V počátcích letectví, kdy vše začalo, se tehdejší konstruktéři inspirovali oblohou a její faunou: létajícími ptáky a zvířaty. Jedno vedlo k druhému a názvy zvířat, která létala stejně jako pozemní a mořská, se vžily. Výsledkem je, že nejen dopravní letadla, ale i soukromé tryskáče a mnohé vrtulníky nesou jména nebo přezdívky zvířat.
AEROAFFAIRES vysvětluje původ a místo zvířat ve světě letectví a obchodního letectví.
Ptáci a létající zvířata u vzniku letectví
Co je biomimikry, původ letectví?
Věděli jste to? Jeden z prvních prototypů letadla byl vytvořen ve tvaru netopýra? Z vědeckého hlediska se inspirace, kterou lidé získávají pozorováním přírody a zvířat při vytváření svých létajících strojů, nazývá„biomimikry“. Biomimikrie je samotným základem leteckých zařízení všeho druhu. Biomimikry je aktuální i dnes. Výrobci letadel, kteří se zajímají o přírodu jako zdroj inspirace pro svá letadla, mají nekonečné možnosti. Bezhlučný let sovy a formace „V“ stěhovavých ptáků se stále studují pro budoucí projekty letadel.
Také díky biomimikrii vytvořili výrobci letadel winglety na koncích křídel letadel. Mírně zvednutá špička křídla je inspirována supem a jeřábem. Tito velcí ptáci létají na velké vzdálenosti a inspirovali tyto letecké inovace. Při aplikaci na letadla tato inovace snižuje vliv turbulencí, a tím i spotřebu paliva.
Vždycky mě zajímal let ptáků a hmyzu… Vyzkoušel jsem všechny druhy ptačích, netopýřích a hmyzích křídel, s mávajícími křídly nebo pevnými křídly s vrtulemi.
Francouzský inženýr Clément Ader, jeden z předchůdců letectví, v roce 1893 řekl.
Soukromá letadla a ptačí letadla
Inženýr C. Ader, který se zoufale snažil dostat člověka do vzduchu, vytvořil několik prototypů létajících strojů. Inspiroval se zejména netopýry a stavbou jejich křídel. Konceptem pro něj nebylo rekonstruovat a reprodukovat pohyb křídel ptáků a létajících zvířat, ale inspirovat se jejich strukturou. Mít pevná křídla umožňuje větší kontrolu nad letem. Bylo to tedy pozorování křídel, které vedlo k vývoji křídel zejména budoucích letadel.

Od roku 1900 našel další prototyp létajícího stroje inspiraci u holubů! K těmto pozorováním dospěli bratři Wrightové, inženýři a vynálezci, když vytvářeli své různé kluzáky.
Tento zvyk dívat se na oblohu a studovat ptáky při vytváření létajícího stroje je dodnes velmi živý. Ve skutečnosti byl Airbus inspirován albematros! Tento pták byl pro výrobce letadel velmi zajímavý a byl zdrojem inspirace, protože dokáže uletět velké vzdálenosti, několik set kilometrů, aniž by mával křídly! (Podle Actu.fr). Inženýři zAirbus pak studovali chování albaatross za letu a došli pro svůj model letadla k tomuto závěru: „AlbatrossOne má na dlouhé vzdálenosti křídla sevřená na ramenou, ale v případě poryvů větru nebo manévrů se sám odepne.“ V případě, že se letadlo odepne, je třeba, aby se odepnulo. To jsou slova Toma Wilsona, inženýra, který stojí za projektemAirbus AlbatrossOne. Díky tomuto vývoji bude letoun lehčí a především úspornější. Po letových zkouškách tohoto nového typu křídla by Airbus mohl stejný typ křídla instalovat na další svá letadla, jako např l’A321 např.

Další výrobce letadel se pro svá soukromá letadla inspiroval ptáky a létajícími zvířaty. Patří mezi ně např Dassault Aviationse svou rodinou business jetů Falcon, což ve francouzštině znamená sokol. V době vzniku vůbec prvního soukromého tryskáče z této rodiny, pojmenovaného Mystère 20, se společnost Pan American o tyto modely letadel velmi zajímala. Uvádí se, že jeden z technických poradců, který je pozoroval ještě před prvním letem, řekl: „Našel jsem našeho ptáka“. Což znamená „Našel jsem našeho ptáka“. Odtud pochází název, neboť rodina obchodních tryskáčů byla následně pokřtěna Falcon.
Ptačí jména převzala i další letadla v civilním a vojenském letectví. Patří mezi ně Condor od Focke-Wulf, Milan od Dassault Aviation, Vautour od Sud-Ouest, Hawk od British Aerospace, Dragonfly od Cessna a mnoho dalších. (Z článku na avionlegendaire.net).
Další zvířata dávající jména soukromým tryskáčům, vrtulníkům a letadlům
Nejen ptáci inspirovali svět letectví. Mnoho druhů suchozemských i mořských živočichů propůjčilo svá jména obchodním tryskáčům, vrtulníkům a letadlům.
Například běluha, než se stala jedním z nejznámějších avions-cargo, je především živočišným druhem. Tento mořský savec byl zdrojem inspirace pro konstrukci letounu Beluga D‘Airbusletounu, který je rozpoznatelný podle charakteristického hrbu a impozantní velikosti. Také z Airbus, kde najdeme Super Guppyjehož jméno je rovněž převzato od mořského živočicha, tentokrát malé ryby.


A konečně, mnoho letadel je také pojmenováno po zvířatech, jako je tomu v případě nejznámějších vrtulníků Aerospatiale, např l’Ecureuil AS 350Dauphin AS 365a Cougar AS 332.
Mnoho vrtulníků je také pojmenováno po zvířatech. Tato jména se však mohou lišit v závislosti na použití vrtulníku. Například vrtulník AS 332 přezdívaný Cougar v civilním letectví se může ve vojenském letectví nazývat Super Puma. Mezi další názvy vojenských vrtulníků patří gazela, vosa a rys pro modely Westland.

Nyní už víte něco více o fauně, která dala jméno různým soukromým tryskáčům, letadlům a vrtulníkům.
Na adrese AEROAFFAIRES, jsme vám k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu po celý rok. Na vaše požadavky budeme reagovat co nejrychleji devis en ligne nebo na telefonním čísle +33 1 44 09 91 82.