NEOTÁLEJTE S REZERVACÍ LETŮ NA ZIMNÍ SEZÓNU!

Hledejte letadlo, město nebo informaci…

Lídr v oblasti pronájmu soukromých letadel po celém světě

Jak se stát pilotem soukromého letadla?

Pronájem soukromých tryskových letadel
od roku 1991

20 000
dostupné přístroje

45 000
zajištěných letů

120 000+
cestujících

4,9/5
spokojenost zákazníků

100%
Kompensace uhlíku

Jak se stát pilotem soukromého letadla? Tuto otázku si klade mnoho nadšenců. Ať už je vám 13, 20, 35 nebo více let, můžete se začít připravovat na získání licence profesionálního pilota právě teď. V tomto článku vám AEROAFFAIRES vysvětlí všechny kroky, které musíte podniknout, abyste se mohli odlepit od země.

Proč se stát pilotem soukromého letadla?

Jste mladý pilot, který se zdokonaluje ve svých dovednostech, pilotní učeň nebo úplný nováček? Zde jsou klíče k úspěchu při učení se pilotování soukromého tryskového letadla, počínaje určitými předpoklady:

Pilotování soukromého tryskového letadla je práce s mnoha povinnostmi: kromě přepravy cestujících nebo nákladu budete zodpovědní za sestavení letového plánu, kontrolu a přípravu letadla, zajištění komfortu a kvality služeb, ale především za bezpečnost cestujících.

Je to práce, která většinu lidí baví, protože s sebou nese i oběti. Na rozdíl od pilotů leteckých společností nedostanete rozpis služeb na měsíc dopředu, ale často budete povoláni například na poslední chvíli. Tato schopnost létat na vyžádání je nezbytná a vzácná. To vysvětluje, proč ultrabohatí lidé postrádají piloty pro svá soukromá letadla.

Podle Françoise-Valéryho Vannimenuse, pilota soukromého tryskáče Citation 2, patří mezi dovednosti potřebné k tomu, abyste byli dobrým pilotem, „být pořádkumilovný, snadno se orientovat v prostoru, být otevřený a naslouchat ostatním“. Může se také vyžadovat, abyste byli velmi diskrétní, pokud přepravujete VIP osoby.

V neposlední řadě se jedná o fyzicky náročné povolání, a to jak z profesního, tak z osobního hlediska. Před zahájením jakéhokoli výcvikového postupu se ujistěte, že jste pro tuto práci způsobilí, a to absolvováním lékařské prohlídky 1. třídy. Tuto prohlídku byste měli následně pravidelně absolvovat.

Jak se stát pilotem soukromého tryskového letadla?

Několik klíčových informací o výcviku na soukromého pilota tryskového letadla:

Abyste se mohli stát soukromým pilotem tryskového letadla, potřebujete profesionální licenci. Licence obchodního pilota (CPL ) je ta, která vám umožňuje dostávat za létání plat. Získává se po ověření 200 letových hodin. Současně musíte složitteoretickou zkoušku ATPL neboli „frozen ATPL“, která se skládá ze 14 osvědčení.

Tyto předpoklady vám umožní zahájit kariéru druhého pilota (OPL). Chcete-li se stát kapitánem letadla (CBD), musíte absolvovat praktickou zkoušku ATPL, tj. 1 500 letových hodin. Vlastnit průkaz CPL však nestačí k tomu, abyste se mohli vznést do vzduchu na většině letadel. K tomu je třeba získat další kvalifikace, například kvalifikaci pro létání v noci nebo podle přístrojů (IR), která vám umožní létat za zvláštních povětrnostních podmínek.

Nakonec zbývá absolvovat typovou kvalifikaci (QT ),abyste se mohli specializovat na určitý typ letadla. Počáteční výcvik soukromého pilota je tedy stejný jako u obchodního pilota. Rozdíl spočívá v dalších kvalifikacích, které musíte absolvovat.Firemní předpisy povolují maximálně tři typové kvalifikace.

Pilot-žák tedy nebude potřebovat dodatečnou licenci MCC (multi-crew coordination), která je vyžadována u pilotů leteckých společností pracujících s posádkou.

A konečně, pokud se na to cítíte, můžete se sami stát pilotním instruktorem. Tato profese nabízí velký potenciál kariéry a rozvoje. Začínáte na 1 200 EUR měsíčně a můžete si vydělat až 2 000 až 3 000 EUR měsíčně za FI-IRI-CRI (Flight Instructor – Instrument Flight Instructor – Class Instructor).

Foto: Pxhere

Jak probíhá výcvik?

Výcvik pilotů: tři hlavní proudy

Existují tři druhy výcviku vedoucí k získání pilotní licence. Uchazeči musí mít maturitu a až na výjimky ukončené dvouleté vysokoškolské vzdělání. Maturita může být všeobecná, odborná nebo technologická. Většina zájemců pokračuje ve studiu přírodovědných nebo technických oborů (CPEG, licence, DUT, BTS), než se rozhodne pro výcvik na pilota. Existují tři možnosti:

    1. Státní výcvik: je bezplatný, ale je obtížné se do něj dostat. Probíhá naÉcole nationale de l’aviation civile (ENAC).
    2. Vojenská cesta: můžete být přijati do tří ozbrojených složek (letecké, pozemní a námořní), a to buď složením výběrové zkoušky po dvou letech přípravných kurzů (stanete se důstojníkem z povolání), nebo hned po maturitě (stanete se smluvním důstojníkem). Po 10 letech služby můžete přejít do soukromého sektoru.
    3. Soukromý sektor: ve Francii i v zahraničí existuje mnoho soukromých pilotních škol. Můžete si také vybrat mezi dvěma typy výcviku. Prvním z nich je „kadetský“ výcvik ; některé letecké společnosti nabízejí, že budou financovat celý váš kurz nebo jeho část a poté vás přijmou do služby. Jednou z nich je Air France a tato možnost je nabízena i v zahraničí. Druhou možností je samostatný výcvik. Nezávislý výcvik se u jednotlivých leteckých společností liší a je velmi nákladný. Jednou z výhod je, že si můžete školení rozložit a absolvovat ho v modulech, pokud si to přejete.

A ať už si vyberete jakýkoli kurz, být pilotem je především práce, kterou máte rádi.

Co můžete dělat v mezidobí?

Bez ohledu na váš věk se můžete začít teoreticky a/nebo prakticky připravovat již nyní.

Od 13 let můžete získat průkaz BIA (Brevet d’initiation aéronautique), abyste se seznámili s několika leteckými příběhy a teoriemi. Dále následuje základní pilotní průkaz (Brevet de pilote de base) v 15 letech, během kterého se naučíte ovládat lehké letadlo. Od 16 let můžete získat licenci soukromého pilota (PPL). Jedná se o neprofesionální licenci, která vám umožní potvrdit 45 hodin létání v jakémkoli aeroklubu a také získat kvalifikaci SPE (jednomotorové pístové letadlo). Součástí osnovy licence soukromého pilota je také několikahodinový výcvik na leteckém simulátoru.

A konečně, abyste se odlišili, můžete absolvovat i další výcvikové kurzy, například jako provozní důstojník nebo letecký technik.

Foto: Pixabay

Kolik si vydělá pilot soukromého letadla?

Kolik si vydělá pilot soukromého tryskového letadla? Vysvětlujeme:

Výše vašeho platu závisí na letecké společnosti, která vás zaměstnává, a na vašich zkušenostech a praxi. U Air France-KLM se plat pohybuje od 4 000 do 11 000 eur měsíčně pro druhého pilota a až 18 500 eur pro kapitána. Plat pilota v obchodní letecké dopravě bude obecně vyšší než plat pilota v komerční letecké dopravě.