Neotálejte s rezervací vaších letu na letní období

Hledejte letadlo, město nebo informaci…

Lídr v oblasti pronájmu soukromých letadel po celém světě

Soukromé letadlo a vrtulník: když jsou zvířata zdrojem inspirace

Pronájem soukromých tryskových letadel
od roku 1991

20 000
dostupné přístroje

40 000
zajištěných letů

120 000+
cestujících

4,9/5
spokojenost zákazníků

100%
Kompensace uhlíku

V počátcích letectví, kdy vše začalo, se tehdejší konstruktéři inspirovali oblohou a její faunou: létajícími ptáky a zvířaty. Jedno vedlo k druhému a názvy zvířat, která létala stejně jako pozemní a mořská, se vžily. Výsledkem je, že nejen dopravní letadla, ale i soukromé tryskáče a mnohé vrtulníky nesou jména nebo přezdívky zvířat.

AEROAFFAIRES vysvětluje původ a místo zvířat ve světě letectví a obchodního letectví.

Ptáci a létající zvířata u vzniku letectví

Co je biomimikry, původ letectví?

Věděli jste to? Jeden z prvních prototypů letadla byl vytvořen ve tvaru netopýra? Z vědeckého hlediska se inspirace, kterou lidé získávají pozorováním přírody a zvířat při vytváření svých létajících strojů, nazývá„biomimikry“. Biomimikrie je samotným základem leteckých zařízení všeho druhu. Biomimikry je aktuální i dnes. Výrobci letadel, kteří se zajímají o přírodu jako zdroj inspirace pro svá letadla, mají nekonečné možnosti. Bezhlučný let sovy a formace „V“ stěhovavých ptáků se stále studují pro budoucí projekty letadel.

Také díky biomimikrii vytvořili výrobci letadel winglety na koncích křídel letadel. Mírně zvednutá špička křídla je inspirována supem a jeřábem. Tito velcí ptáci létají na velké vzdálenosti a inspirovali tyto letecké inovace. Při aplikaci na letadla tato inovace snižuje vliv turbulencí, a tím i spotřebu paliva.

Vždycky mě zajímal let ptáků a hmyzu… Vyzkoušel jsem všechny druhy ptačích, netopýřích a hmyzích křídel, s mávajícími křídly nebo pevnými křídly s vrtulemi.

Francouzský inženýr Clément Ader, jeden z předchůdců letectví, v roce 1893 řekl.

Soukromá letadla a ptačí letadla

Inženýr C. Ader, který se zoufale snažil dostat člověka do vzduchu, vytvořil několik prototypů létajících strojů. Inspiroval se zejména netopýry a stavbou jejich křídel. Konceptem pro něj nebylo rekonstruovat a reprodukovat pohyb křídel ptáků a létajících zvířat, ale inspirovat se jejich strukturou. Mít pevná křídla umožňuje větší kontrolu nad letem. Bylo to tedy pozorování křídel, které vedlo k vývoji křídel zejména budoucích letadel.

Avion-Clement-Ader-chauve-souris
Prototyp letadla Clémenta Adera – Kredit: Flickr

Od roku 1900 našel další prototyp létajícího stroje inspiraci u holubů! K těmto pozorováním dospěli bratři Wrightové, inženýři a vynálezci, když vytvářeli své různé kluzáky.

Tento zvyk dívat se na oblohu a studovat ptáky při vytváření létajícího stroje je dodnes velmi živý. Ve skutečnosti byl Airbus inspirován albematros! Tento pták byl pro výrobce letadel velmi zajímavý a byl zdrojem inspirace, protože dokáže uletět velké vzdálenosti, několik set kilometrů, aniž by mával křídly! (Podle Actu.fr). Inženýři zAirbus pak studovali chování albaatross za letu a došli pro svůj model letadla k tomuto závěru: „AlbatrossOne má na dlouhé vzdálenosti křídla sevřená na ramenou, ale v případě poryvů větru nebo manévrů se sám odepne.“ V případě, že se letadlo odepne, je třeba, aby se odepnulo. To jsou slova Toma Wilsona, inženýra, který stojí za projektemAirbus AlbatrossOne. Díky tomuto vývoji bude letoun lehčí a především úspornější. Po letových zkouškách tohoto nového typu křídla by Airbus mohl stejný typ křídla instalovat na další svá letadla, jako např l’A321 např.

AlbatrossOne-avion
AlbatrossOne – Credit Photo: Airbus

Další výrobce letadel se pro svá soukromá letadla inspiroval ptáky a létajícími zvířaty. Patří mezi ně např Dassault Aviationse svou rodinou business jetů Falcon, což ve francouzštině znamená sokol. V době vzniku vůbec prvního soukromého tryskáče z této rodiny, pojmenovaného Mystère 20, se společnost Pan American o tyto modely letadel velmi zajímala. Uvádí se, že jeden z technických poradců, který je pozoroval ještě před prvním letem, řekl: „Našel jsem našeho ptáka“. Což znamená „Našel jsem našeho ptáka“. Odtud pochází název, neboť rodina obchodních tryskáčů byla následně pokřtěna Falcon.

Ptačí jména převzala i další letadla v civilním a vojenském letectví. Patří mezi ně Condor od Focke-Wulf, Milan od Dassault Aviation, Vautour od Sud-Ouest, Hawk od British Aerospace, Dragonfly od Cessna a mnoho dalších. (Z článku na avionlegendaire.net).

Další zvířata dávající jména soukromým tryskáčům, vrtulníkům a letadlům

Nejen ptáci inspirovali svět letectví. Mnoho druhů suchozemských i mořských živočichů propůjčilo svá jména obchodním tryskáčům, vrtulníkům a letadlům.

Například běluha, než se stala jedním z nejznámějších avions-cargo, je především živočišným druhem. Tento mořský savec byl zdrojem inspirace pro konstrukci letounu Beluga D‘Airbusletounu, který je rozpoznatelný podle charakteristického hrbu a impozantní velikosti. Také z Airbus, kde najdeme Super Guppyjehož jméno je rovněž převzato od mořského živočicha, tentokrát malé ryby.

Beluga whale underwater close up.
Zvíře Beluga – Foto: Rawpixel
avion cargo Beluga
Letadlo Beluga – Foto kredit: Airbus

A konečně, mnoho letadel je také pojmenováno po zvířatech, jako je tomu v případě nejznámějších vrtulníků Aerospatiale, např l’Ecureuil AS 350Dauphin AS 365a Cougar AS 332.

Mnoho vrtulníků je také pojmenováno po zvířatech. Tato jména se však mohou lišit v závislosti na použití vrtulníku. Například vrtulník AS 332 přezdívaný Cougar v civilním letectví se může ve vojenském letectví nazývat Super Puma. Mezi další názvy vojenských vrtulníků patří gazela, vosa a rys pro modely Westland.

Squirrel AS350 Helicopter
Écureuil AS 350 – Foto: Aérospatiale

Nyní už víte něco více o fauně, která dala jméno různým soukromým tryskáčům, letadlům a vrtulníkům.

Na adrese AEROAFFAIRES, jsme vám k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu po celý rok. Na vaše požadavky budeme reagovat co nejrychleji devis en ligne nebo na telefonním čísle +33 1 44 09 91 82.