Neotálejte s rezervací vaších letu na letní období

Hledejte letadlo, město nebo informaci…

Lídr v oblasti pronájmu soukromých letadel po celém světě

Rozhovor s pilotem soukromého letadla

Pronájem soukromých tryskových letadel
od roku 1991

20 000
dostupné přístroje

40 000
zajištěných letů

120 000+
cestujících

4,9/5
spokojenost zákazníků

100%
Kompensace uhlíku

Rozhovor s Françoisem-Valérym Vannimenusem, pilotem soukromého letadla Citation 2.

Celková prezentace

Jet privé Cessna Citation é
Foto: Flickr
  • Jak dlouho jste pilotem soukromého letadla?

Asi 25 let, ale měl jsem strakatou kariéru.

  • Chtěl jste tuto práci dělat vždycky, nebo jak jste se stal pilotem?

Ano, vždycky jsem chtěl létat, už od dětství. Měl jsem to štěstí, že jsem poprvé letěl; moc se mi to líbilo a utvrdilo mě to v touze stát se svým povoláním.

  • Jaký byl váš výcvik?

Školení jsem absolvoval ve škole EPAG v Merville (severní Francie). Skládá se ze dvou částí: první je teoretická, aby bylo možné získat průkaz ATPL, a druhá je praktická. Praktická část má několik stupňů, včetně kvalifikace obchodního pilota a létání podle přístrojů. Celkově trvá dva až tři roky.

Licenci jsem složil v roce 1997, ale v letectví jsem hned nepracoval. Pracoval jsem v různých odvětvích, než jsem se k němu po několika letech vrátil natrvalo.

  • Můžete se stát pilotem soukromého letadla hned, nebo musíte začít tím, že se stanete pilotem komerční letecké společnosti?

Jsou to dvě velmi odlišné věci; můžete začít přímo se soukromým letectvím, protože to jsem udělal já. Když jsem začínal, bylo to období útlumu a letecké společnosti nenabíraly nové piloty. Měl jsem možnost létat pro soukromníka a jedna věc vedla k druhé, vytvořil jsem si síť kontaktů a rozhodl se zůstat v tomto oboru, čehož dodnes nelituji.

  • Jaký byl váš první let?

V letectví existuje mnoho prvních letů. Jestli to byl můj první firemní let, tak to bylo mezi Lille a Toussusem, myslím, že v roce 2002. Byl jsem sám, byla to doba, kdy se ještě dalo létat s malými letadly na vlastní pěst. Nyní potřebujete v drtivé většině případů dva lidi, zejména na turbovrtulových a turbovrtulových letadlech. Z osobního hlediska se člověk hodně naučí, když je sám, ale ve dvou je to v případě problému mnohem bezpečnější.

  • S jakými typy letadel můžete létat?

Teoreticky všechna, prakticky jen ta, na která mám kvalifikaci; pro mě je to Citation 2 (Cessna). Na každý model, se kterým chcete létat, musíte složit kvalifikaci, ale předpisy společnosti povolují maximálně tři kvalifikace.

  • Stále se účastníte výcvikových kurzů?

Ano, školení probíhají průběžně. Každých šest měsíců se koná osvěžení určitých regulačních bodů a techniky provozu letadla. K dispozici jsou také simulátory, na kterých trénujeme kritické fáze letu. Nedávno jsem absolvoval školení v používání nových navigačních systémů (ve stylu GPS).

Obchodní letectví

Jet privé Cessna citation 2
Foto: Flickr
  • Jak se mění profese pilota?

V kabině je druhý pilot a pilot a rozdíl mezi nimi je otázkou služebního stáří a odpovědnosti. Dříve než kapitánem jste prvním důstojníkem. Rozdíl je vidět, protože kapitánské pásky mají pouzeatre pruhy (viditelné v úrovni ramen), zatímco druzí piloti mají tři.

  • Jaké jsou hlavní rozdíly mezi komerčním a obchodním letectvím?

Komerční letectví je mnohem pravidelnější; piloti mají své rozvrhy na měsíc dopředu a často létají do stejných destinací nebo mají stejné letové řády. Soukromé a obchodní letectví se mění každý den a dopředu nevíte, jak dlouho tam budete. Obojí má své výhody i nevýhody, ale já dávám přednost obchodnímu letectví.

  • Zaznamenal jste nějakou změnu v zákaznické základně?

Myslím, že ne, je to stále stejný typ lidí, příjemní lidé, spousta lidí, kteří se chtějí držet při zemi. Jinak záleží na ročním období, o svátcích je více požadavků od rodin, což se o podnikatelích říci nedá.

  • Jaké jsou výhody a nevýhody práce pilota soukromého letadla?

Líbí se mi, že se práce neopakuje. V menších strukturách je také rodinný aspekt. Člověk se například většinou zná se svým partnerem. Je to také práce, kde si po několika letech dobře vyděláte. Co se týče nevýhod, řekl bych, že chybí plánování a nejistota zaměstnání.

  • Můžete nám přiblížit svůj typický den?

Typický den vlastně neexistuje, můžete odejít kdykoli. Obecně ale platí, že odcházím domů dvě hodiny před odletem (s taškou s počítačem a/nebo kufrem) a zastavím se v restauraci, abych vyzvedl catering. Pak jdu do kanceláře, kde si vytisknu a prostuduji dokumenty týkající se letu (letový plán, předpověď počasí, zkontroluji případné závady na letadle atd.) Promluvím s druhým pilotem a připravím letadlo (například aktualizuji mapy a zkontroluji palivové příplatky).
Obvykle se cestující dostaví asi patnáct minut před odletem. Přivítáme je; druhý pilot se postará o jejich uvedení do provozu, zatímco já jim poskytnu bezpečnostní instruktáž a vysvětlím, jak bude let probíhat. Pokud se cestující opozdí, odlet odložíme. Obvykle to nepředstavuje problém, s výjimkou několika letišť a určitých období (zejména během stávek řídících letového provozu), kdy můžeme s cestujícími na palubě čekat i více než hodinu.
Let probíhá bez problémů: pravidelně kontrolujeme parametry letadla, ptáme se pax (zkratka pro cestující), zda je vše v pořádku, a občas si popovídáme.
Po příletu do cílové destinace se po handlingové službě (tj. službě na ranveji spojené s letištní asistencí a údržbou letadla) otevřou dveře a cestující mohou vystoupit. Poté se postaráme o úklid, čištění a doplnění paliva. Nakonec buď počkáme na letišti na návrat cestujících, pokud se jedná o jednodenní zpáteční let, nebo se vydáme do hotelu a navštívíme město, nebo se vrátíme prázdní. Obecně platí, že na přípravu letadla k dalšímu letu je třeba počítat s hodinou.

  • Co vás na vaší práci nejvíce baví?

Cestování. Být u řízení letadla a létat. Rád se také setkávám s lidmi a navštěvuji různá města.

  • Jaké dovednosti potřebujete k tomu, abyste byl dobrým pilotem?

Řekl bych, že musíte být pořádný, umět se snadno orientovat a být otevřený a ochotný naslouchat ostatním.

Cockpit vue de nuit
Foto: Pixabay

Osobní otázky

  • Je pro vás obtížné sladit profesní a osobní život?

Ano, je to velmi obtížné. Potřebujete velmi chápavého partnera. Někdy musíte odjet na několik dní, odjíždět brzy ráno nebo pozdě večer. Ale dá se to zvládnout.

  • Jaký byl váš nejlepší zážitek? Který let ve vás zanechal největší dojem?

Obrovské množství letů. Každý let je jiný a je složité si vybrat.

  • Jaký byl váš nejhorší zážitek?

Nejhorší zážitek byl incident s námrazou za letu během pilotního výcviku. Na letadle se vytvořil led, který ztěžkl, což vedlo ke ztrátě výkonu. Led byl také na vrtulích a to bylo nebezpečné.

  • Jaké jsou vaše oblíbené a nejméně oblíbené přistávací dráhy?

V Maroku je přistávací dráha Errachidia, na kterou se přilétá nad horským masivem, pak se přelétá nad vodní rezervací a nakonec se přistává na dráze obklopené pouští. Nádherný pohled. Velmi krásná jsou také přistání na ranvejích Sion a Innsbruck, kde přistáváte uprostřed mraků mezi horami. Existuje mnoho dalších, které poskytují skutečný zážitek, například Alesund s příletem podél norských fjordů.

Vůbec se mi nelíbí přistání na letišti Sabadell ve Španělsku. Je to krátká dráha a při startu si držíte palce, aby vám neselhal motor, protože všude kolem jsou domy.

  • Jste v častém kontaktu s cestujícími?

Moc ne. Někteří si raději povídají mezi sebou a my je většinou necháváme být. Jiní si s námi přijdou popovídat, protože se zajímají o letectví.

  • Jaké je vaše oblíbené letadlo?

Nemám žádné oblíbené, protože jsem bohužel nevyzkoušel všechna. V současné době mám Citation 2 a líbí se mi.

Budoucnost

  • Co se změnilo v obchodním letectví od doby, kdy jste se stal pilotem, a jaké změny podle vás nastanou v budoucnu?

V kokpitu se vše mění velmi rychle, s nástupem obrazovek a automatizace. Ale základ profese zůstává stejný: bezpečně přepravovat cestující z bodu A do bodu B. Co se týče budoucnosti, to nevím, ale přibývá papírování a omezení, a to je zátěž.

  • Co si myslíte o nouveaux business models v soukromém letectví (spolujezdectví / prodej sedadel)? Jak se podle vás bude v příštích letech vyvíjet role leteckého makléře?

Nemyslím si, že je mnoho lidí, kteří si chtějí rezervovat soukromé letadlo, které je dost drahé na to, aby letěli s lidmi, které neznají, a nemohli si vybrat jejich letový řád.

S tímto typem činnosti již byly spojeny smrtelné nehody. Na letadla se nevztahuje řada velmi přísných předpisů pro obchodní letectví, zejména pokud jde o údržbu. Piloti jsou také hůře vyškoleni.

Co se týče role makléře, nevím, ale nemyslím si, že by v příštích letech došlo k mnoha změnám. Změny budou jistě souviset s novými technologiemi, například s větším řízením prostřednictvím aplikací.

  • Jaký dopad na vás měl koronavirus?

Pro mě osobně se nic nezměnilo. Ostatní kolegové absolvovali spoustu repatriačních letůatra lékařských letů. Pro některé letecké společnosti to nemělo žádný dopad; záleží na požadovaných modelech letadel.

  • Testoval jste někdy systém Autoland od společnosti Garmin, který umožňuje letadlům autonomně přistávat? Je k dispozici ve vašem soukromém letadle?

Ne, netestoval jsem ho a v mém letadle není k dispozici.

  • Lze takovým technologickým novinkám věřit?

Ano, protože my už ano. V letadlech je mnoho věcí automatizováno a většina letů probíhá na autopilota.

  • Myslíte si, že budoucnost pilotů bude stále více automatizovaná?

Bohužel ano, tomu se nevyhneme. Automatizace je skvělá, když jde všechno dobře, ale když se něco pokazí, potřebujete alternativu.

  • Jaká je vaše vize ekologie v letectví?

Existují nejrůznější techniky motorizace, které mají menší spotřebu, dokonce i elektrické, ale v současné době jim příliš nevěřím. Více se k tomu raději nebudu vyjadřovat.

  • A na závěr, máte nějakou radu nebo vzkaz, který byste chtěl předat dál?

Radím lidem, aby se věnovali obchodnímu letectví. A budoucím pilotům, aby se vyzbrojili odvahou a nikdy se nevzdávali.

Jet privé tarmac
Foto: Pixabay