotorové,
- jednomístný stíhač
Všechna tato letadla mají název MB, následované číslem podle modelu.
- 1938: Než se dostal pod nárazy druhé světové války, Marcel Dassault zakládá novou továrnu v Saint-Cloud v pařížském regionu. Ta je dnes hlavním výzkumným a vývojovým střediskem průmyslové skupiny. V této továrně vytvořil vrtule a motory.
Historie Dassault Aviation pokračuje po druhé světové válce
- 1945: Tento rok znamená novou realizaci a expanze továren Marcela Dassaulta. Jedna továrna v Boulogne bude přejmenována na “Boulogne Avions Marcel Bloch” a továrna v Talence (Nouvelle-Aquitaine) bude pojmenována stejným způsobem. Nakonec, jeho hlavní továrna v Saint-Cloud přijme stejnou nomenklaturu, znak jednoty letecké skupiny.
- 1947: Nová letecká díla se objevují, včetně rodiny Mystère-Étendard. Některé modely jsou exportovány do Izraele a Indie. Jedná se o první francouzské exporty v oblasti letectví.
Také je to v tomto období, kdy Mystère II, vytvořené leteckým výrobcem, se stává prvním letadlem, které překonalo zvukovou bariéru. To vzbudilo zájem, protože Spojené státy (na základě dohody s NATO) provedly objednávku přes 220 letadel.
- Mezi 1949 a 1952: Nové továrny se otevírají zejména v Mérignacu (Nouvelle-Aquitaine), ale také ve Villaroche (Ile-de-France).
- 1955 : Marcel Dassault uznává, že je dobré soustředit všechny své podniky do Saint-Cloud, kde manažerem bude Benno Claude Vallières.
- 1956: Rodina letadel Mirage se postupně zavádí a zvyšuje své exporty. Tato letadla jsou skutečnými evolucemi v letectví a inženýrství. Mirage III dosahuje nadzvukové rychlosti Mach 2.
Dassault Aviation vstupuje na trh obchodního letectví
- 1960: To je počátek dodávek civilních letadel. Vyplynula z technologií zavedených na vojenských letadlech, Mystère-Falcon přichází na trh. Je to první tryskové letadlo s dvoumotorovým provozem od Dassaultu. To brzy dobude americký trh, protože americké letecké společnosti jako “Pan Am” se spěchají objednat tyto stroje.
- 1971: Po akvizici společnosti Bréguet Aviation se společnost Dassault rozšiřuje do několika programů na vývoj vojenských letadel, jako jsou:
- letadla pro námořní patrolu
- Alpha Jet (letadla Patrouille de France)
- bojová letadla jako Mirage 2000, které využívá skutečné špičkové technologie.
- 1974: V USA, v Little Rock, Arkansas, se otevírá továrna Dassault Falcon Jet. Tato továrna je zcela věnována rodině tryskových letadel Falcon.
Nástupnictví ve společnosti
- Duben 1986: Marcel Dassault umírá a nechává jako dědice Serge Dassault, svého syna, který poté převezme vedení nad svou společností.
- 1987 – 1996: Během zhruba deseti let čelícího klesání v leteckém odvětví, se společnost Dassault bohužel musí restrukturalizovat a snížit své zaměstnance. V těchto letech muselo téměř 60 % zaměstnanců opustit společnost.
- 1993 a 1995: jde o první lety Falcon 2000 a Falcon 900EX.
- 1999: Důležitý rok, kdy Dassault Aviation, nyní specialista na vojenské letectví, vidí svůj obrat dosáhnout 68% v oblasti civilního letectví.
Foto: Dassault Aviation – Rafale
Příchod a využití počítačů při výrobě letadel Dassault
- 2000: Serge Dassault odchází z funkce generálního ředitele, jehož nástupcem se stává Charles Edelstenne.
- 2000 – 2015 : Technologický vývoj s příchodem informatiky umožňuje výrobci modelovat své prototypy přímo ve virtuálním prostředí. To umožňuje souběžnou práci týmů a tedy výrazné úspory času a zvýšení produktivity. V tomto období (v roce 2005) je zpracován a uveden do údržby prototyp Falcon 7X, třímotorový, bez jakýchkoli úprav.
- 2013: Eric Trappier se stává novým (a současným) generálním ředitelem Dassault Aviation.
- 2016: Dassault Falcon 8X provádí svůj první let na trhu obchodního letectví. Současně, Rafale, stíhací letoun, se exportuje a prodává v mezinárodním prostoru. Symbol stíhacího letectví. 36 Rafalů bylo dodáno a jejich přistání probíhá v Indii v tomto roce.
- 2021: Falcon 6X vzlétá poprvé (po zrušení projektu Falcon 5X). Tento rok je také poznamenán ohromujícím obratem 3,1 miliardy eur, který byl realizován zejména díky mnoha zakázkám Rafale. V polovině roku 2021, Dassault Aviation představuje Falcon 10X.
- 2025: Jak bylo oznámeno společností, v roce 2025 očekáváme příchod Falcon 10X na trh.
Veřejná prezentace Dassault Aviation
Francouzská letadla Dassault mají dobrou pověst a již se několikrát veřejně objevila. Vzhledem k tomu jsou během přehlídek 14. července již běžně vidět:
- Dassault Mirage 2000
- Dassault Falcon 50
- Dassault Super-Etendard
- Dassault Rafale.
Sledujeme je, jak každý rok přelétávají od kruhového objezdu Champs-Élysées do náměstí Concorde. (Po určitou dobu se tato přehlídka mohla konat například od náměstí Invalides v Paříži k náměstí Concorde, jako v roce 1913 nebo 1930).
Jak jste si pravděpodobně všimli, letecká skupina Dassault působí v několika sektorech a odvětvích. Působí jak v letecké činnosti v civilním a vojenském sektoru, ale také v kosmickém průmyslu.
Kosmická činnost Dassault Aviation
Francouzská společnost spravuje jak výrobu kosmických vozidel, tak i pyrotechnické mise. 3 kosmická vozidla, která byla vytvořena, mají různé cíle.
Především chtějí zkoumat možnosti transportu, aby mohli vynášet satelit na nízkou oběžnou dráhu. To vše, zejména díky vzletu z letadla.
Další aspekty jako aerodynamika a termodynamika jsou zkoumány na lodích, které se již nacházejí ve vesmíru.
Pokud jde o pyrotechnické aktivity, Dassault Aviation je skutečným dodavatelem leteckých systémů. Vyrábí mnohé náhradní díly, stejně jako systémy a vybavení pro letadla. Navíc, když projdou testovacími fázemi, tyto realizace se využívají například na satelitech. Ale také jsou na nosičích jako Vega nebo Ariane, a dokonce na nosičích mimo Evropu.
nEUROn, Rafale a Falcon 8X. Foto: Dassault Aviation
Vojenská letecká činnost Dassault Aviation
Rafale, dvoumotorový stíhač
Zavázán k národní obraně prostřednictvím těchto leteckých programů, výrobce letadel dlouho staví své ikonické stíhačky: Rafale Dassault.
Tento skvost vojenského letectví podnikl svůj první operační let v roce 1986. Tento vojenský letoun je univerzální a může vykonávat několik úloh současně, to vše během jednoho letu. Je schopen například plnit obranné mise, zároveň provádět vzdušnou průzkum a také povrchové útoky. Piloti nemají právo na chyby. To platí, když vzlétají z letadlové lodi, jejíž dráha je velmi krátká. Naštěstí je letadlo vybaveno vystřelovacími sedadly.
Skutečná policejní síla oblohy v případě konfliktu, Rafale potvrzuje svou charakteristiku survivability a stealth za všech okolností. Kromě toho disponuje nástroji seberegenerace a rozšířenou škálou zbraní, které jsou nezbytné v rizikových oblastech. To je elita francouzských stíhacích letadel.
Konečně, výkony tohoto vojenského letadla se také projevují na nadzvukové rychlosti, kterou Rafale dosahuje. S maximální rychlostí 2223 km/h, což odpovídá Mach 1,8.
Dassault a jeho vojenská podpora
Je to mise, kterou výrobce letadel realizuje v obranném sektoru. Skutečně, pomáhá v mnoha oblastech, ať už logistických nebo technických.
Jejich sledování aktivit se provádí na přibližně 1000 vojenských letadel, která působí v rámci francouzského letectva, ale také v zahraničí. Dassault se zavazuje poskytovat podporu letadlům po dobu jejich životnosti, která činí přibližně 40 let. Společnost doprovází různé typy dodaných letadel, jako jsou:
- Rafale
- Alpha Jets (letadla Patrouille de France)
- různé modely z rodiny Mirage
Foto: Dassault Aviation
Program Neuron
Francouzská společnost od roku 2006 spravuje program Neuron (nEUROn).
Ten je evropský program, jehož cílem je vytvořit vojenské letadlo, které by neobsahovalo žádného pilota ani osádku. Jeho první cíle se zaměřují především na inovační a technologické výzvy.
V tuto chvíli se výrobce letadel snaží potvrdit leteckou technologii zavedenou k řízení a aktivaci autonomního vojenského letadla, bez pilota na palubě.
Již bylo dosaženo několika cílů během demonstračních letů. Mezi jinými, letadlo je schopné autonomně provádět hodnocení hrozeb jak na zemi, tak ve vzduchu, stejně jako vyhledávání, lokalizaci, atd.
Tento projekt se vyvíjí v průběhu času a snaží se rozšířit své technologické kompetence, aby toto autonomní vojenské letadlo bylo v čele inovací.
Falcony pro více misí
Nazýváme je Falcony pro více misí, protože se mohou používat jak pro vojenské mise, tak pro civilní funkce. Ta letadla mají dlouhý dolet.
V této kategorii naleznete:
- Falcon-Marine
- Falcon 2000MRA
- Falcon 900MPA
Tato letadla mají široké trupy. Možnosti pro různé úpravy, stejně jako přizpůsobení pro všechny typy misí se provádějí optimálně. Chce zařízení se přizpůsobit a vykonávat různé mise, jako jsou:
- sledování
- přeprava vojenského materiálu
- námořní zásahy
- tažení
- sanitární evakuace
Civilní letecká činnost Dassault Aviation
Rodina Falcon
Když slyšíte název Falcon, už se jistě jedná o rodinu civilních letadel určených pro obchodní letectví. Ne, zde nenajdete jedno jediné komerční letadlo společnosti Dassault. Již více než padesát let tato výroba letadel pro obchodní účely splňuje mnohá kritéria a nabízí bohatý výběr co do přepravních možností. Tato rodina tryskových letadel skutečně patří mezi lídry v doletu širokých kabinových tryskových letadel.
Některá klíčová čísla o Dassault Falcon:
Velká rodina Falcon je zároveň zárukou kvality, bezpečnosti, jejíž pověst je již na leteckém trhu známá. Tyto některé čísla to dokládají:
- 2500: to je počet letadel Falcon v provozu dnes.
- 80: představuje počet zemí na světě, které vlastní jet obchodní Falcon.
- 16 milionů: to jsou nahromaděné letové hodiny pro 2500 Falconů (pro informaci, to představuje téměř 8 měsíců non-stop letu na jet!).
Pro údržbu všech těchto strojů není nic lepšího než Falcon Dassault Service, jedno z nejdůležitějších údržbových center nacházejících se v Paříži Le Bourget. Není nic lepšího než se na to podívat osobně na salonu Bourget.
Společné rysy a výhody různých Falconů
Rodina Falcon má významnou výhodu, protože těží z akvizic realizovaných na vojenských letadlech, které Dassault vyráběl dříve.
Soukromé tryskové letadla s vysokou úrovní technologických inovací
Opravdu, to představuje významné pokroky v oblasti technologických inovací. Tyto pokroky jsou znatelné zejména na systémech přítomných v kokpitu, ale také na aerodynamice obchodních letadel nebo na zlepšení kvality letu.
Letadla Dassault Falcon emitují méně CO2
Kromě toho, s ohledem na snižování emisí CO2, všechna trysková letadla Falcon certifikují, že v průměru spotřebují o 30 až 50 % méně než jejich protějšky. Falcon Dassault patří tedy mezi nejméně znečišťující letadla (s nejnižšími emisemi CO2) na trhu obchodního letectví.
Soukromé tryskové letadla Falcon mají rozpoznatelný design a komfort
Kromě aspektu výkonu je také v oblasti estetiky, funkčnosti a designu, že Falcon vyniká. Kabiny těchto soukromých letadel nabízejí výjimečný a pozoruhodný komfort.
Je pozoruhodné, jak se Dassault Aviation stálé přizpůsobuje, aby nabídlo a obnovilo své interiéry, aby splnilo ty nejvyšší požadavky. To platí zejména pro Falcon 8X, jehož kabina byla znovu myšlena a přepracována 5 let po svém prvním uvedení na trh.
Flotila obchodních letadel Falcon od Dassault Aviation
Zveme vás k objevování podrobnějších informací a technických specifikací o různých letadlech rodiny Falcon na konci tohoto článku. Zde je však již představení flotily obchodních letadel Dassault.
Falcon 900LX:
V rámci série Falcon 900, tento byl certifikován v roce 2010. S větší dolet než jeho předchůdci, toto obchodní letadlo může spojit Moskvu s New Yorkem, nebo Peking s Paříží.
Toto třímotorové letadlo pojme 6 cestujících v nenapodobitelném pohodlí kabiny.
Foto: Dassault Aviation
Falcon 2000 (modely S a XLS):
Tyto letadla, která obdržela certifikaci v roce 2013, patří mezi lídr v kategorii “Super Midsize jets”.
Schopná ubytovat 8 až 12 cestujících, těchto letadel mohou bez přestávky provádět cesty mezi Paříží a Marrákešem, například. Mají dolet přibližně 6000 až 7000 km.
Foto: Dassault Aviation
Falcon 7X:
Zahájený v roce 2005, dnes je více než 270 Falcon 7X v provozu. Se svou výdrží přes 11000 km toto obchodní letadlo může vzít až 14 cestujících na dlouhou vzdálenost.
Vysoce kvalitní soukromé tryskové letadlo spojující rychlost a pohodlí, všechno je promyšleno tak, abyste měli příjemnou cestu.
Foto: Dassault Aviation
Falcon 8X:
Zahájený v roce 2016, tento právě provedl modernizaci na své kabiny. Dassault Aviation tedy potvrzuje svůj cíl přizpůsobit se a co nejlépe reagovat na potřeby svých klientů. Falcon 8X může cestovat na dlouhé vzdálenosti téměř 12000 km. Do Paříže – Hongkong bez přestávky.
Foto: Dassault Falcon
Falcon 6X:
Nejnovější letadlo rodiny Falcon vstoupilo na trh v roce 2021 prováděním svého prvního letu.
Na špičkové technologii, stalo se to unikátním v oblasti obchodního letectví. Nabízí pokročilé verze, zejména na řízení letu. Také vám nabízí dlouhý let v naprostém pohodlí s kapacitou až 16 osob.
Foto: Dassault Aviation
Falcon 10X:
Tento byl oznámen pro příchod v roce 2025. Falcon 10X, to je slib mnoha bezprecedentních úspěchů. Nejprostornější kabina obchodního letectví, nebo dolet téměř 14000 km, to je to, co toto soukromé letadlo dosáhne během několika let.
Foto: Dassault Aviation
Hlavní výzvy a hodnoty Dassault Falcon v obchodním letectví
S téměř 17 000 soukromými tryskáči v provozu po celém světě jsou důležité. A, to, co Dassault dělá, prosazuje hodnoty specifické pro obchodní letectví.
- Flexibilita: Cestovat, kdekoliv chcete, kdykoliv chcete! Obchodní letectví je přizpůsobit se všem typům situací a požadavků.
- Úspora času: podle studií, průměrně se ušetří 2,5 hodiny na letu soukromým letadlem (ve srovnání s komerčními linkami). Tato úspora času dosahuje občas dokonce 5 hodin. V světě, kde čas jsou peníze, není pochyb o tom, že obchodní letectví je řešením. Dassault si dává za cíl, aby jeho letadla byla možno uvést do provozu v co nejkratším čase.
- Optimální pracovní prostředí: proč nabízet kabiny, které jsou navíc designově vyspělé, klidné a propojené? Protože někdy jsou skutečně místy pro práci. Udělat zasedání v soukromém letadle? To je zcela možné. Optimalizace času souvisí s optimalizací a pohodlím pasažérů v kabině. Proto Dassault Aviation pravidelně aktualizuje interiéry svých soukromých letadel (například pro nedávno zmodernizovaný Falcon 8X).
- Nástroj produktivity: jak bylo uvedeno výše, v obchodním letectví je čas cenný. Díky všemu, co soukromá letadla nabízejí z pohledu technologie a pohodlí, není pochyb o tom, že koncentrace a výkon jsou zaručeny.
U AEROAFFAIRES, děláme vše, co je v našich silách, abychom vám vybrali soukromé tryskáče, které vám vyhovují. Pokud byste chtěli rezervovat svůj soukromý let na palubě letadla Dassault Aviation, kontaktujte nás na +33 (0) 1 44 09 91 82, nebo vyplňte náš online formulář. Naši letečtí experti vám odpoví na vaši žádost.„